Miata.fi

Yleinen => Yleinen MX-5 Keskustelualue => Aiheen aloitti: Euroreppuri - 05.10.09 - klo:18:54

Otsikko: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Euroreppuri - 05.10.09 - klo:18:54
Olemme eukon kanssa suunnittelemassa järkevän kakkosauton hankintaa. Katseet ovat suuntautuneet MX-5:n suuntaan, tuttavien Porschet sun muut ovat haaveiden ulkopuolella. Tarkoitus on hankkia auto, jolla pärjää myöhemmin myös Suomessa. Tarkoitus olisi hankkia pari vuotta vanha, max 20.000 km ajettu hyvinpidetty kärry. Tässä olisi muutamia kysymyksiä tulevaisuutta ajatellen.
1) pärjääkö sillä takavetovolvolla hankituilla talviajotaidoilla Suomessa 2) maantiekulutus 80-90 vauhdissa 3) moottori&vaihteistopaketin kestävyys ? 4) onko altis ruosteelle ?

Istuintila & pakaasihommia käymme katsomassa seuraavassa autonäyttelyssä.

Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen

 
 
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: akir0 - 05.10.09 - klo:19:09
Olemme eukon kanssa suunnittelemassa järkevän kakkosauton hankintaa. Katseet ovat suuntautuneet MX-5:n suuntaan, tuttavien Porschet sun muut ovat haaveiden ulkopuolella. Tarkoitus on hankkia auto, jolla pärjää myöhemmin myös Suomessa. Tarkoitus olisi hankkia pari vuotta vanha, max 20.000 km ajettu hyvinpidetty kärry. Tässä olisi muutamia kysymyksiä tulevaisuutta ajatellen.
1) pärjääkö sillä takavetovolvolla hankituilla talviajotaidoilla Suomessa 2) maantiekulutus 80-90 vauhdissa 3) moottori&vaihteistopaketin kestävyys ? 4) onko altis ruosteelle ?

1) Kyllä sillä pärjää, hyvät renkaat on tietysti hyvä olla, pahimmissa lumipenkoissa tietysti voi pohja ottaa kiinni, vaikkei mx-5 kovin matala olekaan. Uusimmassa versiossa on toki luistonesto ja ajonhallinta, joten ei sitä kovin helposti saa pyörähtelemään edes liukkailla.
2) Pisin yksittäinen reissu oli itselläni päivän aikana reilu 700km ja todellinen keskikulutus alle 6,5litraa nimenomaan 80km/h vauhdissa. Kaupungissa menee (kesällä) se 8-10litraa satasella, riippuen kaasujalasta
3) Uusin on sen verran vähän aikaa ollut tarjolla, että tälläistä tietoa tuskin on saatavilla. Tiettävästi osat ovat melko samoja kuin muissa Mazdoissa ja tunnetusti Mazda kestää
4) Ruostesuojaus kannattaa varmasti teettää jos meinaa talvisinkin ajaa. Ulkomaisilta foorumeilta en erityisiä ruostehuolia ole keneltäkään kuullut. Omani pohjaa kävin nyt kolmen vuoden jälkeen katsomassa ja pari pientä alkavaa kohtaa tuolla on, mutta ei mitään mitä ei olisi muissa vastaavissa autoissa.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: diskis - 05.10.09 - klo:19:12
Minulta ei tule ehkä ihan tyhjentäviä vastauksia, kun olen omistanut MX-5:en vain tämän kesän... Mutta:
1) Takaveto kuin takaveto. Hieman kevyempihän tämä auto on, niin parasta ostaa hyvät talvirenkaat. Ja unohda madalletut MX-5:et, minä tarvitsen uudet iskarit, kun se oman auton neljän sentin maavara voi olla hieman riittämätön talvella. Taitaa olla jotain 7-8 senttiä tavallisesti maavaraa. Ja vähän kanssa riippuu että asutko Helsingissä vai Oulussa.
2) Katto auki 9l/100km, katto kiinni 7l. Tämä turbotetulla 1.6 koneella. Uusin malli taitaa painaa enemmän, ja siinä on isompi moottori, niin kulutuksen pitäisi olla samaa luokkaa. Omalla ajettu 4000km, puolet kaupunkia, ja puolet moottoritietä, ja keskikulutus on 10,3l/100
3) Moottori kyllä kestää, taitaa olla niin että niitä hajoaa turbottamiseen enemmän kun tavalliseen ajoon :)
4) Saman verran kun muutkin autot. Tosin MX-5:et on yleensä kesäautoja, niin löydät helposti auton jolla ei ole ajettu yhtään talvea. Mun -93 taitaa olla tälläinen kesäauto, ja ei siitä kaivamallakaan löydä ruostetta. Muista vaan ruostesuojaus.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Marko - 05.10.09 - klo:21:07
MX-5 on yksi luotettavimmista autoista ja se näkyy katsastustilastoissa esim. Saksassakin, jossa autoja on paljon


Moottori kyllä kestää, taitaa olla niin että niitä hajoaa turbottamiseen enemmän kun tavalliseen ajoon :)

