Kirjoittaja Aihe: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)  (Luettu 2742 kertaa)

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« : 18.06.15 - klo:00:48 »
Pesämäeltä tarttui mukaan mystinen jarruongelma Wilwoodin nelimäntäisiin jarruihin.

Auto meni Pesämäellä melko syvälle hiekkaan ja ongelma voi jotenkin liittyä siihen. En muista huomanneeni ongelmaa vielä Pesämäeltä takaisin kotiin ajaessa vaan vasta seuraavana päivänä. Nyt jarrut siis puoltavat rajusti vasemmalle ja töissä jarrudynossa näytti vasemmalle eteen 2.5 ja oikealla 1.5. Jo ennen jarrudynossa käyntiä ilmasin koko järjestelmän, puhdistin levyt ja palat sekä vaihdoin palat oikealta vasemmalle. Ilmaa ei tullut mistään, mutta ulos tullut neste oli vasemmalla likaista ja oikealla puhdasta. Likainen neste siis paremmin toimivalla puolella... Mikään näistä toimenpiteistä ei vaikuttanut mitenkään.

Tänään otin vielä palat irti oikealta ja liikuttelin kaikkia mäntiä. Männät tuntui liikkuvan hyvin ja tulivat melko saman verran ulos poljinta painaessa. Ainut outos oli että yksi mäntä ei halunnut tulla ulos jos muiden mäntien ei antanut liikkua. Muut männät vapaana sekin tuli hyvin ja kevyesti ulos. Varsinkin nyt herkistelyn jälkeen ei tuntumassa tunnu olevan mitään vikaa ja aika varma olen ettei järjestelmässä ole ilmaa. Kuitenkin puoltaa edelleen yhtä pahasti kun ennen ja ideat alkaa tosissaan käymään melko vähiin. Jarru ei laahaa ollenkaan ja molemmat palat ottavat tasaisesti levyyn kiinni kun niitä heilutteli samalla kun kaveri hissukseen painoi jarrua.

Mikähän voisi olla vikana kun ero on vielä aika huikea ja auto tosiaan sinkoaa jarrutuksessa todella pahasti vasemmalle. Jarrupääsylinterin vikakin tuntuu epätodennäköiseltä kun ymmärtääkseni eteen menevät putket ovat samassa männässä molemmat. Ei varmaan muu auta kun kokeilla vielä vaihtaa levyt päikseen ja jos sillä ei ole vaikutusta niin satulatkin. Satuloiden vaihdolla saisi mahdollisesti poisluettua satulan vian, mutta vaikea siihenkään on uskoa kun männät tuntuvat toimivan ihan normaalisti.

Kellään mitään ideaa missä voisi vika olla? Oireethan viittaa siihen että etuoikea jarrupiiri olisi täynnä ilmaa, mutta polkimessa se ei siltä tunnu ja ilmasinkin sen verran että varmasti tuli pääsylinteriltä satulaan asti.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #1 : 18.06.15 - klo:01:42 »
Ainut outos oli että yksi mäntä ei halunnut tulla ulos jos muiden mäntien ei antanut liikkua. Muut männät vapaana sekin tuli hyvin ja kevyesti ulos.

Olisko tässä asia, jota kannattas tutkia tarkemmin? Verroinkin, jos toisella puolella ei ilmene samaa. Jos ton yhden männän liike pysähtyy  kokonaan siihen kun palat ottaa kiinni levyyn ja niiden kolmen muun männän liike on enää hyvin pieni  dunno
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #2 : 18.06.15 - klo:04:11 »
Satulassa vika on. Ihan tyypilliset wilwoodin jarrut ikävä kyllä.....osiin koko satula ja luultavasti mäntä on soikea kuten mulla edellisessä ratapelissä.
Pahassa tapauksessa se satulakin rikki mutta omien kokemusten mukaan ne alumiinimännät on vain vaihtokamaa varsinkin jos pääsee kuumenemaan. Jarrunesteen likaisuuskin viittaa että se puoli käy kuumempana.

