Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87068 kertaa)

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #255 : 28.08.13 - klo:14:25 »
Kyllä noille varmaan jotain korkoa maksetaan kuten tuloverojen palautuksillekin? Eli maksaisi siis jotain.  dunno
NA 1,6l ´91 Classic Red

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #256 : 28.08.13 - klo:15:17 »
Tuskin maksavat korkoja, tai jos maksavat niin eiköhän siitäkin joudu jonkusen vuoden oikeudessa vääntämään. Ja kuten Tem ilmaisi, ei se tulli siitä kärsi, vaan valtio, ja sitäkautta kaikki jotka veroja suomessa maksavat...

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #257 : 28.08.13 - klo:15:49 »
Sekin on totta että virheen tehnyttä virkamiestä tuskin laitetaan niitä korkoja ja oikeudenkäyntikuluja maksamaan >:(
Ois pitänyt nuorena valita virkamiehen ura, niin sais olla ihan ilman vastuuta.
NA 1,6l ´91 Classic Red

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #258 : 28.08.13 - klo:16:59 »
Käytännössä se, että tulli joutuu maksamaan tarkoittaa tietysti sitä, että me kaikki maksetaan muiden verojen kautta tällaiset(kin)

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #259 : 28.08.13 - klo:20:22 »
"Autoverolle maksettava palautuskorko muuttuu 1.9.2004 ja on sen jälkeen 0,5 % vuotuista korkoa.Palautuskoron muutos perustuu 1.7.2004 voimaan tulevaan veronkantolain 27 b §:ään."

"Tullin autoverotusjohtajan Tapio Rouhiaisen mukaan palautukset olisivat ajoneuvoa kohden keskimäärin pieniä, mutta yksittäisissä suuripäästöisissä ajoneuvoissa merkittäviäkin."
Höpö-höpö. MX-5 (1,8) vm-00 autovero noin 1200 €, vm-01 autovero noin 2500 € => pieniä ?

Mazdan kohdalla ei niinkään "suuret päästöt" vaan pieni paino tekee tämän.

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #260 : 11.03.14 - klo:22:44 »
Tullin sivuille on tullut verotuspäätökset Excel-muodossa. Kiitos!  clap

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/index.jsp

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #261 : 17.03.14 - klo:08:45 »
2013 tuotiin 42 Miataa Suomeen. Verot on tulleet mukavasti alaspäin, korkein vero enää 4000€.

Liitteenä tiedot Excel-muodossa.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #262 : 04.04.14 - klo:19:40 »
TULLI - TULL - CUSTOMS

Mazda MX-5 1.6 85KW
ensimmäinen käyttöönottopäivä 12.1.1994
CO2: 127g/km
vero 21.4% 678,74€

mielestäni hyvinkin kohtuullinen. hieman alhaisempi jopa kuin mihin olin varautunut  biggthumpup.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #263 : 04.04.14 - klo:23:28 »
Viime kesänä maahantuomastani MX-5:sta tuli juuri tullin uusi verotuspäätös (tapaus kerrottu aiemmissa viesteissäni). Tein tuolloin oikaisupäätöksen ja uuden verotuspäätöksen myötä saan takaisin 290 €. Olin vaatinut palautettavaksi 639 €. Toki tästä uudestakin päätöksestäkin voisi valittaa, koska auton verotuksen perusteet ovat edelleen samat, vaikkakin nyt oli käytetty kolmea muuta verrokkiautoa. En kuitenkaan lähde valittamaan tästä, koska jos vaikka voittaisin jutun hallinto-oikeudessa, niin HO ei ota kantaa auton arvoon, vaan ainoastaan siihen onko verotus suoritettu oikein vai ei. KHO myöntää hyvin harvoin HO:n päätöksille valituslupaa. Mutta ne caset jotka se on ottanut käsittelyyn, niin se on kylläkin määritellyt myös verotusarvon ja laittanut yleensä riidan puoliksi.

