Morjensta, tuli tuossa rakenneltua lopultakin ledi-päivävalot tuohon omaan 92-vuoden 1.6-koneiseen Saksantuontiin. Nyt pitäisi saada sähköt kytkettyä, ja tarkoitus olisi saada päivävalot palamaan myös parkkien kanssa yhtä aikaa ettei tarvii perä pimeänä ajella.
Aloin sitten etsimään ajovalojen relettä, josta saisi ottaa ledien sammuttamiseen virran sillon kun ajovalot laittaa päälle, mutta ongelma on ettei tuota kyseistä relettä tunnu löytyvän mistään! Ohjauspylvään vieressä kojelaudan alla on luukkujen avaamisen rele, ja ilmeisesti myös töötin ja bensapumpun releet sekä vilkkuyksikkö. Moottoritilassa taas ei ole yhtään mitään siinä paikassa missä korjausoppaiden mukaan pitäisi olla nuo vilkkujen(?) ja valojen releet, eli jarrun pääsylinterin vieressä. Missä ihmeessä tuo ajovalorele pitäisi olla näissä EU-malleissa?
Ensin korvalla kuunnellen miltä ilmansuunnalta kuuluu napse kun valoja päälle-pois kääntelee. Sit sormella tarkempaa seulontaa. Sormi kertoo mikä releistä napsahtelee.
Kiitos vinkistä, pitää kokeilla tuota korvalla kuulostelua. Tarvii vissiin apurin naksuttelemaan valoja päälle ja pois että voi itse kierrellä autoa läpi ja kuunnella...
Ei tahdo löytyä vieläkään. Ainoa rele joka napsuu valoja päälle/pois laittaessa kuskin jalkatilassa on tuo nostorele, mutta valot palavat vaikka sen koko releen irrottaa. Onko mahdollista että näissä ensimmäisissä vuosimalleissa ei valoille ole relettä olemassakaan, vaan ottaisivat suoraan virran sulakkeen ja valoviiksen kytkimen läpi? Löytyykö keneltäkään -92 tai vanhemmasta miatasta noita releitä?
Onko mahdollista että näissä ensimmäisissä vuosimalleissa ei valoille ole relettä olemassakaan, vaan ottaisivat suoraan virran sulakkeen ja valoviiksen kytkimen läpi?
On hyvinkin mahdollista jopa aika yleistä tuon ikäisissä autoissa ettei erillistä relettä ole vaan virta menee suoraan katkaisijan läpi.
Kun siellä moottoritilassa kuskin puolella ei edelleenkään ole yhtä ainoaa relettä. Uskokaa nyt jo :D Kuva puhukoon puolestaan.
Joko valoille ei ole relettä ollenkaan tai sitten se on alkuvuosien malleissa piilotettu johonkin todella ihmeelliseen paikkaan, esim. mittariston taakse tai itse vilkkuviiksen sisään...
Amerikkalaisella foorumilla joku tietäjä tiesi kertoa että -91 ja vanhemmissa ei ole ajovaloille ollenkaan relettä muissa kuin USA-mallissa, näyttää koskevan myös osaa -92 -malleista. Otin sitten ajovalojen herätteen sieltä nostimien releeltä ja sain ledit palamaan niinkuin pitääkin, loppu hyvin ja näin poispäin! Kuva kiinnostuneille, en ehtinyt vielä maalata mustaksi tuota ledien rimaa mutta se on työn alla kunhan kerkeää ;)