Onko jousijalan yläpään kiinnitys runkoon erilainen, onko ala- ja yläpään etäisyys eri vai mitä erilaista niissä on?
Emt.
Kiinnitys koriin on sama, NA:n yläpää on paksumpi kuin NB:n.
Mulle ja wagnerille tuli presiis samat tolpat yläpäineen kaikkineen, mutta autot ovat siis NA ja NB. Kumpikin heitettiin vaan paketit sellaisenaan alle, eikä kummallakaan tullut mitään ongelmia. Silmämääräisesti autot taisivat olla samalla korkeudellakin, ei ainakaan isoja heittoja.
Toinen havainto on Buhiksella olleet ongelmat. Hänelle meni V-Maxxit jotka olivat olleet NB:ssä NB:n yläpäillä ja korkeus ihan ok. Jostain syystä joutuivat asennusvaiheessa laittamaan taakse NA:n yläpäät, ja perä jäi taivaisiin. Muistaakseni saivat lopulta vaihdettua NB:n yläpäät jolloin korkeuden sai kohdalleen.
IMO joka tapauksessa kannattaa luopua NA:n korkeista yläpäistä. Tilalle joko NB:n tai sitten jotkut tolpat joissa tulee litteät yläpäät mukana. Autoa saa pari senttiä(?) alemmaksi joutumatta tinkimään sisäänjoustovarasta. Tietysti päinvastaisessa tilanteessa, jos haluaa kasvattaa maavaraa, niin NA:n yläpäät.
BC/HSD/Meister/Megan yms. tulee mukana yläpäät joissa takana iskarille on tehty vielä ylösalaisin oleva kuppi = lisää sisäänjoustovaraa. Tämä sama korotus mistä hrnt mainitsi. Erityisesti NA:ssa se on tarpeen. FCM myy näitä kuppimallisia yläpäitä erikseenkin, mutta ovat muistaakseni aika kalliit.
Pillowball vs. kumi/PU-vaimennettu: BC:n kimppatilausvaiheessa mutuilin että Miatassa ei pillowballeista ole mitään hyötyä, koska tolpan kiinnitys ei vaikuta geometriaan mitenkään toisin kuin mcphersson-autoissa. Onko tähän parempaa tietoa?
jos joskus NA päätyis jokapäiväseen ajoon, niin ruuvaisin ainakin takaa esijännityksen kokonaan pois ja laittaisin apujouset jotta sais ulosjoustoa enemmän. En tiiä riittääkö säätövarat moiseen, kun en oo mittaillu, mutta uskoisin että toi onnistuis.
Tapauskohtaista. Mulla on nyt takana esijännitystä n. 10mm. Ilman esijännitystä iskarit löivät pohjaan heti vähänkään pahemmassa röykyssä, mutta tuolla säädöllä sain sen korjattua. Nyt lyö pohjaan ehkä 1-2krt/vuosi, ja sekin erittäin sivistyneesti. En ole havainnut ulosjoustovaran riittämättömyyttä, tosin en ehkä osaisi tunnistaakaan sitä ellei se ole jo täysin överiksi menevää.
Sellainen huono puoli noissa alajalasta korkeussäädettävissä on, että sehän vähentää iskaritolpan aktiivista kokonaismittaa. Ts. ilman alasäätömahdollisuutta tolpasta voisi tehdä pidemmän = enemmän joustovaraa. Enpä ole tästä huomannut koituvan ongelmaa. Parempi näin, kuin joutua käyttämään alajousilautasta korkeudensäätöön.
Miata.netissä on sangen aktiivinen alustakeskusteluosio. Yksi asia siellä paistaa silmään: Heillä korostuu bumpstoppien merkitys. Nehän ovat varsin oleellinen osa NA/NB:n vakioalustan joustoa, mutta kuinka merkittävässä osassa ne ovat tuplasti jäykemmillä jousilla, eos. Jokatapauksessa he ovat virittämässä niitä stoppareita lähes jokaisessa postauksessa. Täälläpäin maailmaa asiaa ei edes tunnisteta