NA-MX-5:n moottorit olivat alunperinkin tarkoitettuja turbokäyttöön eivätkä ne hajoa turbottamisesta. Jenkkilässä, jossa miatoja on turbotettu sadoittain tai todennäköisesti tuhansittain on paljon kokemuksia jälkiturbotuksesta. Moottori ja laatikko kestävät n. 250 hv takarenkailta, jos/kun moottorin säädöt ovat oikein. Moottorivaurioita on sattunut paljonkin USA:ssa mutta ne johtuvat liian suurista tehoista (esim 300 hv takarenkailta) tai vääristä säädöistä esim. laihalla käyttämisestä tai nakutuksesta. Miata.netiä tai miataturbo.netiä lukemalla löytää paljonkin keskustelua aiheesta eikä sieltä löydy topiceja, joissa terve ja hyvin säädetty moottori hajoaisi esim. 200 rwhp tehoista.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: akir0 - 05.10.09 - klo:21:38
Pojat ei tainnu nyt lukea alkuperäistä viestiä tarpeeksi hyvin, tässä haettiin nimenomaan NC:tä ja sen moottorihan ei ainakaan ahtamista tunnu juuri kestävän. Kone lienee kuitenkin hyvin pitkälti sama kuin Mazdoissa 3,5 ja 6, eli kyllä sen kilometrejä pitäisi kestää. Ainakaan mx-5.comissa ei kenelläkään ole ollut moottorien kanssa ongelmia. 2-litraisen koneen vaihteisto tosin tuppaa pitämään ääntä, mutta nekään eivät ole menneet rikki.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Marko - 05.10.09 - klo:21:57
Joo, tämä lähti hieman offtopiciksi. Onhan NC:täkin turbotettu ja kittejä saa ostaa esim. Begiltä. Niitä ei kyllä saa muutoskatsastettua ilman kalliita testejä.

Eikös NC:tkin ole jatkaneet samaa linjaa eli ovat erittäin luotettavia kaikissa testeissä?
Otsikko: Enempi pappatyylin ajoa
Kirjoitti: Euroreppuri - 05.10.09 - klo:23:09
Kiitokset selventävistä vastauksista. Tarkoitus ei ole todellakaan turbottaa autoa, vaan ajella kauan ja rauhallisesti. Maininta 700 km päivälenkistä oli erittäin selventävä, on oleellinen homma eli jakkaralla heilutaan 10 tuntia taukoineen.Mulla on kestävyysmallina Volvon 2.3 ruiskunelonen (ilman turboa), jolla oon ajellu 400 tkm: koneeseen on vaihdettu nokkahihnat ja 2x vesipumppu, loota,kytkin ja katti ovat alkuperäisiä.Hoidin sisäänajon hellästi ja huolloista olen pitänyt tarkkaa huolta.   
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Zero8 - 16.02.10 - klo:18:22
Ajattelin lainata vanhaa topikkia yksinkertaiselle kysymykselle. Eli voiko/saako NB mäxään asentaa Suomessa vetokoukkua? Ainakaan uusien mallien teknisissä tiedoissa ei ole annettu vetomassoja.

Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: e_o - 16.02.10 - klo:18:54
Ajattelin lainata vanhaa topikkia yksinkertaiselle kysymykselle. Eli voiko/saako NB mäxään asentaa Suomessa vetokoukkua? Ainakaan uusien mallien teknisissä tiedoissa ei ole annettu vetomassoja.

Mulla on NB:n otteessa sekä jarruin että jarruitta kohdat tyhjät.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Marko - 16.02.10 - klo:19:20
Eli voiko/saako NB mäxään asentaa Suomessa vetokoukkua?

Mitä ajattelit vetää mx-5:llä?
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Zero8 - 16.02.10 - klo:19:26
Tuskin mitään jäähallin kokoista karavaania tulisi vedettyä, mutta fillari tai pari pitäisi saada kulkemaan satunnaisesti. Oikeastaan ainoa syy tällä hetkellä olla ostamatta miataa  8)
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Samsa - 16.02.10 - klo:19:33
Ainakin Miataan oon saatavis noita taakkatelineitä takaluukun päälle ja niihin saa fillarit kiinni. Itsellä olis tarkoitus jossain vaihees modata tuommoisesta lumilautateline  8)
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: e_o - 16.02.10 - klo:19:44
Tuskin mitään jäähallin kokoista karavaania tulisi vedettyä, mutta fillari tai pari pitäisi saada kulkemaan satunnaisesti. Oikeastaan ainoa syy tällä hetkellä olla ostamatta miataa  8)

Kannattaa tarkistaa konttorilta, mutta luulisin että koukun ja pyörätelineen saa laittaa vaikka vetopainoja ei ole merkitty.

(http://chows.smugmug.com/photos/557837557_wiuFu-L.jpg)
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Zero8 - 16.02.10 - klo:19:53
Täytyypä tiedustella konttorilta miten suhtautuvat koukkuun+pyörätelineeseen.

Google löytää "miata bike rack" -haulla tusinoittain kuvia. Näyttää löytyvän monenlaista viritystä. Kaikkien perässä en uskaltaisi ajaa ihan tappituntumalla..
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: walesi - 16.02.10 - klo:21:00
Kyllähän 20 harrasteyksiköllä saa vaikka mitä possuja, tosin en tiä millasia possuja sun tutuillasi on :)
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: VesCu - 17.02.10 - klo:14:35
Tämä näyttäs ihan fiksulle rakennelmalle. Ei tartte koukkuja  :D
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2907&oid=817&depth=2&page=0&count=4&PHPSESSID=c9ecab7348803951532423cc978fb1d6 (http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=2907&oid=817&depth=2&page=0&count=4&PHPSESSID=c9ecab7348803951532423cc978fb1d6)
231 euroa + pari kymppiä postia. Tuolta tulee luotettavasti tavara ja maksaminen on helppoa verkossa visalla.
Otsikko: Vs: Aloittelijan kysymyksiä
Kirjoitti: Zero8 - 17.02.10 - klo:15:53
Tuohan näyttää pätevältä laitteelta. Kiitos VesCu:lle linkistä!