Nyt kun ensilumi on tullut, niin on aika kai laittaa auto talviteloille *huokaus*. Just sopivasti kun veropäätöskin tuli eilen...
Asiaan... Miten olette säilöneet autonne talveksi? Mulla on käytössä kylmä talli ja ainakin ikkunoita jätin hieman raolleen. Jokin peitekin voisi olla paikallaan, mutta illmeisesti olisi hyvä olla hengittävä, ettei keräänny kosteutta. Katto auki/kiinni? Tankki täynnä/tyhjänä? Jotain aineita bensan sekaan? Muita vinkkejä?
Mä meinaan käydä vielä huomenna ajamas jollei Helsingissäkin sada jalkarättejä.
Kylmään talliin toikin menee (tosin kaukolämpö on just tulossa jonka jälkeen saan semilämpimän tallin :) ) - Uudet öljyt suodattimella niin ei jää kesän paskat pinttymään - Tankki täyteen säilöntäaineiden kera niin ei kondensoi vettä - Katto kiinni niin ei tuu/jää pahempia ryppyjä (tosin jos jätän kovakatto päälle niin sit joutuu jättää rätin ruttuun) - 15A ylläpito laturi akkua varten. - Asuntovaunu/veneliikkeissä myytävä kosteuden kerääjä sisälle, se pitää muistaa käydä tyhjentelemässä sopivin välein tai vaihtaa pikku astian tilalle 10l ämpäri kannella. Mulla oli edellinen harrastepeli kaverin tallissa ja sai käydä kuukauden välein tyhjentämässä, tallia kun lämmitettiin jatkuvasti kylmästä lämpimäks.
Kankainen autopeite suojaa pölyltä, mutta auton pitää olla puhdas ettei tuu vahingossa hierottua naarmuja.
Kuinka pitkään meinaatte ajaa ennenkuin laitatte talviteloille?
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 14.10.10 - klo:21:30
Mulla on ollut katto kiinni ja tankki täynnä ilman mitään lisäaineita kylmässä tallissa akku irrotettuna (muutama lataus talven aikana). Lisäksi pestynä ja vahattuna ja ilman peitteitä. Hyvin on lähtenyt ekalla käyntiin keväällä. Ja silloin vain pikainen pesu ja taas ajamaan :)
Edit: talviteloille on tarkoitus laittaa lokakuun aikana.
Mulla on ns. puolilämmin talli, eli lämpötila pysyy kovillakin pakkasilla selvästi plussan puolella. Mitään kovin ihmeellisiä valmisteluja en aio tehdä, lähinnä pesu ja vahaus vaan. Öljynvaihto ja muuta pikkuhuoltoa sitten jossain vaiheessa alkutalvesta. Katon pidän kiinni lähinnä siksi että sisusta pysyy pölyttömänä.
Akun latausta varten mulla on CTEK:in ylläpitolaturi. Tuossa tulee mukana sellainen pikaliittimellä varustettu johdonpätkä jonka voi ruuvata kiinteästi akun napoihin. Mulla on kesäaikaankin akku latauksessa jos auto seisoo muutamaa päivää pidempään.
Lokakuun loppuun asti olisi tarkoitus pitää auto ajossa, tai siis ainakin vakuutuksissa. Tänä aamuna en ois selvinnyt mx:llä töihin asti, tila-auto talvirenkaillakin vilkutti jotain ihme driftaus-valoa kurveissa :D
Lämmin parkkihalli, tankki täyteen, matot pois ja auto pestynä (sisältä ja ulkoa) ja vahattuna. Pari lakanaa päälle, ettei oo aivan pölyssä joka rööri. Akkua en oo normaalisti ees irroittanut, mutta aina noi on hörähtäny käyntiin ensimmäisellä :)
Joulukuun alusta jonnekin maaliskuulle asti tuo tuolla nököttää.
Lämpimään (sellaset +10C) talliin menee mun auto. Öljyt suodattimineen vaihdan, tankki täyteen 95:sta kun sitä viä saa + lisäaine. Pesu, vahaus harkinnassa kun mietinnässä jos myllyttäis keväällä. Tuli hommattua mx5partsista sellanen peite, joten se päälle, ikkunat jätän raolleen. Taidan vielä laittaa auton kevyesti pukkien varaan. Auto menossa kuun lopulla ruostesuojaukseen ja sen jälkeen talviteloille :'( ja eiku kevättä odottelemaan.
Jos vielä ens viikon koittais kituuttaa, sitten veisi talliin... öljyt vissiin pitäisi vaihdella ennen sitä, muuta ei varmaan viitsi kun akkukin on vaihtolistalla keväällä...
Ens viikolla vien lämpimään halliin, pesen, imuroin, kiillotan sisältä, otan akun irti ja peite päälle. Sitten ajan Porschella ulos, joka odottaa siellä nastarenkaat alla. Oikeastaan vähän odotan talvikauden alkua... ;D
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: walesi - 18.10.10 - klo:12:02
Sitten ajan Porschella ulos, joka odottaa siellä nastarenkaat alla. Oikeastaan vähän odotan talvikauden alkua... ;D
Itellä on kyllä ihan toisin päin. Vaihdoin pappa-Tojotaan talvirenkaat ja kävin ajamassa pätkän (pitkästä aikaa). Voi mikä pettymys oli tuo ajokokemus! :( Kaasuvaste on kuin kuminauha ja ohjauspyörästä annetaan vain ohjeita autolle, minne halutaan käätyä. Ei mitään tuntumaa mihinkään (kuin Levottomat 3:ssa...). Lisäksi sisällä oli aavemaisen hiljaista... Kyllä tuohon autoonkin täytyy jotain kivaa keksiä, jotta jaksaa läpi pimeän talven...
Talviteloille? Ei kai nyt sentään vielä, just eilen illalla 2 asteessa kävin pyörähtelemässä avona ;) Oli porukka ihmeissään, itte ne siellä kylmässä seisoo. Mulla on sentää tuulilasi ja lämmitys ;)
Kai se on pian viimeiset voitelut tehtävä tältä vuodelta.
Itellä on kyllä ihan toisin päin. Vaihdoin pappa-Tojotaan talvirenkaat ja kävin ajamassa pätkän (pitkästä aikaa). Voi mikä pettymys oli tuo ajokokemus! :( Kaasuvaste on kuin kuminauha ja ohjauspyörästä annetaan vain ohjeita autolle, minne halutaan käätyä. Ei mitään tuntumaa mihinkään (kuin Levottomat 3:ssa...). Lisäksi sisällä oli aavemaisen hiljaista... Kyllä tuohon autoonkin täytyy jotain kivaa keksiä, jotta jaksaa läpi pimeän talven...
Kyllä se auttaa talvimasennukseen kun on oma leikkikalu talviajoon. Jollakin vanhalla quattro A3:lla pääsee jo halvalla ja hymyissä suin liukastelemaan. Eikä siitä ole montaa vuotta kun ajelin = raivosin Neonilla talvisin...
Walesille: 255 leveet nastat (ei taida olla leveempiä myynnissä?) :P
Talviteloille? Ei kai nyt sentään vielä, just eilen illalla 2 asteessa kävin pyörähtelemässä avona ;)
Sulla on asenne kohdallaan 8)
Kieltämättä tuossa on asennetta. En enää avona ole ajellut, mutta vielä ajossa. Pitäis tässä kuussa leimata ja itseni tuntien teen sen viimeisenä mahdollisena päivänä :-\ Siihen asti saa Focus seistä hallissa, en kaipaa noita Simpan tuntemuksia sitä ennen :D
EDIT: Äsken jäi hallille ja kotio päin ajelinkin suola-auton perässä. Ajoitus tuon suolan kanssa osui nappiin :D Keskiviikkona avoiltiiin vielä iltasella Lontoon kakskerrokisessa bussissa ja dyt on dedä tukossa. Ois ehkä kannattanut istua edempänä eikä takarivissä.
Tartti jättää tuohon Porscheen vähän turvaväliä kun on jo alkusyksystä noin kallellaan :D
Lokakuussa laitoin -92:n NA:n talviteloille ja muuttuneen autoilustrategian johdosta aion nyt kaivaa sen tallista ja ottaa liikenteeseen. Tänään pitäisi hakea talvirenkaat&vanteet ja huomenna alle ja testaamaan. Lohkolämmitin ja kova katto autosta jo löytyy...
