Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: Timi - 08.06.09 - klo:15:30

Otsikko: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 08.06.09 - klo:15:30
Eli tuotiin maahan Saksasta vm2000 miata joka alunperin jenkkimalli. Katsastuksessa havaittiin seuraavat viat/puutteet:

- Sivuheijastimet väärän väriset
Poistettava tai vaihdettava oranssit, no problem

- Sivuvilkut asennettava
Mx5partsista oem malliset e-hyväksytyt vilkut kiinni, kuka näitä asentaa?

- Vaatimuksenmukaisuustodistus (jarrut,päästöt)
Koska auto alunperin usa-malli, mistä?

- Ajovalojen korkeudensäätö
Umpiossa lukee sekä e-merkki että dot-merkki. Koska auto on uudempi kuin 31.12.1997 on korkeussäätö oltava. Mitä osia tähän tarvii ja saako säädön toimimaan noissa umpioissa?

Ja kaikkeen tähän 1kk aikaa...

-edit- Otsikkoa muokattu sopivammaksi

Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: E38 - 08.06.09 - klo:16:43
Toi valojen korkeudensäätö kuullostaa hyvälle = kalliille. Tota todistusta kannattaa kysyä Inchapelta.

Kun vuonna 2002 toimme oman jenkki-mallisen saippualaatikon tänne niin vein sen Auto-Ahoselle, joka oli erikoistunut tuontiautojen muutostöihin. Sanoin että laittakaa keksintö siihen kuntoon, että menee katsastuksestä läpi ja näin kävi, ilman ongelmia. Melko kallista ja erittäin helppoa.  ;D Korjaamo oli silloin Lauttasaaressa mutta nyt muuttanut Vantaalle.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: masse - 08.06.09 - klo:17:01
Terve!
Mulla olisi myös vuosimallin 2000 MX-5 ja siihen on nyt vaihdettuna kirkkaat vilkut ja heijastimet. Valitettavasti kylläkään noita korkeussäätöjä ei löydy ylimääräisenä.

Jos sinua kiinnostaa ostaa nämä alkuperäiset niin laita viestiä tai soita: jari.osterberg@upm-kymmene.com, 0400-508967.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: moregore - 08.06.09 - klo:17:14
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspxhttp:// tuosta puhuin puhelimessa.

Ai että vihaan tätä vitun Suomea. Jos se on Saksassa leimassa, niin voi vittu miksi se ei käy täällä. Kaikessa muussa Suomi nuoleskee kieli ruskeena EU:n direktiiveja, mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: E38 - 08.06.09 - klo:21:49
mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\

Täällä ei saa ökyillä millään ihmeellisillä autoilla. HYI, naapuri tulee kateelliseksi...  :-*
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: moregore - 09.06.09 - klo:09:04
mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\

Täällä ei saa ökyillä millään ihmeellisillä autoilla. HYI, naapuri tulee kateelliseksi...  :-*

halpaa ökyilyä 10 vuotta vanhalla riisikipolla... hohhoijakkaa..
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 09.06.09 - klo:13:16
Mitä osia tarvitsee tuohon korkeudensäätöön? Olisiko jollain heittää niitä umpioihin tulevien sähkömoottorien koodeja? Säätönamiska tuleekin sitten kojelautaan, sen voin ottaa vaikka omastani '93mallista jossa sitä ei tarvitse... Ompiot ovat Koito ja koodi niille 199-61*** <-tarkennan tuon myöhemmin...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Marko - 09.06.09 - klo:13:49
Mitä osia tarvitsee tuohon korkeudensäätöön? Olisiko jollain heittää niitä umpioihin tulevien sähkömoottorien koodeja? Säätönamiska tuleekin sitten kojelautaan, sen voin ottaa vaikka omastani '93mallista jossa sitä ei tarvitse... Ompiot ovat Koito ja koodi niille 199-61*** <-tarkennan tuon myöhemmin...

Laitoin sulle sähköpostilla kuvan Mazda EPC:stä. Katsotko, onko oikea? Jos ei ole, niin katsotaan lisää

Ja sittenhän toi jenkkimalli tarvitsee ehdottamasti tämän: http://www.fastforwardsuperchargers.com CARB-papereilla onnistuu päästöjen todistaminen erittäin todennäköisesti ;)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 09.06.09 - klo:16:53
Pitää katsoa. Auto on Helsingissä kaverin pihalla mikä tosin hankaloittaa tätä hommaa. Pitänee varata aika tuonne E38:n mainitsemalle Auto-Ahoselle, hoitakoon ne vilkut yms. kuntoon... Meinasin tosiaan osat vaan hankkia valmiiksi.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: hemikasi - 10.06.09 - klo:16:25
- Sivuvilkut asennettava
Mx5partsista oem malliset e-hyväksytyt vilkut kiinni, kuka näitä asentaa?

Mikä tahansa auto(sähkö)korjaamo.

