Kirjoittaja Aihe: Hyvä alusta , ilman coileja ?  (Luettu 7085 kertaa)

Spälä

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
  • NA6CE ロードスター - Instargam - ANZELMO
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #30 : 18.03.15 - klo:14:44 »
Kaide , vieläkö etsit alustaa? Topmiatalla on "group buy" noihin v-maxxheihin , 359 e postitettuna.

http://www.topmiata.com/shop/group-buy-vmaxx/#  638 Menee umpeen 21. päivä.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #31 : 15.04.15 - klo:11:29 »
Löysikö Kaide ratkaisun?
ex-NA8C

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #32 : 21.04.15 - klo:22:50 »
Kaide , vieläkö etsit alustaa? Topmiatalla on "group buy" noihin v-maxxheihin , 359 e postitettuna.

http://www.topmiata.com/shop/group-buy-vmaxx/#  638 Menee umpeen 21. päivä.

Tarjous on houkutteleva.

Ostin juuri ensimmäisen miatan, 108tkm 2003 nb-malli ja perusalustalla (mustat iskarit ja ~39cm renkaan keskiöstä kaareen aka traktori). Biiliä on tarkoitus käyttää ihan päivittäisessä ajossa. Radalle menen varmasti kokeilemaan, mutta ratasuorituskyky on viimeisenä listalla (tällä hetkellä). Ns. spirited drivingia tulee harrastettua kun vain aikaa riittää. Jos autolla haluaa lähteä esim. roadtripille Suomen teille niin pitäisi jaksaa matkustaakin ja se ei onnistu kivireellä.

Ilmeisesti V-MAXXin classic ja xxtreme paketeissa on ymmärtääkseni samat jousivakiot:
140/70 + 100/20 Front – 170/60 + 100/20 Rear
Tarkoittaakos tuo nyt mitä? Kaksiosaiset jouset vai, kuvasta niin tajuaisin?

Iskareissa on säätömahdollisuus xxtremessä, classic menee siis jollain vakiolla. Korkeudensäädöstä plussaa vs perinteinen iskari/jousiyhdistelmällä. Onko V-MAXXin coiloverit sellaiset, että niiden joustomatka ei muutu vaikka korkeutta säädetään?

Mitäs luulette millaisella mukavuusasteella tuollainen halpa coilover -setti menee jos madaltaa sen kanssa mahdollisimman vähän / maltillisesti? Xxtremessä olisi mahdollisuus säätää vaimennusta, mutta en tiedä kuinka paljon ominaisuudesta on iloa minulle. Classicissa olisi vähemmän hajoavaa osaa ja halvempi...

Miten BC Racingin V1 tai BR -sarja vertaantuu V-MAXXiin? Onko mukavampi paremmilla ominaisuuksilla?

Tokico illumina -sarjan iskareista tuntuu olevan melko paljon positiivisia kokemuksia miedosti madaltavilla tai alkuperäisillä jousilla.
« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:23:25 kirjoittanut Samppooni »
Peelomaasta...

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #33 : 21.04.15 - klo:23:54 »
2003:n kohdalla muutoskatsastus ei välttämättä onnistu ihan helposti. Kannattaa jutella katsastajan kanssa etukäteen, koska pitäisi olla tyyppihyväksytty alustasarja. Ja tarvittavat todistukset tyyppihyväksynnästä

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #34 : 22.04.15 - klo:00:08 »
2003:n kohdalla muutoskatsastus ei välttämättä onnistu ihan helposti. Kannattaa jutella katsastajan kanssa etukäteen, koska pitäisi olla tyyppihyväksytty alustasarja. Ja tarvittavat todistukset tyyppihyväksynnästä

Olen kyllä ihan pihalla kaikista katsastusasioista :nuts Kovasti kehuvat TUVin hyväksynnällä, mutta tekeekö sillä mitään konttorilla "Kits are German TüV approved for use across Europe" (http://www.topmiata.com/shop/group-buy-deposit-v-maxx-coilover-kits-xxtrem-coilover-kits-for-mx5/
Peelomaasta...

