Kirjoittaja Aihe: Hyvä alusta , ilman coileja ?  (Luettu 7094 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Hyvä alusta , ilman coileja ?
« : 11.03.15 - klo:00:34 »
Juu , kaikki haluaa säädellä kuus kertaa viikossa alustan korkeutta ja yheksän kertaa päivässä jäykkyyttä , sekä kulmapainot uusiksi aina kun muija istuu kyytiin tai kauppakassi laitetaan kontin oikeaan laitaan. Minä en ! Joten en näe edelleenkään mitään pakottavaa tarvetta coilovereille .  En halua autoa niin tonttiin ettei sillä pääse hidastetöyssyjen yli , enkä halua kivikovaa rata-alustaa. Olisiko siis Koni STR iskarit + H&R -30mm madaltavat jouset asiallinen pari ihan tavalliseen katukäyttöön ?  Onkos kukaan kokeillut ? Vai onko ainoa "tuettu" ratkaisu Xida tms katuajoon täysin naurettava ratkaisu ? Olis kuitenkin tarkoitus tuolla vehkeellä painella Norjaan kesällä  :shocker


EDIT : Tai sitten GAZ.in vastaava sarja joka ei ole säädettävä
« Viimeksi muokattu: 11.03.15 - klo:08:24 kirjoittanut Kaide »
työn alla : 205GTI " MI16"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #1 : 11.03.15 - klo:09:36 »
Nyysfläs: Autossasi on jo coiloverit  :arvi

Yksinkertaisimmissa korkeussäädettävissä, eli niissä joissa on vain esijännityksen säätö (esim. perus-Vmaxx) säädettävyydestä ei ole mitään oikeaa haittaa. Toki aina säätömahdollisuus tarkoittaa vituiksäätämisen mahdollisuutta.

Alajalan korkeudensäätö (BC jne.) syö jonkun verran joustovaraa, joten periaatteessa yhden korkeden iskarilla on mahdollisuus toimia paremmin kuin pituussäädettävällä, jos korkeus sattui muuten oikein. Tästä toiminnallisesta syystä esim. P5:ssä tai suutariksi jääneessä 949 Tecnassa ei ole tuota säätöä. Ja onhan se halvempikin ilman.

Iskarin säätömahdollisuuksien määrästä ja tarpeesta taitetaan peistä. Yksi näkemys on, että nupista säädettäviä ei ole mahdollista saada keskenään mätsäämään ilman iskaripenkkiä, joten säätömahdollisuus on haitta.

Ei niitä säädettäviä ole pakko ole jatkuvasti säätää. En ihan ymmärrä tätä halua välttää edes sen mahdollisuutta. Jäykkyys, kovuus, mukavuus jne. ominaisuudet voivat toteutua myös säädettävissä, ei ne kaikki ole tehty puhtaasti "because racecar"-lähtökohdasta.

Säädettävien puolella on se etu, että niitä on tosi monella, ja sitä kautta käyttökokemuksiakin on paljon. Madallusjousiyhdistelmistä on vähemmän keskustelua. Voisihan tästä topicista toki tulla sellainen.

Muutamilla kerholaisilla on NA:ssa Koni sportit ja jotkut jouset. Onhan tuossakin kyllä kolmiasentoinen korkeudensäätö ja paluuvaimennuksen säätö, joten jos niitä ei saa olla niin eipä nekään käy.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #2 : 11.03.15 - klo:14:31 »
Ainiin, kun sinulla on tuo levitettyjen peltivanteiden ostoilmoitus tuolla samaan aikaan, niin tuli mieleen mainita että pyörien painolla on varsin iso osuus kevyessä Miatassa mukavuuteen tai sen puutteeseen. Raskaat pyörät jymähtelevät ja pomppivat epätasaisuuksissa heiluttaen koko autoa. Keveät ylittävät epätasaisuudet huomaamattomammin.
ex-NA8C

Spälä

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
  • NA6CE ロードスター - Instargam - ANZELMO
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #3 : 11.03.15 - klo:14:58 »
Mulla on noi Gaz:n säädettävät iskarit , kiinteillä jousilla. Pirun hyvät , ei liian kovat. Auto jää vaan niin saatanan korkeaksi, joten vaihdon TA technicxit alle että sain auton tonttiin :nuts

