Kirjoittaja Aihe: +12V konehuoneessa  (Luettu 2573 kertaa)

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
+12V konehuoneessa
« : 02.05.09 - klo:17:36 »
Tuleeko akulta konehuoneeseen johonkin liittimeen jatkuva +12V ? Huomiovalot meinasin laittaa vilkku-umpioihin ja releelle tarviin jännitettä. Vai pitääkö tuoda akulta asti? Vilkut tuli jo siirrettyä kulmiin ja parkit on keskemmällä.
Suzuki x-90

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: +12V konehuoneessa / huomiovalot
« Vastaus #1 : 02.05.09 - klo:19:44 »
Itse itselleni vastaten. Löytyi sieltä 1,5mm2 kaapeli johon tulee jännite. Nyt toimivat huomiovalot hienosti. Laitoin kytkentä- ja vaihtoreleillä, joten nyt huomiovalot toimivat ainoastaan kun virrat + parkit ovat päällä ja sammuvat kun lyhyet / pitkät syttyvät. Näinkö tän kuuluukin mennä että heti kun on avoautokelit niin silloin sitä autoa vaan rassataan?  ;D
Suzuki x-90

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #2 : 02.05.09 - klo:20:43 »
parkit on mun huomiovalot...

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #3 : 02.05.09 - klo:21:09 »
Joo parkit päällä sitä on tullut ajeltua. Mutta kun tuossa vilkku-umpiossa oli jo kantakin valmiina 21/5W lampulle niin mikä ettei. Vilkun kanta vaan meni uusiksi.
Suzuki x-90

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: +12V konehuoneessa / huomiovalot
« Vastaus #4 : 12.02.10 - klo:20:02 »
Itse itselleni vastaten. Löytyi sieltä 1,5mm2 kaapeli johon tulee jännite. Nyt toimivat huomiovalot hienosti. ;D

Mistä sieltä? Ois itselläkin samaa operatiota edessä. Laturikin on inhottavassa paikassa, ettei sieltä perästä ole kovin houkuttelevaa ottaa.
NA 1,6l ´91 Classic Red

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #5 : 12.02.10 - klo:21:06 »
http://www.miata.net/garage/bdiag.jpg

Tuon auxin ja rungon väliin kytkin huomiot. Tuossa lähellä on luukkujen rele, josta nappasin ohjausvirran huomioiden releseen. Sammuu huomiot kun luukut avaa.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #6 : 12.02.10 - klo:22:20 »
^^taisi olla tuo sininen liitin mikä kuvassa on ympyröity vasemmalla.  Ilmanputsarin lähellä
http://www.miata.net/garage/bdiag.jpg
Suzuki x-90

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #7 : 13.02.10 - klo:00:08 »
Kiitos, tarttee huomenna koittaa tutkailla kun ehdin hallille autoa moikkaamaan.

Tuleeko siihen luukkujen releelle koko ajan ohjausjännite kun luukut ylhäällä?
Luukkujen ohjauksen maapuolelta piuha huomiovalojen ohjauksen maahan?

Onnistuuko noin helposti? Nähnyt noita diodi ja kahden releen kytkentöjä, mutta noinhan toi menis helposti? Vai kävikö tässä taas kerran niin että peukalokeskelläkämmentä sähkäri oikaisi ajatuksineen jossain kohtaa...

NA 1,6l ´91 Classic Red

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: +12V konehuoneessa
« Vastaus #8 : 13.02.10 - klo:01:38 »
Tuleeko siihen luukkujen releelle koko ajan ohjausjännite kun luukut ylhäällä?
Kyllä, taisi jopa tulla sähköä vaikka autosta olisi virrat poissa.

Luukkujen ohjauksen maapuolelta piuha huomiovalojen ohjauksen maahan?
Omassa autossa taisin kytkeä luukkujen ohjauksen maapuolelta huomivalojen releen ohjausjalkaan, ja releen läpi maahan. 5-napainen rele siis, joka ei johda sähköä kun tulee ohjausvirtaa. Oli tosin puoli vuotta sitten, niin en muista ihan tarkasti.

Onnistuuko noin helposti? Nähnyt noita diodi ja kahden releen kytkentöjä, mutta noinhan toi menis helposti? Vai kävikö tässä taas kerran niin että peukalokeskelläkämmentä sähkäri oikaisi ajatuksineen jossain kohtaa...
Nuo 2xrele+diodi kytkennät on tarpeelliset jos otetaan ohjausvirta auton lähi/kaukovalaisimista. Netti on niitä ohjeita täynnä kun kaikilla ei ole luukkuja autossaan :)

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'