- Vaatimuksenmukaisuustodistus (jarrut,päästöt)
Koska auto alunperin usa-malli, mistä?

Tämä on paha.

En halua pelotella, mutta pahimmassa tapauksessa jää tekemättä koko kilpiin saaminen tai ainakin maksaa aivan simona.

Vaatimustenmukaisuustodistusta eli COC:tä kannattaa kysyä Inchapelta eli viralliselta maahantuojalta. Se toki maksaa ~170 euroa, mutta on taatusti oikea kun on tehtaan edustajan antama.

Jos vaatimustenmukaisuustodistusta ei voida kirjoittaa, on seuraava vaihtoehto on vastaavuustodistuksen hankkiminen.
Tüv-Nord Oy mainostaa vastaavuustodistuksia hinnat alkaen 372 euroa.  http://www.tuv.fi/34722.asp

Valitettavasti täytyy sellainenkin mahdollisuus kertoa, että edes vastaavuustodistusta ei ole saatavilla, jolloin auton kilvittäminen menee todella vaikeaksi.


- Ajovalojen korkeudensäätö
Umpiossa lukee sekä e-merkki että dot-merkki. Koska auto on uudempi kuin 31.12.1997 on korkeussäätö oltava. Mitä osia tähän tarvii ja saako säädön toimimaan noissa umpioissa??

Olisiko mahdollista hakea poikkeuslupaa Akesta?

Ake on myöntänyt näitä poikkeuksia tavallista jäykemmällä alustalla ja/tai pienellä kantavuudella oleville autoille. Perusteena se, että valojen suuntaus ei voi juurikaan muuttua kuormauksen myötä.

Tiedän näitä lupia myönnetyn juurikin roadster-tyyppisille autoille ja joillekin maastureille.

Ja kaikkeen tähän 1kk aikaa...

Eihän siinä muuta häviä kuin, että auto on katsastettava uudelleen, jos menee yli 1 kk.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 12.06.09 - klo:14:52
Pakko kai kommentoida itsekin kun meikäläisen autosta on kyse. Todettakoon jo tässä vaiheessa että en tajua autoista yhtään mitään, siksi asianajajanani onkin toiminut tämän keskustelun avannut Timi...

Eli vilkut ja heijastimet on hommattu ja niiden asentaminen ei kai ole jollekin autokorjaamolle mikään amerikantemppu.

Ajovalojen säädöstä kysyin AKE:lta ja vastaus oli tyyliin "niihin mitään poikkeuslupia anneta...". Eli vaikuttaa siltä että se korkeussäätö on asennettava.

Vaatimustenmukaisuustodistuksesta soitin Inchcapelle ja koska kyse on tosiaan jenkkiautosta niin suoraan jostain järjestelmästä ei nähnyt mitään. Pyysivät laittamaan mailia jollekin tyypille, odottelen vastausta...

Soitin myös Auto-Ahoselle ja pyysivät tuomaan auton sinne ja kertomaan mitä pitää tehdä. Valoista sanoivat että umpiot joudutaan ehkä vaihtamaan. Kaipa ne tietää mitä tehdä, mulla ei ole aavistustakaan...

Uutena juttuna pakko mainita että auton "check engine" tai mikä lie valo alkoi palaa. Kävin tossa läheisessä Mazda huollossa mutta niiden laitteilla ei nähnyt jostain syystä vikakoodia. Ehkä ne siellä Ahosella voi tsekata tämänkin. Mutta ei ollu ihan turha reissu sinne huoltoon koska sain mukaani Mazda lehden jossa juttu MX-5 kerhosta.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: hemikasi - 13.06.09 - klo:14:30
Ajovalojen säädöstä kysyin AKE:lta ja vastaus oli tyyliin "niihin mitään poikkeuslupia anneta...". Eli vaikuttaa siltä että se korkeussäätö on asennettava.

Soitin myös Auto-Ahoselle ja pyysivät tuomaan auton sinne ja kertomaan mitä pitää tehdä. Valoista sanoivat että umpiot joudutaan ehkä vaihtamaan. Kaipa ne tietää mitä tehdä, mulla ei ole aavistustakaan...

Jep, euromallin umpiot ja säätökoneisto, niin homma hoituu. Hintaa tosin voi tulla aika suolaisesti.

Uutena juttuna pakko mainita että auton "check engine" tai mikä lie valo alkoi palaa. Kävin tossa läheisessä Mazda huollossa mutta niiden laitteilla ei nähnyt jostain syystä vikakoodia. Ehkä ne siellä Ahosella voi tsekata tämänkin. Mutta ei ollu ihan turha reissu sinne huoltoon koska sain mukaani Mazda lehden jossa juttu MX-5 kerhosta.

