Kirjoittaja Aihe: Alkuperäiskuntoinen MX-5?  (Luettu 7567 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #15 : 02.11.12 - klo:14:26 »
Minusta on outoa että tuunattuja tai rikkinäisiä ajoneuvoja edes harkitaan museorekisteröitäväksi.

Historiallisten esineiden säilyttämiseksi jälkipolvien ihmeteltäväksi, aivan kuten kaikki muukin museointi. Suomessa on monta ajoneuvohistoriallista erikoisuutta, jotka soisin taltioitavan konkreettisina esimerkkikappaleina mm. verottajan mielivallasta. Hienoina esimerkkeinä vaikkapa pickup-Fbodyt, nuorisoautot plyyshisisustoineen&huoranportaineen yms. vekkulit aikakautensa edustajat. Toki nämä esimerkit pitää olla hienokuntoisia yksilöitä.

Se, mille minulla taas ei riitä ymmärrystä, on tämä uusi "konservointi"-koulukunta. Että kauhtuneen maalipinnan ja takaoveen vuonna '76 maksimarketin pihalla tulleen lommon oikeuttaa joku valokuvakansio ja papan tarinat. Kiviäkin kiinnostaa  ;)

Edit: Vanhoja autoja voi onneksi harrastaa muutenkin kuin museorekisteröinnin ehdoilla.
« Viimeksi muokattu: 02.11.12 - klo:14:33 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #16 : 02.11.12 - klo:15:00 »
kaikkien pitäisi olla täysin alkuperäisiä helmiä, joilla ei sitten saa enää ajaa kun nättinä sunnuntaipäivänä kirkkoon ja takaisin happitelttaan. giggle

Nimenomaan Tem, nyt mä näkisin että sä olet asian ytimessä. :orava :orava

Tossahan se museorekisteröinti juurikin kusee. Autoista tulee lopulta sellaisia helmiä, että niiden kanssa ei enään uskalleta ajaa, jättää niitä kadulle parkkiin = elämästä niiden kanssa tulee helvettiä ja kauheeta jännittämistä. Autot on tehty ajettaviksi ja ns. ympärivuotinen seisottaminen tekee niille suurinta haittaa. Onneksi museon 30:n ajopäivän seuraamista hoidetaan ns. herrasmiessopimuksella = ei mitenkään.

Museoinnissa pitäisi ottaa mukaan erilaiset luokat. A1 olisi Concours tasoa ja toisessa päässä A4 vaikka jokin historiallista ajankuvaa edustava luokka. Kuitenkin autot olisivat kaikki museoituja. Se, että kaikki autot on (ja pitää olla) kuin tehtaalta on perseestä ja tappaa lopulta niiden käytön. Olen nähnyt tämän useamman kerran läheltä.  :(

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #17 : 02.11.12 - klo:15:14 »
Museoajoneuvon SAA muuttaa ajanhengenmukaisilla osilla, eihän ne kaikki autot aikakaudellakaan ole olleet alkuperäisessä kuosissa!

Tätä juuri tarkoitan sillä turhanpäiväisellä löpinällä. Mikä hyväksytään ja mikä ei, selviää ajoneuvokohtaisesti vasta siellä tarkastuksessa, olit sinä tai minä siitä mitä mieltä tahansa. Asetuksessa ei sanota että "SAA muuttaa ajanhengenmukaislla osilla". Jos sinulla on olemassa vaikka tehtaan lisävarustelista aikakaudelta, on sen kanssa hyvä mennä tarkastukseen. Sekään ei kuitenkaan takaa, että museoajoneuvostatus tulee.
1.64 NA

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #18 : 02.11.12 - klo:15:16 »
Autot on tehty ajettaviksi ja ns. ympärivuotinen seisottaminen tekee niille suurinta haittaa. Onneksi museon 30:n ajopäivän seuraamista hoidetaan ns. herrasmiessopimuksella = ei mitenkään.

