Mä heitän tähän jatkoks omat ajatukset asiasta...
Varmasti saa hyvän alustan ilman korkeus taikka jäykkyyssäätöä, mutta coileissa on IMO ihan hyvä homma se että iskarit ja jouset on jo tehtaalta mietitty toimimaan yhessä (ainakin toivottavasti). Monet coilit, esim. BC:n alustat, on yllättävän mukavia jäykkiin jousiin nähden varmasti juurikin tuosta syystä että iskari on tehty toimimaan just niiden jousien kanssa. Bc suosittelee (ainakin ameriikassa) vaihtamaan / revalveamaan iskarin jos jousia vaihdetaan yli 2kg/mm suuntaan taikka toiseen.
Sitten taas erikseen ostettuna eri mekkiset iskarit ja jouset saattaa olla helposti eriparia, eli jouset on iskareihin nähden liian kovat tai löysät. Varsinkin kun vakiojouset on oikeesti aika kammottavan löysät (2.7kg/mm ja 1.8kg/mm) joten jos iskarit on suunniteltu toimiaan noiden jousien kanssa, niin voisin hyvin kuvitella että monet madallusjouset on tuplasti/triplasti jäykempiä, eikä iskari varmasti enää toimi halutulla tavalla (ja lopputuloksena on sitte pomputtava kivireki, joka kuitenki yhä kallistelee mutkissa jäätävästi)
Mä ajelin viimekesän lopun ja talven bc:n br:llä, pillowball yläpäillä (eli kulkee nykyään br-track nimellä) ja 8/6 jousilla, enkä mä keksiny noista mitään moitittavaa katuajossa. Ja kuten Buhiskin totes koeajolla, niin nehän meni yllättävän mukavasti jopa mukulakivillä. IMO toi alusta on hemmetin hyvä kompromissi katuautoon jolla halutaan ajaa myös rataa. Ihan puthaasti katukäyttöön vois sitte omien mieltymysten mukaan harkita vähän löysempiäki jousia.
Mulla oli ratahuorassa konin keltaset jollain madallusjousilla, ja kyllä mä niistä tykkäsin, niin kadulla ku radallaki, mutta väittäsin että ne oli pintakovemmat mitä noi BC:t, ja auto kallisteli huomattavasti enemmän mutkissa, ja näytti vähän traktorilta matalimmalaki asetuksella.
Se missä pitkät iskarit loistaa on huonokuntoset / töyssyset mutkatiet, jossa riittää sitte sisään ja ulosjoustoa kunnolla, toisin ku yleensä coileissa ei (ku pitää olla varaa tuoda auto myös ihan tonttiin, kun siihenhän noita yleensä hommataan) Esim. Teinit mitkä mulla oli hetken auton alla oli ihan kauheet kadulla, niissä kun ulosjoustoa jäi nippanappa laillisella korkeudella ehkä pari senttiä, ja perä siis irtos tiestä aina vähääkään isommissa töyssyissä. Ei ollu yhtä tai kahta kertaa kun koko auton perä pomppa ilmaan kesken mutkan jostain pikkutöyssystä jota ei edes huomannu ennen ku siihen osu.
Eli jos ajat pelkästään kadulla, ja ulkonäöllä ei oo väliä, niin ehdottomasti pitkät iskarit ja niille sopivat jouset. Tai sais varmaan BC:täki tilattua pitkillä iskareilla jos kysyis jotain 4X4 alustavaihtoehtoa?
Ja kuten kari sano, niin ehdottomasti alle kevyet vanteet. Ero on ihan uskomaton kun vertaa ~13kg/nurkka (orkkis 14" vanne & rengas) vs ~25-30kg/nurkka (17" tuning läskeillä kumeilla) rengas & vanne komboa.