Joskus aikaisemmin kyselin forumillakin tämmöisen kuvion onnistumisen mahdollisuuksista. Täyttä varmuutta ei silloin kenelläkään ollut, joten jatkoin kyselemällä vastaavuustodistuksen saatavuutta muutamalta taholta. Kun todistuksen ilmoitettiin olevan mahdollinen, aloin selvittää tapaa hankkia auto USA:sta, ilman että itse lähtisin paikanpäälle ostoa hoitamaan.
Välittäjäksi valikoitui Salon AutoAgent www.autoagent.fi. Heillä on toimipiste Salossa ja oma ostaja Jenkkilässä. Lukuisiin yhteydenottoihini vastattiin kiitettävästi ja palvelu on ollut läpi koko prosessin todella mallikkasta, huolimatta siitä että kyseessä oli Mazda eikä varsinainen jenkkiauto, joita taitavat pääasiassa tuoda.
Halutunlainen yksilö löytyi autotrader.com-sivuston kautta. Ostaja Jenkeissä selvitti auton historian ja haastatteli (yksityisen) myyjän.
Vappua edeltäneenä perjantaina auto saapui Turun satamaan.
Salon AutoAgent hoiti myös tarvittavat valojen muutokset. Korkeussäätö, sivuvilkut ja takasumari. Puoli tuntia sitten sain soiton, että homma on pysynyt aiotussa aikataulussa ja katsastuskonttorilla on käyty tänään sekä saatu 3 kk ajolupa!
Huomenna siis nokka kohti Saloa ja hakemaan MSM kotiin 8)
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: Kari - 11.05.12 - klo:15:38
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: madu - 11.05.12 - klo:16:01
Noni, hienoa! Tollanen kiinnosti kovasti itteäkin aikanaan kun MX-5 hankinta oli ajankohtainen mutta tuli vastaan kaikinpuolin sopiva NA niin ei tullut lähdettyä savottaan. Toivottavasti autoa näkyy kesällä miiteissä ja ratapäivillä!
Olin itsekin ihan loppuun asti varovaisen epäluuloinen vastaavuustodistuksen suhteen. TUV Nord Suomen kautta lappua ei saanut. Yhtä lapunkirjoittajaa kohtaan esitettiin pientä epäluottamusta pariltakin taholta ja lopulta jätin lapun hankkimisen AutoAgentin tehtäväksi, ilmeisesti oli kelvannut konttorilla 638
Muuttoautona olen itsekin kuullut jonkun MSM:n tuoneen. USA:sta kuitenkin taidetaan herkemmin tuoda Corvetteja, Camaroita ym. Jenkkirasseja. Mikä kenties on taloudellisestikin fiksumpaa. Itseäni tuossa houkutteli juurikin mallin harvinaisuus ja Miataa toki olinkin hankkimassa.
Varmasti kerron kuinka homman kanssa käy. Juuri pakkasin hinausköyden autoon, ihan vaan varmuuden välttämiseksi. ;D
Ennen kuin saan itseotettuja "oikeita" kuvia, niin laitetaan pari myyntikuvaa. Saattavat kyllä olla out of date ja pari vuotta vanhoja, joten en ihmettelisi, mikäli tuote ei vastaisikaan täysin tarjoiluehdotusta gay
Eli kyseinen auto oli kaiketi myynnissä jo jonkin aikaa, ehkä ei kovin aktiivisesti markkinoituna mutta kuitenkin. Myös AutoAgentin kaveri pahoitteli, ettei välttämättä kerkeä pesemään autoa. No eiköhän tuo onnistu ihan itseltäkin.
Siistii. Mullakin on jossain haaveissa lava orange värinen vekotin. Haluutko kertoo paljon uppos rahaa tohon palveluun, tuontiin, muutoksiin jne yhteensä? Ja tietty sitten verot kun on tiedossa?
Pieni mies - iso auto: (http://i1268.photobucket.com/albums/jj573/Timo_Lehtinen/Nouto.jpg) (Kaveri kuvassa ei ole allekirjoittanut.)
Auto tuntui olevan kaiken kaikkiaan siinä kunnossa kuin pitikin. Auton mittarissa oli tänäaamuna 58 060 mailia. Tyypillisesti tehdyistä huolloista ei liiemmin merkintöjä ole, mutta eiköhän nuo kaikki nesteet kannattaisi vaihtaa uusiin joka tapauksessa. Ilmastointikin puhalsi kylmää, ihan kuin sitä nyt tänään olisi tarvinnut. Onneksi myrsky tai sadekaan ei aivan älyttömäksi yltynyt ja alla pyörineet 17" patatas bravat (Yokohama Paradat) hoitivat hommansa. Liikoja niissä ei kyllä pintaa ole. Josta joutuukin heti seuraavaan kysymykseen, alkaako metsästämään "sopivampia" vanteita vai ostaako ensin jotkut kiinakumit noille valsseille. :scratch
Likainenhan se on kuin mikä, eivät Salossa olleet ehtineet sitä putsailemaan. Eli siitä varmaan pikimmiten aloitan ja sitten ehkä muutama kuva lisää.
Hintaan ja mistä se muodostui voin palata myöhemmin ja verot voin toki julkaista.
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: Kari - 12.05.12 - klo:22:10
Linkattu kuva ei näy. Urlin kun kaivoi (enteriä perään osoiterivillä) niin sitten onnistui. https://photos-3.dropbox.com/i/l/ags9QxpgxiAfjNbUbI-oXkOjtUiUiXg6HhWPhNvXoPw/78900194/1336935600/f4dda1b/Nouto.jpg
Mun mielestä noi näyttää hölmön isolta, mut se on vaan mun mielpide ::) Itse myisin ja tilalle 6UL (http://949racing.com/15-wheels.aspx)
Noi 6UL:t olis kyllä makeet, ei sitä käy kiistäminen. Saattais kaivata hiukan madallusta noiden kanssa. Lisäks täytys varmistua, että kyseiset 15" mahtuu noiden jarrujen (270 mm?) kanssa.
