Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Tem - 04.04.11 - klo:07:55

Otsikko: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 04.04.11 - klo:07:55
Osaako joku kommentoida millaset jarrut näissä on verrattuna muihin autoihin? Ihan vaikka perusperheautoon..

Omassa (Mk2 1.6) jarrut tuntuu aika ankeilta, tai lähinnä se polkimen liikerata ihmetyttää. Aika syväänkin painettuna auto hidastuu pirun rauhallisesti ja vasta pohjaan survottuna alkaa oikeasti pysähtyä. Tuntuu vaan niin autoon sopimattomalta käytökseltä, että liekö ihan normaalia..? :-\
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 04.04.11 - klo:10:09
Ei normaalia, sulla on ilmaa siellä.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 04.04.11 - klo:10:24
ilmaa

Ah, niinpä tietenkin. :-[ Kiitti! 8)
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Simppa - 04.04.11 - klo:11:00
Ja on noi muutenkin hieman normaalia uutta perheautoa jäykemmät munsta. Mutta samalla siis vaste on parempi.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 29.04.11 - klo:07:09
Jatketaan aiheen alle. Ihmettelin jo kerran aiemmin, että rullaa vähän raskaan olosesti, mutta silloin se meni ohi itsestään, enkä ehtinyt ihmetellä koko asiaa. Tänään teki taas saman ja pyssätessä vasen etuvanne/jarruosat oli sen vertaa lämpösiä, että se taitaa siellä välistä laahailla. Hävis taas itsestään, ku hetken ajeli, eikä jäänyt laahaamaan, vaikka miten yritti jarrutella kovemmin tai rauhallisemmin.

Se varsinainen kyssäri, onko näissä jotain yleisempää jumiongelmaa ja ratkasua siihen? Vai arvailenko vaan paikat auki ja koitan putsailla ja rasvailla? ???
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 29.04.11 - klo:07:16
Ihan perusjarrut eli sun liukutapit on ruosteessa kun jumittelee tai mäntä ruosteessa ja se tahmaa.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Marko - 29.04.11 - klo:10:36
Tem:n jarruongelma kuulostaa aikalailla samalta kuin mulla oli. Next vaihtoi mulle uuden jarrusatulan ja nyt toimii hyvin. MX5 Partsista sai alkuperäisosan vajaalla parilla sadalla.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Simppa - 29.04.11 - klo:10:56
Myös herkistely saattaa auttaa. Eli palat tois ja painat sen männän sisään ja poljet jarrupolkimella sen taas ulos. Muutaman kerran ku tuon tekee, niin SAATTAA pelata paremmin. Ainakin itellä tämä auttoi etujarrujen kohdalla ja enää ei laahaa. Vaihdoin tosin palat samalla. Takajarrut sen sijaa alkoi laahata viime viikonloppuna....
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 02.05.11 - klo:07:40
No etumännät tosiaan oli jumissa, molemmat. Eihän ne liikkunut mihinkään edes satula kädessä, vaikka miten polki poljinta pohjaan.

Putsailin, ehjäilin ja kasailin, niin nytpä liikkuvat nätisti, eikä mikään laahaakaan enää. Mut ilmaus ei tahtonu onnistua mitenkään, onko siinä nyt jotain erikoista? ABSin kohalta ainakin putket tekee semmosia mutkia ylös, että liekö siellä jotain ilmakiusaa? Enpä ookaan aiemmin päästäny tollasesta absillisesta kaikkia nesteitä ulos.

Välillä ilmaillessa poljin tuntuu jo ihan hyvältä. Sitten ku antaa hetken olla, ni se on taas lötkö ku mikä. Menee ehkä puoleenväliin ilman mitään vastusta, eikä siinä jarrutkaan vielä taho kiinni ottaa. Pohjaan survoessa ei edes absit herää kuivalla asfaltilla (hiekkasella asfaltilla toimi). Sen verta monta litraa nestettä meni läpi ja toi "nyt se on hyvä" -> odottelua -> "nyt se on huono" -rotla toistui, että jotain tarttis varmaan tehdä erilailla. ;D
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 02.05.11 - klo:07:53
Ne absit luultavasti ilmataan erikseen. Sellaisiakin olen nähnyt....

Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: e_o - 02.05.11 - klo:09:47
Mut ilmaus ei tahtonu onnistua mitenkään, onko siinä nyt jotain erikoista?

Ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Missä järjestyksessä ilmasit? Vasemmalta takaa pitäisi aloittaa ja lopettaa siihen ABSin kulmaan.
 
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Klasu - 02.05.11 - klo:10:08
Mulla on kanssa vähän kankeat jarrut, täytyy purkaa ja kattoa mikä on jumissa. Liukutapit tilasin uudet kun eivät mitään maksa, mutta jos männät on jumissa ja herkistely ei auta niin meneekö koko sylinteri vaihtoon vai voiko vaan männät vaihtaa tiivistesetin kera? Ei ihan suoraan aiheeseen liity, mutta kysytään samalla, että kun mx5partsilta saapuu uudet levyt ja palat niin kuinka pitkä sisäänajo noilla pitäis tehdä ennen ratapäivää? (kortti takasin edellisenä päivänä joten jää vähän nihkeä rako  ;D )
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: e_o - 02.05.11 - klo:10:47
Mulla on kanssa vähän kankeat jarrut, täytyy purkaa ja kattoa mikä on jumissa. Liukutapit tilasin uudet kun eivät mitään maksa, mutta jos männät on jumissa ja herkistely ei auta niin meneekö koko sylinteri vaihtoon vai voiko vaan männät vaihtaa tiivistesetin kera?

Taitaa olla vähän makuasia kuinka paljon haluaa näpertää kumien kanssa ja käyttää aikaa putsailuun ja hiomiseen. Satula tuskin on niin huonossa kunnossa että tiivisteet ja mäntä ei riittäisi, mutta senhän tietää varmasti vasta sitten kun mäntä on irti.

Ei ihan suoraan aiheeseen liity, mutta kysytään samalla, että kun mx5partsilta saapuu uudet levyt ja palat niin kuinka pitkä sisäänajo noilla pitäis tehdä ennen ratapäivää? (kortti takasin edellisenä päivänä joten jää vähän nihkeä rako  ;D )

Tuolla EBC:n sivuilla on ohjetta sisäänajoon: http://www.ebcbrakes.com/typicalq&a.shtml (ks. kohta 9). Hienosti ehtii yhdessä yössä  ;D
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 10.05.11 - klo:08:05
Mut ilmaus ei tahtonu onnistua mitenkään, onko siinä nyt jotain erikoista?

Ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla.

Vkl sain noi kuntoon. Oli siellä ainakin tämmöselle tojotamiehelle yks ihmeellisyys. ;D

Eli kun takasatuloissa laittaa männän pohjaan, niin sepä ei tuukaan sieltä automaattisesti ulos, vaan se piti veivata yhen pultin alta löytyvällä kuusiokololla kohilleen. Sen jälkeen jarrut tuntuu siltä, mitä tämmöseltä autolta vois odottaakin. 8) Käsijarrukin ottaa nyt ihan eri tavalla, vetäsee helposti pyörät lukkoon asfaltillakin vauhdista. :o

Ilmeisesti sitä pitäis vielä hienosäädellä sitä mukaa ku takapalat kuluu? ??? Tais koko ongelma olla alunperin siitä, että toi säätö oli tehty (tehtaalla) tuoreille paloille ja nyt loppuunkuluneina siinä alussa oli aika pitkä tyhjä liikerata, mikä tuntuu polkimen alkupäässä löysänä. :-\
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 10.05.11 - klo:08:54
Se on kässärinsäätö mitä olet ruuvaillu, samalla tietty palojen säätö lähelle levyä siinä.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 10.05.11 - klo:09:10
Se on kässärinsäätö mitä olet ruuvaillu, samalla tietty palojen säätö lähelle levyä siinä.