Vähän jännittää miten talvipomppa päällä mahtuu mazdaan ja miten pysytään tiellä ;D
-Janne
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tommi - 30.12.10 - klo:17:25
Hihii,tänään kävin "vähän" kokeilemassa,hauskaa oli niinku olettaa saattaa, jos alla on nokian nr 09,vuodelta jotain,ainakin kymmenen vuotta vanhat?
Jos koko talven ajas niin kunnon talvirenkaat ja lukkoperä ois poikaa,ehkä uusilla nastarenkailla pärjäis ilman lukkoakin.
Tylyn näkönen auto kun alla 13" 155/80 nastarenkaat...
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Make - 30.12.10 - klo:17:47
Kitkat alle, nastat ei kestäny takana kun kuukauden....
Kävin herättämässä mäksän käyntiin 1.5kk:n seisomisen jälkeen ja oli hieman nihkeää. Lähti suoraan käyntiin mutta tuntui kuin ei olisi käynyt kaikilla. 10s jälkeen sammu ja sen jälkeen joutu sahaamaan. Kun koneen anto käydä lämpimäksi niin käynti palautui normaaliksi (ja tehot palautuivat). Viime talvena teki kerran saman kun oli seissyt käynnistämättä 2kk putkeen. Onneksi halli on 3 kerroksinen niin siellä voi "ajaa" auton lämpimäksi.
Miten te jotka seisotatte autoja talven, käyttekö herättelemässä kuinka usein? Olen nyt Ctekin laturin oston jälkeen myös alkanut lataamaan akku(j)a talvella, kun edellinen mäksän akku sippasi tasan 3 vuodessa. Kenkiin asennettava pikakytkentä tekee lataamisen helpoksi ja toivottavasti tällä tulee lisävuosia (kaikkien kesäautojen akkujen) elinkaareen.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 30.01.11 - klo:22:01
En ole kertaakaan herätellyt autoa talviseisonnan aikana. Akku on ladattu silloin tällöin. Keväällä on lähtenyt hyvin käyntiin mutta hieman pidempään joutuu starttaamaan. Saa nähdä miten parin kuukauden päästä käy, kun on taas aika käynnistellä
Jokohan sitä vois kuukauden päästä jo ajaa autoa ulos tallista :) Kovaa tekis mieli päästä säätää bensakarttoja maantielle mut tuo talvirenkaiden puute vähän rajottaa...
Tänään ajelin Tampereella rautatieaseman tuntumassa Z3:n perässä, jolla tuntui olevan aivan helkkarin hauskaa. Jotenki tuollanen peräluisto ja loskan lennättäminen näytti siinä niin paljon hauskemmalta kun yks-vetoisen (= etuveto, automaatti, tautisen huono tuntuma tiehen, eikä minkään valtakunnan luistonestoa) perheauton kanssa...
Tuli tuossa eilen käytettyä vähän miataakin käynnissä, että sai kopin lämpimäksi ja katon hetkeksi alas. Akku on ollut ladattuna lämpimässä koko talven, joten se vaan kiinni ja avaimesta kääntämään. Kyllä meinasi olla tuskien taival käynnistyä ja meinasin antaakin periksi jossain välissä. Mutta sittenhän se hörähtikin käyntiin ja melko nopeasti käyntiäänikin kuulosti normaalilta. Ihme kyllä, mitään nakutustakaan ei kuulunut venttiilinnostimista, vaikka sitä se tuntui tekevän syksyllä aina hetken aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Lumien sulamisia odotellessa.... 8)
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 09.02.11 - klo:09:31
Tänään ajelin Tampereella rautatieaseman tuntumassa Z3:n perässä, jolla tuntui olevan aivan helkkarin hauskaa.
Luultavasti sama tapaus, kun itsekin samana päivänä bongasin Z3:n (vaaleansininen, iso tavarateline) Treen rautatieaseman pihassa. Ei onneksi kikkaillut juuri sillä hetkellä mitenkään kun köpöttelin keulan editse.
Tänään ajelin Tampereella rautatieaseman tuntumassa Z3:n perässä, jolla tuntui olevan aivan helkkarin hauskaa.
Luultavasti sama tapaus, kun itsekin samana päivänä bongasin Z3:n (vaaleansininen, iso tavarateline) Treen rautatieaseman pihassa. Ei onneksi kikkaillut juuri sillä hetkellä mitenkään kun köpöttelin keulan editse.
Sama auto. Tavaratelinettä myöten. Taisi saada liikennevaloissa seisseet kävelijät oman annoksensa myös takarenkaan alla olevasta loskasta. Hauskaa sivusta katsottuna, ei varmaan kävelijälle... ;)
Kyllä sitä on alettava kalenteria uskoa. Kilvetön Eunos on talviteloilla ( kori tyhjänä pajassa työn alla), kilvellinen MX-5 on katoksessa ja taitaa jo odottaa kovaa kattoa ja piiikkipyöriä. Jos talvesta tulee yhtä luminen kuin edellinen, on alettava suunnitella periskooppia kovaan kattoon. Muuten menee risteysajo taas lottoamiseksi. Pitäisiköhän muuten hommata vielä Miata? Sitten olisi kolmen suora. Onko pähkähullu ajatus?
Pitäisiköhän muuten hommata vielä Miata? Sitten olisi kolmen suora. Onko pähkähullu ajatus?
No onhan se sen verran pähkähullu aatos, että kääntyy toteuttamisen arvoiseksi. Oishan se päheetä, kun kylille lähtiessä joutuis miettimään, millä versiolla tällä kertaa lähtis ;D
Ite ajattelin kans suosiolla siirtää auton talviteloille ens viikolla sunnuntain viimeisen ajelumiitin jälkeen. Täytyy varmaan pesasta pinta vielä kuntoon ja viedä akku lämpimään. Ehkä joku peite päälle. Muita talvirutiineja en ajatellut tehdä.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 15.10.11 - klo:09:23
Ite ajattelin kans suosiolla siirtää auton talviteloille ens viikolla sunnuntain viimeisen ajelumiitin jälkeen.
Sama, eipä ole juuri tullut ajeltua sen jälkeen kun avokattokelit tällaisen mukavuuttaan arvostavan mielestä loppuivat.
Auto jää kylmään talliin, joten akku kotiin mukaan, kosteudensyöjät kabiiniin&konttiin, renkaisiin lisää ilmaa ja tankkiin bensansäilöntäainetta. Peittokin olisi, mutta ei taida olla tarvetta sen käytölle, kun tallissa ei pölyä eikä asu lintuja. Öljyt vaihdoin äskettäin ja jäähdytinnesteenkin pakkaskestävyyden mittasin.
Tää on masentava topikki. Kun tähän alkaa tulemaan viestejä, niin loputkin vielä-on-kesää-jäljellä-illuusiot jäähtyy ja jäätyy ja ... :(
Toiveissa että räntä- ja muuten surkeat kelit jäis tulematta tässä kuussa. Aikomus ajella tän kuun loppuun ja sitten auto seisontaan. Toivottavasti tulee aikainen kevät. Talven tappajaiseksi tarttee varmaan keksiä jotain nysväämistä autoon, niin olis muutakin laatuaikaa kuin paleleminen ja lumityöt :P
Tää on masentava topikki. Kun tähän alkaa tulemaan viestejä, niin loputkin vielä-on-kesää-jäljellä-illuusiot jäähtyy ja jäätyy ja ... :(
Toiveissa että räntä- ja muuten surkeat kelit jäis tulematta tässä kuussa. Aikomus ajella tän kuun loppuun ja sitten auto seisontaan. Toivottavasti tulee aikainen kevät. Talven tappajaiseksi tarttee varmaan keksiä jotain nysväämistä autoon, niin olis muutakin laatuaikaa kuin paleleminen ja lumityöt :P
Talvihan on heti kesän, kevään ja syksyn jälkeen ihmisen parasta aikaa. Tästä se taas lähtee!