Toivotaan, että apu löytyy. Tuo on juuri sitä autotehtaiden harjoittamaa politiikkaa eli eri markkina-alueiden autoista tehdään hitusen erilaisia, jolloin "väärän" markkina-alueen testerit eivät välttämättä tunnista auton järjestelmiä. Samoin varaosille voidaan antaa erilaiset numerot, vaikka osat sinällään olisivat täysin identtisiä.  >:(

Suomen valtio ei siis ole ainoa kiusantekijä, joka yrittää "vääristä" maista tuotavien autojen myyntiä. Business is business -sanonta tunnetaan myös Hiroshimassa.

Laita tuosta lehti tilaukseen: http://www.zoombox.fi/yhteytta/tilaus_lehti.html
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: chakie - 14.06.09 - klo:23:32
Entä takasumuvalo? Omasta NA:sya joka tulee alunperin Kanadasta puuttui takasumuvalo ja sellainen oli asennettava. Ei mikään iso juttu, mutta se ei todellakaan tehnyt autoa paremman näköiseksi takaa katsottuna.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 14.06.09 - klo:23:34
Takasumuvalo tuli tohon autoon mukaan ja johdotkin on valmiina. On vaan niin torkeän näköinen että kiinni vaan katsastukseen... Siis roikkuu siellä takapuskurin alla yhdellä pultilla.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 15.06.09 - klo:13:15
Joo-o... Kävin Auto-Ahosella. Iso(imma)ksi ongelmaksi on muodostumassa yllättäen valojen säätö. Niillä ei siihen mitään osia ollut joten kävin Mazdan maahantuojalla joka on siinä lähellä. Siellä sain erittäin hyvää palvelua ja yksi naispuolinen henkilö soitteli eri ihmisille ja selvitteli asiaa. Yhtenä vaihtoehtona pitivät katsastusmiehille inttämistä siitä että auto on Saksassa rekisteröity ja miettivät jo jos he voisivat kirjoittaa jotain lappua aiheesta... Lopputulos oli kuitenkin että jos uudet euromalliset osat on tilattava (jotka siihen jenkkimalliin toivottavasti käy) niin hinta oli 642 eur/umpio ja 474,60 eur säätimestä. En tiedä tarviko vielä jotain johtojakin... Eli joo, melkein 1800 euroa...

Palasin Auto-Ahoselle ja kysyin että onko olemassa mitään tee-se-itse viritystä jonka olemassa oleviin umpioihin saisi. Ei kuulemma ole ja suosittelivat etsimään osia jostain netistä... Pyysivät palaamaan sitten kun kaikki osat löytyy ja laittavat sitten kaiken kuntoon samalla.

Vaatimustenmukaisuustodistus on tilattavissa Japanista hintaan 150 euroa ja 4-6 viikon toimistusajalla. Mullahan tosin on jotkut saksankieliset mistä vaaditut asiat selviävät. Lapuissa on auton yksilöintitietokin. Ehkä ne käy....

Kysymys kuuluu, mitäs vittua noiden valojen kanssa voi tehdä. Auto maksoi 6.500 eur + verot niin ei huvittaisi siihen heti mitään 3.000 remppaa tehdä että saa kilpiin... Oliko jollakin tarkempaa tietoa mahdollisista poikkeusluvista jne.

edit: Mainittakoon vielä että suosittelivat Inchcapella myös näitä sivuja!  :)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Samsa - 15.06.09 - klo:13:25
Mä ettisin netistä (esim. ebay) ja eri mx-5 foorumeilta noita lamppuja. Luulis että jostain löytyis...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Stef - 15.06.09 - klo:13:58
Hei, taitaa IL Motorsportsilla löytyö valot säätöineen http://www.ilmotorsport.de/shop/article_list.php5?depth=3&oid=368&page=2&PHPSESSID=443ac2bf6d02bda1cf02250e90a8386a heillä oli kaksi vaihtoehtoa myynnissä toisessa oli "without bulb end without engine"
ja toinen "genuine unit head lamp complete right NB up to Facelift, as chassi number up to 200.000 . with bulb end with engine" ???
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 15.06.09 - klo:14:37
No nyt alkaa kuulostaa lohdullisemmalta... Thanks! Täytyy vaan varmistaa että noi käy...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: E38 - 15.06.09 - klo:15:49
Joo-o... Kävin Auto-Ahosella. Iso(imma)ksi ongelmaksi on muodostumassa yllättäen valojen säätö. Niillä ei siihen mitään osia ollut joten kävin Mazdan maahantuojalla joka on siinä lähellä. Siellä sain erittäin hyvää palvelua ja yksi naispuolinen henkilö soitteli eri ihmisille ja selvitteli asiaa. Yhtenä vaihtoehtona pitivät katsastusmiehille inttämistä siitä että auto on Saksassa rekisteröity ja miettivät jo jos he voisivat kirjoittaa jotain lappua aiheesta... Lopputulos oli kuitenkin että jos uudet euromalliset osat on tilattava (jotka siihen jenkkimalliin toivottavasti käy) niin hinta oli 642 eur/umpio ja 474,60 eur säätimestä. En tiedä tarviko vielä jotain johtojakin... Eli joo, melkein 1800 euroa...

