Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: asdblah - 10.06.16 - klo:03:04

Otsikko: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 10.06.16 - klo:03:04
Terve.

Olen tässä hetken harkinnut MX-5:n ostamista. Itsellä on vanhempia Mersuja ja ne eivät varsinaisesti ole mitään ultimaattisia ajajan autoja, vaikka niistä pidänkin. Kaipaisin jotain toisenlaista.

Olen lähinnä miettinyt NA:ta, koska tuntuu saavan välillä melko halvalla ja ulkonäkö miellyttää itseä eniten. Pitäisikö jostain syystä harkita myös NB:tä? Jotain etuja niissä? Tuttu kertoi, että NA:ssa on enemmän sellainen vanhemman auton tuntuma, josta itse yleensä pidän.

Suomessa tuntuu olevan tarjolla NA:ta lähinnä 1.6:na. Tiedän etteivät nuo ole mitään raketteja ja siksi olen miettinyt että mahdollisesti turbottaisin auton tulevaisuudessa. Onnistuuko Suomessa kuinka laillisesti? Tietysti se on sen ajan murhe, mutta yksi syy miksi tätä autoa mietin, on mahdollinen virityspotentiaali.

Paljonko yleensä kannattaa maksaa melko hyvässä kunnossa olevasta, sanotaan nyt vaikka alle 200tkm ajetusta 1.6 NA:sta? Ostajan oppaan olen vilkaissut ja siinä oleviin asioihin varmasti kiinnitän huomiota, kun autoa menen katsomaan.

Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: OJ - 10.06.16 - klo:14:11


Paljonko yleensä kannattaa maksaa melko hyvässä kunnossa olevasta, sanotaan nyt vaikka alle 200tkm ajetusta 1.6 NA:sta? Ostajan oppaan olen vilkaissut ja siinä oleviin asioihin varmasti kiinnitän huomiota, kun autoa menen katsomaan.

Sanoisin, että jotain 3,5-5 tonnin luokkaa. Vähän riippuen tuleeko mukaan kovaa kattoa jne. Oman hyväkuntoisen - 90 NA:n möin vähän yli neljällä tuhannella alkukesästä. Syksyllä/talvella ostaessa voi hinnat olla aika paljon alempana, kun ei yllättäen kysyntä ole ihan niin kovaa.

94(?)-vuodesta eteenpäin on 1.6 NA:t sitten tehottomammalla 90hv-koneella kuin alkupään autot. Käytännössä ero ei kyllä mielestäni ajaessa kovin suuri ole, mutta kannattaa tuokin ottaa huomioon.

Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Freerider - 10.06.16 - klo:14:49
Mahtaako 3,5 tonnilla saada hyväkuntoista? Jos ajatellaan, että hyväkuntoinen on ruosteeton ja ehjäkattoinen. Kyttäämällä ehkä, ja tuon 90 hv version todennäköisemmin.

Suosittelisin, että käyt lähimmässä miata-porukan miitissä ajamassa sekä NA:n että NB:n, niin ei tarte toisten puheiden perusteella valita.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Tem - 10.06.16 - klo:15:43
Olen lähinnä miettinyt NA:ta, koska tuntuu saavan välillä melko halvalla ja ulkonäkö miellyttää itseä eniten. Pitäisikö jostain syystä harkita myös NB:tä? Jotain etuja niissä? Tuttu kertoi, että NA:ssa on enemmän sellainen vanhemman auton tuntuma, josta itse yleensä pidän.

No näillä puheilla ei kannata edes harkita NB:tä. 638


Lainaus
Suomessa tuntuu olevan tarjolla NA:ta lähinnä 1.6:na. Tiedän etteivät nuo ole mitään raketteja ja siksi olen miettinyt että mahdollisesti turbottaisin auton tulevaisuudessa. Onnistuuko Suomessa kuinka laillisesti? Tietysti se on sen ajan murhe, mutta yksi syy miksi tätä autoa mietin, on mahdollinen virityspotentiaali.

Onnistuu nykyään tosi helposti, senkun turbotat, haet tarpeeks pienen tehopaprun ja meet konttorille. Jos normaali päästötesti menee läpi, se on siinä. food-smiley-004

(tää tuli voimaan 1.10.2015, joten vanhempia juttuja päästöpapruista ei kannata lukea)
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Simppa - 10.06.16 - klo:21:17
Taitaa olla tälläkin hetkellä nettiautossa pari valmiiksi ahdettuakin autoa. Kannattaa tutustua näihin vaikka jossain miitissä, niin saat vähän tuntumaa.