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 15.10.11 - klo:22:23
Kovakatto tilattu ja uudet piikiipyörät ostettu, lohkarin ja sisätilanlämppärin ku viel jaksais asentaa ni ois matu talvikunnossa, näitä mitään talviteloille ole tarkoitettu laitettavaksi.
..., näitä mitään talviteloille ole tarkoitettu laitettavaksi.
Ootas kun tulee ekat kunnon lumimyrskyt. Aivan loistava talviauto muuten mutta matala kun on niin aikasin aamulla ei voinut kaikkia risteyksiä edes käyttää jos aura-auto oli jättänyt lumivallin mennessään. Useemman kerran piti oikoa vastaantulijan puolelta että pääsi etenemään. ;D
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 16.10.11 - klo:09:47
Ei kyl oo sen matalampi kuin edellinenkään käyttis, ei oo ollu tapana ostella maastureita ;) .
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: CD - 16.10.11 - klo:17:31
jumalauta mä oon kade ihmisten tallitiloista. Do want!
En mä nyt vielä vihertyis jos pitää pumpulla poikittain työntää. . . ;D
Totta puhuen kyllä tallipaikka on aikaliki must pehmeäkattoisen haltijalle. Ite joudun työntämään/vetämään takimmaisen auton viimeisen metrin (tosin se johtuu muun tavaran määrästä) mutta kaksi autoa mahtuu kylmän katon alle.
Meidän Mäx on varmaan vara-autona pikkuajossa läpi talven kun tuli myytyä se tavis vara-auto pois. Tosin saa nähdä miten käy kun on 65% bonukset vapaana, sehän on oikeestaan ihan tuhlausta eli siis vois säästää ostamalla jotain kivaa . . .
jumalauta mä oon kade ihmisten tallitiloista. Do want!
En mä nyt vielä vihertyis jos pitää pumpulla poikittain työntää. . . ;D
Mä en oo vielä niin rohkea että ajaisin sen sinne. Pitäs kuitenki eka laskee kuin kovaa pitää ajaa ennen ku vetäsee käsijarrusta ja kääntää rattia.. Kovin moni, ketä on käyny tossa tallissa, on ihmetelly että miten se on sinne ajettu.
Ei oo oma talli ja kaverina tuolla on Offi-käytössä oleva Pajero, sitäkin pitäs omistajan pystyä talvella rassaamaan, joten tilaa riittää kyllä. Mun ei tartte talvella liata käsiä, kun ei oo aikaa.
Siellä se lepää talviunta kaukana pohjanmaalla vanhempien autotallissa :'( Pikkuhiljaa talven aikana tehdään pientä remppaa. Ainakin vesipumppu ja jakopäänhihna/rullat yms, menevät vaihtoon. Samalla laitan uuden alu syylärin. Myös laturi kannattaa huoltaa kun kerran on irti.
..., näitä mitään talviteloille ole tarkoitettu laitettavaksi.
Ootas kun tulee ekat kunnon lumimyrskyt. Aivan loistava talviauto muuten mutta matala kun on niin aikasin aamulla ei voinut kaikkia risteyksiä edes käyttää jos aura-auto oli jättänyt lumivallin mennessään. Useemman kerran piti oikoa vastaantulijan puolelta että pääsi etenemään. ;D
Eikä edisty mun sulle tuleva prokkiskaan, feelua jossain komponentissa niin kestää....
Eikä edisty mun sulle tuleva prokkiskaan, feelua jossain komponentissa niin kestää....
Noo ei ole vielä lumi maassa niin ei vielä iske paniikki ;D Kädet täynnä kaikkea ylimäärästä jo muutenkin, koko päivä tuli punnerrettua auton kanssa että kehtaa huomenna viedä leimalle. Ongelmat kasaantuu...
jumalauta mä oon kade ihmisten tallitiloista. Do want!
150 euroa kuussa. Vieläkö kadehdituttaa? No on siinä pari prätkää vielä samaan rahaan.
opiskelijabudjetin miehenä sanon nyt että hyi. Itellä on kyllä lämpimässä tallissa, mutta tilaa on auton molemmilla puolin noin 30-40cm, ja kun konetta nostettiin laatikon kanssa pihalle tuli isoja ongelmia tallin korkeudenkin kanssa, kun puomi otti kattoon kiinni moottorin ulosmahtumis korkeudessa dunno
Sunnuntaina väänsin nastat alle, saa aamuliukkaat tulla.. Pitää vielä käydä kova katto kaivamassa autoon kaverin tallin vintiltä niin ois auto valmis talvehtimaan.
Tänään menee oma talviteloille jos vaan saan toisenkin soarerin kuntoon (automaattilaatikko luistaa). Aika paljon olis taas projektia talveksi tiedossa. Jos sit ens kesäks sais taas vähän lisää voimaa ja ainakin paremmat jarrut.
Alkoi näillä viileämmillä keleillä käynnistyminen olemaan yhtä vaikeeta kuin omistajalla sunnuntaiaamuisin, niin piti viedä hallin nurkkaan seisomaan... action-smiley-066
Alkoi näillä viileämmillä keleillä käynnistyminen olemaan yhtä vaikeeta kuin omistajalla sunnuntaiaamuisin, niin piti viedä hallin nurkkaan seisomaan... action-smiley-066
Just aamulla mietin että jokohan sitä tuuppais säilöön, kävi kolmella ja kauheen nihkeästi pitkän aikaa. Ehkä se osottaa mieltään dunno
Mulla on ainakin paska akku. Tyhjeni viime talvena kokonaan, kun en jaksanu laturiin välillä laittaa ja keväälläkään ei heti tuntunut ottavan latausta vastaan. Kesän toimi kuitenkin OK. Täällä on jo ollut pakkasöitä ja ne ei paskalle akulle ole hyväksi.
Kyllä se normaalisti käymään lähti, mutta pyöritti tosi heikosti, niin en viittinyt ottaa riskiä että joku päivä ei pyöräyttäiskään tarpeeksi. Talviauto kun on ollut tuolla liki kymmenen kilometrin päässä kesäsäilössä juhannuksesta asti.
Mistäs moiset kylmäkäynnistysongelmat? Tyypillistä NA:lle? :O
Oma yksilö lähtenyt harvoina kylminä aamuina kyllä nätisti käyntiin, mutta eipä montaa kertaa lähes-pakkasella ole tullut käynnistettyä.
Viimetalvi meni paremmin kun muilla talouden peltipurkeilla, ei kertaakaan jäänyt käynnistymättä saati käynyt nuhasesti. Ilmeisesti melkeen 15tkm on tulpille/johdoille jo liikaa, jotku halppis johdot tuolla on saksan jäljiltä joten vois vaihtaa ne ennen säilömistä.
Mulla rupes vanhoilla johdoilla ja tulpilla muuten pätkimään aivan piirusti alakierroksilla (noin 2000rpm), onneksi kylmäkäynnistystä ei ees tarvinnut yrittä niillä.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 25.10.11 - klo:08:14
Mulla rupes vanhoilla johdoilla ja tulpilla muuten pätkimään aivan piirusti alakierroksilla (noin 2000rpm), onneksi kylmäkäynnistystä ei ees tarvinnut yrittä niillä.
Jaa, oiskohan se mulla aika vaihdella johdot, ne lienee orkkikset vuodelta '99..
Tonnin päällä ei vielä huomaa mitään, mut joskus ku himmaa vaihde päällä alle 1000rpm ja yrittää lähteä sieltä, ni kauhee pätkiminen ennenku lähtee pikkuhiljaa kiihtymään. ;D
Edit: No tilasinkin johdot samantien..
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 25.10.11 - klo:08:35
Roudasin akun talviteloilta kotiin. Huolimatta "maintenance free" -tekstistä avasin korkit, ja päättelin että vettä voisi lisätä reilun sentin, vaikkei hetulat vielä paljaana olleetkaan. Vihreänä loistanut tarkastussilmä sammui, eikä palannut edes lataamalla facepalm
Mulla rupes vanhoilla johdoilla ja tulpilla muuten pätkimään aivan piirusti alakierroksilla (noin 2000rpm), onneksi kylmäkäynnistystä ei ees tarvinnut yrittä niillä.
Jaa, oiskohan se mulla aika vaihdella johdot, ne lienee orkkikset vuodelta '99..