Palasin Auto-Ahoselle ja kysyin että onko olemassa mitään tee-se-itse viritystä jonka olemassa oleviin umpioihin saisi. Ei kuulemma ole ja suosittelivat etsimään osia jostain netistä... Pyysivät palaamaan sitten kun kaikki osat löytyy ja laittavat sitten kaiken kuntoon samalla.

Vaatimustenmukaisuustodistus on tilattavissa Japanista hintaan 150 euroa ja 4-6 viikon toimistusajalla. Mullahan tosin on jotkut saksankieliset mistä vaaditut asiat selviävät. Lapuissa on auton yksilöintitietokin. Ehkä ne käy....

Kysymys kuuluu, mitäs vittua noiden valojen kanssa voi tehdä. Auto maksoi 6.500 eur + verot niin ei huvittaisi siihen heti mitään 3.000 remppaa tehdä että saa kilpiin... Oliko jollakin tarkempaa tietoa mahdollisista poikkeusluvista jne.

edit: Mainittakoon vielä että suosittelivat Inchcapella myös näitä sivuja!  :)

Kiva kuulla se, että AA:lla vieläkin tehdään näitä muutostöitä. Ei mikään halvin mesta muutta laatu oli hyvää.

Niin, auton kilpiin saaminen voi olla usein kalliimpaa (verot + muutostyöt+ rempat) kuin itse auton ostaminen. Suomipoika se osaa kyykyttää. Oli huvittavaa maksaa 14k€ autosta ja veroja 15k€ + rempaa 2k€ että saksalainen laatu(?)vaunu oli suomessa kilvissä. Sinun tapauksessa 1800€ valoihin on kyllä sellanen hinta, että menisi mullakin pullat väärän kurkkuun oikeen huolella! Eihän noi ole edes Xenonit! Vai onko?

Jostain purkaamosta (tai netistä) voisi myös löytää perseeseen mällätyn auton josta saisi tarvittavat osat käytettynä. Saksasta varmaan löytyisi helpommin jos kieli taipuu.

Toivottavasti homma kääntyy voitoksi! Eihän se auton vika ole että maamme lait on aivan hanurista. SF!

Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 15.06.09 - klo:16:19
Joo, eiköhän se vielä tästä... Ei olisi pitänyt alunperinkään jenkkiversiota ostaa ja kysyinpä etukäteen sähköpostitse saksalaiselta autokauppiaalta että "eihän kyseinen yksilö ole US-import" kun asiasta ei ollut mainintaa. Ilmeisesti kauppias sitten "unohti" vastata tähän kysymykseen ja asia selvisi vasta paikan päällä. Lisäksi olimme menettäneet yhden päivän koska maanantai kun tulimme Saksaan osoittautui pyhäpäiväksi ja autokaupat tietysti kiinni. Ja koska auto vaikutti muuten hyvältä ja vaihtoehdot olivat ota tai jätä niin...

Mutta kohtuus kaikessa. Ok, voin ymmärtää että jotkut sivuvilkut pitää Suomessa olla ja voin niistä sen 60 eur plus asennus maksaa. Sumuvalonkin ymmärrän. Se että ei saa olla erivärisiä heijastimia mutta käy jos ne ottaa pois alkaa olla jo pelleilyä mutta ei se onneksi mitään maksa. Mutta sitten kun pitää alkaa kuudentonnin autoon asentamaan toimivien valojen tilalle uusia joissa on täysin turhat korkeudensäätimet ja hintaa paritonnia niin alkaa mennä yli ymmärryksen... Samoin nämä vaatimuksenmukaisuustodistukset jos ne saksalaiset vastaavat eivät käy.

Täytyy tosiaan netistä niitä valoja katsoa. Saksakin taipuu, ainakin Düsseldorfin baarikierroksen loppuvaiheessa...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 17.07.09 - klo:10:29
No niin, homma etenee. Pientä takapakkia tuli kun tuli katkaistua solisluu niin ajaminen ja muukin säätö jäännyt vähemmälle. Valot moottorein tuli Saksasta ja korjaamon kanssa on sovittu että homma saadaan kasaan. Suosittelivat hankkimaan valojen korkeudensäätökytkimen jos mahdollista, voi kuulemma tulla halvemmaksi kuin että käyvät tuntitaksalla itse jotain rakentamaan...

Yksin huolenaihe. Sain Inchcapelta "rekisteröintiasiakirjan" joka maksoi 150 euroa. Lapussa lukee, "vahvistamme henkilöauton, valmistenumero xxx, täyttäneen valmistushetkellä seuraavat vaatimukset:".

Alla listattuna mm.:

2. Jarrut FMVSS 105
5. Pakokaasupäästöt 2000 US STD

Katsastuksen takastuskortissa luki että "todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu". No problem, nythän minulla on se. Mutta...