Saattapi olla että jossain vaiheessa vaihdan ne takaisin alle, alkaa kyllästyttää tolla pomppulinnalla ajaminen.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #4 : 11.03.15 - klo:15:42 »
Mulla on noi Gaz:n säädettävät iskarit , kiinteillä jousilla. Pirun hyvät , ei liian kovat. Auto jää vaan niin saatanan korkeaksi, joten vaihdon TA technicxit alle että sain auton tonttiin :nuts

Saattapi olla että jossain vaiheessa vaihdan ne takaisin alle, alkaa kyllästyttää tolla pomppulinnalla ajaminen.

Tässäpä on se pointti miksi en kuitenkaan TA.n "laatukamaan" lähde. En ajatellut sijoittaa kamalasti yli 500 euroa alustaan, koska sillä luulisi kadulla pärjäävän. Käännetään kysymys juurikin tuossa Karin esittämille linjoille. Tuolla on toinen topicci tonnin alustoista , mutta mitenkäs nämä ns. järkevän hintaiset setit ? Mikä alle/noin 500 eurolla ? Perus V-Maxx vai Koni STR + H&R jouset tai GAZ "fixed height " , jossa toki jäykkyyden säätö . Auton korkeus on sinänsä yks ja hailee , kunhan ei makaa niin tontissa ettei sillä voi arkiliikenteessä enää ajaa .

Vanteiden painosta sen verran, että levitetty peltivanne painaa kutakuinkin samat kuin se normaali 15" tarvikealu ja huomattavasti vähemmän kuin monen suosimat XXR vanteet tms. Kaikki on suhteellista , enkä kyllä ajatellut sijoittaa tuon muutaman tonnin ritsan alle myöskään 2000 euron kisavanteita .

Äh, olen saattanut löytää sen rajan kuinka paljon rahaa kannattaa tunkea vanhaan japanilaiseen tusinaritsaan ja missä vaiheessa sitten voi ostaa sen Porsche Boxsterin tms saman asian ajavan laitteen sillä samalla rahalla jota tuohon saattaisi tunkea  giggle

työn alla : 205GTI " MI16"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #5 : 11.03.15 - klo:15:44 »
Mä heitän tähän jatkoks omat ajatukset asiasta...

Varmasti saa hyvän alustan ilman korkeus taikka jäykkyyssäätöä, mutta coileissa on IMO ihan hyvä homma se että iskarit ja jouset on jo tehtaalta mietitty toimimaan yhessä (ainakin toivottavasti). Monet coilit, esim. BC:n alustat, on yllättävän mukavia jäykkiin jousiin nähden varmasti juurikin tuosta syystä että iskari on tehty toimimaan just niiden jousien kanssa. Bc suosittelee (ainakin ameriikassa) vaihtamaan / revalveamaan iskarin jos jousia vaihdetaan yli 2kg/mm suuntaan taikka toiseen.

Sitten taas erikseen ostettuna eri mekkiset iskarit ja jouset saattaa olla helposti eriparia, eli jouset on iskareihin nähden liian kovat tai löysät. Varsinkin kun vakiojouset on oikeesti aika kammottavan löysät (2.7kg/mm ja 1.8kg/mm) joten jos iskarit on suunniteltu toimiaan noiden jousien kanssa, niin voisin hyvin kuvitella että monet madallusjouset on tuplasti/triplasti jäykempiä, eikä iskari varmasti enää toimi halutulla tavalla (ja lopputuloksena on sitte pomputtava kivireki, joka kuitenki yhä kallistelee mutkissa jäätävästi)

Mä ajelin viimekesän lopun ja talven bc:n br:llä, pillowball yläpäillä (eli kulkee nykyään br-track nimellä) ja 8/6 jousilla, enkä mä keksiny noista mitään moitittavaa katuajossa. Ja kuten Buhiskin totes koeajolla, niin nehän meni yllättävän mukavasti jopa mukulakivillä. IMO toi alusta on hemmetin hyvä kompromissi katuautoon jolla halutaan ajaa myös rataa. Ihan puthaasti katukäyttöön vois sitte omien mieltymysten mukaan harkita vähän löysempiäki jousia.

