Kirjoittaja Aihe: Puslat  (Luettu 10857 kertaa)

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Puslat
« : 19.04.09 - klo:11:18 »
Alkaa olla 80.000ml mittarissa ja kolinat sen mukaiset. Puslat pitäis varmaan vaihdattaa. Ostin juuri Garretin kirjan (Mazda Miata Performance Handbook) ja on muuten hyvää luettavaa. Siinä mainitaan, että originaalipuslat kestää just ehkä 80.000ml asti, mutta ensimmäinen asia mitä Mazdan jousitusinsinööri vaihtaisi 60.000ml ajettuun autoon: kaikki puslat.

Vanteen/renkaan liika paino (vakioon nähden) ja tämän päälle vielä väärä offset kuluttaa puslat 20.000 mailissa loppuun. En tiedä omien vanteitteni offsetiä, kun ostaessa oli jo alla, mutta tuota vannetta ainakin saa oikealla ET45, joten pitänee toivoa siihen on laitettu oikeat (pitänee mittauttaa). Paino tuskin on mitään kovin kevyttä kun originaalit vanteet on 5,6kg (89-93).

Auttaako polyuretaanipuslat paljon kestävyyteen, jos ajetaan painavemmilla vanteilla? Vai pitääköhän alkaa miettiä myös vanteiden vaihtoa (pitää kans nykyisen setin paino mitata). Ajettavuushan kärsii myös.

Onko muilla kokemuksia? Onko offsetit kunnossa? Mites paino (tuskin kaikilla mitään superkeveitä vanteita on)? Onko puslat uusittu ja mitä maksoi työ?
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:09:04 kirjoittanut Samsa »

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Puslat
« Vastaus #1 : 19.04.09 - klo:13:33 »
130tkm mittarissa, puslia ei vaihdettu ja vanteet 5,6kg/vanne (Ultralite G-Spec)

Garretti kirjottaa ihan ok, mutta ihan tosissaan, kuinka moneen autoon on kaikki puslat vaihdettu... hyvin hyvin harvaan. Ihan jämäkältä oma auto tuntuu vielä noilla kilsoilla...

Pu-puslat on jäykemmät ja kestää tosiaan kumisia paremmin, mutta sitten on taas jäykemmät ajaa. Isommat ja painavemmat vanteet vaikuttaa jotenkin, offset jotenkin ja madallus vielä enemmän...


Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Puslat
« Vastaus #2 : 21.04.09 - klo:10:37 »
Omakin tuntuu ihan jämäkältä muuten, mutta kaupungin montuissa ja mukulakivillä tulee helvetin ärsyttävä (vaikka ei se nyt mikään kovaääninen ole) spesifinen kolina tai väljyys jossain etupäässä. Ei pitäis varmaan ajella mukulakivillä niin ei olis ongelmia äänen kanssa ;)

Katsastuksesta meni tänään heittämällä läpi ja ei katsastusmies sieltä mitään löytäny vaikka mainitsin.

Onko kukaan täällä sitten vaihtanu noita pu-puslia, mitkä oli kokemukset? Mx5partsin arvosteluissa puhutaan, että 90% kaikista kolinoista lähti pois ku laitto uudet puslat 15v autoon ja ajotuntuma parani reippaasti. Ajattelin vaan, että kannattaisiko, kun sitä Garretin kirjassakin suositeltiin? Ilmeisesti ei?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Puslat
« Vastaus #3 : 21.04.09 - klo:14:58 »
jos ajelet vain normiajoja etkä panosta radalla ajoon niin kannattaa unohtaa pu-puslat. Itse olen laittanut kaikkiin "harraste" autoihin mutta enemmän se auto niillä "kolisee" :)

Kaupan päälle saat kaikki kitinät ja natinat rungosta ja sisustasta kun kaikki hinkkaa toisiinsa.
Hiljainen se on vasta kun kunnon kaaret laitat lisäksi.

Itse laitan omaani mutta odotan taas sitä kivireki ilmiötä :) se jotenkin vaan tuntuu paremmalta ajaa vaikka ei enää tieliikenteessä niin mukava olekkaan.

Ratapeliin siis pu:t ja tieliikenteesen kumiset....