Katsastuskonttorista saadussa lisäpöytäkirjassa todetaan seuraavaa:

1. Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä. Dokumentti 1.1.1993 alkaen. US-taso käy 30.6.1996 asti.
9. Jarrulaitteet. Dokumentti 1.1.1993 alkaen. FMVSS käy 30.6.1996 asti.

Eli tästä voisi päätellä että Inchcapelta saatu todistus ei välttämättä riitä. Vai? Ja jos ei niin mitä asialle voi tehdä, tuskin niiltäkään muuta todistusta saa. Vai onkohan mahdollista että se todistus riittäisi.

Lähinnä tässä pelottaa se että jos nimim. hemikasin kauhuskenaario toteutuu ja tämän saatanan dokumentin takia jäisi auto saamatta kilpiin niin ei viitsisi alkaa ensin remppaa tekemään. Eli kannattaisiko ensin kysyä katsastuskonttorilta dokumentista vai mikä olisi hyvä taktiikka...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 28.07.09 - klo:19:31
Päivitystä...

Kaikki muu meni katsastuksessa läpi mutta ne saatanan vastaavuustodistukset pitää hankkia. Ne pitäisi tüvltä kuitenkin löytyä ja hintaakaan ei ole kuin n. 500 eur + alv.

Asennetuista vilkuista ei kuitenkaan toinen toiminut joten saan käydä sen vielä korjauttamassa. Samalla check engine valokin alkoi taas palaa, toivottavasti pystyvät huollossa lukemaan vikakoodin. Halvasta kesäautosta 2009 taitaa tulla hieman kalliimpi kesäauto 2010...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Marko - 28.07.09 - klo:23:45
Olisko täällä hieman halvempaa:
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspx
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: moregore - 29.07.09 - klo:09:08
tuvnordic: http://www.tuv.fi/34722.asp (http://www.tuv.fi/34722.asp)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 12.08.09 - klo:14:26
Vastaavuustodistus tuli tänään. Kun se on kiikutettu katsastustoimistolle niin homman pitäisi olla selvä. Check engine valo nollattiin eikä se ole sen jälkeen alkanut palaa, vikakoodi liittyi johonkin pakokaasujen kierrätykseen josta korjausmies ei kuitenkaan ollut huolissaan. Verotuspäätöstä ei ole kuulunut, auto kuitenkin tuotu maahan jo kesäkuun alussa... Vai vaikuttaako katsastuksen viivästyminen mitenkään siihen?!?
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: pokkis - 12.08.09 - klo:14:32
Jos toi on US importti, niin niissä saa helposti Check engine valon palamaan kun ei kierrä polttoaineen korkkia kunnolla kiinni, kuten mulle kävi kerran omassa NBssä  ::)
Sen saa itse nollattua poistamalla sulakkeen hetkeksi konepellin alta. En nyt ulkoa muista mikä sulake, mulla taitaa olla se manuaaliin merkattuna, mutta löytyy MiataNetistä, josta sen itsekin bongasin.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Samsa - 12.08.09 - klo:14:42
Niin teillähän on ODB2:set jo noissa NB:ssänne...  tosin eipä sitä tarvi katsastusmiehelle kertoa ;)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 12.08.09 - klo:14:48
Jos toi on US importti, niin niissä saa helposti Check engine valon palamaan kun ei kierrä polttoaineen korkkia kunnolla kiinni, kuten mulle kävi kerran omassa NBssä  ::)
Sen saa itse nollattua poistamalla sulakkeen hetkeksi konepellin alta. En nyt ulkoa muista mikä sulake, mulla taitaa olla se manuaaliin merkattuna, mutta löytyy MiataNetistä, josta sen itsekin bongasin.

Joo, US importti. Kiitti vinkistä! Eipä mahdotonta että kyse olisi ollut jopa polttoaineen korkista...
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: VesCu - 12.08.09 - klo:14:55
Katsastuksen viivästymisellä ei ole merkitystä veropäätökseen. Aikoinaan (2 vuotta sitten) riitti, kun katsastustoimet oli aloitettu sen 10 päivän sisällä maahantuonti ilmoituksesta, mutta sittemmin sekin päivärajoitus on poistunut. Kyllä se veropäätös sieltä tulee. Mulla kesti 2 päivää vajaa 3 kuukautta kun miatan toin ja tänä kesänä sanoivat tullissa että taas on pitkä ruuhka. Voi kuulemma kestää ja jos ei meinaa päätöstä kuulua sen 3 kk sisällä niin kannattas ottaa sitten yhteyttä lähempänä ko päivää.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 14.08.09 - klo:15:43
Uuh, auto vihdoin katsastettu!
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 14.08.09 - klo:17:17
Uuh, auto vihdoin katsastettu!


No jo oli aikakin! Saatiin tämä farssi voitettua! Eikä mennyt kun 2,5kk...  ::)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 14.08.09 - klo:17:57
Uuh, auto vihdoin katsastettu!