Na-nb -erot on lähinnä kosmeettisia. 1.6-1.8 NA erot tehoissa on pienet, mutta virittämisen kannalta 1.8 on parempi lähtökohta (isommat jarrut, parempi perä, isompi vauhtipyörä...). 1.6:sia sen sijaan on paremmin tarjolla.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 03.07.16 - klo:15:06
Jeps. Kiitos vastauksista. Kaipa se sitten olisi 90-luvun alun NA hakusessa.

Mites paljon ajettuna kannattaa enää ostaa? Tai onkohan tuo nyt typerä kysymys, en oikein tiedä miten muotoilisi. Luotettavuuteen liittyen olen lueskellut paljon hyvää pisin nettiä. Mietin vain, etten sitten hae loppuunajettua, mutta siistin oloista. Tuntuu olevan aika helposti se 200tkm ja vielä reilusti päällekkin, kun puhutaan yli 20-vuotiaasta autosta.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: [Ode] - 03.07.16 - klo:17:18
Kilometreillä ei ole mitään väliä. Ruostetilanne on tärkein asia, hyvä huolto ja yleinen siisteys (katto!) on toisiksi tärkeintä. Kaikki tekniikka on näihin halpaa ja runsaasti saatavilla. Yritä kalastaa loppupään NA isommalla 1.8 koneella, niissä on muitakin parannuksia esim kestävämpi perä.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 03.07.16 - klo:20:51
Yritä kalastaa loppupään NA isommalla 1.8 koneella, niissä on muitakin parannuksia esim kestävämpi perä.

Jeps, tuntuvat vaan olevan aika harvassa ja näistä pyydetäänkin jo hieman enemmän.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Una - 03.07.16 - klo:20:52
-94 jälkeen iso perä löytyy myös 1.6:sta..
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: hrnt - 03.07.16 - klo:21:08
Komppaan odea, kilsoilla ei väliä jos kori on kunnossa. Ite pitäisin alkupään 1.6:t valikoimissa, ylävireisemmän koneen takia ne tuntuu pirteiltä, ja on siks jopa hauskempia mitä 1.8:t. Perän kestosta en olis huolissani, on niitä pikkuperiä hajonnu, mutta harvemmin vakiotehoilla. Ja jos hajoo niin saapahan syyn vaihtaa sen lukolliseen (tää olis todennäkösesti edessä myös 1.8:n kanssa jos virittämään intoutuu)
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Simppa - 03.07.16 - klo:22:21
-94 jälkeen iso perä löytyy myös 1.6:sta..
...joissa tehoja vain 90 heppaa...
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Simppa - 03.07.16 - klo:22:23
Komppaan odea, kilsoilla ei väliä jos kori on kunnossa. Ite pitäisin alkupään 1.6:t valikoimissa, ylävireisemmän koneen takia ne tuntuu pirteiltä, ja on siks jopa hauskempia mitä 1.8:t. Perän kestosta en olis huolissani, on niitä pikkuperiä hajonnu, mutta harvemmin vakiotehoilla. Ja jos hajoo niin saapahan syyn vaihtaa sen lukolliseen (tää olis todennäkösesti edessä myös 1.8:n kanssa jos virittämään intoutuu)
Ja jos perä hajoaa, niin käytetty avoin on n. 100€ ja käytetty lukollinen on n. 500€. Koko murkula.

Jos ei löydy sopivaa täältä, niin kannattaa katsoa saksan markkinat. Ite halusin 2010 välttämättä 1.8:n ja niitä oli täällä aika nihkeästi. Saksasta sitten löytyi.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 30.03.17 - klo:21:08
Nyt on muutama ännaa ämmäx vitonen putkahtanut Suomessa myyntiin, vaan hinnat ovat siellä 5-6 tonnin huitteilla vähintään.

Voiko Saksasta tai Briteistä hakemista suositella ja kummasta maasta helpompaa ja järkevämpää?
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Sami - 30.03.17 - klo:22:23
Nyt on muutama ännaa ämmäx vitonen putkahtanut Suomessa myyntiin, vaan hinnat ovat siellä 5-6 tonnin huitteilla vähintään.