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Puslat
« Vastaus #4 : 21.04.09 - klo:21:53 »
Tyhmä kysymys, mutta mitkä puslat kuuluu ryhmään "kaikki puslat" ja mitä sellaisiin mitä "pitäisi vaihtaa joskus"? Oma -94 on liikkunut 114tkm, mikä ei toki ole paljon, mutta ikää on ihan kivasti. Iskarit/jouset ovat kuitenkin uusia, mutta auto on mielestäni hieman epävakaa ja "seilaa" tiellä.

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Puslat
« Vastaus #5 : 21.04.09 - klo:22:20 »
Viime kauden mulla tuntui suoralla tiellä ja urissa juuri tuolta:
hieman epävakaa ja "seilaa" tiellä.
mutta nyt vaihdoin alkuperäiset vanteet ja laadukkaat renkaat (kiitoksia Marko  :) )   ja käytös normaaliajossa parani selvästi. Eli renkaat ja oikeat ohjauskulmat vaikuttavat paljon juuri noihin ominaisuuksiin.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Puslat
« Vastaus #6 : 18.01.12 - klo:18:35 »
Melkoinen threadin henkiinherätys, mutta mitäs sitä uutta ketjua samasta aiheesta tekemään.

Eilen siis saapui Energy Suspensionin polyuretaanipuslat ja aloin miettimään asentamista. Jotkut lähteet suosittelevat rasvanippojen asentamista asennuksen yhteydessä, jotta puslien rasvaus käy tulevaisuudessa vaivatta. Tälläinen ketju löytyy mm. clubroadster.netistä: http://clubroadster.net/vb_forum/showthread.php?t=49291

Sinänsä noiden laittaminen ei ole mitenkään iso juttu kun koko auton jousitus on purettuna osiin, mutta haluaisin kuitenkin kuulla kommentteja muilta asian järkevyydestä? Tai ylipäänsä kuinka monella on PU-puslat ja onko narinoiden kanssa ollut ongelmaa.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Puslat
« Vastaus #7 : 18.01.12 - klo:20:25 »
Jossain oli sanottu että kunnon määrä rasvaa riittää. Me laitettiin melko runsaan rasvan kera viime talvena eikä narise, tosin autolla ei ole asentamisen jälkeen 1500km enempää ajettu.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tumppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Puslat
« Vastaus #8 : 18.01.12 - klo:21:43 »
Powerflexin sarja on nyt ollut yhden kesän alla, ja mielestäni oli erittäin hyvä hankinta.  Reilusti kuparitahnaa =  ei mitään narinaa, mitä nyt pientä kitinää välillä apukuskin penkiltä...  :-*
Miata NC-06

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Puslat
« Vastaus #9 : 18.01.12 - klo:22:39 »
Tuossa juuri päivällä lueskelin aiheesta, ja jäi mieleen yhden kertoma siitä, että hänellä Energy Suspensionin puslat alkoivat osoittaa merkkejä uudelleenvoitelun tarpeesta ääntelynä 1,5v / 20tkm ajon jälkeen.

Polybush-merkkisistä ovat maailmalla (ketju Nutzissa) huomanneet, että osa puslista on alikokoisia. Alkavat helposti pyörimään tukivarren reiässä. Eihän ne silloin toimi. Minulla on hommattuna jo osa puslista tuota merkkiä, ja kun mittailin niitä, niin kyllä ne ovat pääasiassa liian pieniä ilmoitettuihin tukivarren mittoihin nähden :(

Nyt tässä pohdin että mitä muuta sitten. Nuo Energysuspensionit olisi kohtuuhintaiset, mutta sitten tukivarret olisi varmaankin pakko rasvanipottaa mahdollisen voitelutarpeen takia. En ajatellut purkaa tukivarsia enää toistamiseen irti puslien uudelleenvoitelua varten.

