Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse. Turret öljynvaihto.  (Luettu 1814 kertaa)

Norrena 2

  • Juniori
  • Viestejä: 38
Tee-se-itse. Turret öljynvaihto.
« : 24.02.13 - klo:13:46 »
Turret öljyn vaihtotyö. Kohteena NB -99 5-vaihteisella vaihteistolla. En tarkkaan tiedä mitä muita malleja tämä huoltotyö koskee. Kertokoot viisaammat. Ilmeisesti 6-vaihteisia malleja tämä työohje ei koske.

Vaihdekepin juuressa on oma pieni öljytilavuus, jota nimitetään turret öljyksi. Öljyn puute aiheuttaa vaihdekepin liikkeiden kankeutta.
Vaihdoin omaan autooni tuon öljyn, ja tässä kuvia ja tekstiä helpottamaan muita.



1. Ota vaihdekepin nuppi irti. Lähtee pyörittämällä vastapäivään.
2. Poista tuhkakuppi.
3. Nosta sähköikkunoiden katkaisija ylös ja irroita johdot.
4. Keskikonsoli on kiinni 5 ruuvilla. 2 takimmaista löytyy säilytyslokeron pohjalta, keskimmäinen tuhkakupin alta ja kaksi etummaista keskikonsolin sivuilta. Nämä on peitetty muovitulpilla.



5. Keskikonsolin poistamiseksi nosta ensin etureunasta. Tämä voi olla tiukassa. Kun etureuna on saatu irti, koko konsoli nousee helposti pois.
6. Avaa 4 pulttia vaihdekepin juuresta (kuvassa) ja nosta kumisuojus pois.
7. Nyt näet vaihdekepin juuressa 3 pulttia. Irroita ne ja nyt voit nostaa vaihdekepin pois.



8. Ime vanha öljy pois esim. lääkeruiskulla.
9. Lisää uusi öljy. En löytänyt varmaa tietoa, mitä ja kuinka paljon öljyä laitetaan, mutta jonkun tietolähteen mukaan tilavuus olisi 0,9 dl, ja öljynä normaali vaihteistoöljy. 80w/90. Itse laitoin hieman enemmän noin 1,1 dl, jotta mekanismi jää kokonaan öljyn alle.

Tässä vaiheessa huomaat, että vaihdekepin suojakumit ovat murusina, jollei niitä joku ole jo autoosi vaihtanut. Jostain syystä suojakumien laatu on todella huono. Uusia saa mm. mx-5 partsilta: http://www.mx5parts.co.uk/gearlever-shift-boot-package-motorsport-mk1225-p-3114.html   
 
10. Kokoonpano päinvastaisessa järjestyksessä. Huomaa, että kepin paikalleenasentaminen voi ottaa aikaa. Se onnistuu kyllä kunhan varovasti nitkuttelee. Älä käytä voimakeinoja esim. vasaraa, koska tällöin vaihdekepin päässä oleva muoviholkki hajoaa.

En vastaa huolto-ohjeiden oikeellisuudesta, enkä vastaa korjaustöissä aiheutuneista vahingoista
« Viimeksi muokattu: 24.02.13 - klo:13:52 kirjoittanut Norrena 2 »

Mai-ck

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: Tee-se-itse. Turret öljynvaihto.
« Vastaus #1 : 24.02.13 - klo:14:06 »

Tässä vielä sama homma mutta videolla. Yksityiskohtaisesti konsolin irrotuksesta asti.
 Miataking hoitaa  bowrofl
Eunos Roadster 1.6

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Tee-se-itse. Turret öljynvaihto.
« Vastaus #2 : 11.04.13 - klo:22:28 »
Muista lorauttaa öljyä niin paljon että se vuotaa yli kun laitat kepin takaisin paikalleen.  Ylivuotava öljy valuu ihan suoraan katalysaattorin päälle ja jos et ennestään tiennyt kuinka s**tanan pahalle käryävä laatikkoöljy haisee , varsinkin kabiiniin tunkeutuessaan, nyt tiedät .   wub
työn alla : 205GTI " MI16"