Tonnin päällä ei vielä huomaa mitään, mut joskus ku himmaa vaihde päällä alle 1000rpm ja yrittää lähteä sieltä, ni kauhee pätkiminen ennenku lähtee pikkuhiljaa kiihtymään. ;D
Edit: No tilasinkin johdot samantien..
Mulla saman ikäinen auto ja käyntihäiriöt loppui johtojen vaihdolla. Alkuperäiset oli varmaan mullakin.
Viime kesänä (-2010) oli satunnaista pykimistä, joka nolosti ilmeni yleensä valoista lähtiessä. Kävi tasaista tyhjäkäyntiä, mutta kun lähti liikkeelle, niin kakoi kerran ja sitten taas kävi tasaisesti. Pari kertaa päätti yskähtää juuri liikkeelle lähtiessä ja siihen sammui nolosti valoihin :-[
Keväällä autoa talviteloilta otettaessa eka kertaa startatessa ryskytti jonkun aikaa kolmella. Heti en johtoja alkanut vaihtamaan, kun tuntui ton jälkeen käyvän ok. Mutta kun noita valoissa kakomisia taas tuli, niin vaihdoin johdot ja siihen loppu kakomiset sun muut käyntihäiriöt.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 02.11.11 - klo:22:16
Eilen oli tullu, mutta hain vasta tänään postista, kun ei ollu mahtunu luukusta. Ihan perusmustat näyttivät olevan ja hintaa ~25e. Huomenna tallin kautta, toivottavasti nytkyttelyt häviää noilla. 8)
Eilen oli niin hieno ilma että oli pakko vielä kerran käydä kylillä katto alhaalla herättämässä pahennusta. Nyt on sitten nastarenkaat alla ja kova katto päällä. On vain odoteltava että tuttu veljessarja saa jäädytettyä radan pellolleen. Kunnon piikkipyörätkin (sanan varsinaisessa merkityksessä) on menossa vanteille. Siitä ne talven riemut repeävät. Kun talvelle ei mitään voi niin siitä on otettava hauskuus irti. Ja ajotuntuma säilyy.
Onko kukaan nähnyt koskaan mäxää jossa on vetokoukku? Ajatus tuli mieleen kun funtsin piikkipyörien siirtämistä radalle. Muuten täytyy jonkun tuoda ne toisella autolla perässä. Kyytiin eivät mahdu ja jos kotoa lähtee piikit alla niin käryn käydessä kilvet on löysässä. Matkaa sentää toistakymmentä kilsaa.
Minä kun en suostu vanhenemaan arvokkaasti, tämä kai on nyt sitä kuudenkymmenenviiden villitystä....
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 21.11.11 - klo:09:47
Eilen oli niin hieno ilma että oli pakko vielä kerran käydä kylillä katto alhaalla herättämässä pahennusta.
Eilen oli hieno hetki, ku avoilin itekin ja porukkahan katto ku hullua. Vaan sattupa tulemaan uudehko avomese vastaan ja moikattiin asiaankuuluvasti tuulilasin yläpuolelta. ;D
Lainaus
Nyt on sitten nastarenkaat alla ja kova katto päällä. On vain odoteltava että tuttu veljessarja saa jäädytettyä radan pellolleen. Kunnon piikkipyörätkin (sanan varsinaisessa merkityksessä) on menossa vanteille. Siitä ne talven riemut repeävät. Kun talvelle ei mitään voi niin siitä on otettava hauskuus irti. Ja ajotuntuma säilyy.
Ei oo nastat vielä alla, näyttää olevan plussaa koko loppuviikon, niin mennään kesäkumeilla vielä.
Jääradalle itekin menossa useammankin kerran, kunhan kelit sallii ja radat tulee kuntoon. Ja avona tietenkin, niin on taas ihmisillä ihmeteltävää. biggthumpup.
Lainaus
Onko kukaan nähnyt koskaan mäxää jossa on vetokoukku? Ajatus tuli mieleen kun funtsin piikkipyörien siirtämistä radalle. Muuten täytyy jonkun tuoda ne toisella autolla perässä. Kyytiin eivät mahdu ja jos kotoa lähtee piikit alla niin käryn käydessä kilvet on löysässä. Matkaa sentää toistakymmentä kilsaa.
En livenä, mutta kuvia kyllä. Kaipa noihin koukkuja saa, kun harvinaisempiinkin löytyy valmiina.
Jos oot yksin menossa radalle, niin pitäshän kyytiin sarja mahtua. Pelkurin penkki vaan pois, eihän se oo kun neljä pulttia.
Jääradalle itekin menossa useammankin kerran, kunhan kelit sallii ja radat tulee kuntoon. Ja avona tietenkin, niin on taas ihmisillä ihmeteltävää. biggthumpup
Suht mielenkiintoselta tuntuu ajaa avona jäällä -10pakkasella, sen mitä yhdelle jäälle pääsin tolla matalalla autolla kokeilemaan ja sillonkin oltiin jumissa hangessa ennen kuin edes pääsi jäälle, eikä se viel mutta sit mutkassa spinnatessa renkaat pölläytti kuution lunta ja jäätä ohjaamoon bowrofl
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 21.11.11 - klo:11:12
mutkassa spinnatessa renkaat pölläytti kuution lunta ja jäätä ohjaamoon bowrofl
Voin vaan kuvitella. giggle
Viime talvena Suparulla oli vähän lämpöongelmaa, ni piti ajaa lasit auki (lämppäri täysillä)...ni eikös sekin ollu täynnä lunta aina ku tuli tilannetta. biggthumpup.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 21.11.11 - klo:12:34
Onko kukaan nähnyt koskaan mäxää jossa on vetokoukku? Ajatus tuli mieleen kun funtsin piikkipyörien siirtämistä radalle. Muuten täytyy jonkun tuoda ne toisella autolla perässä. Kyytiin eivät mahdu ja jos kotoa lähtee piikit alla niin käryn käydessä kilvet on löysässä. Matkaa sentää toistakymmentä kilsaa.
Enpä ole moista nähnyt mutta meneehän ne renkaat tavaratelineelläkin. Ja pari kolme mahtuu apumiehen paikalle, jos ketään ei ole kyydissä. Itse kuljetin alkuperäiset 14" vanteet renkaineen autossa, kun olin ostanut nykyiset renkaat ja vanteet. En muista menikö yksi konttiin vai survoinko kaikki hyttiin. Sen muistan, että vaihteiden vaihtamimen oli hieman hankalaa, kun renkaat tuli eteen.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: madu - 21.11.11 - klo:21:33
Tänään meni auto Hätille :< Tulispas kesä sit taas pian!
Otsikko: Vs: TalviteloiLTA
Kirjoitti: Kari - 18.03.12 - klo:15:14
Kurkkasin öljykorkista, yläkerta on kutakuinkin kuiva. Miten on, kannattaisiko näin pitkän tauon jälkeen käynnistäessä ensin nostaa öljynpaineet pyörittämällä konetta startilla esim. bensapumpun rele irroitettuna, vai onko parempi räjäyttää kerralla käyntiin?
Parin viikon sisään varmaan. Vähän riippuu säistä. Pitäis vielä ehtiä käyttämään dynossa ens viikolla, jos vaan saan ajan. Pitäis myös käyttis mersu saada kasaan ja siihen asti saa olla vara autona pihalla. Ei onneks oo mikään pakko ajaa jos lunta sattuis tulemaan.
Ei kovakattoa, ei nastoja, silti valmiina talveen. Viisi vuotta (laatu)kitkoilla ajaneena en enää nastarenkaisiin koske.
Itse olen kitkarenkaiden kannattaja kans. goodyearin kitkat ainakin pelannu mulla.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 24.10.12 - klo:22:02
Mulla menee Nokian Hakkapeliitta 7:at alle jo toista talvea, kitkoihin en vaihda niinkauan kuin nastarenkaita vaan saa, nastat vaan toimii pahimmilla keleillä paremmin.
Mulla menee Nokian Hakkapeliitta 7:at alle jo toista talvea, kitkoihin en vaihda niinkauan kuin nastarenkaita vaan saa, nastat vaan toimii pahimmilla keleillä paremmin.
