Kirjoittaja Aihe: Matkailuauto  (Luettu 6824 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Matkailuauto
« : 21.07.11 - klo:12:00 »
Tehtiin tyttöystävän kanssa puolentoista viikon ja noin 1600 kilometrin lomareissu Hki-Jämsä-Mänttä-Seinäjoki-Iisalmi-Kuopio-Savonlinna-Savitaipale-Lahti-Hki. Kahden hengen kamat mahtui juuri ja juuri takakonttiin kun mukana oli myös lakanat ja muut mökkivehkeet. Tuli samalla tarkkailtua kulutusta ja aika yllätykseksi pääsin rauhallisella maantieajolla alle 7,5 litran keskikulutukseen, parhaalla tankillisella 7,12! Ja koko ajan sai ajaa katto auki.
1.64 NA

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #1 : 21.07.11 - klo:14:49 »
38L ja 30L reput, läppärilaukku, 2 tyynyä, 2 makuualustaa, 2 makuupussia, teltta, vararengas ja työkalut. Lisäks jotain sälää, kengät + pussukka missä kaikki shampoot ym mitkä vois levitä. Noi on mahtunut just ja just Euroopan reissuilla ;)

Paras kulutus on saatu Kroatiassa 6,44L/100km (WHAAT?) ja alle 7L on mennyt useamminkin. Alpeillakaan mäissä tai agressiivisella ajolla en ole saanut kulutusta nostettua matkoilla kuin max 8,5L/100km.

On se ihme auto ;)

« Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:20:28 kirjoittanut Urban »

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #2 : 22.07.11 - klo:00:02 »
Tänään tuli Kiirunan ja Narvikin välillä NA vastaan, asuntovaunu perässä  clap
Suzuki x-90

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #3 : 22.07.11 - klo:00:24 »
Tänään tuli Kiirunan ja Narvikin välillä NA vastaan, asuntovaunu perässä  clap

Eikä!? ;)

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #4 : 22.07.11 - klo:00:33 »
Tänään tuli Kiirunan ja Narvikin välillä NA vastaan, asuntovaunu perässä  clap
638

Tänään oli Tampereen miitissäkin tuosta puhetta kun Karille tuli perävaunupainoksi 0kg ja mullakin on se 700kg jarruilla NA:ssa.

Ja tuostahan on keskusteltu aiemminkin http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1066.15

Vääksyyn porukoitten mökille vois tuolla yhdistelmällä lähteä, Alpeilla katoaisi vähän hohto hommasta, jos ois vanerikoppi perässä  facepalm
NA 1,6l ´91 Classic Red

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #5 : 22.07.11 - klo:01:15 »
38L ja 30L reput, läppärilaukku, 2 tyynyä, 2 makuualustaa, 2 makuupussia, teltta, vararengas ja työkalut. Lisäks jotain sälää, kengät + pussukka missä kaikki shampoot ym mitkä vois levitä. Noi on mahtunut just ja just Euroopan reissuilla ;)

Paras kulutus on saatu Kroatiassa 6,44L/100km (WHAAT?) ja alle 7L on mennyt useamminkin. Alpeillakaan mäissä tai agressiivisella ajolla en ole saanut kulutusta nostettua matkoilla kuin max 8,5L/100km.

On se ihme auto ;)

Ja mä luulin että mä sain autoon paljon kamaa. Pitää varmaan ennen seuraavaa roadtrippiä konsultoida vähän tetris-apua tavaratilan kanssa   :D

Aika hyvät kulutuslukemat kyllä. Mulla hörppi tasaisesti 7,5-8,5l/100km mutkaisemmilla pätkillä ja alpeilla vedettiin välillä tankki 10l/100km. Tulpat oli kyllä vähän loppu, mutta toisaalta eipä kyllä paljoa moottoria säälittykään.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #6 : 22.07.11 - klo:10:03 »
V-powerilla olen päässy maantiellä 8.7l kulutukseen ja se on ennätys. Ajan aina 10-15km/h yli rajoituksen ja 135km/h matkavauhdissa kulutus on varmaan aika miesmäinen tollaselle kinnerille. ;) Kaupungissa tulee ajettua aika on/off kaasulla ja 98:lla menee tasasesti 9.5 - 10l hujakoilla.

6.44l kulutus on aika respect!