No jo oli aikakin! Saatiin tämä farssi voitettua! Eikä mennyt kun 2,5kk...  ::)

Ja 2000 euroa...  :(

Muutoshommat tehtiin by the way Motomer nimisessä paikassa Espoossa. Jälki ja koko kokemus oli erittäin positiivinen. Samaan aikaan oli joku keltainen Fiat Barchetta hoideltavana.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 17.09.09 - klo:17:54
Veropäätöskin tuli. Sellaiset 1800 euroa tuli maksettavaa. Mites tämä prosessi menee, missä pitää käydä ja mitä tehdä?!?
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: VesCu - 17.09.09 - klo:20:03
Verot maksettuasi maksu näkyy ake:lla noin 3 päivän sisällä. Eli viimestään tolloin voit marssia suoraan katsastusasemalle ja kertoa että tämmönen auto ja maksu maksettu. Kilvet saat samantien mukaan. Sitä ennen pitää olla euroopassa voimassa oleva pakollinen liikennevakuutus hankittuna. Ja tietenkin hyväksyttynä oleva rekisteröintikatsastus. Jos haluat kilvet hakea heti, niin pyydä tullia lähettämään tieto veron maksusta ko konttorille faksina tms. (Maksukuitti kannattaa säilyttää)

Näin se muistaakseni meni.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 17.09.09 - klo:20:13
Joo. Muistaakseni tullin maksukuittia vastaan kilvet saa myös heti.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Atte.V - 17.09.09 - klo:23:52
Katsastuksen viivästymisellä ei ole merkitystä veropäätökseen. Aikoinaan (2 vuotta sitten) riitti, kun katsastustoimet oli aloitettu sen 10 päivän sisällä maahantuonti ilmoituksesta, mutta sittemmin sekin päivärajoitus on poistunut. Kyllä se veropäätös sieltä tulee. Mulla kesti 2 päivää vajaa 3 kuukautta kun miatan toin ja tänä kesänä sanoivat tullissa että taas on pitkä ruuhka. Voi kuulemma kestää ja jos ei meinaa päätöstä kuulua sen 3 kk sisällä niin kannattas ottaa sitten yhteyttä lähempänä ko päivää.
Riippuu tuonti maasta. Japsi tuonneista vaativat nykyään suomalaisen rekisteröinti todistuksen lisäselvitykseksi ja mulla oli eka määräaika päivä vaan noin pari viikkoa siitä kun paperit vein tulliin. En sitten tiedä mitä tapahtuu jos ei ton ajan sisällä sitä toimita. Ite soitin ja siirsin tota päivää kertaalleen kun ei ekalla mennyt läpi.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 20.09.09 - klo:12:08
Verot maksettuasi maksu näkyy ake:lla noin 3 päivän sisällä. Eli viimestään tolloin voit marssia suoraan katsastusasemalle ja kertoa että tämmönen auto ja maksu maksettu. Kilvet saat samantien mukaan. Sitä ennen pitää olla euroopassa voimassa oleva pakollinen liikennevakuutus hankittuna. Ja tietenkin hyväksyttynä oleva rekisteröintikatsastus. Jos haluat kilvet hakea heti, niin pyydä tullia lähettämään tieto veron maksusta ko konttorille faksina tms. (Maksukuitti kannattaa säilyttää)

Eli ymmärsinkö siis oikein että missään tullissa tai vastaavassa ei tarvitse enää käydä, hakee vaan kilvet katsastusasemalta kun verot on maksettu ja maksu näkyy AKE:lla? Onko väliä missä katsastusasemalla käy? Pitääkö käydä samalla jossa auto on katsastettu?
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Marko - 20.09.09 - klo:13:49
Onko väliä missä katsastusasemalla käy? Pitääkö käydä samalla jossa auto on katsastettu?

Eikös ne kilvet ole juuri sillä asemalla, jossa olet käynyt katsastuksessa?
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Atte.V - 20.09.09 - klo:22:05
Onko väliä missä katsastusasemalla käy? Pitääkö käydä samalla jossa auto on katsastettu?
Eikös ne kilvet ole juuri sillä asemalla, jossa olet käynyt katsastuksessa?
Kyllä niitä kilpiä on joka asemalla. Eli katsastuksessa ei ole vielä varattu mitään kilpiä vaan ne voi hakea ihan mistä vaan konttorista.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 21.09.09 - klo:13:56
Ok, hain kilvet tänään (samalta asemalta jossa auto katsastettu). Antoivat kilvet jossa toinen on kahdella rivillä. Tiskillä mimmi sano että "siitä tulee automaattisesti tämmöiset". Vastasin "jaa, en tiedä sopiiko ne" johon muija vastasi että jos ei niin pitää tilata uudet...