Museoinnissa pitäisi ottaa mukaan erilaiset luokat. A1 olisi Concours tasoa ja toisessa päässä A4 vaikka jokin historiallista ajankuvaa edustava luokka. Kuitenkin autot olisivat kaikki museoituja. Se, että kaikki autot on (ja pitää olla) kuin tehtaalta on perseestä ja tappaa lopulta niiden käytön. Olen nähnyt tämän useamman kerran läheltä.  :(

Sanos nyt vielä miksi pitäisi olla luokkia? Ei kukaan pakota sinua museoimaan autoasi. Sen kun ajat tyytyväisenä!
1.64 NA

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3976
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #19 : 02.11.12 - klo:15:39 »
Muutama vuosi sitten pidettiin yhteismiitti MG Klubin kanssa. Siellä oli museorekisteröity MG, joka oli muutoskatsastettu remmiahtimelle. Perusteena oli ollut, että saa asentaa ajan mukaisen lisävarusteen. Tässä tapauksessa oli ensin tehty museorekisteröinti ja myöhemmin muutoskatsastus

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #20 : 02.11.12 - klo:15:45 »
Sanos nyt vielä miksi pitäisi olla luokkia? Ei kukaan pakota sinua museoimaan autoasi. Sen kun ajat tyytyväisenä!

Haluan museoida auton koska se nostaa sen arvoa mutta en halua alkaa vaalia mossea kuin joku spede, ettei sille tapahdu esim. jotain ilkivaltaa joka tiputtaisi auton museosta.

Museosta ei saa tulla rasite harrastamiselle tai auton käyttömahdollisuuksille. Jos lähden perjantaina illalla liikenteeseen ja jätän Cadillacin Espalle parkkiin niin jos se olisi Concours tasoa, voisi v*****s olla suuri kun auto olisi paskottu kadulla illan päätteeksi. Ajan takaa sitä, että auto voi olla hienossa käyttökunnossa ja silti oikeutettu museoon = näin sellasen kanssa on mahdollsita elää normaalia elämää kesäisin ytimessä. Helsingissä ei ole järkeä laittaa 50v vanhaa autoa "kuin tehtaalta", koska sitten esim. sitä ei voi jättää parkkiin mihinkään.

Luokitus antaisi mahdollisuuden yhä useammalle autolle päästä ns. arkistoiduksi. Nyt sinne menee vain kovalla paalulla rakennetut helmet ja niillä käyttöaste on useimmilla taas koominen.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #21 : 02.11.12 - klo:15:53 »
Sanos nyt vielä miksi pitäisi olla luokkia? Ei kukaan pakota sinua museoimaan autoasi. Sen kun ajat tyytyväisenä!

Haluan museoida auton koska se nostaa sen arvoa mutta en halua alkaa vaalia mossea kuin joku spede, ettei sille tapahdu esim. jotain ilkivaltaa joka tiputtaisi auton museosta.

Museosta ei saa tulla rasite harrastamiselle tai auton käyttömahdollisuuksille. Jos lähden perjantaina illalla liikenteeseen ja jätän Cadillacin Espalle parkkiin niin jos se olisi Concours tasoa, voisi v*****s olla suuri kun auto olisi paskottu kadulla illan päätteeksi. Ajan takaa sitä, että auto voi olla hienossa käyttökunnossa ja silti oikeutettu museoon = näin sellasen kanssa on mahdollsita elää normaalia elämää kesäisin ytimessä. Helsingissä ei ole järkeä laittaa 50v vanhaa autoa "kuin tehtaalta", koska sitten esim. sitä ei voi jättää parkkiin mihinkään.

Luokitus antaisi mahdollisuuden yhä useammalle autolle päästä ns. arkistoiduksi. Nyt sinne menee vain kovalla paalulla rakennetut helmet ja niillä käyttöaste on useimmilla taas koominen.

Juurikin näin  biggthumpup.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #22 : 02.11.12 - klo:17:26 »
Haluan museoida auton koska se nostaa sen arvoa mutta en halua alkaa vaalia mossea kuin joku spede, ettei sille tapahdu esim. jotain ilkivaltaa joka tiputtaisi auton museosta.

Kukapa ei haluaisi autolleen arvonnousua? Se tuskin kuitenkaan riittää perusteluksi tarkastuksessa. giggle Jos haluat lisää arvoa mutta et halua nähdä vaivaa, osta mosseen vaikka hienot vanteet. Kukaan ei kiellä, kukaan ei vaadi mitään.