Itse ajoin gooyearin kitkoilla kaksvuotta putkeen ennenkuin seattiin uudet tarvitsi vaihtaa. Täällä kahtena vuonna talvea vähän nähny peräti. Ajotyylist kiinni pärjääkö kitkoilla vai ei. Itse tykkään ainakin kun rasittavaa nastojen rutinaa ym kuulu.
EI aivan ehkä nastoille peilijäällä pärjää, mutta ite pärjänny kitkoilla kelil kun kelil. Tekniikka menny noiskin niin paljon eteenpäin.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Sami - 25.10.12 - klo:01:52
Joskus oli mahdollisuus kokeilla uusia s80 volvoja uusilla kitkoilla ja nastoilla liukasradalla. Selviä eroja tuli peilijäisellä radalla ja kun tarkoituksella haettiin. Normaalissa liikenteessä sanoisin että enemmän on väliä ennakoinnilla ja ajotavalla kuin onko ne muutamat nastat vai ei. Ja jos etenemiskyky loppuu kesken niin sitten on vaan liian vähän vetäviä pyöriä :driving
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 25.10.12 - klo:06:31
Miten noista voikin tulla väittely joka vuosi? giggle
Kaikilla pärjää. Mulla on talvisuprassa jenkkimuskeliperformanssikumit, missä sattuu olemaan M+S ja ne on olevinaan talvirenkaat. Lumella ei oo mitään pitoa, se vetää sen kuvion heti tukkoon ja ne on ihan sliksit. Oikeesti hankala päästä edes tasasella liikkeelle. Jäältä ei taho päästä parkista pois, ku lämpöset renkaat sulattaa itelleen pari milliä syvän kuopan. Mut pärjänny on. http://us.coopertire.com/Tires/Passenger/COBRA-RADIAL-G-T.aspx
Tota ennen oli talviautona turposupra, missä oli jotku 90-luvun kovettuneet kitkat. Ei niissäkään mitään pitoa ollu, mut ihan hyvin pärjäs liikenteessä. Vertailun vuoks, samat kumit oli sitä edeltävässä Crownissa ja se alko liukkailla aina sutia joka vaihdon jälkeen, jos ei nostanu kaasua. Sentään hurja 140-heppanen motti ja automaatti. Hyvin sillä pärjäs.
Ja onhan sitä kesärenkaillakin yleensä ajettu liukkailla. Pärjätty on.
Mäksässä on nyt nastat, kun satuin sopivasti saamaan kerholaiselta viime talveks. Ne oli vielä hyväkuntoset merkkirenkaat. Hyvin on pärjänny niilläkin. :)
Oisin varmaan viime talvena kerran kolauttanu Mäksän, jos siinä ois ollu kitkat alla. Tihkutti sen vertaa sopivasti, että se jääty heti maahan. Ei muuten mitään ongelmaa, mut joku tollo päätti vaihtaa kaistaa eteen ja jarruttaa siihen, kun oli kääntymässä sivutielle. Kävi nastoillakin aika lähellä, ilman niitä ois varmasti liukunu kiinni asti. Ihan kaikkia muitten tollojen temppuja ei vaan osaa varoa, kun ei tuolla aina saa yksinäänkään ajella. :-\
Mihinkään talviteloille mennä... Just eilen kävin laitattamassa nastat NC:n alle, Hankookin mikähän se uus malli nyt oli, joku I*Pike. Ei vaan löytyny virallista kokoa (205/50/16), ei kapeampanakaan (195/55/16), niin otettiin sitten 205/55/16. Törkeän hiljanen ollakseen nastapyörä, vain aavistuksen äänekkäämpi kesäkumiin verrattuna. Pitoakin kuulemma pitäs olla, lähipäivinä pitäs tosin tulla luntakin niin pääsis testailemaan. clap
Minkäslainen tuommonen Supra on talviautona? Oon miettinyt tuommosta MK3 vaparia talviautoks kun ovat niin halpoja...
Siinähän se menee ku mikä tahansa iso takavetonen. Ei paljoa reagoi aurausvalleihin, eikä lähde mihinkään suuntaan nopeesti, aika rauhallisesti menee luisuakin. Ja iso motti puski lämpöstä aika hyvin, mut näkyy se tietty kulutuksessakin. Mulla oli koloskorinen turpotomaattina, sen ainut ongelma oli ruoste. giggle
Minkäslainen tuommonen Supra on talviautona? Oon miettinyt tuommosta MK3 vaparia talviautoks kun ovat niin halpoja...
Siinähän se menee ku mikä tahansa iso takavetonen. Ei paljoa reagoi aurausvalleihin, eikä lähde mihinkään suuntaan nopeesti, aika rauhallisesti menee luisuakin. Ja iso motti puski lämpöstä aika hyvin, mut näkyy se tietty kulutuksessakin. Mulla oli koloskorinen turpotomaattina, sen ainut ongelma oli ruoste. giggle
Ok hyvä tietää. Kulutus mua ei haittaa, bensaahan saa lisää huoltoasemalta. Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa: http://www.nettiauto.com/toyota/supra/5169041 Evo kolmosiakin alkaa saamaan alle viiteen tonniin et vaikee on valita :) Saispa 323 GTR:ää tuohon hintaan kans niin valinta olis helppo
Evo kolmosiakin alkaa saamaan alle viiteen tonniin helppo
Evo kolmosta ei yleensä saa tax freenäkään viidellä tonnilla. Eli verotettuna toi hinta kertoo auton laadusta. Niissä on crankwalk-ongelma eli kampiakselin päittäislaakerointi pettää ja jos et seuraa asiaa riittävän usein, niin hajoaa kampiakseli. Ja jos et sitäkään huomaa, niin menee lohko. Eli Mitsujen kohdalla pitää olla tarkkana. Mitsu on erikoistunut emämunauksiin, jotka tulevat todella kalliiksi. Jotkin mallit voivat olla hyviä ja jotkut täysin susia, kuten evot ennen vitosta. Kävin yhdessä vaiheessa usein ST Motorsilla ja joka kerta siellä oli 1-2 evo kolmosta tai nelosta crankwalk-rempassa. Oliskohan Japanissa sellainen periaate, että insinöörit, jotka ei pärjää muiden merkkien parissa, päätyvät lopulta suunnittelemaan Mitsuja :o
Lisäksi noi kestää virittämistä vain 50-60 hv verran, jonka jälkeen pitää tehdä koneremppa.
Hinnat laskee :) http://www.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/5167081
Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 25.10.12 - klo:12:30
Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa
Joo, aika turhahan se ahdin on, ainakin vakiopaineilla. Vaparista otetaan puristuksia pois, laitetaan 0.3bar ahtoja ja tehot nousee jopa 10%. giggle
Saman hintasia ne tosiaan tuppaa olla, korin kunto merkkaa enempi ku kone. Mun kori oli sen vertaa mätä, et liikuttiin tonnin hintaluokassa. biggthumpup.
Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa
Joo, aika turhahan se ahdin on, ainakin vakiopaineilla. Vaparista otetaan puristuksia pois, laitetaan 0.3bar ahtoja ja tehot nousee jopa 10%. giggle
Heh ai ne kulki niin pienellä paineella. Eli yhtähyvin vapari korkeemmilla puristuksilla ja siihen vaikka E85 muutos. Käsittääkseni MK3 ecuihin ei pääse ite sörkkimään eli pitää rakentaa vaikka joku mega tuohon. Oon aina digannu mk3 supran ulkonäöstä niin kauan kun se pysyy suhkot vakiona. Tonttiin ja sopivat vanteet niin tulee siisti (http://www.stanceiseverything.com/wp-content/uploads/2010/12/supra_mk4_1.jpg)
Miten noista voikin tulla väittely joka vuosi? giggle
Kaikilla pärjää. Mulla on talvisuprassa jenkkimuskeliperformanssikumit, missä sattuu olemaan M+S ja ne on olevinaan talvirenkaat. Lumella ei oo mitään pitoa, se vetää sen kuvion heti tukkoon ja ne on ihan sliksit. Oikeesti hankala päästä edes tasasella liikkeelle. Jäältä ei taho päästä parkista pois, ku lämpöset renkaat sulattaa itelleen pari milliä syvän kuopan. Mut pärjänny on. http://us.coopertire.com/Tires/Passenger/COBRA-RADIAL-G-T.aspx
Tota ennen oli talviautona turposupra, missä oli jotku 90-luvun kovettuneet kitkat. Ei niissäkään mitään pitoa ollu, mut ihan hyvin pärjäs liikenteessä. Vertailun vuoks, samat kumit oli sitä edeltävässä Crownissa ja se alko liukkailla aina sutia joka vaihdon jälkeen, jos ei nostanu kaasua. Sentään hurja 140-heppanen motti ja automaatti. Hyvin sillä pärjäs.