Kyllä se vaikutti polkimeenkin ihan pirusti. Mulla kun oli satulat kokonaan kädessä ja osina, niin kiertelin ne männät siinä ihan pohjaan asti. Sitten vain löin kaikki kiinni. Tuolleen tehtynä tosiaan poljin on sellainen, että ensin on pitkä matka löysää, jolloin se ilmeisesti puskee vasta takamäntiä kiinni paloihin. Sitten vasta alkaa oikeasti jarruttaa. Ja jos tuon löysän jälkeen nostaa nopeasti ja painaa heti uusiksi, niin jarrut on ihan ok, ilmeisesti se mäntä ei ehdi siinä palata takaisin, vaan on heti hollilla. 8)
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 10.05.11 - klo:10:14
No siis sitä just meinasin että sillä säädetään palat kiinni jotta kässäri pelaa. Jotta jarrut sen säädön puutteessa olis huonot niin siellä pitää olla jo useempi milli väliä ja kässäri ei varmasti ole toiminut sillom pariin vuoteen :-P
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 10.05.11 - klo:10:42
Jotta jarrut sen säädön puutteessa olis huonot niin siellä pitää olla jo useempi milli väliä ja kässäri ei varmasti ole toiminut sillom pariin vuoteen :-P

Tuolla oli tosiaan palat suht lopussa, eli jos se oli uutena säädetty uusilla paloilla kohilleen, niin kai siinä tosiaan oli sitä väliä jo toistakymmentä milliä. Käkkäri kyllä sinänsä toimi, auto pysyi jyrkässäkin mäessä, mutta sai sen kahvan aika tappiin kiskoa. :-\

Eli niitä pitäisi siis tosiaan säätää jossain välissä palojen kulumisen mukaan? ???
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Kari - 10.05.11 - klo:11:06
Onko tuolla takana myös jotain kuormantunnistusventtiiliä? Nimim. tämähän nyökkää melkolailla.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Make - 10.05.11 - klo:11:59
Temelle, joo pari kertaa vuodessa jos radalla käy
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: mmikko - 21.05.11 - klo:11:44
Omassa NB 1,8 myös saa polkea ihan tosissaan jarrua että saa ABSit edes heräämään asfaltilla.

Huollossa just vaihdettiin jarrunesteet eikä auttanut yhtään. Ehkä noi orkkisjarrut sai vähän siipeensä ratapäivillä viime vuonna. Mitä kannattais vielä vilkaista ennen kuin uusii levyt ja palat?
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Klasu - 27.05.11 - klo:00:02
Etulevyt uusittu, yellowstuffit ja putsailtu viimesenpäälle, paras modaus autoon tähän mennessä. Nyt vasta tajusi kuinka surkeat renkaat on alla, ei tarvi kun ajatella jarrun polkasemista niin on renkaat lukossa  8)
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 25.06.11 - klo:14:29
Ei noi mun jarrut kyllä voi vieläkään ihan iskussa olla, nyt sen vasta tajus miten huonot ne on, ku sai toisen kesälelun ajoon.

Haluiskos joku tulla nopeasti koittamaan tota, et miltä se tuntuu? Tai toisinpäin, jos jonkun vakiota NB:tä sais koittaa? Ens viikolla ma-to Hesassa ja siitä eteenpäin kuukausi Turussa, eli ei oikein pysty repeemään niihin pk-seudun perjantain miitteihinkään..
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Kari - 29.03.14 - klo:21:03
Kun nyt kerran nostit tämän ylös, niin korjautuiko tilanne koskaan?
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Tem - 29.03.14 - klo:21:18
Kun nyt kerran nostit tämän ylös, niin korjautuiko tilanne koskaan?

Ei.