Tottakai museovehkeisiinkin tulee joskus kolhuja. Mutta yleensä ne tupataan säilyttämään mahdollisimman hyvissä oloissa, eikä niinkuin käyttöautoja. Vakuutusmaksun pienuus perustuu juuri siihen, että museovehkeillä ajetaan niin vähän ja huolellisesti, että niillä sattuu keskimäärin hyvin vähän liikennevahinkoja.

Kuulostaa siltä että kaipailet harrasteajoneuvovakuutusta. Museotouhu on juuri sitä spedeilyä! Kuten Kari totesi, harrastaa voi monella tavalla.

Lähdenkin tästä talliin hinkkaamaan pakoputkia, niihin on voinut tulla likaa seisonnassa kun lakana lepattaa.
1.64 NA

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #23 : 02.11.12 - klo:17:55 »
Vakuutusmaksun pienuus perustuu juuri siihen, että museovehkeillä ajetaan niin vähän ja huolellisesti, että niillä sattuu keskimäärin hyvin vähän liikennevahinkoja.

Ei kai E38 niitä nyt kolaroimassa ollut? Mut se vaan on ikävä fakta täälläpäin, että vaikka olisit ite miten huolellinen, niin ilman tallipaikkaa (ja ainoastaan siellä säilytystä) autot ei pysy virheettöminä, vaikka ne olis parkissa 24/7, eikä tapahtuis yhtään liikennevahinkoa.

En tiedä onko museorekisterin perimmäinen tarkoitus sitten pitää ne autot vaan poissa näkyvistä? Itse ainakin mielellään näkisinkin niitä joskus. :)

Kauempaa on tietty helppo huudella, et muuttakaa maalle, tai olkaa harrastamatta. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #24 : 02.11.12 - klo:18:20 »
Mites jos museoautot pidettäis museoissa / lasikaapeissa / pommisuojissa, ja ne muut sitte ihan tavallisesti kadulla? Hölmöähän se on laittaa auto museorekisteriin ja säilyttää sitä sitten kadunvarressa ja valittaa että tulee naarmuja ja kolhuja ja auto ei pysy museokunnossa  facepalm

Ihan turhaa itkemistä moinen, jossei oo varaa pitää museoautoa, niin voi voi. Ymmärtäisin valittaimsen jos museorekisteröinti olis pakollista 25v ikäsillä autoilla, ja haluis kuitenkin pitää sitä omaa autokultaa ajossa...

Inssivaari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 117
  • Ihmisten kiusana vuodesta 1946
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #25 : 02.11.12 - klo:19:57 »
Olen samaa mieltä hrnt:n kanssa. Museoauto on ALKUPERÄISESSÄ kunnossa oleva auto, ei kokoelma aikakautensa lisävarusteita. Valmistajan lisävarustelistalla olevat kyseiseen malliin tarkoitetut voisivat vielä menetellä. Museoauton paikka on kuivissa, hyvin tuuletetuissa sisätiloissa silloin kun sillä ei ajeta. Ei missään nimessä yötäpäivää kadunvarressa.

Taannoin ennen nykyistä liikennekäytöstä poisto -mahdollisuutta jotkut kikkailivat (ainakin yrittivät) museoautorekisteröinnillä säästää ylimääräisten autojensa vakuutusmaksuissa ja vuotuisissa autoveroissa. Melkoinen vaiva ja nykyisin tarpeeton.  Helpompaa pitää vanhaakin harrasteautoa tavallisessa rekisterissä ja hoitaa asia netissä silloin kun haluaa ajella. Autokin voi olla rakennettu oman mielen mukaan.

Parikymmentä vuotta sitten sain järjettömän ajatuksen kahdentoista museorekisteröidyn auton omistamisesta. Ympäri vuoden olisi voinut ajaa laillisesti lähes millä halusi, käytännössä yhden auton vakuutusmaksuilla. Onneksi järki tuli takaisin eikä pihastakaan löytynyt riittävää määrää vähän muutettuja kulkuvälineitä. Olisi ollut turhan iso työmaa. Riesaa näistä on tarpeeksi nytkin. Yksi sisällä, yksi katoksessa, yksi trailerin päällä, loput 19 siististi pitkin pihaa. Älkää pelästykö, rekisterissä vain neljä joista kaksi tällä hetkellä liikennekäytöstä poistettuja. Jos jotain iloa on syrjäkylillä asumisesta niin tila ei lopu.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #26 : 02.11.12 - klo:20:04 »
Jos jotain iloa on syrjäkylillä asumisesta niin tila ei lopu.
giggle bowrofl food-smiley-004 Niinpä niin  ;D
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #27 : 02.11.12 - klo:20:18 »
Museoauton paikka on kuivissa, hyvin tuuletetuissa sisätiloissa silloin kun sillä ei ajeta. Ei missään nimessä yötäpäivää kadunvarressa.