Ja onhan sitä kesärenkaillakin yleensä ajettu liukkailla. Pärjätty on.
Mäksässä on nyt nastat, kun satuin sopivasti saamaan kerholaiselta viime talveks. Ne oli vielä hyväkuntoset merkkirenkaat. Hyvin on pärjänny niilläkin. :)
Oisin varmaan viime talvena kerran kolauttanu Mäksän, jos siinä ois ollu kitkat alla. Tihkutti sen vertaa sopivasti, että se jääty heti maahan. Ei muuten mitään ongelmaa, mut joku tollo päätti vaihtaa kaistaa eteen ja jarruttaa siihen, kun oli kääntymässä sivutielle. Kävi nastoillakin aika lähellä, ilman niitä ois varmasti liukunu kiinni asti. Ihan kaikkia muitten tollojen temppuja ei vaan osaa varoa, kun ei tuolla aina saa yksinäänkään ajella. :-\
En mä kinastele asiasta ainakaan. Kukin ajaa millasilla renkailla tykkää. Mun autossa kitkat ainakin pelittäny ja tod harvoin kyl meinannu jäädä sutimaan minnekkään, kun osaa ennakoida ym.
Eikös tän keskustelun pitänyt olla aiheesta "Talviteloille"? Minä ymmärrän tuon otsikon siten, että jutellaan nim. om. siitä mitä tehdään autolle ennen kuin pannaan säilöön, mihin varastoidaan (vinkkien välitystä), miten säilöt, miksi jne. Huomatkaa siis aiheen sijamuoto - "lle" (allatiivi) nono
Voisi olla hyvä perustaa toinen aihe otsikolla "MX-5 talvella" (adessiivi) blink Sen alla voisi vääntää stooria kitka/nasta, vertailua jonkin muun "sporttisemman" auton talviominaisuuksiin, miten yleensä lämpiää jne.
Olis vaan niin paljon helpompaa jatkossa tarvittaessa etsiä juttuja ... ex vaan? -E
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 25.10.12 - klo:18:42
Aiheeseen palatakseni, niin sinne meni, talviteloille. Pikainen pesu lumisateessa ja sitten köröttelyä pikkuteitä pitkin suojaan. Oli muuten jännää, en uskaltanut ajaa yli 20km/h.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 25.10.12 - klo:22:49
Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)
Mistä saa evoon sopivan lohkon 500:lla? Ja mikä takaa, ettei uusikin lohko ole crankwalkannut?
Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)
Mistä saa evoon sopivan lohkon 500:lla? Ja mikä takaa, ettei uusikin lohko ole crankwalkannut?
ebay. 435€ lohko evo6:sta. ei crank walk jyrsitty. Jos evo3:ia alkaa saamaan 4Ke niin siinähän jää vielä hyvin rahaa ostaa vaikka varamoottori. Nopeesti vilkastuna briteissä koneita saa ~1500e joten varmaan kokonaisia toimivia alakertoja puolella tuosta. Ja tosiaan crank walk ongelma on helppo todeta ja itse korjattavissa. Laakerithan on satasen luokkaa
'99 Miatan BP koneissa crank walk ongelmat ilmeni jo alle 60tkm. Luulis et tuos 221tkm ajetus evossakin olis jo ilmentyny toi jos siinä olis samaa vikaa
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 25.10.12 - klo:23:52
Eikös evo kolmosen ja kutosen koneet ole eri päin? Eli ei sovi kutosen kone ainakaan helposti. Evoja kannattaa katsella vasta vitosesta alkaen, koska niissä ei ole crankwalkia.
Eikös evo kolmosen ja kutosen koneet ole eri päin? Eli ei sovi kutosen kone ainakaan helposti. Evoja kannattaa katsella vasta vitosesta alkaen, koska niissä ei ole crankwalkia.
Samaa 4G63 lohkoo ne on. Evo1-9 on samaa tavaraa
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 26.10.12 - klo:08:21
Mut ei sovi uudempien koneet evoihin 1-3. Mitsufoorumeilla on juttua aiheesta. Ja noista saattaa pettää männänrenkaatkin.
Mut ei sovi uudempien koneet evoihin 1-3. Mitsufoorumeilla on juttua aiheesta. Ja noista saattaa pettää männänrenkaatkin.
Näköjään ne muutti laakereita hieman joten vanhan kampuran kans voi tulla ongelmia. No sit varmaan helpompi vaan ostaa evo3 oma lohko. evo foorumilla noita menee 200-300£ ja ACL race laakerit 80-100£.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Marko - 26.10.12 - klo:09:33
Jos meinaat ostaa evo 3:n, niin mittaa ensin päittäisvälys kampiakselista. Vaihtokoneetkin saattavat kärsiä samasta ongelmasta.
Pakko kompata ErkkiM:ää tässä. Kaverit juttelee kaikesta muusta mutta ei talviteloille laittamisesta :lol:
Ja nyt kun aloin kitisemään niin en vieläkään ymmärrä miksi pitää vastata edelliseen viestiin sisällyttämällä se suoraan yläpuolella oleva viesti siihen omaan? Tukkii keskustelupalstan ja hankaloittaa mobiililaitteilla lukemista. Palstan lukijalta voi kyllä odottaa että vastaus on juurikin siihen ylläolevaan viestiin liittyvä ilman että sitä tarvii kopioida omaan viestiin, eikö?
Pakko kompata ErkkiM:ää tässä. Kaverit juttelee kaikesta muusta mutta ei talviteloille laittamisesta :lol:
Ja nyt kun aloin kitisemään niin en vieläkään ymmärrä miksi pitää vastata edelliseen viestiin sisällyttämällä se suoraan yläpuolella oleva viesti siihen omaan? Tukkii keskustelupalstan ja hankaloittaa mobiililaitteilla lukemista. Palstan lukijalta voi kyllä odottaa että vastaus on juurikin siihen ylläolevaan viestiin liittyvä ilman että sitä tarvii kopioida omaan viestiin, eikö?
Jatketaan OT ihan tahallaan koko viesti lainaten ;)
Jos jollain kännykällä lukee, niin täytyy ymmärtää rajoitteet. Itsekin joskus tapatalkilla (HTC Desire) kyllä vilkaisen kun ei jaksais sängystä nousta...
Jossain kuullut valitusta siitä ettei kännykän "miljuunan mekapikkelssin" kameralla tule yhtähyviä kuvia kuin vanhalla pokkarilla. No hemmetti ei voikkaan tulla kun valoa menee pienestä reiästä niin paljon vähemmän sisään ja kenno on kännyssä todella paljon pienempi.
Tietokoneelle nämä foorumit on kuitenkin mielestäni tehty. Twitterillä sitten kännykällä ;) Ja juu luen kyllä spostejakin kännyllä, mutta vastaan aina tietokoneella.
Ja sitte tuohon toiseen aiheeseen liittyen taitaa olla talviajo threadikin?
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 09.11.12 - klo:06:51
tuman kanssa samaa mieltä. Vaikka itekin lueskelen usein mobiilisti, niin en lähtis vaatimaan, että kaikkien pitää postailla niin, että mun on kiva lukea pikkunäytöltä. Vastataan nyt kuitenkin tähän ilman lainausta. giggle
Ja nyt kun aloin kitisemään niin en vieläkään ymmärrä miksi pitää vastata edelliseen viestiin sisällyttämällä se suoraan yläpuolella oleva viesti siihen omaan? Tukkii keskustelupalstan ja hankaloittaa mobiililaitteilla lukemista. Palstan lukijalta voi kyllä odottaa että vastaus on juurikin siihen ylläolevaan viestiin liittyvä ilman että sitä tarvii kopioida omaan viestiin, eikö?
