Kirjoittaja Aihe: Matkailuauto  (Luettu 6823 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #15 : 24.07.11 - klo:09:35 »
Itsehän jouduin laittamaan viikonlopun ruokaostoksista neljännen kassin jo etupenkille ;D Kyllähän sinne konttiin sovittelemalla mahtuu, mutta ei se oikein muodon selkeyden riemuvoitto ole.

Kulutuslukemia:

Mittasin ensimmäisen kerran tankillisen keskikulutuksen, 8,2l/100km. Ei paha, ei ollenkaan paha, kun ajo on pelkkää nurkkapyöritystä ja possuttelua ympäriinsä. Kaupunkiajossa tuolla kuitenkin pystyy ajamaan erittäin pienillä kierroksilla ja rullaamaan pitkiä matkoja, joten kyllä kohtuulukemiin on edellytyksetkin.
ex-NA8C

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #16 : 24.07.11 - klo:11:05 »
Ilmanvastuskerroin kasvaa melkein 50% katon ollessa auki, mutta se on kyllä sen arvoista :D

Onko tämä tieto vai oletus?

Ei pidä paikkaansa. Autobild mittadi aikoinaan NC:n ilmanvastuskertoimet katto auki ja katto kiinni, eikä ero ollut kovinkaan suuri. Kulutuksessa ero oli noin 0,5l/100km 80km/h nopeudessa.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #17 : 24.07.11 - klo:11:07 »
Ilmanvastuskerroin kasvaa melkein 50% katon ollessa auki, mutta se on kyllä sen arvoista :D

Onko tämä tieto vai oletus?

Ei pidä paikkaansa. Autobild mittadi aikoinaan NC:n ilmanvastuskertoimet katto auki ja katto kiinni, eikä ero ollut kovinkaan suuri. Kulutuksessa ero oli noin 0,5l/100km 80km/h nopeudessa.

TM:n lehtijutun mukaan NA:n ilmanvastuskerroin katto ylhäällä on 0,33. Katto alhaalla sama luku on 0,44. Tiedä sitten, mitä olisi kovalla katolla...
Don't charge. Super Turbocharge!

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #18 : 24.07.11 - klo:11:19 »
Ei pidä paikkaansa. Autobild mittadi aikoinaan NC:n ilmanvastuskertoimet katto auki ja katto kiinni, eikä ero ollut kovinkaan suuri. Kulutuksessa ero oli noin 0,5l/100km 80km/h nopeudessa.

TM:n lehtijutun mukaan NA:n ilmanvastuskerroin katto ylhäällä on 0,33. Katto alhaalla sama luku on 0,44. Tiedä sitten, mitä olisi kovalla katolla...

Seison korjattuna, taitaa kerroin tosiaan nousta noinkin paljon. Meikäläisen muisti vaan pettänyt ja jäänyt vaan kummittelemaan se, että toi katon avaaminen ei juuri vaikura kulutukseen, eikä huippunopeuteen.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #19 : 24.07.11 - klo:11:33 »
Ircissä eräs nimeltämainitsematon jäsen kertoi huiput olevan katto kiinni 240+ mutta katto alhaalla hyytyy 220:een.
ex-NA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #20 : 24.07.11 - klo:12:17 »
Akir0:n kommenttihan koski NC:tä ja Simpan NA:ta, joten eikös molemmat voi pitää paikkansa? Luulisi, että NC:ssä on kehitetty ilmanvastustakin katto avattuna verrattuna aiempiin malleihin.

Sen johtopäätöksen voisi tehdä, että jos haluaa NA:lla matalan kulutuksen, nopean kierrosajan tai varttimailiajan, niin kannattaa ajaa katto kiinni tai kovakatto päällä.

 

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #21 : 24.07.11 - klo:15:24 »
Ja eikös tuo kulutus muodostu suurimmaksi osaksi jostain ihan muusta kuin pelkästä ilmanvastuksesta? Eli vaikka ilmanvastuskerroin tuplaantuisi, niin tuskin kulutus kuitenkaan tuplaantuisi laillisissa maantienopeuksissa...

