Kirjoittaja Aihe: Akku  (Luettu 51858 kertaa)

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Akku
« Vastaus #60 : 22.04.13 - klo:17:40 »
Jep, ei oikein akussa ollut virtaa eilen joten pistin latautumaan. Laturina joku CTek-härveli joka ainakin omien indikaattoreiden mukaan väitti lataavansa akkua. No, 24h myöhemmin ja akku on vieläkin tyhjä, suurin piirtein pari valoa syttyy mittaristossa ja siinä se. Eli joko laturi on paska tai akku loppui siihen. Taidan uskoa akun olevan sökö...

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Akku
« Vastaus #61 : 22.04.13 - klo:19:53 »
Jep, ei oikein akussa ollut virtaa eilen joten pistin latautumaan. Laturina joku CTek-härveli joka ainakin omien indikaattoreiden mukaan väitti lataavansa akkua. No, 24h myöhemmin ja akku on vieläkin tyhjä, suurin piirtein pari valoa syttyy mittaristossa ja siinä se. Eli joko laturi on paska tai akku loppui siihen. Taidan uskoa akun olevan sökö...

Kokeileppa vielä toisella laturilla. Mulla oli ihan vastaavaa ongelmaa pari kuukautta sitten mun rakennusketjussa missä manailin kun Boschin laturi (vastaava kuin Ctek) ei suostunu millään lataan Optiman akkua. Luulin kans jo et akku paskana ennenkuin tajusin kokeilla toisella laturilla
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Akku
« Vastaus #62 : 22.04.13 - klo:21:54 »
Ostin myös äskettäin jonkin laturin/ylläpitolaturin. Merkkiä ja mallia en tähän hätään muista. Laitteen hienous paljastui kun yritin herätellä tyhjentynyttä akkua pihalla talvehtineesta autosta. Laite ei suostu lataamaan akkua jonka jännite on laskenut alle x volttia. Vapaasti tulkiten käyttöohje väittää akun tällöin olevan paskana. Järkevää tai ei niin onnistuin huijaamaan laturia kytkemällä tyhjään akkuun kaapeleilla akun jossa oli virtaa. Laturi luuli akussa olevan taas jännitettä ja alkoi lataamaan. Jonkin ajan päästä kaapelit irti ja laturi pysyi päällä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Akku
« Vastaus #63 : 22.04.13 - klo:22:24 »
Onkos kellään kokemusta pikkuakuista? Oon miettiny esim. varleyn redtoppia (20 tai 25) mutta esim. Shorain LiFe akut on huomattavasti köykäsempiä, ja ainakin paperilla tarjoaa isommat crank ampit ja suunnilleen samaan hintaan. Onko kukaan kokeillu moista? Tai olisko muita ehdotuksia köykäseks akuks?

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #64 : 22.04.13 - klo:23:27 »
Mul on muistaakseni toi:
http://www.shoraipower.com/s.nl/it.A/id.104/.f

Minissä ainakin riittänyt todella hyvin ja jaksaa pyörittää pitkäänkin ja kestää seisomista (ei purkaannu) paremmin kuin varleyt ym.normaalimmat akut ja on kilo kaupalla kevyempi.
Voin vielä tsekata akun tyypin tallilla mut toi se muistaakseni oli.
Hinta keveys suhteessa muut ei ainakaan vuosi sitten päässeet lähellekkään.
Minissä rutut 12,5:1 eli on jotain vastustakin koneessa (tosin jyrkkä nokkakin) ja kaverilletuli samanlainen Miniin missä on Hondan 1.6kone ja toiminut paremmin kuin edellinen (muistaakseni) Varleyn "kisa-akku" joka kuoli yhdessä talvessa.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #65 : 22.04.13 - klo:23:30 »
Tais ollakkin toi isoin:

http://www.shoraipower.com/s.nl/it.A/id.106/.f

Paino ainakin täsmäis paremmin muistikuvaan 2,2Kg

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Akku
« Vastaus #66 : 23.04.13 - klo:00:32 »
Mä mietin lähinnä tota 18Ah kokoa, koska tollanen perus 18Ah akku (ruohonleikkurista lainattu) jakso ongelmitta starttaa oman mx:än. Oletan että toi shorai pieksee sen ihan 100-0 kaikilta ominaisuuksiltaan (paitsi ehkä kovilla pakkasilla) ja kun autoa ei tartte starttaa juuri koskaan alle nollan, niin ihan mieluusti säästäisin tonkin 160$ mitä noilla on hintaeroa. Crank ampithan tossa shoraissa on paremmat mitä esim. varleyn redtop 25:ssä, minkä pitäis riittää erinomaisesti.

Edit: Löyty näköjään suomestakin noita shoraita ihan kohtuu hintaan: http://www.storm-motor.fi/valmistajat/shorai/ Eli pitää varmaan kokeilla tollasta.
« Viimeksi muokattu: 23.04.13 - klo:00:47 kirjoittanut hrnt »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #67 : 23.04.13 - klo:06:26 »
Ostin myös äskettäin jonkin laturin/ylläpitolaturin. Merkkiä ja mallia en tähän hätään muista. Laitteen hienous paljastui kun yritin herätellä tyhjentynyttä akkua pihalla talvehtineesta autosta. Laite ei suostu lataamaan akkua jonka jännite on laskenut alle x volttia.

Aika jännä. Oma CTEK on kyllä lähtenyt lataamaan täysin varauksetontakin akkua, mikä on kuivunut nesteistä ja jäätynyt pihalla. Hapot ja vedet vaan sisään, ni hyvä tuli. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #68 : 23.04.13 - klo:08:43 »
Löyty näköjään suomestakin noita shoraita ihan kohtuu hintaan: http://www.storm-motor.fi/valmistajat/shorai/ Eli pitää varmaan kokeilla tollasta.