Mulla oli ratahuorassa konin keltaset jollain madallusjousilla, ja kyllä mä niistä tykkäsin, niin kadulla ku radallaki, mutta väittäsin että ne oli pintakovemmat mitä noi BC:t, ja auto kallisteli huomattavasti enemmän mutkissa, ja näytti vähän traktorilta matalimmalaki asetuksella.

Se missä pitkät iskarit loistaa on huonokuntoset / töyssyset mutkatiet, jossa riittää sitte sisään ja ulosjoustoa kunnolla, toisin ku yleensä coileissa ei (ku pitää olla varaa tuoda auto myös ihan tonttiin, kun siihenhän noita yleensä hommataan) Esim. Teinit mitkä mulla oli hetken auton alla oli ihan kauheet kadulla, niissä kun ulosjoustoa jäi nippanappa laillisella korkeudella ehkä pari senttiä, ja perä siis irtos tiestä aina vähääkään isommissa töyssyissä. Ei ollu yhtä tai kahta kertaa kun koko auton perä pomppa ilmaan kesken mutkan jostain pikkutöyssystä jota ei edes huomannu ennen ku siihen osu.

Eli jos ajat pelkästään kadulla, ja ulkonäöllä ei oo väliä, niin ehdottomasti pitkät iskarit ja niille sopivat jouset. Tai sais varmaan BC:täki tilattua pitkillä iskareilla jos kysyis jotain 4X4 alustavaihtoehtoa?

Ja kuten kari sano, niin ehdottomasti alle kevyet vanteet. Ero on ihan uskomaton kun vertaa ~13kg/nurkka (orkkis 14" vanne & rengas) vs ~25-30kg/nurkka (17" tuning läskeillä kumeilla) rengas & vanne komboa.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #6 : 11.03.15 - klo:15:54 »

Ja kuten kari sano, niin ehdottomasti alle kevyet vanteet. Ero on ihan uskomaton kun vertaa ~13kg/nurkka (orkkis 14" vanne & rengas) vs ~25-30kg/nurkka (17" tuning läskeillä kumeilla) rengas & vanne komboa.

Juu , tuolla on jo hirveä ero . Kokeiltu on . Toisaalta taas 15" leveällä peltivanteella ja 15" perus aluvanteella ei ole painoeroa kuin alle 1kg maks.
työn alla : 205GTI " MI16"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #7 : 11.03.15 - klo:15:58 »
Tässäpä on se pointti miksi en kuitenkaan TA.n "laatukamaan" lähde. En ajatellut sijoittaa kamalasti yli 500 euroa alustaan, koska sillä luulisi kadulla pärjäävän. Käännetään kysymys juurikin tuossa Karin esittämille linjoille. Tuolla on toinen topicci tonnin alustoista , mutta mitenkäs nämä ns. järkevän hintaiset setit ? Mikä alle/noin 500 eurolla ? Perus V-Maxx vai Koni STR + H&R jouset tai GAZ "fixed height " , jossa toki jäykkyyden säätö . Auton korkeus on sinänsä yks ja hailee , kunhan ei makaa niin tontissa ettei sillä voi arkiliikenteessä enää ajaa .

Hankalaks menee tolla budjetilla, noi mun mainitsemat konin keltaset jollain madallusjousilla karkaa heti budjetin ulkopuolelle... Tai siis käytettynä toki saattaa tolla rahalla selvitä. Tolla budjetilla jos pitäis jotain uutta hakea, niin ite heittäisin alle v-maxxit, ne oli ihan ok ja halvat.

Vanteiden painosta sen verran, että levitetty peltivanne painaa kutakuinkin samat kuin se normaali 15" tarvikealu ja huomattavasti vähemmän kuin monen suosimat XXR vanteet tms. Kaikki on suhteellista , enkä kyllä ajatellut sijoittaa tuon muutaman tonnin ritsan alle myöskään 2000 euron kisavanteita .