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #22 : 24.07.11 - klo:16:34 »
Mun kulutukset on katto auki. 2 alppipäivää oli kulutukset 7,18L/100km ja 7,33L/100km tankatessa. Evian -> Menton, Route des Grandes Alpes poiketen Chamonixiin. Siis jotain 16 vuoren ylitystä ml. Euroopan korkein solatie 2770m ja monet muutkaan ei tosta paljon jääneet. Ei voi vaan ymmärtää, kyllä mä autoa kengitän ;) Ehkä ne ylämäet ei kuitenkaan nosta kulutusta hirveesti, mut toisaalta alamäet moottorijarrutuksella kulutus 0L/100km?

Autobaanalta ei saatu kulutuksia kun noi vaimon merkinnät on yleensä varsin puutteelliset. Laski vain budjettia eli eurot löytyy ja matkamittarilukema. Välillä tankkauksista löytyy litrahinta (pääsee jo laskemaan) ja välillä jopa tankattu litramäärä! ;)
« Viimeksi muokattu: 24.07.11 - klo:16:37 kirjoittanut Urban »

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #23 : 24.07.11 - klo:18:28 »
Ja eikös tuo kulutus muodostu suurimmaksi osaksi jostain ihan muusta kuin pelkästä ilmanvastuksesta?

Kyllä ilmanvastus on tasaisessa nopeudessa kaupunkinopeuksien yläpuolella suurin ajovastus. http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#Physics

Kiihdyttelyt sitten erikseen.
ex-NA8C

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #24 : 24.07.11 - klo:18:58 »
Ja eikös tuo kulutus muodostu suurimmaksi osaksi jostain ihan muusta kuin pelkästä ilmanvastuksesta?

Kyllä ilmanvastus on tasaisessa nopeudessa kaupunkinopeuksien yläpuolella suurin ajovastus. http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#Physics

Kiihdyttelyt sitten erikseen.

Noiden käppyröiden mukaan täytyy vetää aina täysillä- whistle
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #25 : 24.07.11 - klo:20:23 »
TM:n lehtijutun mukaan NA:n ilmanvastuskerroin katto ylhäällä on 0,33. Katto alhaalla sama luku on 0,44. Tiedä sitten, mitä olisi kovalla katolla...

Joo tämähän perustin väitteeni, muistaen lukemat aika värin, eli 0,30 -> 0,45. Eli ei oikeasti kyllä 50%, mutta aika paljon kuitenkin. Uudemmissa aivan varmasti parempi.

Mutta meillä NA-kuskeillahan on jarrujen pettäessä hätäkeino: pop-upit ylös ja katto alas, niin kyllä pysähtyy  ;D

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #26 : 28.07.11 - klo:22:04 »
Eilen tuli lähdettyä rouvan kanssa kiertelemään vähän Varsinais- ja Etelä-Suomen pikkuteitä ja alkaen Tampereelta, josta ensin Turun saaristoon ja sieltä Hangon ja Tammisaaren kautta Helsinkiin. Huomenna matka jatkuu Porvooseen ja jostain (tod. näk. Hämeenlinnan) kautta takaisin Tampereelle. Nicotine pelotteli korkeista lauttojen sisäänajoista saaristossa, mutta vain yhdellä lossilla hieman kraapaisi pohjaan. Muuten ei ongelmia. Kaikki sateet ollaan vältetty ja koko matka tähän asti paahdettu katto auki.

Parin päivän reissukamat menee kyllä urheiluautoksi todella näppärästi konttiin! Kaksi lentokabiinilaukun kokoista matkalaukkua, läppäri ja jotain ylimääräisiä nyssyköitä ei ihan joka pikkuroadsterin perälle menekään noin helposti (mukana myös ea-laukku, pussukka työkaluja, virtakaapelit ja renkaan paikkauspullo). Myös sisälle mahtuu kännyköitä, aurinkolaseja, lompakoita, yms. yms. yllättävänkin hyvin.