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #3 : 18.06.15 - klo:07:18 »
Likainen jarruneste oli siis sillä puolella joka toimii normaalisti ja hajalla olevalla puolella oli ihan puhdasta. Saako mäntiä ja uusia tiivisteitä jostakin muualta kun suoraan Wilwoodilta? Nopealla googletuksella ei oikein löytynyt mitään.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #4 : 18.06.15 - klo:08:05 »
Ai okei mä ihan kuvittelin että likainen siellä joka ei pelaa.pelaa(näin se yleensä menee jos neste pääsee kiehumaan).

Mä viimeksi(2003) tilasin us partsilta mutta en tiedä mistä nykyisin saa.
Tuntuu että sama vaiva noissa kaikissa wilwoodeissa ja niitäkin tehty jo tautisen kauan.

Mittaa se yksi mäntä onko se soikea.

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #5 : 18.06.15 - klo:10:00 »
Täytyy tänään koittaa mitata. Se kuitenkin liikku eilen sen verran helposti että tosi hankala uskoa että näin iso ero johtusi vaan siitä. Uusi satula näköjään maksaa 160e niin melkein tekisi mieli tilata vaan uusi, mutta korjaako sekään ongelmaa... Erittäin herkkiä on sitten nämä monimäntäset satulat jos kerran tulee puolet vähemmän jarruvoimaa sen takia että männät liikkuu ihan vähän erilailla.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #6 : 18.06.15 - klo:10:40 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta. 


Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #7 : 18.06.15 - klo:12:32 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #8 : 18.06.15 - klo:12:40 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen

aina vaan paranee ;)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #9 : 18.06.15 - klo:12:45 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen

aina vaan paranee ;)

 jerkit drooling
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #10 : 18.06.15 - klo:12:50 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen

aina vaan paranee ;)

 jerkit drooling

ai et ei oo mahdollista?

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #11 : 18.06.15 - klo:13:39 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen

aina vaan paranee ;)

 jerkit drooling

ai et ei oo mahdollista?

On varmaan mut tarkoitin 4-mäntäjarruja et ne on pornot
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #12 : 18.06.15 - klo:13:42 »
Kokeiles ilmata kunnolla se satula. Jos se on 2 mäntäinen niin sinne jää super helposti ilmaa. Seurauksena toinen mäntä ei toimi.
Tapeltiin saman ongelman kanssa viime kesänä pitkään.
Nestettä joutui kierrättämään todella paljon satulan läpi käännellen satulaa eri asentoihin ja aina välillä pulpahti pikkaisen ilmaa pois satulasta.

4-mäntäinen

aina vaan paranee ;)

 jerkit drooling

ai et ei oo mahdollista?

On varmaan mut tarkoitin 4-mäntäjarruja et ne on pornot

kyllä, sitä ne on :) toimii aika moneen juttuun toi mitä enemmän mäntiä sen parempi. Ja mä tarkoitin että enemmän mäntiä = enemmän mahdollisia ilmataskuja.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #13 : 18.06.15 - klo:15:08 »
Etujarrut vasen/oikea on liitetty samaan piiriin vastaavalla tavalla kuin takajarruissakin on. (Eikös tämä ollut vanha NA ilman ABSia.) Jos olet jarrujen vaihtoon liittyen tehnyt omia virityksiä jarrulinjoihin, niin siihen en ota kantaa.

Todennäköisesti siellä on juurikin ilmaa tai männän ja sylinterin välissä jotakin mitä ei kuuluisi olla.

Koska tätäkin juttua näistä paremmista jarruista on hauska muistella, niin laitetaan nyt tämäkin tähän:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3445.0

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Eriävä jarruvoima etujarruissa (Wilwood)
« Vastaus #14 : 18.06.15 - klo:16:18 »
Samassa piirissä joo molemmat etuset ja mitään omia virityksiä jarrulinjoihin ei ole tehty. Ilmaanhan kaikki viittaa, mutta kun polkimessa se ei tunnu ja mitään syytä miten sitä oisi sinne päässyt en keksi.  Täytyy varmaan vaan koittaa ilmailla satulaa eri asennoissa ja tutkia miten männät käyttäytyy toisella puolella.

Uusi satula näyttäisi maksavan 160e, eli jos vian saisi osotettua siihen niin melkein ennemmin ostaa suoraan uuden kun alkaa vaihtelemaan mäntiä mitkä maksaa 30e kpl.