Eli, se kaksirivinen on kai tarjoitus tulla taakse, vai? Kyllähän siihen yksiriviset kilvet hyvin, tai siis paremminkin menisi, en tajua miksi toisen niistä pitäisi olla kaksirivinen. Miten muilla on?
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: moregore - 21.09.09 - klo:14:13
ne yritti mulle tyrkyttää jdm:mään noita kaksrivisiä. Sanoin että vitut, että katsastaja mittaa siihen oikean kokoisen kilven, eli ei EU-kilven. En myöskään suostunut maksamaan uusien kilpien tilaamista. Kilvet tilattiin ja homma selvä! :)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: VesCu - 21.09.09 - klo:14:36
En tiedä NB:stä, mutta NA:n amerikan version takarekisterilaatan aukko on pienempi kuin muualla maailmassa.
Sinne ei mahdu FIN + ABC-123. Myöskään 2 rivinen ei mahdu korkeuden puolesta.  :-\

Sinne mahtuu esim ABC-12.

Ja yks älyttömyys on, että tuota FIN alkuliitettä ei saa sitten noihin erikoispitkiin laattoihin mukaan, vain täysleveeseen ja 2 kerroksiseen... (ainakaan 3 vuotta sitten ei saanut)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 21.09.09 - klo:14:53
En tiedä NB:stä, mutta NA:n amerikan version takarekisterilaatan aukko on pienempi kuin muualla maailmassa.
Sinne ei mahdu FIN + ABC-123. Myöskään 2 rivinen ei mahdu korkeuden puolesta.  :-\

Sinne mahtuu esim ABC-12.

Ja yks älyttömyys on, että tuota FIN alkuliitettä ei saa sitten noihin erikoispitkiin laattoihin mukaan, vain täysleveeseen ja 2 kerroksiseen... (ainakaan 3 vuotta sitten ei saanut)

Niin... sitä juuri pohdin että johtuikohan tämäkin siitä että auto on jenkkimalli. Mutta kyllä siihen mielestäni silti se EU-kilpikin menisi eteen ja taakse. Täytyy mittailla.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: ppekkala - 16.01.10 - klo:07:01
Kiitoksia hyvästä ketjusta. Olen Kaliforniassa ja ostamassa täältä rättikattoa, vaihtoehtoina Chrysler Sebring, Volvo C70 ja Miata. En saa tuoda autoa muuttoautona, koska olen päätoiminen opiskelija. Joten vuosimallin kanssa pitää olla tarkkana.

Onko nyt niin, että jos ostan ennen 14.6.1995 käyttöönotetun Miatan täältä niin säästyn noilta korkeussäätö / E-hyväksyntäharmeilta?

Tarkka päivämäärä kiinnostaa siksi, että tarkoitus olisi ostaa 1.8-koneella varustettu 94-95 M edition tms. mahdollisimman erikoisvarusteltu ja alkuperäiskunnossa oleva malli. Kuten tämä

http://losangeles.craigslist.org/wst/cto/1554304629.html

Kiitos,
Pekka
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Samuli - 16.01.10 - klo:13:18
Kyseisestä autosta täytyy sanoa että automaatin myyminen voi olla hankalaa.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Make - 16.01.10 - klo:13:56
Eikä edes kannata muutenkaan tomaattia ostella. Joku voisi kaivaa sen pykälän mutta se muistaakseni oli syyskuu -95 kun muuttu ne säädökset.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Marko - 16.01.10 - klo:14:15
Tuolta löytyy kohdasta 4.1. Eli 14.6.1995 ja sen jälkeen, jos ei ole riittävän jäykkä alusta.
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Osta kuitenkin mieluummin manuaalivaihteinen. Jenkitkään eivät kovin korkealle automaatteja arvosta ja täälläpäin on ostajat harvassa, jos meinaat autosta joskus luopua.
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: VesCu - 16.01.10 - klo:19:01
Harmi kun et saa tuotua muuttoautona. Nimittäin Suomessa ei taida olla vielä yhtään Mazdaspeedin turbomiataa..
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Urban - 16.01.10 - klo:22:55
Harmi kun et saa tuotua muuttoautona. Nimittäin Suomessa ei taida olla vielä yhtään Mazdaspeedin turbomiataa..

Oon noita yrittäny seuraa niin joku 6kk sitte oli ruotsissa musta myynnissä mut tais mennä aika nopeesti. Hollannissa kans yks hopeinen ollu iät ja ajat, nyt tainnu hintapyyntökin tippua monta tonnia. Ite oon kuolannu sen lava orange värin perään, mut niitä ei oo näkyny myynnissä. Olikohan niitä joku vajaa 400 kpl tehty. Ei kyl olis varaakaan, mut onpahan kiva katella ;)
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Stef - 17.01.10 - klo:20:15
Joo, muutama kortteli meikäläiseltä löytyy yksi Mazdaspeedin turbo, tullut muuttoauton muutama vuosi sitten Suomeen.
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Timi - 28.07.10 - klo:16:53
Mitäs eroa on jenkkimallin ja euromallin NB:n jarruletkuissa. Ei mitään??  ;D Huoltoliike väittää että olisi eroa.  ::)

Toinen kyssäri: Airbagin valo vilkkuu. Mikä avuksi?
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Make - 28.07.10 - klo:17:35
Montako vilkahdusta ennenkuin on väli? Kato se numerokoodi eli vilkkuu esim pari kertaa sitten tauko jne. Sillä numerolla selviää.
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 29.07.10 - klo:01:44
Montako vilkahdusta ennenkuin on väli? Kato se numerokoodi eli vilkkuu esim pari kertaa sitten tauko jne. Sillä numerolla selviää.

