Kesän 2023 viides ratapäivä ajettiin Pesämäen Moottoriurheilukeskuksessa Honkajoella. Radan sijainti Satakunnassa on sellainen että se tuntuu olevan kaukana joka paikasta, esimerkiksi Tampereelta on matkaa 120km ja Helsingistä 300km. Etelästä päin tullessa lähin taajama josta saa ruokaa ja bensaa on Kankaanpää, noin 30km radalta. Rata-alueella ei ollut kahvila- tai ravintolapalveluita, mutta esimerkiksi siistit WC-tilat löytyi, joten sen suhteen kaikki kunnossa. Varikkoalue on iso ja kokonaan asfaltoitu.
Itse rata oli ensimmäistä kertaa siellä ajavalle hieman hämmentävä. Rata on täysin tasainen, ainoastaan kahdessa mutkassa on pieni sisäkallistus. Rata on aktiivisessa drifting käytössä ja siksi siellä ei voi päätellä nopeaa linjaa kumijäljista samalla tavalla kuin muilla radoilla, vaan tasainen kumipinta kiertää kaikkien mutkien ulkokurveja ja yhdellä suoralla drifting-linja poikkeaa "bussipysäkille", jossa luisuttajat saavat kaksi puolenvaihtoa lisää verrattuna suoraan rata-ajolinjaan. Kumista ei ollut ajamiselle mitään haittaa, ainakin nyt +20°C lämpötilassa ja kuivalla kelillä kumisen ja puhtaalle asfaltin välillä ei pidossa ollut niin isoa eroa että sitä olisi pitänyt jotenkin varoa. Sateella tilanne voi olla erilainen.
Kun rataa oli kiertänyt muutaman kierroksen niin linja alkoi hahmottua ja rata oli todella hauska ajaa. Kerhon päivillä ei oteta aikaa, mutta tämä rata tuntui siltä että täällä kelloa vastaan ajaminen ei olisikaan mielekästä vaan rata toimii parhaiten kun siellä ajaa koko ajan hieman pidon menetyksen rajan yli. Koska rata on leveä ja tasainen, eikä seiniä tai rengasvallia ole kuin varikon kohdalla, koko radalla ei ole yhtään mutkaa jossa ei voisi ajaa perä luisussa, tahallaan tai tahattomasti, ja vielä pysyä asfaltilla vaikka sattuisi pyörähtämään. Rata on aika lyhyt, noin 1.8km, ja nopeudet eivät ole kovin suuria, esimerkiksi vakio-miatalla ei tarvinnut neloselle vaihtaa kertaakaan. Jarrut on kuitenkin lujilla erityisesti varikon muurin kohdalla olevassa mutkassa.
Me oltiin Markon kanssa paikalla kahdeksan tunnin vuorosta neljä keskimmäistä tuntia ja siinä aikana laskin että radalla kävi ainoastaan 12 autoa, joista yhtä aikaa parhaimmillaan neljä, eli käytännössä ohitustilanteita ei juuri ollut, radalle olisi helposti mahtunut vaikka nelinkertainen määrä autoja. Meidän kerhosta radalla oli viisi kuskia, joilla kaksi NB:tä ja kaksi muunmerkkistä. Lisäksi varikon puolella kävi yksi NC. Muiden kerhojen kalusto oli varsin kirjavaa, päivän erikoisin oli tällä kertaa Honda Beat ja eniten sekä bensaa että kumia poltti varmasti takaveto-Ascona.
Pesämäelle mennään toivottavasti myös 2024 ja toivottavasti paljon isommalla porukalla. Rataa voi varauksetta suositella kaikentehoisille autoille ja myös kokemattomille kuskeille. Jos olet ikinä vetänyt luisussa kaupan parkkipaikalla niin sun pitää päästä Pesämäkeen.