Voiko Saksasta tai Briteistä hakemista suositella ja kummasta maasta helpompaa ja järkevämpää?

uskoisin että riippuu täysin yksilöstä. jos löydät jonkun aarteen sopivasti niin tottakai se kannattaa. koska valikoima on suurempi, niin vähintään saa juuri sitä mitä haluaa, vaikka hinta olisikin sama kuin suomessa. jos RHD kelpaa niin briteistäkin voi löytää mäxiä todella sopivasti. myös siellä saa tietääkseni nykyään hyvistä autoista maksaa ihan reilusti rahaa.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Una - 31.03.17 - klo:08:37
Saksasta hakeminen ainakin on suht simppeliä kunhan osaa kieltä edes vähän. Mobile.dessä moni myyjä ei vastaa mitään ellei lähesty ensin saksaksi kirjoitetulla viestillä ja kauppojen jälkeen siirtokilpien saamisessa on oma pieni säätäminen.

Kokonaisesta brittituontiautosta ei itsellä kokemusta ole mutta noiden muutaman sieltä tulleen koneen perusteella vois sanoa että huonommalla pidolla nää autot tuntuu siellä olevan kuin saksassa.

Valikoimaa tosiaan on saksassa ja briteissä riittämiin. Siellä alkaa tosiaan olla NA-mallien hinnat jo nousussa.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 31.03.17 - klo:10:35
https://www.gumtree.com/p/mazda/mazda-mx5-eunos-1.8i-beautiful-and-great-fun/1227403110

Briteistä löysin nyt muutaman sekunnin haulla tollasen. Otin nyt vaan äkkiä yhden linkin äkkiseltään siistin oloisesta autosta. Myyjä sanoo autossa olevan kolhujakin, mutta ruostetta ei ole. Tietysti ilmoituksessa voi sanoa mitä tahansa, tiedän. Moni vaan pelottelee noilla nousevilla hinnoilla, mutta jos Suomesta saisi tähän hintaan niin olisin jo viime vuonna ostanut. Suoraan sanottuna kaltaisellani välillä töitä tekevällä opiskelijalla ei vain ole mitään mielettömiä summia rahaa säästössä. Joo, tietysti pitää myös ottaa huomioon auton tuomisen kustannukset, mutta uskoisin silti säästäväni.

Vai onko näissä tämän hintaisissa sitten jotain vialla? Eivätkö nämä ole todellisia?

Itselle tärkeintä olisi, että ruostetta ei ole ja että tekniikka olisi huippukunnossa. Muuten pieniä ongelmia olen valmis korjailemaankin.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Sami - 31.03.17 - klo:11:13
voi se olla todellinenkin. mittarilukema on ilmoitettu maileissa, mutta onkohan siinä edelleen kilometrimittari ja juokseeko matka kilometreissä mittarissa? mitä enemmän kuvia niin sen parempi. pyydä lisäkuvia lokarinkaarista ja helmoista yms normaaleista ruostepaikoista. tohon voi laskea reilun tonnin tuontikuluja ja toisen mokoman veroja ja katsastuskuluja. toi tuulilasin yläreunan osuma vähän mietityttää, et päästääkö se siitä vettä karmiin ja ruostuttaako se sitä sisältä. ja sit oliko jo -93 1.8 myynnissä? mahdollisuuksia on saada kohtuurahaan 1.8 eunos, mutta tee taustahommat kunnolla ennen ku lähet hakee. sanoit lukeneesi ostajan oppaan. sen avulla minäkin yhden auton UK:sta hain ja melko hyvin meni!
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Una - 31.03.17 - klo:11:27
Toi että auto on japan import lisää kyllä suuresti mahdollisuutta että ruostetta ei ainakaan ihan hirveästi olisi.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: wagner - 31.03.17 - klo:15:03
Kattele varuiks vaihtoehtoja. Aina kaikki ei mee ku Strömsössä. Itte en vain yhden vaihtoehdon perään uskaltais matkojen taa lähteä.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Zuissi - 31.03.17 - klo:15:13
Toi että auto on japan import lisää kyllä suuresti mahdollisuutta että ruostetta ei ainakaan ihan hirveästi olisi.

Niin se munkin oli ja takahelmat puhki ja etupuskurin tausta ruosteen peitossa, mutta koppa itsessään oli muuten suht ruosteeton.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 31.03.17 - klo:20:56
Joo, toi linkin auto nyt oli tollanen esimerkki vaan. En tiedä pitäiskö hosua muualta hakemisenkaan kanssa. Hakemisessakin tulee kuitenkin noita kustannuksia, eikä sitä ihan ilmaista romua varmaan kannata tuodakaan. Viime kesänä oli Suomessakin NA hintaan 2500e, mutta tuolloin en ollut varma haluanko koko autoa ja vehje meni ennen kuin otin yhteyttä. Tai ainakin katosi nettiautosta. Tällä hetkellä myynnissä olevat omaan makuun turhan kalliita.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Make - 31.03.17 - klo:21:19
Mutta pitää muistaa että vajaalla kolmella saa vajaan kolmen tonnin auton. Noissa on aika paljon mätää sitten jo.

