Kirjoittaja Aihe: Turvakaari  (Luettu 63992 kertaa)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Turvakaari
« Vastaus #180 : 06.03.15 - klo:22:52 »
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Tää oli uusin trafin ohjeistus, minkä nopeesti löysin asiasta. Tuskin on ton jälkeen muuttunut mihinkään. Toinen mikä käytännössä tekee noista nelipistevöistä "laittomat" on toi määräys turvavöiden kiinnityspisteiden hyväksynnästä.
NA 1,8 turbo

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #181 : 07.03.15 - klo:08:51 »
Totta, kiinnityspisteiden kautta voi jotain vaatimuksia tulla. Täytyypä alkaa lukemaan noita vaatimusdirektiivejä läpi. Muistelisin kuitenkin että käytännössä näitä vaatimuksia alettaisiin soveltaa vasta tyyppihyväksyttyihin autoihin..

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvakaari
« Vastaus #182 : 07.03.15 - klo:09:01 »
Nyt faktaa sitten Una kehiin. Vaikka käyttäisin e hyväksyttyjä vöitä joissa rulla(Schroth) niin ongelmaksi muodostuu se taaimmainen piste kiinnitykselle joka ei käy siihen alkuperäiseen paikkaan(ei mahdu penkin takia ainakaan ja kulmakin väärä).

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Turvakaari
« Vastaus #183 : 08.03.15 - klo:10:09 »
Itse kysyin  viime katsastuksessa saanko ensi kerralla tuoda auton 6-pistevöillä ja kuppipenkillä leimalle. Ja vastaus oli selkeä et jos ne on kiinni vakio kiinnityspisteissä nii joo. E-hyväksynnästä eivät sanoneet mitää. Jokatapauksessa siis mahdoton leimata noin ku ainoastaan toinen lanne vyö tulee kiinni vakio kiinnityspisteeseen. No tuleva häkki tullaan tekemään niin, että vakiovyö ja penkki on käytössä ainoastaan katsastuksessa.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #184 : 08.03.15 - klo:11:40 »
Samoilla linjoilla oli yks katsurikaverikin kun eilen tuota kyselin. Eli kiinnityspisteiden takia ei onnistu näihin noita E-hyväksyttyjäkään monipistevöitä ainoiksi vöiksi asentaa, koska niitä ei saa alkuperäisiin kiinnityspisteisiin mitenkään asennettua. Hyväksyttävyys saavutetaan normaalissa perheautossa asentamalle ne ylävyöt takaistuinen turvavöiden kiinnityspisteisiin.

Alkuperäiset vyöt joutuu siis ainakin nykysäädösten mukaisesti säilyttämään omilla paikoillaan katukäyttöä varten ja niiden rinnallehan saa asentaa vaikka minkälaiset hirttonarut radalla tapahtuvaa ajelua varten.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvakaari
« Vastaus #185 : 08.03.15 - klo:11:53 »
Kaivappa viisaampana noista ey säädöksistä se mikä se kiinnityspisteen hyväksynnän määritelmä on?

Mistään näistä en sitä bongannut:

76/115/Ety
82/318/ety
E14/02 fmvss 201

Nämä määräykset siis on mun vvuosimallissa viimeisimmät.
En ymmärrä miten muutoskatsastuksessa sain vyöt hyväksytettyä noihin mun vanhoihin autoihin kun niissäkin kardaanitunnelin sekä takakiinnikkeiden osalta en pystynyt käyttämään auton omia paikkoja.

Noissa käytin vain 250mm lappua hitsattuna joiden läpi oli sitten ne fia hyväksytyt mutterilaipat lenkeillä kiinni.

Eikä mulla ollut mitään vakiovöitä paikallaan moniin vuosiin. Yleensä jaksoivat ainoastaan urputtaa hankalasta autoon kulkemisesta korkean oviristikon takia.

E hyväksytyt vyöt on kyllä niin turha investointi jos ne vakiot pitää säilyttää. Perkele että korpeaa taas pieni trafi asia...

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvakaari
« Vastaus #186 : 08.03.15 - klo:11:56 »
Hyväksyttävyys saavutetaan normaalissa perheautossa asentamalle ne ylävyöt takaistuinen turvavöiden kiinnityspisteisiin.

Ei pidä ihan paikkaansa. Riippuen mihin kulmaan vyöt tulee niin välttämättä ei kelpaa jos se on (olikohan 15astetta?) liian sivussa linjasta tai kulma liian alhana(kuten pösön kanssa kävi).

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #187 : 08.03.15 - klo:12:26 »
Kaivellaan kun ehditään..