Mun ajossa pääpaino on katuajelussa, joten en ole juuri valmis antamaan myönnytyksiä mukavuus- ja luotettavuuspuolelta. Siksi kiinnostaisi ihan kumipuslatkin. Alkuperäiset taitaa maksaa kovin paljon, mutta IL:n oma kumipuslasarja kiinnostaisi. Arveluttaa vaan IL:n kumiosien laatu.

ex-NA8C

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Puslat
« Vastaus #10 : 18.01.12 - klo:23:02 »
Mulla on narissu noi oranssit polybushit alusta alkaen lähinnä kun pudottaa jostain kivetyksestä alas. Asentajat oli laittanu kuparitahnaa x määrän ja polybushin omissa ohjeissa luki että saa käyttää vain saippuavettä. Oon siinä uskossa, että ei siellä mitään rasvoja tarvita sillä puslan pitää nimenomaan tarrata siihen tukivarteen ja tarvittava jousto tapahtuu puslan sisällä. Jos ääntelyä kuuluu niin silloinhan se pusla pyörii / hankaa tukivartta vasten siellä kolossa = ei toimi kuten pitää + saattaa kulua. Oikaiskaa jos en ymmärtänyt mihin sitä rasvaa työnnetään? Eikö se ole vain että saa helpommin puslat paikoilleen?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Puslat
« Vastaus #11 : 18.01.12 - klo:23:31 »
Nimnom :)

Vain laittaessa voidellaan ja jos narisee niin pusla pyörii väärästä välistä.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Puslat
« Vastaus #12 : 19.01.12 - klo:00:15 »
Käsittääkseni ainakin noiden Energy Suspensionin puslien kohdalla rasva halutaan puslan ja sen sisään tulevan holkin väliin, jossa siis luisto (ja narina) tapahtuu?

Voisin ottaa puslista hieman mittoja, että näkisi kuinka tarkoilla toleransseilla ovat, ja miten suhtautuvat tukivarren mitoitukseen. Menee kuitenkin varmaan viikkoja, että olen riittävän tarkkojen mittojen äärellä.

Taidan rasvanipata tukivarret varmuuden vuoksi. Ei maksa juuri mitään muuta kuin vähän vaivaa, ja alustan purkaminen parin vuoden välein ja pyörien suuntaaminen uudelleen maksaa nopeasti satoja euroja.


Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Puslat
« Vastaus #13 : 19.01.12 - klo:09:27 »
Oon siinä uskossa, että ei siellä mitään rasvoja tarvita sillä puslan pitää nimenomaan tarrata siihen tukivarteen ja tarvittava jousto tapahtuu puslan sisällä. Jos ääntelyä kuuluu niin silloinhan se pusla pyörii / hankaa tukivartta vasten siellä kolossa = ei toimi kuten pitää + saattaa kulua.

Juuri noin se menee yhteenbondatuilla (mitä suomeksi?) kuten Polybushit, Superprot ja kumipuslat. Ne eivät saa liukua mistään saumasta. Tuolla on myös sellainen sivumerkitys, että puslan kiertyminen vaatii voimaa, eli se on osa kokonaisjousivakiota.

Useimmat pur-puslat ovat noita irrallisella sisäholkilla olevia. Ne toimivat liukulaakerin tavoin, puslan ja sisäholkin välin pitää olla tarpeeksi luistava.

Energy Suspensionin mustat puslat sisältävät grafiittia, minkä väitetään toimivan hieman itsevoitelevasti. Toisaalta taas ennenkuin ES valmisti noita grafiittipuslia Miataan, oli niiden mielipide se, että kyseinen ominaisuus ei ole tarpeen kadulla tai radalla   ;D

E: Jäykkyyksiä, internetistä:
Lainaus
88 Energy Suspension front lower and all rear control arm
95 Energy Suspension front upper, sway bar and differential mount
80 Super Pro control arm, all
65 Polybush blue- soft
75 Polybush orange- sport
70 Powerflex Yellow
80 Powerflex Purple
95 Powerflex Black
70 Maruha rubber
55-65 Mazda Comp rubber
« Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo:10:03 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Puslat
« Vastaus #14 : 19.01.12 - klo:09:48 »
Ja toisaalta nykyään kuulemma mustissa ja punaisissa ei ole mitään muuta eroa kuin väri  ???

Itse valitsin mustat jo sen takia, etteivät puslat kiinnitä suuremmin huomiota. Ne kun ei loppujen lopuksi kovin kauniita tai mielenkiintoisen näköisiä komponentteja ole.