Itse lainailen sen takia, kun joillain on tapana muokata viestiään jälkeenpäin (tai jopa poistaa se), jolloin se vastaus näyttääkin ihan typerältä. Joskus vastauksen jälkeen, joskus sen aikana. Lainaamalla jää talteen just se juttu, mihin on vastausta kirjoitellut.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Jari - 09.11.12 - klo:11:52
Tuli vaihdettua uudet öljyt ja nesteet viikko sitten. Valmiina kevään odotteluun Toissailtana sitten talvisäilöön kun oli sopivan kuiva keli käydä vielä pienellä ajelulenkillä. laughing-smiley-014
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: madu - 09.11.12 - klo:21:10
Tänään meni säilöön :< ainakin neljä NB:tä oli Hätillä samassa tallissa eli ainakin on hyvää talviuniseuraa :)
Ai sääkin veit Hätille, sinne määkin vein jo torstaina! Silloin silmiin sattui vain yksi tummanvihreä NB!
Täällä oli n vuosi sitten muuten juttua, mitä ymmärretään puolilämpimällä tilalla. Mulla oli lämpömittari jemmattuna autoon viime talvena ja keväällä kun hain auton, niin alin lukema oli jotain -3,5 astetta. Hätillähän ei ole lämmitystä, mutta jos tuo mittari pitäisi paikkansa, niin pahoja pakkasia hallissa ei kuitenkaan ole!
Houkuttelis välillä itteenikin tää ratkasu, mut haluisin kyllä kovan katon ensin. Nyt auto on toistaseks tallissa..
Eikös sulla ollu NB? Ei mulla ollu mitään ongelmia rätin kanssa viime talvena.
NA:n muovilasi ei varmaan pakkasista tykkääkään.
NB on joo, toi kovakatto on vaan tekosyy et saisin auton pidettyy tallissa. En tiedä haluunko oikeesti ajaa sillä talvella et pysyis kunnossa :) Ei oo talvirenkaitakaan niin pitäs nekin sit ostaa.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 10.11.12 - klo:19:04
No sutii! ;) Voin kertoa, että henkiset hevoset on noussu ainakin sadalla, ku on sadekeli, liukkaammat renkaat ja helvetinmoinen vinkuna ja suhina hytissä, ku painaa kaasua. (Saattaa vaikuttaa myös se, että boostimittari kipuaa nyt myös nollan yläpuolelle...)
Eilen sain omalleni vihdosta tallipaikan headbang Siellä se lepää seuranaan kolme suurta jenkkiä, mahtaa pikkusella olla hätä kädessä :orava Seuraavaks moottorinosturia hakeen ja rempat aluille. Nyt on tallikin missä on oikeesti tilaa touhuta auton kanssa.
Eilen sain omalleni vihdosta tallipaikan headbang Siellä se lepää seuranaan kolme suurta jenkkiä, mahtaa pikkusella olla hätä kädessä :orava Seuraavaks moottorinosturia hakeen ja rempat aluille. Nyt on tallikin missä on oikeesti tilaa touhuta auton kanssa.
Eilen la viimenikin säät suosi, joten Parkkipesuun kunnon puunaus, imurointi, kuivatus, välisumpit, vahaus ja parin kilsan ajelu varattuun säilöön. Mutta voi prkl! Joku arvi bemari-kuski oli minun varaamalle paikalle jo huputtanut Z3:n! Halli täysi - vain yksi heikohko paikka vapaana. Noh, auto jäi nyt siihen (pari kuivapalloa sisään) ja lupasi P-hallin johto olla ma-ti yhteyksissä milloin oma paikka vapautuu.... -E
Kun tota pakkasta ja lunta povaavat, niin tänään nautiskelin tämän ajokauden viimeiset ajot mäxällä. Pesin huolella ja sit auto tallin lämpöön odottamaan kevättä. Ankea talvi edessä :( Tarttee jotain pientä nysvättävää keksiä, että ois talvessa vähän laatuaikaakin ;)
Talvi se taas yrittää tännekin. Onneksi eilen oli kuiva ja aurinkoinen ilma. Ajelin tunnin lenkin katto alhaalla. Kaikenlaisia ilmeitä näkikin. Jotkut jopa hymyilivät. Ilmeisesti säälistä...
Kotiin tultua tuli punnerrettua kova katto päälle. Nastat on ollut alla jo pari viikkoa. Nyt alkaakin pitkä odotus että saadaan jäärata ja järeämpää piikkiä alle. Koska talvea ei voi välttää, on siitä otettava kaikki hauskuus irti. Siinä sitä laatuaikaa syntyy.
Mä ny herättelin tän vanhan ketjun kesäuniltaan, kun on ittelle ajankohtainen. Meinaan ku tänään pesin mäxän ja pistin talliin odottamaan kevättä. Tulis jo... se kevät.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Sopiva - 13.11.13 - klo:23:18
Itse aloitin tänään varustautumisen. Kävin hakemassa uudet öljyt ja suodattimen, kosteudenpoistajan sekä kausisäilytysaineen polttoaineelle. Tosin tänään mietiskelin että kun kumminkin tulee vaihdettua perä- ja vaihteistoöljyt niin pitää nekin käydä ostamassa.
Itse talliin ajo tapahtuu toki vasta kun lähipäiville luvattu lunta. :ohnoes
Kosteudenpoistajalle keksin viime talvena Niksi Pirkan. Lattianpesuämpäri missä on häkki johon moppi kuivataan toimii hyvin, eikä tarvii olla huolissaan yli tulvivasta pikku kiposta, etenkin jos auto seisoo tallissa jonka lämpötila vaihtelee, btdt.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 14.11.13 - klo:06:19
Kosteudenpoistajalle keksin viime talvena Niksi Pirkan. Lattianpesuämpäri missä on häkki johon moppi kuivataan toimii hyvin, eikä tarvii olla huolissaan yli tulvivasta pikku kiposta, etenkin jos auto seisoo tallissa jonka lämpötila vaihtelee, btdt.
Mulla on pesuvadissa muutama kilo silikageeliä. Imee kosteutta paljon paremmin ku noi motonettipilteemasuolaklöntit ja on ikunen, ku sen voi kuivata lämmöllä. Jos on tuttuja jossain hommissa, mistä moista saa sosialisoitua, ni kannattaa pyytää. :)
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Sopiva - 14.11.13 - klo:07:55
Turhaa hifistelyä, jos seisoo vaan yhen talven, eikä ahdetun sytkäkartta oo niin tiukka, että nakuttelee satunnaisesti tankatessakin. :)
Niihän se internet tuntu olevan tästä vähän kahta eri mieltä mutta eipä toi kallista ole, muutaman euron / talvi niin ihan sama sinänsä :) Ei siitä haittaakaan pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 14.11.13 - klo:09:09
Turhaa hifistelyä, jos seisoo vaan yhen talven, eikä ahdetun sytkäkartta oo niin tiukka, että nakuttelee satunnaisesti tankatessakin. :)
Kyllä nykybensat menettää ominaisuuksiaan jo huomattavasti yhdenkin talven aikana eli itse kyllä suosittelen noiden käyttöä vahvasti, sen lisäksi ulkosäilytyksessä tankki ehdottomasti täyteen niin ei kerää kondenssivettä tankkiin.
Nestekkin ilmoittaa bensiinin säilyvyydeksi vain muutamia kuukausia.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 14.11.13 - klo:12:06
Kyllä nykybensat menettää ominaisuuksiaan jo huomattavasti yhdenkin talven aikana
Kokemuksia? :)
9kk seisonnan aikana huomaa kyllä eron. Mut sen huomaa vaan siinä, et nakulukemat nousee vähän korkeemmalle, jos heti ekalla tankillisella lähtee polkemaan täysiä. Asteikolla 10=tyhjäkäyntiä, 20=normiajoa, 70-80 alkaa kuulla nakun kuulokkeilla ja joku 120 korvilla, ni se muutos on noin 20->25. Eron suuruusluokka on sama, mitä kesän mittaankin tulee eri tankkauskerroilla, jos tankista ei saa ihan priimaa bensaa. Näin veepowerilla ja ihan nakurajan tuntumaan säädetyllä ahdetulla.