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #35 : 22.04.15 - klo:01:04 »
2003:n kohdalla muutoskatsastus ei välttämättä onnistu ihan helposti. Kannattaa jutella katsastajan kanssa etukäteen, koska pitäisi olla tyyppihyväksytty alustasarja. Ja tarvittavat todistukset tyyppihyväksynnästä

Olen kyllä ihan pihalla kaikista katsastusasioista :nuts Kovasti kehuvat TUVin hyväksynnällä, mutta tekeekö sillä mitään konttorilla "Kits are German TüV approved for use across Europe" (http://www.topmiata.com/shop/group-buy-deposit-v-maxx-coilover-kits-xxtrem-coilover-kits-for-mx5/

Mä olen NB:n muutoskatsastanut V-maxxeilla sen mukana tulleilla TUV-lapuilla, joten periaatteesa pitäs (kai... kun näistä näemmä koskaan tiedä) onnistua. Mutta kuten yllä jo mainittiin, niin käy varmistamassa konttorilla.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #36 : 22.04.15 - klo:07:19 »
Vmaxxeilla oon ite tehny Suomessa pari lyhyehköä rodtrippiä (eka vaimon, toka 2-v pojan kans) ja mukavuuden tai korkeuden kanssa ei ole ollut ongelmia. On käyty Turun saaristossa, pohjanmaan paskateillä ja sukulaisten mökkiteillä (kilometreja soratietä ja huonoa soratietä). Tosin, kyllä mieluummin ehkä bc:llä ajelisin... Mukulateille en mene missään tilanteessa. Mutta nämäkin on melko subjektiivisia juttuja....
Don't charge. Super Turbocharge!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #37 : 22.04.15 - klo:08:52 »
Ilmeisesti V-MAXXin classic ja xxtreme paketeissa on ymmärtääkseni samat jousivakiot:
140/70 + 100/20 Front – 170/60 + 100/20 Rear
Tarkoittaakos tuo nyt mitä? Kaksiosaiset jouset vai, kuvasta niin tajuaisin?

Mitähän yksiköitä nuo ovat  :scratch Tällaiset arvot keräilin joskus netistä:
V-maxx "Flying Miata": 391lb/in / 258lb/in (=7kg/mm / 4,6kg/mm), helperit 112lb/in (=2kg/mm)
Flyin Miata myy siis noita V-Maxxeja itse valitsemillaan jousivakioilla. Muualta ostettaessa taitaa tulla jotkut muut, oliko ero takajousissa?

Apujousien tehtävä on pitää pääjouset paikallaan etteivät pääse heilumaan täydessä ulosjoustossa.

Onko V-MAXXin coiloverit sellaiset, että niiden joustomatka ei muutu vaikka korkeutta säädetään?

Kyllä niiissä ikävä kyllä muuttuu, koska korkeus säädetään alajousilautasesta. Madaltaessa sisäänjoustomatka lyhenee ja ulosjousto pitenee. Ei ole ongelma jos korkeuden osalta tyytyy siihen kompromissiin minkä ajettavuus/mukavuus vaatii.
ex-NA8C

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #38 : 22.04.15 - klo:12:18 »
2003:n kohdalla muutoskatsastus ei välttämättä onnistu ihan helposti. Kannattaa jutella katsastajan kanssa etukäteen, koska pitäisi olla tyyppihyväksytty alustasarja. Ja tarvittavat todistukset tyyppihyväksynnästä

Olen kyllä ihan pihalla kaikista katsastusasioista :nuts Kovasti kehuvat TUVin hyväksynnällä, mutta tekeekö sillä mitään konttorilla "Kits are German TüV approved for use across Europe" (http://www.topmiata.com/shop/group-buy-deposit-v-maxx-coilover-kits-xxtrem-coilover-kits-for-mx5/

Mä olen NB:n muutoskatsastanut V-maxxeilla sen mukana tulleilla TUV-lapuilla, joten periaatteesa pitäs (kai... kun näistä näemmä koskaan tiedä) onnistua. Mutta kuten yllä jo mainittiin, niin käy varmistamassa konttorilla.

Onko sulla V-MAXXin classicit vai säädettävät xxtremet? Oliko ennen V-MAXXeja normi OEM -alusta vai jokin muu ja minkä vuoden NB sulla olikaan? Miten vertaat mukavuutta ja ajettavuutta entiseen?
Peelomaasta...

