Viime kesänä maahantuomastani MX-5:sta tuli juuri tullin uusi verotuspäätös (tapaus kerrottu aiemmissa viesteissäni). Tein tuolloin oikaisupäätöksen ja uuden verotuspäätöksen myötä saan takaisin 290 €. Olin vaatinut palautettavaksi 639 €. Toki tästä uudestakin päätöksestäkin voisi valittaa, koska auton verotuksen perusteet ovat edelleen samat, vaikkakin nyt oli käytetty kolmea muuta verrokkiautoa. En kuitenkaan lähde valittamaan tästä, koska jos vaikka voittaisin jutun hallinto-oikeudessa, niin HO ei ota kantaa auton arvoon, vaan ainoastaan siihen onko verotus suoritettu oikein vai ei. KHO myöntää hyvin harvoin HO:n päätöksille valituslupaa. Mutta ne caset jotka se on ottanut käsittelyyn, niin se on kylläkin määritellyt myös verotusarvon ja laittanut yleensä riidan puoliksi.
Eli jos voittaisin jutun HO:ssa ja oikeus velvoittaisi tullia tekemään uuden verotuspäätöksen, niin tullihan voisi taas täysin mielivaltaisesti nostaa auton verotusarvoa nykyisestä, niin kuin se teki aiemmassa Audi tapauksessani. Jos olisin vienyt asiaa nyt eteenpäin, niin valitukseni olisi perustunut siihen että tulli on käyttänyt ajomääränä ilmoittamaani mittarilukemaa (sekä liian pientä verrokkien määrää ja ettei ole käytetty tilastollista menetelmää). Näinhän se tekee kaikkien tapausten osalta jos mittarilukema on pienempi kuin ajomäärä. Tämä on ristiriidassa sen kanssa että tulli ilmoittaa kotisivuillaan käyttävänsä ajomääränä 18 800 km/a, jos ajomäärä ei ole tiedossa. Eli aivan sama rastitko kohdan "Ajomäärä ei tiedossa". Maahantuotujen autojen verotusarvo määräytyy täysin tuon mittarilukeman/ajomäärän mukaan. Jokainen voi tehdä näistä graaffin, niin näkee autonsa verotusarvon. Verrokkina tulee käyttää samaa auton tyyppiä, samaa moottorin kokoa, samaa kuntoluokkaa (N=normaali). Oikeakätiset (halvempia) ja erikoismallit (kalliimpia) pois verrokeista. Kukakohan laittaa kuntoluokaksi Hyvä ?
Miten toimisin jos tekisin tämän uudelleen. Ilmoittaisin tullausilmoituksessa mittarilukemaksi 18 800 km/a x 13 a = 244 400 km ja kuntoluokaksi Normaali. Jos ilmoittaa Huono, niin tulli tarkistaa auton, eli mihin vetoat huonoudessa. Mikäli tulli tulisi katsomaan auton, niin löisin tullin tulosteen eteen, jossa mainitaan tuo 18 800 km/a ja vetoisin tähän. Rekisteröintikatsastuksessa katsuri kirjoittaa otteeseen mittarilukeman. Otetta ei tarvitse antaa tullille ja katsastuksenhan voi tehdä myös tullauksen jälkeen.
En tietenkään kehota ketään tekemään näin. Mutta jos itse tekisin, niin en tosiaankaan kokisi huonoa omaatuntoa, kun olen nähnyt kuinka tulli yrittää kusettaa joka käänteessä. Audi-case vuodesta 2003 jatkuu edelleen, joten kokemusta on.
Tullin näkemys ajokilometreistä oli verotuspäätöksessä: "Ajokilometrit ilmenevät tavallisesti ajoneuvon matkamittarista. Kilometrien arviointi on näyttökysymys ja asiakas voi esittää lähtökohtaisesti mitä tahansa näyttöä väitteensä tueksi. Tulli toteaa edelleen, että oikaisuvaatimukseen ei ole liitetty korkeampaa ajosuoritetta tukevaa näyttöä". Joopa-joo mitenkähän esittää näyttöä jostain tarkasta kilometrimäärästä jos siitä ei ole tietoa eikä mitään papereita. Miten vaikkapa todistat että autolla on ajettu juuri 244 400 km ?
Tiedoksi Samille että vm. 2000 ja vanhemmat verotus menee auton painon mukaan (kuin myös vuotuinen käyttömaksu) ja joka suosii näitä kevyitä autoja. Itse en edes ilmoittanut CO2 päästöjä vaikka ne oli tiedossa. Ajattelin että tulli kuitenkin sössii tämänkin asian kanssa.