Perusvaparissa en huomannu yhtään mitään eroa, kun siinä ei päässy näkemään nakuanturin lukemia numeroina. 2010 maaliskuussa seisomaan jätetty ei ollu moksiskaan 2012 marraskuussa 2.5v vanhoista bensoista. Tää oli Nesteen ysikasilla Suprassa.
Millaisia eroja sä oot huomannu?
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 14.11.13 - klo:15:33
Ainakin Minissä jossa puristukset 12,5:1 selvää voimattomuutta -> bensat vaihtoon -> problem solved.
Uudemmissa autoissa tuskin se kattikaan hyvää tykkää huonommin palavasta bensasta.... en näe mitään järkevää syytä olla laittamatta kausisäilytysainetta mutta tapansa kullakin, jos se kausisäilytysaine on liian kallista lompakolle tosin sitten kannattaisi jo harkita harrastuksesta luopumista.
Nestekkin varmaan huvikseen haukkuu oman tuotteensa pskemmaksi kuin se todellisuudessa on.
Ilmankosteuden vaihtelut kerryttää tyhjään tankkiin enemmän kondensiovettä kun täyteen. Mites muuten E85? Nakutus tuskin on ongelma, joskin etanoli pakkaa imemään ilmasta enemmän kosteutta. Onkohan tässä jotain korroosionäkökulmaa tms?
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Sopiva - 14.11.13 - klo:17:05
Eikös näissä ole metallitankki? Silloin yleensä suositellaan että täytenä säilytys.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 14.11.13 - klo:17:06
tapansa kullakin, jos se kausisäilytysaine on liian kallista lompakolle tosin sitten kannattaisi jo harkita harrastuksesta luopumista.
Nimenomaan tapa. :)
Joskus sitä jakso hifistellä enempi, mut ajan mittaan oppii välttämään turhaks todettuja juttuja. Proothan nostaa auton pukeille, ettei jouset väsy turhaan ja renkaiden varassahan autoa ei ainakaan saa seisottaa, ettei ne muotoudu. Kustannus lompakolle 0e, mut emmä tollasiakaan viittii tehä. Ja tietty se ikuinen väittelyn aihe, et voiks autoa yleensä seisottaa yli kuukautta, vai täytyyks sillä käydä välillä ajelemassa. :)
Varakanistereitakaan en jaksa tyhjennellä ja täytellä parin kuukauden välein, vaikka moni sitäkin harrastaa. :nuts
Mut jos Mini ei käy syksyn bensoilla, eikä jaksa tehä kevään ekaa ajoa rauhaksiin tankille, ni totta hitossa siihen sitten kannattaa laitella aineita. Emmä ketään oo kieltämässä, omilla kokemuksilla se on vaan ollu ihan turhaa. food-smiley-004
En oo kyllä kummassakaan mx:ssä huomannu mitään ongelmaa 6kk vanhoilla bensoilla... Hyvin on autot keväällä startannu niillä samoilla bensoilla, päästötesteissä ei oo ollu mitään ongelmia, eikä dynokaan tuntunu moista vanhaa bensaa huomaavan.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Esa - 14.11.13 - klo:23:56
Viime viikolla polkasin kolmannella potkulla käymään 2,5 vuotta seisseen(myös bensat) väljän crossi-kawani. Bensa kyllä haisi aika pahalle, mutta voimaa tuntui olevan niinkuin ennenkin(muistaakseni)
Ite ainakin jätin auton melko tyhjällä tankilla halliin seisomaan kun ainakin vanha auto rötäs sen verran pahasti vanhalla bensalla. Viime keväänä olin tehny samoin ja ei muuta ku uudet bensat tankkii ja nätisti pelas auto. Ilmeisesti tallin lämpötila pysyy sen verran tasaisena et ei pahemmin kondensoidu vettä tankkii.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Tem - 17.11.13 - klo:13:52
Tuostapa lisää ohjeita talviseisontaan, jaksaako joku tehdä kaikki? popcorn
Talviseisonta? Miksi te niitä autojanne talvella seisotatte? Parhaat MX-kelit on juuri silloin kun metsäteillä on reilusti lunta ja järvien paikalla jääradat. Ainoa murhe on se, että autossani ei ole lukkoperää...
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 20.11.13 - klo:08:23
Juu ajoo vaan biggthumpup. jos sitä ens kuun alusta vaihtais piikkipyörät alle, kovakatto asennettu jo ja kait sitä pian saa lyödä sisätilanlämppärinkin telineeseensä.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Kari - 20.11.13 - klo:08:42
Ilman kattoa ajaessa tulee kylmä ja märkä, ja katon kanssa koko vehje on vähän "meh"
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Lauri - 20.11.13 - klo:12:32
Auton pesu ja tänään menee auto illaksi tallille Valkeakoskelle ja jää talvehtimaan. Siellä sitten talven aikana pitää vähän keksiä jotain pientä. Ainakin katto pitäisi varmaan uusia. Samoin takajarrut rempata, asentaa framerailit, parantaa lambdan maadoitusta, vaihtaa perän stefa, vaihtaa kaikki öljyt, yms. yms. Mutta moottori pysyy paikallaan tänä talvena.
Autoa pestessä tuossa hieman ripotteli jo luntakin...
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Antti Salonen - 25.10.16 - klo:14:34
Nyt on se aika vuodesta, että oma NC menee kohta kylmään halliin noin 5-6 kuukaudeksi, ja siihen liittyen kysymys:
Onko ongelma ottaa NC:n akkua irti noin pitkäksi aikaa? Vai onko parempi jättää auton kiinni? Hallin sähkötolppa antaa ajastimella kaksi tuntia sähköä kerrallaan, eli ylläpitolaturin käyttö ei oikein mielekkäästi onnistu. Siksi kantaisin akun mielummin sisään lämpimään.
Noin yleisesti täsmävinkit nimenomaan NC:n seisottamiseen liittyen ovat tervetulleita.
Seisontaan laitoin jo, mut jäi vielä hallin pihalle. Pitäis suorittaa vielä joka syksyinen moottorin irrotus niin vois työntää talliin.
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Una - 25.10.16 - klo:16:47
Kyllähän tuommonen 2 tuntia päivässä pitää akun virkeänä jo oikein hyvin ihan pienellä Ctekilläkin. Parhaiten akussa varaus säilyy jos sen navan irrottaa, auto ei sitä tiedä oli se sitten irti tunnin tai puoli vuotta..
Akun itsepurkautuminen on suurempaa lämpimässä, joten jätä talveksi autoon vaan jos saat varmistettua ettei se pääse tyhjenemään ja siten jäätymään. Varauksessa olevan akun hapot kestää jotain -70 astetta pakkasta ihan helposti.
Itselläni auto samanlaisissa olosuhteissa talven ajan ja toimenpiteeni ovat olleet. Pesty ja vahattu auto pressun alle, katto kyllästetty, ikkunat pari senttiä auki ennen akkukaapelin irroitusta. Sisällä hyrrää 2 tuntia päivässä puhallin kylmällä, ettei ole jatkuvaa lämpötilavaihtelua. Sisällä kissanhiekkaa (silikaattia) muutamissa astioissa. Akun varastointi kylmässä omalla paikallaan, ei lämpöiseen, lataus parin kuukauden välein. Tuolloin tulee myös ajeltua parkkihallissa, jotta renkaat ja jarrut saavat hieman liikettä. Katso onko vararenkaan alla kosteutta. Pressun huono puoli on se että pakkasten jälkeen kun lauhtuu, niin se kostuu. Kuivaushuoneessa se kuivuu tunnissa.
Viime viikoloppuna laitettu lohkolämppäri ja haara sisälle.. nastat alla ja laturiki oli sopivasti ehtoopuolella joten seki meni vaihtoon.. tästä kohti talven haasteisiin :bansku
Otsikko: Vs: Talviteloille
Kirjoitti: Esa - 05.11.16 - klo:21:07
Kesärenkaat alla, jotta jaksaa 1,6 talviEunos sutia paremmin ja on sentään viskolukko ;D