Itseasiassa noi kaikkialla nähdyt 15x8 et0 xxr:t on yllättävän kevyitä (~7-8kg mallista riippuen), samoissa painoissa mitä suurin osa 15x6 peltivanteista. Ite lähtisin metsästämään käytettynä esim. ozin super/ultraleggeroita (mä myin edelliseni muistaakseni neljällä sadalla) tai sitte vaan mx-5 orkkis 14 tai 15 vanteita, niitä saa halvalla (ainaki sillontällön ku sattuu löytymään) ja on kevyitä. Uutena jos pitäis kevyitä ostaa, niin mm. Dragilta löytyy reilu 6kg/vanne painavia 15x6.5 kiekkoja, ja noita on liikkunu n. 300e/sarja käytettynä (mäki ostanu / myyny ainaki parit sarjat)

Uutena jos pitää hommata, niin nykyäänhän löytyy kyllä jenkkilän puolelta paljonki kevyitä ja leveitä 15" vanteita, kato valikoimaa vaikka goodwinracingilta/tirerackilta, ne ilmottaa kaikkien vanteiden painot.

Edit: niin siis, ei niin että ne xxr:t olis riittävän kevyitä ja siten jollain tavalla parempia mitä ne levipellit, niitä jotka niitä pyörittelee alle yleensä ei ajettavuus kiinnosta paskan vertaa... IMO rengas & vanne kombon paino pitäis pysyä siellä 15kg tuntumassa / nurkka, niin silloin on asiat hyvin.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #8 : 11.03.15 - klo:16:04 »
tuolla budjetilla ei kannata kattella kun käytettyjä (bc/meister/hsd) nutzin puolelta  ::)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #9 : 11.03.15 - klo:16:14 »
tuolla budjetilla ei kannata kattella kun käytettyjä (bc/meister/hsd) nutzin puolelta  ::)

Sekin voi olla  biggthumpup. Voi myös olla että siirrän Porsche kassasta Miata kassaan valuuttaa ja tämä keskustelu jää vain muita viihdyttäväksi säikeeksi . Haen vaan sitä rajaa minkä verran kannattaa 24v vanhaan japanin romuun  kaataa ja mihin kohtaan siinä vaiheessa kun A: Sillä ajetaan 99% kadulla ja tavan mutkateillä B: Sillä ei kuitenkaan uskalla ajaa radalla isoa kovaa, koska törmääminen mihin tahansa oravaa isompaan ja vaahtokarkkia kovempaan aiheuttaa välittömän kuoleman ( olen wanha ja perheellinen )
työn alla : 205GTI " MI16"

Una

  • Vieras
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #10 : 11.03.15 - klo:16:22 »
Nb sportin bilsteinit 100e + rb etuvakaaja ja rälläkällä jousista kierros pois.. ihan hyvä ajettava tulee noinkin, jopa radalle.. kun ei paremmasta tiiä :D

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #11 : 11.03.15 - klo:16:26 »
Tsaijai, alusta ja renkaat on melkein paskin paikka säästää näissä vehkeissä. BC alustan hinta/laatu on kyllä aika huippua ja jollain forumalennuksella bc br alustan hinta jäi +600euroon. Alut tai sitten ne leveät pellit kokoa 15x8 ~et30... Varmasti toimiva setti.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #12 : 11.03.15 - klo:16:27 »
Itsekin lähtisin ehkä nb sport iskari linjalle.  Noita nyt löytyy monelta nurkista ja mullakin on yhdet ylimääräiset. Käytettyänä en kovin paljoa bc yms. iskareistakaan maksaisi, varsinkaan näkemättä. Kulutuskamaa nämä kuitenkin on.

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #13 : 11.03.15 - klo:17:02 »
Orkkis Bilsteinit tai BC-coilit, vanteiksi 3.9kg 14x7 RPF1:set. Parempaa ja mukavampaa et kadulle hevillä löydä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #14 : 11.03.15 - klo:17:23 »
Mä en erityisemmin tykänny nb bilsteineistä (eikös nää nyt ollu 10ae:n vakiot) kadulla h&r madallusjousien kanssa, kyyti oli varsin pintakova, ja selvästi epämiellyttävämpi mitä n bc:n br:llä.