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #7 : 22.07.11 - klo:10:40 »
Reput on Haglöfsin mallia Tight eli saa kiristettyä remmeillä litteämmäksi. Tällä kertaa oli tyynyille tyhjiöpussi (clas ohlson, anttila, 5e), joka rullataan ja ilmat pakenee. Kai se hitusen auttaa. 2 makuupussia sullottu vararenkaan vanteen sisään. Työkalulaukun olin sullonu sinne vararenkaan takana olevaan koloon, kuten myös varoituskolmion. Toi itseasiassa näin muutenkin hyvä paikka noille työkaluille niin ei oo muuten siinä tavaratilassa pyörimässä. Akkua vastapäätä kyljessä on viel kaiken maailman aineita, rättiä, säämiskää ja ensiapulaukku.

Toi 6,44 kulutus johtu ilmeisesti Kroatian poliisin tehokkaasta nopeusvalvonnasta. Siellä kun vissiin vievät passitkin jos ei rahaa näy. Tuli ajeltua aika kiltisti. Sitä vaan ihmettelen miten voi olla noin iso ero E38:n Miataan esim. Aina täysiä tankillisia laitoin ja otin mailit ylös. Nopeusmittari näyttää samaa kuin GPS, joten siitä ei tuu ainakaan hirveemmin heittoa.

Pitää viel himassa tarkistaa noita muita kulutuslukemia. Paljonko oli esim Saksassa, kun silloin ekana päivänä painettiin 560km motaria ja aina rajoituksen salliessa matkavauhti 150km/h.
« Viimeksi muokattu: 22.07.11 - klo:10:44 kirjoittanut Urban »

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #8 : 22.07.11 - klo:11:02 »
Mulla ollu tähän asti kulutukset hyvinkin kohtuullisia, vaikka kenkääkin on annettu. Mikkelistä helsinkiin + 200km kaupunkiajoa, kulutus 8.3. Pelkkää kaupunki/taajama-ajoa helsingissä parisataa kilsaa, kulutus 9L. Helsingistä Mikkeliin, kulutus 7.5.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #9 : 22.07.11 - klo:11:08 »
Toi 6,44 kulutus johtu ilmeisesti Kroatian poliisin tehokkaasta nopeusvalvonnasta. Siellä kun vissiin vievät passitkin jos ei rahaa näy. Tuli ajeltua aika kiltisti. Sitä vaan ihmettelen miten voi olla noin iso ero E38:n Miataan esim. Aina täysiä tankillisia laitoin ja otin mailit ylös.

En mäkään ole koskaan päässyt alle 9 litran lukemiin aikaisemin, se riippuu paljon siitä millainen kaasujalka on. Nyt ekaa kertaa kokeilin onko siinä polkimessa muitakin asentoja kuin auki tai kiinni, ja olihan siinä ;D

Kulutukseen on selvästi vaikuttanut myös MX5-Partsin rosteri cat-back. Ei niinkään tehoon, mutta ääni on varsinkin repsikalle niin kova että tulee vaihdettua herkästi isommalle vaihteelle. Seuraavalle pitkälle reissulle vaihdan varmaan vakioputken takaisin.
1.64 NA

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #10 : 22.07.11 - klo:12:38 »
Tietysti kulutukseen vaikuttaa myös renkaat. Mulla on 205/45/16 ja paineet 2.2 - 2.5bar.

-ToniH-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #11 : 22.07.11 - klo:13:39 »
Alle 7 ollu kulutus kokoajan, paitsi kerran meni ylikin, tosin lopputalvesta=kylmä.  :o Nyt voi kyllä lukemat nousta, kun rosteri catback pitää mukavaa mölinää, niin tulee poljettua enempi.  :-\

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #12 : 22.07.11 - klo:13:41 »
205/50/15 2.2bar, rosteri cat-back on itellä. Laitan sunnuntaina vielä noita kulutuksia mm. alpeilta kun alko kiinnostamaan.

Tosin rengaspaineethan nousee varmaan kovinkin mukavasti kun lämpöä oli kovasti ja ajomatkat pitkiä.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #13 : 24.07.11 - klo:02:36 »
NA:ssa kyllä varmasti renkaiden leveys ja offset vaikuttaa moottoritieajossa paljon, sillä niin suuri osa renkaasta on auton otsapinta-alassa paljaana, mikä ei tee ilmanvastuskertoimelle hyvää. Rengaspaineet vaikuttavat toki myös, kuten myös katon asento. Ilmanvastuskerroin kasvaa melkein 50% katon ollessa auki, mutta se on kyllä sen arvoista :D

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #14 : 24.07.11 - klo:08:58 »
Ilmanvastuskerroin kasvaa melkein 50% katon ollessa auki, mutta se on kyllä sen arvoista :D

Onko tämä tieto vai oletus?