Tää nyt alkaa vähän karata... giggle

Otetaas ihan rautalankana semmonen tavallisempi oikean elämän esimerkki. Jos mulla on helmi museoauto, mikä on vuoden ympäri lämpimässä tallissa, ni kaikki on ok? Ja jos mä heitän sillä muutamana kesäsenä viikonloppuna pienet huviajelut, niin sekin on ihan jees?

Mut jos mä käyn sillä kotona, tai jossain muualla, missä joudun pysäköimään sen jonnekin muualle ku omaan talliin turvallisten seinien sisälle, niin mulla ei saa olla museoautoa ollenkaan? biggthumpup.


Mulla ei oo museoautoa. Mut mulla on yks '82 ehdokas, mikä kaipaa vaan uuden maalipinnan, ni siitä tulee orkkishelmi. Museoajatusta on pyöritelty ja asiasta jo juteltukin katsastajan kanssa, eikä siinä pitäis olla mitään ongelmaa. Mut mulla ei oo tallia asunnon yhteydessä, mulla on lämmin talli vähän kauempana. Teenkö mä nyt teiän kaikkien mielestä ihan hirveän rikkeen, jos joskus pysäköin sen jonnekin ihmisten ilmoille, enkä vaan aja tallista lenkin kautta pysähtymättä suoraan takas talliin? :scratch

Ei sillä varmaan sitten saa edes käydä missään yli päivän kestävässä autotapahtumassa, missä raukka joutuu vastoin kaikkia museoautoilun periaatteita viettämään yön taivasalla? bowrofl
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #28 : 02.11.12 - klo:23:57 »
Kiintoisaa keskustelua mutta mielestäni hieman "mustavalkoista". Kaikilla hyviä pointteja ja mielipiteitä. Ja sen lisäksi tietty toisen sanojen väärinymmärryksiä :)

Museoautokatsatuksella ja sen jälkeisellä rekisteröinnillä on oikeastaan vain yksi tarkoitus: tarkastaa ja todeta että kyseinen auto on yksi pieni pala aikakautensa autohistoriaa ja tätä kautta toivotaan, että sen omistaja pitää sen jatkossakin mahd. alkuperäisessä, "museoinnin" edellyttämässä kuosissa. Tätä edesautetaan sillä, että maksut helpottuvat ja katsastunkin vain kahden vuoden välein. Toisaalta rajoitetaan auton käyttöä (jota käytönnössä vain naapurit valvovat).

Ja kenelle tämä mahdollisuus on sitten suunnattu. Autoharrastajille, jotka arvostavat auton historiaa (ja autoilun historiaa), nauttivat siitä, että auto on as original as possible.

Edellä kirjoittamani toimi 10-15 vuotta sitten hyvin, koska tuolloin autokanta oli aivan toinen - ts. 50-60 -lukulaisia autoja, joita tuolloin museorekisteröitiin, oli ylipäätään pirun paljon vähemmän, niiden tekniikka oli aivan erilaista, eikä museorekisteröintiä juurikaan käytetty hyväksi "ainoastaan" kustannussäästöperustaisesti tai auton myyntiarvon nousun toivossa.

Totta on se, että museorekisteröity auto vielä tänäkin päivänä on markkinoilla arvokkaampi/hinnakkaampi kuin vastaava, mutta ehkä hiukan muunneltu tms. Miksi? Koska museorekisteröity auto on oletuksellisesti oivassa kunnossa, ruosteeton, sen historia on tunnettu jne. Ei siis ainakaan mikään pommi. Usein se on myös jokin harvinaisempi malli.

Onko sitten esim. MX-5 7 vuoden päästä museoinnin väärtti - ts. täyttääkö se alkuperäisen ajatuksen "museoarvosta" kun autoa vielä tehdään, on tehty jo se miljoona, ei sisällä mitään mullistavaa tekniikkaa jne. Ja sama pätee tuhansiin muihoin malleihin/merkkeihin. Tätähän nyt autohistorian harrastajat pohtivat. Noh, minusta (tietenkin) varhainen NA on tuon arvoinen - onhan se kuitenkin oman genrensä kuuluisa ja onnistunut edustaja - klassikko.