Tässä kuitenkin itseotettu kuva autosta kotipihassa.
Noi 6UL:t olis kyllä makeet, ei sitä käy kiistäminen. Saattais kaivata hiukan madallusta noiden kanssa. Lisäks täytys varmistua, että kyseiset 15" mahtuu noiden jarrujen (270 mm?) kanssa.
15" 6UL mahtuu (11.75") 300mm levyjen kanssa vielä
Ja sitten samasta topicista (http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=334582 (http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=334582)) vielä toinen kuva niille jotka ei osta vanteita ulkonäkösyistä ;)
Noi kuvat on 2004 racing hartseista, 2005 on erilaiset (hienommat ;), tuskin tosin painoeroa kauheesti?
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: Lauri - 18.05.12 - klo:20:25
Yllättävän pieni painoerohan noilla on jos toi 2,2 on kiloissa. Kevyillä 16" vanteilla pääsis jo samaan kuin tuo 6UL on nyt renkaineen ja olis paremman näköinen.
Kyllä 16" sopii paremmin NB:hen ja 15" optimi NA:ssa (mun mielestä)........
Se on totta. Mitä pelkkään ulkonäköön tulee niin 16" on kyl NB:ssä hienompi, myönnän sen itekkin. Se on vaan harmi ettei mistään tahdo löytyä mitään siistejä ja superkevyitä 16x8 tai 16x9 vanteita. Mulla oli viime syksynä kaverilta lainassa siistit mut painavat (melkein 9kg) Kosei 16x9 vanteet (http://www.miata.fi/kuvat/328338_10150353400144726_622589725_7894855_708477609_o.jpg) mut hitto noi oli karmeet ajossa :-\ En tiedä sit paljonko vaikutti renkaiden laatu
Veroprosenttihan on mikä on ja onneksi USA-tuonnissa se määräytyy painon mukaan; 1337 kg -> 24,4% joka vastaa 143 g/km CO2-päästöjä. Verotusarvokin oli ihan tolkullisesti arvioitu. Vertailuksi oli otettu nettiautosta 2003 ja 2005 1.6 81 kW joiden keskihinta 12 236 €, moisen uushankintahinta 21 980 € ja mun 1.8 107 kW (?) uushankintahinnaksi löydetty 23 440 €. Näistä sitten laskettu arvoksi 13 049 €. Tuosta vielä tavanomainen alennus 1500 € ja lopulta maksettavaa 2 817,95 €.
Ei ihan halpaa, mutta jokseenkin sillä hehtaarilla mitä ajattelinkin. Kun olisi saanut tuon ennen huhtikuun alkua olisi prosentti toki ollut pienempi.
Anteeksi taas vanhan "haavan" avaaminen. Mitenkäs menee kun nyt näyttäisi olevan Roadstery.p:ssä myynnissä vastaava kapine. USAsta tuotu, mutta nyt siis puolassa. Voisiko olettaa että verot ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin tässä aiemmin mainitut vai voiko olla jotain aivan muuta?
NBFL hintapyynnit on ainakin nettiautossa pudonnu varsin reilusti Timon MSM kilvittämisestä, joten verot saattaisivat olla jopa hitusen pienemmät. Ei ainakaan enempää pitäisi olla, vaikka eihän sitä tullin lottokoneesta ikinä tiedä.
Tietysti se kannattaa ottaa huomioon että nuo puolan autot taitaa olla järjestään korjattuja kolaripelejä, mutta itse en kyllä sulkisi vaihtoehtoa pois jos löytyy hyvät dokumentit miten on mällätty ja miten korjattu.
Enpä ajatellutkaan tuota että nuo olisi kaikki mällättyjä, mutta nyt kun muistelen, niin aika paljonhan noi puolan kilvissä olevat autot tuntuu ronttaavan kolaroituja autoja saksan puolelta kotimaahansa. Pikku fenderbenderhän ei haittaisi, mutta jos kori ei ole enää suora tai sen kestävyys heikentynyt, niin ei se kyllä sitten paljon kiinnosta.
Kiitti tuosta vinkistä. Pitääpä tutkia sitäkin.
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: Sami - 26.03.14 - klo:13:14
muistelisin että osassa noista ilmoituksista lukikin että oli mällätty ja mitä oli korjattu.
Otsikko: Vs: 2005 Mazdaspeed MX-5 USA:sta Suomeen
Kirjoitti: M.U. Stone - 28.03.14 - klo:07:54
Selvittelin viime keväänä, juuri näihin aikoihin, Roadsteryn ja koko Puolan MSM-tarjonnan. Pienellä yleistyksellä kaikki Puolassa myynnissä olevat MSM:t on Jenkeissä lunastukseen menneitä ja Puolassa korjattuja yksilöitä. Soitin Roadsteryyn ja sain sähköpostiin tarkat kuvat autojen vaurioista. Eivät olleet ihan pieniä pintanaarmuja...
Tuolta jäsenpuolelta löytyy jotain lisätietoja aiheesta. Luulisin, että Puolassa kiertää samat noin kymmenkunta MSM:ää omistajalta toiselle. Kävin melko tarkkaan läpi niiden tiedot, joten joidenkin autojen taustat on jossain määrin tiedossa, jos alkaa kiinnostamaan enemmän.
TimoL:n MSM on varmasti helpoin ja turvallisin vaihtoehto täälläpäin. Toki Euroopasta löytyy aina silloin tällöin joitakin yksittäisiä autoja kaupan.