Kävin koittamassa yhtä autoliikkeen NB:tä ja se oli ihan samanlainen, ni ehkä se vaan kuuluu olla tuollanen. Sittemmin on vaihtunu kaikki levyt ja palatkin, mut tuo ominaisuus on ja pysyy.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: alppix - 30.03.14 - klo:09:56
Mulla on kyllä juuri samanlainen tilanne mitä oot kuvaillu. Jarrut on löysät ja käsijarrun saa vetää ihan pohjaan et tapahtuu jotain, vaikka säädin sen niin et palat ottaa kiinni kun käsijarrua vetää 8 naksua ylöspäin. Samalla kun säätelin niin huomasin, että jarrusatula toiselta puolelta jotenkin jumissa, koska palojen säätöruuvi ei pyöri kunnolla.

Auttaskohan putsaaminen vai pitääkö ostaa samantien uudet satulat ja levyt? Alkaahan noi olla jo aika kuluneet.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: wipe - 30.03.14 - klo:13:30
Ensin kannattaa varmaan tarkistaa että männät liikkuu ja ettei liukutapeissa ja pinnoissa ole mitään vikaa. Itsellä alkoi yhdessä satulassa pyörimään se säätöruuvi tyhjää niin jouduin vaihtamaan satulan. Toimenpiteitä millä itse sain jarrutuntumaa paremmaksi oli juuri tuo mäntien säätö takana ja säätö jarrupolkimessa. Itsellä sai auto ilmassa painaa poljinta melko paljon ennen kuin alkovat etupyörät laahaamaan ja polkimen säädöllä sain sitä korjattua ja parani kyllä tuntuma huomattavasti. Tässä talvella laitoin myös stopperin estämään pääsylinterin liikkumisen tulipellin taipuessa. Käytännön hyötyä en vielä voi sanoa kun en autoa ole päässyt ajamaan, mutta auto ilmassa huomaa kyllä että polkimessa on vähemmän joustoa.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: pvaulo - 30.03.14 - klo:21:44
Vaihdoin nb sportin 10ae malliin ja oon tässä kans ihmetelly kuuluuko noiden jarrujen olla noin paljon huonommat?
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Jokkeri21 - 06.04.14 - klo:23:41
Anastetaan vähän ketjua ja kerrotaan omista NB takajarruista. Mäntä oli jumissa ja kun sain avattua rikoin sekä pölynsuojakumin, joka siis venyy siinä männän liikkeen mukana että se kuminen männän tiivisterengas. Marmoritiskillä korjaussarja 149 €. Koko kunnostetun jarrusatulan saa samaan hintaan.. Saisikohan jostain mitan mukaan sitä männän tiivisterengasta?
Tai onko jollain vastaavasta kokemuksia? Itse mäntä ja työsylinteri ihan hyvän näköisiä, mutta sylinterin pohjalta löytyi mustaa mönjää. Ihan kuin tiivistekumia olisi murtunut tai "sulanut" jarrunesteen sekaan. Liukutapit ym. ovat myös kunnossa, tuntuu hölmöltä uusia koko juttu huonon tiivisteen takia.

Se takaa löytyvä kässärin / jarrupalojen etäisyyden säätö yllätti minutkin.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: puzle - 06.04.14 - klo:23:53
Jälleen kerran, ei kannata sieltä marmorilta mitään hakea. Mx5partsilta korjaussarja tilaukseen: http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper-seal-mk1225-standard-brake-p-306.html
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: hrnt - 07.04.14 - klo:01:22
Ja jos on isompi vika niin britti ebaysta saa muutamalla kympillä rahteineen uuden/tehdaskunnostetun satulan.
Otsikko: Vs: Jarrujen herkkyys
Kirjoitti: Kari - 07.04.14 - klo:08:36
Jälleen kerran, ei kannata sieltä marmorilta mitään hakea. Mx5partsilta korjaussarja tilaukseen: http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper-seal-mk1225-standard-brake-p-306.html

Nuo korjaussarjat on koottu yksittäisistä Mazdan varaosista. Varaosanumerot kaivamalla pitäisi siis onnistua vaikka niiden kahden kumin tilaaminen.