Tuolla aiemmin joku hieman nenäkkäästi, heh, arvosteli autohistorian harrastajia "spedeilystä". Kaikessa harrastamisessa löytyy "spedensä", aina, mutta itse kyllä arvostan henkilöitä jotka auton museoinnin piiriin saattavat. Toisia kovastikin. Ja mielestäni se on mainio harrastus. Pidän näitä harrastajia pitkäjänteisinä hemmoina kun jaksavat vuositolkulla etsiä jotain tiettyä alkuperäistä osaa tai lisävarustetta.

Otetaan esimerkki VW-genrestä.
Kupliahan on tehty se 10 miljoonaa. Ja malleja riittää. Ei ole kovinkaan helppoa a) löytää hyvää aihiota b) siihen osia - vaikka luulisi. Mallien välillä on yksityiskohdissa riittävästi vaihtelua. Ei -50 -60-lukulaisiin löydä netistä esim. sisustan osia, alkuperäistä kangasta verhoiluun, ehjiä lokareita, alkuperäistä kattotelinettä, VDO:n kierroslukumittaria jne kovinkaan helposti. Pitää luoda verkostoa, kierrellä tapahtumissa ja rompetoreilla. Mikä sinänsä on ihan mukavaa. Museokuntoon saattaminen voi viedä vuosia.
Mutta toiset tykkää tuollai harrastaa. Osa vie homman vielä niin pitkälle, että ajovetimetkin ovat oikealta vuodelta. Mikäs siinä - tuo on historia tallentamista siten, että se on näytillä, ei missään kaapissa, museossa.

Mutta hyi heitä jotka museointia suunnittelevat eivätkä tätä oivalla vaan tavoitteena on (vain) oma hyöty. Ei se ole homman tarkoitus. vash

Itse uskon ja toivon, että 10 vuoden päästä meillä olisi ainakin pari museorekisteröityä autoa. Se olisi hienoa esim. vuoden 2025 Miata-clubin kesäviikonlopulla, jossa 60 autoa, sata jäsentä, ohjelmaa, rompemyyjiä - näyttää vierailijoille, että "tuossa on alkuperäinen MX-5" - vertailuksi. Tälläiseksi viisas insinööri sen suunnitteli ja muotoilija muotoili. Ja tällaisilla brosareilla sitä myytiin jne. Kyllä, hienoa olisi se. Oikeesti.

En tiedä oikein mitä yritin paasata. Hyvä homma että meillä on tällainen museoautorekisteröintimahdollisuus.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Inssivaari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 117
  • Ihmisten kiusana vuodesta 1946
Vs: Alkuperäiskuntoinen MX-5?
« Vastaus #29 : 03.11.12 - klo:00:09 »
Alkuperäisestä aiheestahan on tässä karattu jo matkan päähän...

Tem, ei pidä asiaa ottaa liian kirjaimellisesti. En tarkoittanut sitä että museoautoa ajettaisiin vai tallista talliin eikä parkkeerattaisi edes nakkikioskin viereen. Sama koskee useampipäiväisiä harrasteautomiittejä. Tarkoitin sitä että museoauton paikka ei ole kadunvarressa ne loput 335 vuorokauutta vuodessa.

En maininnut lämpimästä tallista mitään, vain kuivasta ja tuuletetusta. Lämmin talli, jos ei tuuletus ole riittävä (tulee kalliiksi), on pahimmasta päästä paikka säilyttää autoa pitkäaikaisesti. Käyttis tuulettuu riittävästi aika ajoin ajettaessa, säilytetään missä tahansa. 50 vuotta on kokemusta autojen säilyttämisestä kaikenlaisissa paikoissa, omakotitalon kellaritallista latoihin ja navetoihin, katoksissa ja pressun alla, pyörillään ja puolimetrisillä pukeilla,jne. On tuloksiakin joita ei halua uudestaan.

Tulipa mieleen..paljonko kerhossa on edes 50 vuotta täyttäneitä?  Minun ikäisiäni ei taida muita olla. Marko varmaan tietää.