Eniten yllätti kuitenkin kulutus. Toooodella rauhallisessa maaseutuajossa löpömittari ei meinannut vajota ollenkaan. Eka tankkaus Hangossa ja keskikulutukseksi 6,6 l/100km! Ja katto auki koko ajan.
Don't charge. Super Turbocharge!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #27 : 28.07.11 - klo:22:24 »
Joo tämähän perustin väitteeni, muistaen lukemat aika värin, eli 0,30 -> 0,45. Eli ei oikeasti kyllä 50%, mutta aika paljon kuitenkin.

Eikös tuo ole juurikin 50%?

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #28 : 29.07.11 - klo:17:24 »
Parin päivän reissukamat menee kyllä urheiluautoksi todella näppärästi konttiin! Kaksi lentokabiinilaukun kokoista matkalaukkua, läppäri ja jotain ylimääräisiä nyssyköitä ei ihan joka pikkuroadsterin perälle menekään noin helposti (mukana myös ea-laukku, pussukka työkaluja, virtakaapelit ja renkaan paikkauspullo). Myös sisälle mahtuu kännyköitä, aurinkolaseja, lompakoita, yms. yms. yllättävänkin hyvin.
Minäkin olin lueskellut monta kertaa vinkin että ota vararengas pois... Nyt kun sen teki niin tavaratilan käytettävä tila ainakin kaksinkertaistui. Renkaan paikalla ollessa sen päälle ei mahtunut juuri mitään sen taakse ei mahtunut juuri mitään, mutta poistamisen jälkeen siihen mahtuu ihan hyvänkokoinen laukku! Ja harva näillä niin syrjäseuduille lähtee etteikö sadan kilometrin säteellä olisi rengasputiikkia, josta uuden riekaleiksi räjähtäneen tilalle saa (siis jos paikkauspullo ei riitä).

Eniten yllätti kuitenkin kulutus. Toooodella rauhallisessa maaseutuajossa löpömittari ei meinannut vajota ollenkaan. Eka tankkaus Hangossa ja keskikulutukseksi 6,6 l/100km! Ja katto auki koko ajan.
Veikkaan että seuraava kulutuslukema on huomattavasti suurempi ja olet saanut nauttia toooodella matalasta kulutuksesta vain tankkauspaikkojen erilaisten kallistusten ansiosta.  ;)

Omakin oli mennyt ekaa kertaa reilusti alle 8 litraa sadalle, veikkaan että seuraava tankkaus tasaa taas tilannetta. Yleensä on mennyt yli 9 litraa.
NA 1,6l ´91 Classic Red

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Matkailuauto
« Vastaus #29 : 29.07.11 - klo:23:12 »
Kun hokattiin, että Kotkassa oli just nyt meripäivät, niin päästeltiin Porvoosta vielä sinne. Ja sieltä sitten Lahden kautta Tampereelle. Matkaa kertyi 1007 km ja aivan uskomattomalla munkilla vältettiin sateet melkein kokonaan ja katto oli koko matkan (ajon aikana) auki. Porvoossa tuli pari tippaa vettä, mutta ei luovutettu vaan pidettiin katto alhaalla. Lahdesta kun jatkettiin, niin Pälkäneen ja Kangasalan paikkeilla tie oli ihan märkä joten vettä oli siis tullut. Samoin ainakin Espoossa oli kuulemma satanut ihan tosissaan torstaina, kun oltiin vielä Turussa tulossa kohti Helsinkiä. Että jotain hyvää karmaa tuossa oli mukana.  :D

Kulutus seuraavalla sprintillä oli tosiaan vähän korkeampi (jotain 7,5 litraa satkulla), mutta siinä oli nopeampia teitä mukana, joten nopeus oli jonkin verran kovempi. Tässä autossa juuri tuo vauhti tuntuu vaikuttavan melko paljon.

Mut kaikin puolin onnistunut reissu. Vaikka ei tämä ihan noita porukan Euroopan reissujen tasoa ollutkaan, niin todella makealta tuntui! Suomessakin on makeita paikkoja ja paljon nähtävää, jos vaan perse kestäisi kierrellä kotomaassa...
Don't charge. Super Turbocharge!