Eli jos voittaisin jutun HO:ssa ja oikeus velvoittaisi tullia tekemään uuden verotuspäätöksen, niin tullihan voisi taas täysin mielivaltaisesti nostaa auton verotusarvoa nykyisestä, niin kuin se teki aiemmassa Audi tapauksessani. Jos olisin vienyt asiaa nyt eteenpäin, niin valitukseni olisi perustunut siihen että tulli on käyttänyt ajomääränä ilmoittamaani mittarilukemaa (sekä liian pientä verrokkien määrää ja ettei ole käytetty tilastollista menetelmää). Näinhän se tekee kaikkien tapausten osalta jos mittarilukema on pienempi kuin ajomäärä. Tämä on ristiriidassa sen kanssa että tulli ilmoittaa kotisivuillaan käyttävänsä ajomääränä 18 800 km/a, jos ajomäärä ei ole tiedossa. Eli aivan sama rastitko kohdan "Ajomäärä ei tiedossa". Maahantuotujen autojen verotusarvo määräytyy täysin tuon mittarilukeman/ajomäärän mukaan. Jokainen voi tehdä näistä graaffin, niin näkee autonsa verotusarvon. Verrokkina tulee käyttää samaa auton tyyppiä, samaa moottorin kokoa, samaa kuntoluokkaa (N=normaali). Oikeakätiset (halvempia) ja erikoismallit (kalliimpia) pois verrokeista. Kukakohan laittaa kuntoluokaksi Hyvä ?

Miten toimisin jos tekisin tämän uudelleen. Ilmoittaisin tullausilmoituksessa mittarilukemaksi 18 800 km/a x 13 a = 244 400 km ja kuntoluokaksi Normaali. Jos ilmoittaa Huono, niin tulli tarkistaa auton, eli mihin vetoat huonoudessa. Mikäli tulli tulisi katsomaan auton, niin löisin tullin tulosteen eteen, jossa mainitaan tuo 18 800 km/a ja vetoisin tähän. Rekisteröintikatsastuksessa katsuri kirjoittaa otteeseen mittarilukeman. Otetta ei tarvitse antaa tullille ja katsastuksenhan voi tehdä myös tullauksen jälkeen.

En tietenkään kehota ketään tekemään näin. Mutta jos itse tekisin, niin en tosiaankaan kokisi huonoa omaatuntoa, kun olen nähnyt kuinka tulli yrittää kusettaa joka käänteessä. Audi-case vuodesta 2003 jatkuu edelleen, joten kokemusta on.

Tullin näkemys ajokilometreistä oli verotuspäätöksessä: "Ajokilometrit ilmenevät tavallisesti ajoneuvon matkamittarista. Kilometrien arviointi on näyttökysymys ja asiakas voi esittää lähtökohtaisesti mitä tahansa näyttöä väitteensä tueksi. Tulli toteaa edelleen, että oikaisuvaatimukseen ei ole liitetty korkeampaa ajosuoritetta tukevaa näyttöä". Joopa-joo mitenkähän esittää näyttöä jostain tarkasta kilometrimäärästä jos siitä ei ole tietoa eikä mitään papereita. Miten vaikkapa todistat että autolla on ajettu juuri 244 400 km ?

Tiedoksi Samille että vm. 2000 ja vanhemmat verotus menee auton painon mukaan (kuin myös vuotuinen käyttömaksu) ja joka suosii näitä kevyitä autoja. Itse en edes ilmoittanut CO2 päästöjä vaikka ne oli tiedossa. Ajattelin että tulli kuitenkin sössii tämänkin asian kanssa.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #264 : 05.04.14 - klo:10:16 »
Toi kilsapelleily on kyllä ihan uskomatonta. Hyvää tietoa ja nostan hattua, että riittää energiaa selvitellä asioita. Isoin ongema lienee, että valtaosa autojen maahantuoneista kiroaa veroa foorumeilla ja kavereiden kesken, mutta lopulta tyytyy maksamaan.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #265 : 05.04.14 - klo:11:40 »
Tiedoksi Samille että vm. 2000 ja vanhemmat verotus menee auton painon mukaan (kuin myös vuotuinen käyttömaksu) ja joka suosii näitä kevyitä autoja. Itse en edes ilmoittanut CO2 päästöjä vaikka ne oli tiedossa. Ajattelin että tulli kuitenkin sössii tämänkin asian kanssa.

itsekään en tosiaan ilmoittanut co2 päästöjä. ja tiedossa on että nämä vanhemmat menee painon mukaan. edellista autoa hankittaessa harmittikin että esim saksasta hakeminen ei ollut niin varteenotettava vaihtoehto, koska tähtäimessä oli NBFL eli 2001-2005. paino kun määrittää veroprosentin niin ilmeisesti tulli johtaa siitä tuon co2 lukeman niinkuin tähän tapaan:

Tuli oma tullipäätös tänään:

107kW 1,8 l NB (FL) versio, käyttöönotto 29.12.2000, co2 133g/km giggle
virallinen hinta-arvio 5768,28 veroja 22.5% 1297,86€

Sopiva

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #266 : 05.04.14 - klo:12:04 »
Mä sain vastauksen mun valitukseen. No dice, samat puheet kilometreistä kuin Ikämiehellä. Myös naurettavia verrokkeja ei suostuttu vaihtamaan toisiin. No tulipahan yritettyä  food-smiley-004
NB 10th AE
+ Kasa piinattuja relluja

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #267 : 05.04.14 - klo:20:20 »



Miten toimisin jos tekisin tämän uudelleen. Ilmoittaisin tullausilmoituksessa mittarilukemaksi 18 800 km/a x 13 a = 244 400 km ja kuntoluokaksi Normaali. Jos ilmoittaa Huono, niin tulli tarkistaa auton, eli mihin vetoat huonoudessa. Mikäli tulli tulisi katsomaan auton, niin löisin tullin tulosteen eteen, jossa mainitaan tuo 18 800 km/a ja vetoisin tähän. Rekisteröintikatsastuksessa katsuri kirjoittaa otteeseen mittarilukeman. Otetta ei tarvitse antaa tullille ja katsastuksenhan voi tehdä myös tullauksen jälkeen.

En tietenkään kehota ketään tekemään näin. Mutta jos itse tekisin, niin en tosiaankaan kokisi huonoa omaatuntoa, kun olen nähnyt kuinka tulli yrittää kusettaa joka käänteessä. Audi-case vuodesta 2003 jatkuu edelleen, joten kokemusta on.



Ja tämän ihmeellisyys on missä ? Näin minä tein ja vieläpä tullin kehoituksesta kun ei 100% varmaa tietoa ollut kilsoista . Tosin kehottivat käyttämään 12tkm/v kaavaa koska kyseessä on avo jolla ei yleensä ajeta koko vuotta
työn alla : 205GTI " MI16"

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #268 : 05.04.14 - klo:22:59 »
Kyseenalaisuus on se että Autoveroilmoituksen yksilöintilomakkeessa on kohdat: Matkamittarin lukema sekä Todellinen ajomäärä ja joista tulli käyttää verotusarvon määrittelyssä pienempää lukemaa. Nyt jos laittaa matkamittarilukemaksi 18 800 x vuodet, niin silloinhan on periaatteessa johtanut viranomaista harhaan, koska se ei ole kuitenkaan sama lukema mitä mittarissa on (jos ei ole ruuvannut mittaria). En tiedä kuinka rangaistavaa tällainen väärän tiedon antaminen olisi, jos siitä narahtaisi, eli jos tulli katsoisikin auton. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/kaytetyt_ajoneuvot/ajokilometrit/index.jsp

Tällaisessa matkamittarilukematapauksessa kauppakirjaan ei tietenkään kannata kirjata mitään kilometreistä, koska se pitää antaa tullille. Näyttövelvoite kilometreistä on auton maahantuojalla. En tiedä millaista painoarvoa olisi sillä jos myyjä kirjoittaisi kauppakirjaan esim. että tarkka lukema ei tiedossa, mutta on arviolta xxx xxx km. Tuontimaan vanhoja katsastustodistuksia ei kannata antaa tullille (niistä näkyy vuotuiset kilometrit).
"Ajoneuvon autoverotusta varten Tullille pitää lähettää seuraavat asiakirjat:

    autoveroilmoitus täytettynä (lomake 72)
    yksilöintilomake (lomake 27)
    kopio kauppakirjasta ulkomailta (omistusketju verovelvolliseen saakka)
    kopio ulkomaisen rekisteriotteen kaikista sivuista (osat 1 ja 2 )
    selvitys CO2-päästötiedoista (vaatimuksenmukaisuustodistus tai muu vastaava selvitys).
    kopio suomalaisesta katsastustodistuksesta, jos rekisteröintikatsastus on jo aloitettu"

 

Minttu

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #269 : 29.04.14 - klo:00:07 »
Mazda Miata MX-5 1.6 Automaattivaihteinen
Ensimmäinen käyttöönottopäivä 30.6.1990
Ajokilometrit 289000
CO2: 131g/km
vero 22,10% 563,57€
Vireilletulopäivä 01.04.2014 Päätöspäivä 24.04.2014
Arvonmäärityksessä käytetty viittä Nettiautosta haettua hintahavaintoa.