Joo toi hyväksyttävyysasia ei oo ehkä noin yksiselitteinen mutta Schrothin listan mukaan ainakin osassa näistä autoista onnistuu noin:
https://www.schrothracing.com/docs/FE-VehRefList-Print.pdf

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #188 : 08.03.15 - klo:14:30 »
Tuurilla inssit ja jopa Trafikin näitä asioita tuntuu arpovan, eri kysyjät ja eri vastaajat saa aikaseks ihan erilaisia vastauksia. Ite oon kysynyt näistä aikanaan AKElta ja saanu vastaukset, jotka on myös paperilla hanskalokerossa ja on kelvannut inssillekin niinä muutamina kertoina, kun asia on kiinnostanut. Poliisi ei oo kertaakaan aiheesta kyselly tien päällä, et siitä ei oo kokemuksia.

Turvakaari saa olla, ei tartte hyväksyntiä, voi tehdä vaikka itte. Ei saa poistaa/korvata mitään auton omia osia, eikä saa tehdä autoa vaarallisemmaksi (esim. paljas putki pään lähellä).

Nelipistevyöt saa olla. Jos ne tulee orkkisten lisäks, ei tarvi hyväksyntiä. Orkkisten tilalle tullessa vaaditaan e-hyväksyntä. Kiinnitykset AKK-sääntöjen mukaisesti.

Nää on vm 2000 EU-tyyppihyväksyttyyn autoon, wanhemmat tuskin ainakaan tiukempia. Mut kannattaa varmaan kysyä suoraan Trafilta ja kun saa vastauksen, niin printtaa sen hanskalokeroon.

Kannattaa kyllä lukasta noi AKK:n paprut aiheesta joka tapauksessa. Joku vöiden kiinnityskin on ihan sama siihen asti, kunnes niitä tarvitaan. Siinä tilanteessa oikea kiinnitys voi päästää ukon mustelmilla, kun taas väärällä vyöt vetäsee selkärangan mutkalle, eikä tartte enää ikinä kävellä. Tää on yks asia, missä ei ihan aikuisten oikeasti kannata arvailla. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Turvakaari
« Vastaus #189 : 13.03.15 - klo:09:45 »
Pitäisi hankkia putkea ja toimittaa tekijälle . Mutta :

Onko kenenkään hallussa piirrustuksia " perus" kaarelle mallia hard dog tms ? Sain joitan sturovon väännöksiä , mutta niillä tulee sellainen kapea kaari joka alkaa keskeltä penkkiä ja se ei oikein kyllä nappaa .  Ymmärrän että kyse on kauhean tarkasta salaisuudesta ja tarvittaessa teen mittailut vaikka nollapisteestä mutta oikominen on joskus kivaa

työn alla : 205GTI " MI16"

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Turvakaari
« Vastaus #190 : 13.03.15 - klo:16:32 »
Pitäisi hankkia putkea ja toimittaa tekijälle . Mutta :

Onko kenenkään hallussa piirrustuksia " perus" kaarelle mallia hard dog tms ? Sain joitan sturovon väännöksiä , mutta niillä tulee sellainen kapea kaari joka alkaa keskeltä penkkiä ja se ei oikein kyllä nappaa .  Ymmärrän että kyse on kauhean tarkasta salaisuudesta ja tarvittaessa teen mittailut vaikka nollapisteestä mutta oikominen on joskus kivaa

Omasta NB:n kaaresta ainakin löytyy taivutetun putken piirrustukset. Voin ottaa valokuvan tuosta niin näät, että kelpaako. Tuo on vaan kahdella mutkalla, jos tekisin uudestaan niin, ehkä neljällä tulis parempi.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Turvakaari
« Vastaus #191 : 13.03.15 - klo:18:32 »
Multa löytyy jemmasta pääkaaren pahvisabluuna. Jos tarvit niin voin laittaa kuvaa ja mittoja.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Turvakaari
« Vastaus #192 : 13.03.15 - klo:19:00 »
Jees, kaikki mitat ja kuvat on tervetulleita , ei muutaku yyveetä tai :  kaivonveivi(at)windowslive.com


Itseasiassa pahvisabluunan tekeminen on aika nerokas idea
« Viimeksi muokattu: 13.03.15 - klo:19:06 kirjoittanut Kaide »
työn alla : 205GTI " MI16"

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Turvakaari
« Vastaus #193 : 13.03.15 - klo:19:18 »
Jees, kaikki mitat ja kuvat on tervetulleita , ei muutaku yyveetä tai :  kaivonveivi(at)windowslive.com


Itseasiassa pahvisabluunan tekeminen on aika nerokas idea

Tuolta löytyy jotain kuvia omasta kaariprojektista -> http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=689.msg12116#msg12116
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Turvakaari
« Vastaus #194 : 13.03.15 - klo:19:33 »
Jees, kaikki mitat ja kuvat on tervetulleita , ei muutaku yyveetä tai :  kaivonveivi(at)windowslive.com


Itseasiassa pahvisabluunan tekeminen on aika nerokas idea

Tuolta löytyy jotain kuvia omasta kaariprojektista -> http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=689.msg12116#msg12116

Kyllä se Make on oikeassa että tollanen kaari ei sellaisenaan mene Sparco R100 penkkien kanssa . Modaustaluvassa.fi
työn alla : 205GTI " MI16"