Katos perkule ja tosiaan ei hintakaan paha, silloin kun kaverin kanssa tilattiin noi ei täällä ollut kellään myynnissä noita. Oisko toi isoin tullut silloin maksamaan 230-250€ rahteineen tulleineen kotiin kannettuna. Tohon Stormin hintaan ei paljoo ite kannata tilailla ulkomailta kun mahdolliset takuu asiatkin on helpompi hoitaa kotomaassa.

Noitahan ei sitten saa ladata älylaturin pulssitoiminnolla se käsittääkseni hajottaa tuon akun, eli ennemmin lataa ihan perus laturilla noi älylaturit kun yleensä käyttää sitä pulssitoimintoa melkein kaikissa moodeissa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #69 : 23.04.13 - klo:09:14 »
Onko noi Shorain painot ihan oikein? 14Ah, 0.7kg? :o
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/sv650/2000/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-1/

Kestääkö noi miten aikaa? Vai saako niitä vaihdella parin vuoden välein uuteen? Varotteleeko noi väsymistään, vai tekeekö noi semmosen prätkätempun, että yks kerta ei vaan tapahdu enää mitään? Joku huonokin puoli noissa lienee oltava, kun kaikilla ei oo tollasta?


Mulla on ollu itellä tollanen PC545, tulee just 10v täyteen. Alkaa hyvin huomata, ettei oo enää ihan uuden iskussa ja pitäis uutta katella. 14Ah malli kuitenkin painaa sen viitisen kiloa ja on muutenkin isompi ku noi Shorait.

http://www.odysseybatteries.com/battery/pc545.htm
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #70 : 23.04.13 - klo:09:54 »
Kyl ne painot noissa isomman kokoisissa ainakin paikkansa pitää oma oli sen reilu 2kg mitä tehdaskin ilmoitti ja painonsäästöä tuli silloiseen 45Ah akkuun verrattuna 7,5kg, kestosta paha sanoa kun muistaakseni ollut vasta reilun vuoden mutta talvisäilytystä kesti ainakin pirun hyvin.

Oli koomista kun paketti tuli ja tuntus ettei siellä ole mitään sisällä ton isoimmankin meinaan nostaa kahden sormen välissä paikoilleen  :D

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Akku
« Vastaus #71 : 23.04.13 - klo:11:12 »
Autokäytössä ei LiFe:istä ole kokemusta, mutta mitä noiden kanssa on muuten puljannu, niin noi tuntuis aika ylivoimasilta melkeen mihinkään muuhun nähden. Eli noi ei varastoinnissa menetä juurikaan varausta (jonkun prosentin vuodessa). Noi myös antaa virtaa ihan helkutin hyvin, ja tosi tasasesti koko kapasitettinsa ajan, eli jännite ei notkahda ennen ku vasta ihan lopussa. Ja noiden pitäis olla todella pitkäikäsiä, ja siinä missä esim. NiMH akut ja LiPot tuntuu kuolevan muutamassa vuodessa, niin nämä ei. Ja näitä voi aika surutta ladata melkeen millä tahansa, kun taas esim. LiPo:ja ei missään nimessä saa ladata millään muulla kuin niiden omalla laturilla. Kylmääkin kestää paremmin mitä monet muut kennot.

Mitä prätkäpuolelta googlettelein kokemuksia, niin kovilla pakkasilla varsinkin noi shorait voi vaatia pikkasen herättelyä, eli valot ja kahvalämmittimet hetkeks päälle, niin sitten vasta jaksaa starttaa.

Muistaakseni noita ei vaan sais päästää ihan tyhjäks, siitä miinusta. Luulis kyllä että akkuun sais valmiita suojauspiirejä jotka tasais kennot, ja estäis ihan tyhjäks ajamisen. Pitääkin etsiä moinen...

Onhan noi ihan naurettavan kevyitä, tollasella 18ah akulla on painoa alle kilon.

Tollasenhan vois kasata itekki, veikkaan vaan että mihinkään isoihin säästöihin ei pääse jos tekee laadukkaista kennoista ja koteloi akun hyvin.

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Akku
« Vastaus #72 : 23.04.13 - klo:13:43 »
Hm, voiko jotenkin testata jos akku on sökö vai laturi huono kun akku ei lataannu? Uusi laturi on huomattavasti halvempi eikä tarvitsisi tehdä tilaa isommalle akulle sinne tavarasäiliöön.

Nyt kun asiaa ajattelen niin tuolla laturilla yritin myös pari vuotta sitten herätellä edellisen MX-5:sen akun talven jälkeen eikä siitä tullut mitään ja päädyin ostamaan uuden akun.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Akku
« Vastaus #73 : 23.04.13 - klo:14:10 »
Akun nestemäärän tarkistus, kaapeleilla käyntiin, ja jos kaikki näyttää toimivan (latausjännite normaali), niin tunti ajelua lataamisen vuoksi. Jos seuraavana päivänä lähtee käyntiin, kaikki lienee ok.
ex-NA8C

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Akku
« Vastaus #74 : 24.04.13 - klo:09:11 »
Kokeilin toisella laturilla, eikä 12 lataus tuottanut mitään tulosta. Tämä laturi oli vanhaa mallia ilman mitään hienoa logiikkaa, mutta sen piti kuitenkin toimia GEL-akkujen kanssa. Joten oletan että akku todellakin otti ja kuoli. Taisi jopa olla alkuperäinen akku, joten 10v on kai ihan ok aika.