Siis kyse on meikäläisen autosta... Tilanne on se että korjautin toisen sähköikkunan ja pyysin samalla tsekkaamaan kun esim. pitkien valojen ja polttoaineen valot ei näytössä toiminu. Ikkuna korjattiin, varoitusvaloja ei (polttimot kunnossa mutta vika ei selvinnyt) ja sen jälkeen alkoi tämä airbag valo palaa... Aikaisemmin ei moista ongelmaa ollut... Vilkkuu pari kertaa, sitten on taukoa ja vilkkuu taas pari kertaa...
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Make - 29.07.10 - klo:08:52
Kaks vilkkua on maavika d-sensorissa eli ne sun mittariston valotkin voi olla saman asian takia pimeenä. D- sensori on muistaakseni se joka on konepellin tuulihaan vieressä.

Ai joo mutta toikin riippuu vuosimallista. -99 eteenpäin toi sama koodi on että airbägin tietokone itsessään on rikki.
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Make - 29.07.10 - klo:08:57
Perkule ja sehän se sulla temppuileekin.....paha paha.

Tossa noi koodit ja vuosimallit mihin ne on:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=127292
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 29.07.10 - klo:19:36
Luulen että se vilkkui kolme kertaa joka siis olisi kai "bad power". Sanoivatkin korjaamolla että siellä oli tehty jotain ihme virityksiä virtajohtojen kanssa... Ja tämä ongelma siis alkoi vasta kun toinen sähköikkuna korjattiin.
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Simppa - 02.08.10 - klo:20:13
Ketjua hennosti sivuten...
Onko NA-mallin USA-mallissa ja Saksan mallissa eroja? Tuossa olisi Saksasta yksi US-importti kiikarissa ja alkoi mietityttämään, että tuleeko vastaavanlainen rumba katsastuksen ym. kanssa kuin ketjun aloittajalla. Muita huomioita (paitsi mailimittari)?
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 10.08.10 - klo:09:31
Luulen että se vilkkui kolme kertaa joka siis olisi kai "bad power". Sanoivatkin korjaamolla että siellä oli tehty jotain ihme virityksiä virtajohtojen kanssa... Ja tämä ongelma siis alkoi vasta kun toinen sähköikkuna korjattiin.

Eihän se mitään kolmea kertaa vilku vaan seitsemän. Joka siis viittaa kai matkustajanpuoleiseen airbagiin. Vien tänään anyway huoltoon jossa vaihdetaan jarruletkut, toivottavasti pelkkä vikakoodin nollaus riittäisi airbag ongelmaan (jota ei siis ollut ennen kuin korjautin matkustajanpuoleisen oven sähköikkunan...).
Otsikko: Vs: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
Kirjoitti: Tri Pe - 17.08.10 - klo:18:51
Nonni, jarruletkut vaihdettu (tilasin uudet mx-partsista) ja airbagongelma fiksattu (oli vaan jotkut johdot hapettunu).
Otsikko: Vs: vm.2000 Miata kilpiin
Kirjoitti: Kari - 09.06.11 - klo:17:11
Vastaavuustodistus tuli tänään.

Mistä hommasit vastaavuustodistuksen?

Mulla on tällä hetkellä sama case, liian uusi US-importti. Inchcapelta vastaavuustodistuksena tilaamani paperi (150e) esittelee autoni täyttävän fmvss/SAE-normeja eri osa-alueilla, mutta jarrujen, päästöjen ja melun osalta rakkaassa Suomessamme näiden jenkkinormien vastaavuus päättyy vuonna 1996, mikä on taf lak 1.1.1997 ensirekisteröidylle. Itseasiassa tuolla Inchapen lapulla ei näillä päivämäärillä todista yhtään mitään muuta kuin turvavöiden kelpoisuuden, mihinkä siihenkin olisi todennäköisesti riittänyt vöihin ommelusta lapusta hyväksyntänumeron katsominen. Olipa hyvä ettei tullut tehtyä turhaa ostosta.

Tässä Trafin lista. Tartten jonkun tahon todistuksen siitä että auto täyttää vuoden 97 eurooppalaiset vaatimukset kohdissa 1, 2/41 ja 9.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-1D43-4875-A226-7FDBCF9DCDEC/0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf

Ennen Mazdan lapun tilausta kyselin vastaavuustodistusta myös pakupojilta ja tyvnordilta. Ensinmainitulla maksaa 400e ja jälkimmäisellä 600e.