Tänne on tosiaan tulossa tuo signaturen mukainen yksilö loppukuusta, tuolla pienten kysymysten puolella jo ihmettelin öljynpainemittarin näyttämiä. Mutta juu, tiedän pelistä enemmän kun saan sen käsiini; saksalainen kaveri ajaa sen Suomeen.
Lähdin syksyllä vakavammin harkitsemaan edullisen MX-5:n hankkimista tulevalle kesälle. Ajatuksena oli se, että talvikaudella vaikka tarjonta olisikin kehnompi, voisi jonkinsorttinen talvihinnoittelu olla mahdollinen. Tahdoin kuitenkin kylmästi hankkia mahdollisimman edullisen auton, ja hyväksyisin jonkin verran ruostetta, kunhan auto ei olisi mikään toivoton tapaus koriltaan. Katto saisi mieluiten olla ehjä, mittarilukemalla ei varsinaisesti olisi merkitystä kunhan tekniikka pelaisi, ja niin edelleen. Avoautotarjonta Suomessa kesällä tuntuu pääosin koostuvan puolentoista tonnin avo-Escorteista ja Opel Astroista muutamalla 205:llä höystettynä, joten tahdoin suurinpiirtein samalla rahalla päästä asiallisen, ei näyttelykuntoisen mutta ajettavan Miatan rattiin.
Kävin Saksassa marraskuussa, ja pyrin mahdollisuuksien mukaan katsomaan siellä käytettyjä autoja, muitakin kuin MX-5:iä. Aikataulupuitteissa saatiin katsottua vain yksi, 2001-mallinen 1.9 140hv auto Krefeldissä, joka oli seissyt ehkä puoli vuotta, ehkä pidempäänkin ajamatta. Melkein 200tkm ajetun mustan auton katto oli revennyt ja sisusta oli läpimärkä ja homeessa. Hyvin se käyntiin lähti, mutta laite oli sen verran kostea ettei siihen tehnyt mieli laittaa näppejään sen enempää sillä kohtaa. 1500 euron pyynti, tarjosin alle tonnia ja kauppias kohautteli vaan olkapäitä. Lisäpisteet siitä että ilmoituskuvissa auto oli rutikuiva ja siisti.
Seuraava joulukuussa informoitu yksilö oli kaverin haltuunsa saama, frankfurtilainen musta 90hv 1.6 NA vuodelta 1996, joka oli päässyt ruostumaan aika pahasti erityisesti kuskin takakyljestä. Helmat pitäisi siitä laittaa kuntoon molemmin puolin, toinen etuloksu oli aika kuppainen ja molemmat takakyljet pitäisi varmaan laittaa vaihtoon. Tuolle laskeskeltiin 1500 euron hintaa tänne asti ajettuna, mutta eipä taida kannattaa. 195tkm mittarissa ja katossa vähän sanomista.
Nyt kuunvaihteessa bongasin sitten hopeisen 1993-mallisen, 160tkm ajetun 115hv auton Münchenin läheltä. Pyynti 999, alunperin oli haluttu 1500 euroa mutta lommoisen etulokarin ja mainitun huollontarpeen (akku finito, tulpat huonot, peili irti) takia ei ollut mennyt siihen hintaan kaupaksi, tai niin edelleen. Sain kaverin katsomaan sitä, tutkiessa takaikkunapleksi halkesi ja yksityinen myyjä suostui 770 euron kauppahintaan. Kaksilla renkailla, koripaneeleissa ei korjattavaa ruostetta muutoin kuin helmojen pystysaumoissa kuvien perusteella. Katto mainittua pleksiä lukuunottamatta ok, 10v sitten uusittu. Kabiini tupakoitu mutta muuten ok. Kuukaudeksi vakuutettuna, siirtokilvillä ja uudella akulla ollaan nyt tuossa 999 euron hinnassa, siihen päälle tulee vielä öljynvaihto ym. kuluja ennen Suomeen ajoa helmikuun lopussa. Ostin tuohon täällä halvan talvipyöräsarjan ettei tarvitse ajaa puoli maata halki Saksan-kitkoilla.
Aika moni juttu tuossa jännittää, pohjan kunnosta en vielä tiedä suuremmin mutta odotan pintaruostetta löytyvän. Hankintahintaan hyväksyn myös hitsauksentarpeen. Olen laskeskellut tuontikuluineen, ensifikseineen ja veroineen tuohon ostohinnan päälle noin tonnia, eli jos jonkin verran alle kahdella tonnilla minulla on kilvitetty ja katsastettu Miata alla kesäksi, olen aika lailla tyytyväinen. Autolla ei ole tarkoitus lähteä tekemään profittia, vaan kyseessä on enemmänkin budjetinmukainen MX-5 sopivalla koneella ja jota jaksaa myös jatkossa harrastaa itse.