Itse maksoin omastani 4700€ 2008 joulukuussa ja jos se olisi identtisessä kunnossa nyt niin sanoisin että hinta olisi 5500€ paremmalla puolella.

Noista halvoista monet on vaan mätiä pahasti. Ei noissa muuten ongelmaa ole.

Munkin käsien läpi kulkenut monta NA korista ja vain kahdessa ei ole ollut mätää.
Noissa taas jotka on ollu mulla laitossa ei ole ollut ruostevikoja mutta niistä yksikään ei ole ollut alle viiden tonnin autoja.

Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 31.03.17 - klo:21:34
Pitänee jotain muuta vehjettä varmaan harkita sitten.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Carlos - 31.03.17 - klo:21:46
Ostin omani tammikuussa 2015, maksoin 2700. Ruostetta ei pahemmin ole, mutta muuten kunto ei ole paras mahdollinen. Rahaa on mennyt jo pari kertaa hankintahinnan ja tehoa ei ole vielä paljon yli vakion.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Marko - 31.03.17 - klo:21:48
Kannattaa ajatella sitäkin, että hyväkuntoinen NA pitää arvonsa ja hinta saattaa vähän noustakin. Eli osta kerralla hyvä.

Jos on rahaa ja rhd kelpaa, niin tilaa suoraan Japanista grade 4:n auto, niin saat tosi siistin pelin, jossa ei ole yhtään ruostetta. Japanissa pienetkin ruosteet merkitään huutokaupan lomakkeeseen esim tukivarsissa ruostetta. Mutta grade 4:n autoissa ei ruostetta ole eikä välttämättä tarvitse olla edes 4 gradea. Japan imports on tuonut mulle evo kolmosen ja 6,5:n ja molemmat olivat tullessaan täysin ruosteettomia.

Suurin kustannus näissä on kuitenkin virittämiseen kuluva raha  ;D
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: Una - 31.03.17 - klo:21:59
Saa näiden arvoa toki korotettuakin. Omasta -96:sta maksoin 1800e peräkolaroituna. Sen korjaamisen jälkeen on toki tullu kaaret, kuppipenkit, ecu, maalaus, alustaa ynnä muuta ja oli se viime kesänä ihan vakuutusyhtiönkin mielestä kymppitonnin auto.

Kolmen tonnin autosta saa melko varmasti ainakin paljon enemmän harrastettavaa kuin 6 tonnin autosta  ;D Toisaalta suht harvassa varmaan on sellaiset autot, joissa kori olisi niin pahasti mätä että olisi menetetty tapaus, vaikka näitäkin toki on pari tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
Kirjoitti: asdblah - 13.04.17 - klo:19:32
Ostin omani tammikuussa 2015, maksoin 2700. Ruostetta ei pahemmin ole, mutta muuten kunto ei ole paras mahdollinen. Rahaa on mennyt jo pari kertaa hankintahinnan ja tehoa ei ole vielä paljon yli vakion.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Etsitkö hurjan kauan? Eli maalipinta huonossa kunnossa, kolhuja jne? Tuohon omakin budjetti vielä riittäisi, luulisi ettei hinnat nyt olisi parissa vuodessa raketoineet.

Kannattaa ajatella sitäkin, että hyväkuntoinen NA pitää arvonsa ja hinta saattaa vähän noustakin. Eli osta kerralla hyvä.

Jos on rahaa ja rhd kelpaa, niin tilaa suoraan Japanista grade 4:n auto, niin saat tosi siistin pelin, jossa ei ole yhtään ruostetta. Japanissa pienetkin ruosteet merkitään huutokaupan lomakkeeseen esim tukivarsissa ruostetta. Mutta grade 4:n autoissa ei ruostetta ole eikä välttämättä tarvitse olla edes 4 gradea. Japan imports on tuonut mulle evo kolmosen ja 6,5:n ja molemmat olivat tullessaan täysin ruosteettomia.

Suurin kustannus näissä on kuitenkin virittämiseen kuluva raha  ;D

No joo, no jos sitä rahaa liikaa olisi niin Japaniasta varmaan tilaisinkin, mutta mahdollisesti jonkun muun auton.