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #39 : 22.04.15 - klo:12:20 »
Vmaxxeilla oon ite tehny Suomessa pari lyhyehköä rodtrippiä (eka vaimon, toka 2-v pojan kans) ja mukavuuden tai korkeuden kanssa ei ole ollut ongelmia. On käyty Turun saaristossa, pohjanmaan paskateillä ja sukulaisten mökkiteillä (kilometreja soratietä ja huonoa soratietä). Tosin, kyllä mieluummin ehkä bc:llä ajelisin... Mukulateille en mene missään tilanteessa. Mutta nämäkin on melko subjektiivisia juttuja....

Jees, kiitos kokemuksista. Ihan hyvää lupailee kyllä kirjoituksiesi perusteella. Oliko sulla classicit vai xxtremet ja mikä alusta oli ennen päivitystä?
Peelomaasta...

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #40 : 22.04.15 - klo:13:19 »
2003:n kohdalla muutoskatsastus ei välttämättä onnistu ihan helposti. Kannattaa jutella katsastajan kanssa etukäteen, koska pitäisi olla tyyppihyväksytty alustasarja. Ja tarvittavat todistukset tyyppihyväksynnästä

Olen kyllä ihan pihalla kaikista katsastusasioista :nuts Kovasti kehuvat TUVin hyväksynnällä, mutta tekeekö sillä mitään konttorilla "Kits are German TüV approved for use across Europe" (http://www.topmiata.com/shop/group-buy-deposit-v-maxx-coilover-kits-xxtrem-coilover-kits-for-mx5/

Mä olen NB:n muutoskatsastanut V-maxxeilla sen mukana tulleilla TUV-lapuilla, joten periaatteesa pitäs (kai... kun näistä näemmä koskaan tiedä) onnistua. Mutta kuten yllä jo mainittiin, niin käy varmistamassa konttorilla.

Onko sulla V-MAXXin classicit vai säädettävät xxtremet? Oliko ennen V-MAXXeja normi OEM -alusta vai jokin muu ja minkä vuoden NB sulla olikaan? Miten vertaat mukavuutta ja ajettavuutta entiseen?

Tästä on jo useampi vuosi, kun noi oli alla. -99 NB, OEM-alusta ennen FlyinMiatan V-MAXXeja. Kyllä mä koin, että ajettavus parani, toi jämäkkyyttä, kallisteli vähemmän OEM:iin verrattuna. Mukavuudesta Simppa jo sanoikin hyvin, että on subjektiivinen juttu. Itse en kyttyrää tykkää, vaikka alusta vähän kova oliskin, melkeinpä päinvastoin. Jos hankinnalla ei kaikki mulle heti nyt tulipalokiire ole, niin käy jonkun  sellaisen kyydissä, jolla toi alusta on alla. Oma takalisto sen tuntuman parhaiten kertoo.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #41 : 15.05.15 - klo:11:31 »
TopMiatan tarjous (http://www.topmiata.com/shop/group-buy-deposit-v-maxx-coilover-kits-xxtrem-coilover-kits-for-mx5/) on vielä pystyssä vaikka ilmoituksessa sanotaankin, että voimassa vain 13. päivään asti. Tiedä sitten myyvätkö enää tuolla hinnalla jos nyt tilaisi.

Päätin olla tilaamatta VMAXXeja, jos vaikka säästäisi BC:n alustaan sitten suoraan...
Peelomaasta...

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #42 : 16.05.15 - klo:04:37 »
Mikäs olis nyt tilanne noiden BC-alustojen katsastamisessa NB-korisiin? Alustaa pitäisi tilailla millä saa alas asti ja jäykäksi.

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Hyvä alusta , ilman coileja ?
« Vastaus #43 : 16.05.15 - klo:12:11 »
BC:n katsastaminen PK-seudulla BC:n alustana on mennyt melko hankalaksi kiitos Trafin katsastusasemille lähettämän kirjeen. Mamasanilta saa nyt uusia papereita, joilla voi saada jossain paikoissa katsastettua, mutta mitään 100% takuuta ei niillekään voida antaa.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)