Kirjoittaja Aihe: MX-5:n vakio ECUn muokkaus? Onnistuisko sama kuin MoTronic:iin?  (Luettu 1527 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Törmäsin 9xxfin forumilla tällaiseen.

Lainaus käyttäjältä: OS951
Tatech meni myyntiin ja moottorinohjausta hoitaakin jatkossa ,yllätys, yllätys Motronic. Wanha Motronic sellaisenaan ei ole mitä haemme, eikä mitkään piggyback ym. MAF-kititkään. Ne olivat kova juttu joskus 5-6 vuotta sitten. Meille (ja pariin muuhun autoon) on tulossa uuden sukupolven Motronic, jossa 944:än Motronicin analoginen osuus (= toinen piirilevy) on korvattu digitalisella. Samalla 80-lukuinen Motronic siirtyy suoraan uudelle aikakaudelle. Systeemistä on saatavilla lukuisia eri vaihtoehtoja, ja hinnat alkaen mallia pystyy haluttaessa päivittämään ylöspäin. Systeemi mahdollistaa rautamielessä mm. sen, että alkuperäisen ilmamäärämittarin pystyy heittämään hevonkuuseen. Haluttaessa myös virranjakajan voi heittää samaan paikkaan. Motronic boxiin tulee mm. USB liitäntä, joten säädöt voi suorittaa reaaliaikaisesti läppärillä helppokäyttöisellä ohjelmalla. Jos USB kaapeli on huonojuttu, niin yhteyden boxiin saa myös Bluetoothilla. Läppäriäkään ei aina tarvita, vaan älypuhelin käy myös. Ilmamäärämittauskseen käytetään MAP anturia, joka maksaa todella vähän verrattuna herkästi hajoaviin MAF-antureihin. Suorasytytyksessä voi käyttää coilpackia tai COP:tä.
Systeemmejä on toistaiseksi saatavilla 8V vapariin ja turboon, muut mallit myöhemmin, myös muut merkit kuten vanhemmat BMW:t . Parasta järjestelmässä on se, että KAIKKI vanhat komponentit toimivat OK. Eli poistat vanhan ilmamäärämittarin ja asennat MAP anturin imusarjan yhteyteen.Vaihdat Motronic boxissa toisen piirilevyn ja ajat! Järjestelmän mukana tulevat tarvittavat peruskartastot. Tämmöisen järjestelmän integrointi on huomattavasti helpompaa kuin vaihtaa koko systeemi, jossa kaiken saa rakentaa uusiksi.

Tää kuulostaa nerokkaan yksinkertaiselta. Onnistuisko sama Mazdaan?
Mietin oisko tarvettakaan kun on olemassa PNP ECU:ja, mutta tässä säilyy vakioECUn toimivuus, ei huolta kylmäkäynnistyvyydestä, tyhjäkäynnistä, ilmastoinnista. Vielä jos tolla voi ohittaa ODB II ongelman niin täähän ois täydellinen.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Samuli hei.....  ::)  kaks kirjainta. M S


1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Onnistuisko sama Mazdaan?

Sillon ku omani ostin, ni (norjalainen) kaveri ilmotti heti, et hän pystyy sit ohjelmoimaan orkkisecun, jos tarvii. Että kaipa näistäkin on tietotaitoa maailmalla. Ei tullu sen enempää juteltua, kun ei oikein itteä kiinnostanu.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Antsahan on päivitelly 90 heppasen ecua ihan onnistuneesti... Eli kyllähän toi vakioecun muokkauskin onnistuu.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Edelleenkin sen megan pystyy kans asentaa vaan hoitaan esim. ruiskutusta, niin et kaikki vakioecun tyhjäkäynnit ynm. jää. Eli tämä threadi on turha
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Sillon ku omani ostin, ni (norjalainen) kaveri ilmotti heti, et hän pystyy sit ohjelmoimaan orkkisecun, jos tarvii. Että kaipa näistäkin on tietotaitoa maailmalla. Ei tullu sen enempää juteltua, kun ei oikein itteä kiinnostanu.

Varmaan sama norjalainen (Baktusbror) muakin opetti. Mutta siinä oli kyseessä lähinnä sytkä- ja seoskarttojen tuunaus, ilmamäärämittarin poistosta tai muista toiminnoista ei ollut puhettakaan. Eli sinänsä luulen että tuo juttu olisi jotakin uutta jota tuskin maailmallakaan on tehty näihin vehkeisiin.
1.64 NA

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Varmaan sama norjalainen (Baktusbror)

En tunne kaveria, mut googlesta haettuna "Robert Isaksen (Baktusbror)" eri kaveri. Saattaa hyvin olla tolta lähtösin olevaa tietotaitoa, jos se on homman kehittäny. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
En tunne kaveria, mut googlesta haettuna "Robert Isaksen (Baktusbror)" eri kaveri. Saattaa hyvin olla tolta lähtösin olevaa tietotaitoa, jos se on homman kehittäny. :)

Baktusbrorin oikea nimi taisi olla Eivind. Japanissa se vakioECU ekan kerran 'reverse engineerattiin', eli ei sitä kukaan norski varsinaisesti kehittäny, mutta oli viitseliäisyyttä kokeilla ja dokumentoida se Nutzin foorumille.

..mutta, tää menee nyt vähän OT
1.64 NA