Kirjoittaja Aihe: Talviteloille  (Luettu 34061 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Talviteloille
« Vastaus #105 : 25.10.12 - klo:11:52 »
Mulla on talvisuprassa ......

Minkäslainen tuommonen Supra on talviautona? Oon miettinyt tuommosta MK3 vaparia talviautoks kun ovat niin halpoja...

Siinähän se menee ku mikä tahansa iso takavetonen. Ei paljoa reagoi aurausvalleihin, eikä lähde mihinkään suuntaan nopeesti, aika rauhallisesti menee luisuakin. Ja iso motti puski lämpöstä aika hyvin, mut näkyy se tietty kulutuksessakin. Mulla oli koloskorinen turpotomaattina, sen ainut ongelma oli ruoste. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #106 : 25.10.12 - klo:11:58 »
Mulla on talvisuprassa ......

Minkäslainen tuommonen Supra on talviautona? Oon miettinyt tuommosta MK3 vaparia talviautoks kun ovat niin halpoja...

Siinähän se menee ku mikä tahansa iso takavetonen. Ei paljoa reagoi aurausvalleihin, eikä lähde mihinkään suuntaan nopeesti, aika rauhallisesti menee luisuakin. Ja iso motti puski lämpöstä aika hyvin, mut näkyy se tietty kulutuksessakin. Mulla oli koloskorinen turpotomaattina, sen ainut ongelma oli ruoste. giggle

Ok hyvä tietää. Kulutus mua ei haittaa, bensaahan saa lisää huoltoasemalta. Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa: http://www.nettiauto.com/toyota/supra/5169041 Evo kolmosiakin alkaa saamaan alle viiteen tonniin et vaikee on valita :) Saispa 323 GTR:ää tuohon hintaan kans niin valinta olis helppo
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #107 : 25.10.12 - klo:12:19 »
Evo kolmosiakin alkaa saamaan alle viiteen tonniin helppo

Evo kolmosta ei yleensä saa tax freenäkään viidellä tonnilla.  Eli verotettuna toi hinta kertoo auton laadusta. Niissä on crankwalk-ongelma eli kampiakselin päittäislaakerointi pettää ja jos et seuraa asiaa riittävän usein, niin hajoaa kampiakseli. Ja jos et sitäkään huomaa, niin menee lohko. Eli Mitsujen kohdalla pitää olla tarkkana. Mitsu on erikoistunut emämunauksiin, jotka tulevat todella kalliiksi. Jotkin mallit voivat olla hyviä ja jotkut täysin susia, kuten evot ennen vitosta. Kävin yhdessä vaiheessa usein ST Motorsilla ja joka kerta siellä oli 1-2 evo kolmosta tai nelosta crankwalk-rempassa. Oliskohan Japanissa sellainen periaate, että insinöörit, jotka ei pärjää muiden merkkien parissa, päätyvät lopulta suunnittelemaan Mitsuja :o

Lisäksi noi kestää virittämistä vain 50-60 hv verran, jonka jälkeen pitää tehdä koneremppa.

Hinnat laskee :) http://www.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/5167081

Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)
« Viimeksi muokattu: 25.10.12 - klo:12:30 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Talviteloille
« Vastaus #108 : 25.10.12 - klo:12:30 »
Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa

Joo, aika turhahan se ahdin on, ainakin vakiopaineilla. Vaparista otetaan puristuksia pois, laitetaan 0.3bar ahtoja ja tehot nousee jopa 10%. giggle

Saman hintasia ne tosiaan tuppaa olla, korin kunto merkkaa enempi ku kone. Mun kori oli sen vertaa mätä, et liikuttiin tonnin hintaluokassa. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #109 : 25.10.12 - klo:12:38 »
Talvi takavedossa nyt ei tarttis olla turboakaan. Eipä tosin noi turpotomaatitkaan paljoa maksa

Joo, aika turhahan se ahdin on, ainakin vakiopaineilla. Vaparista otetaan puristuksia pois, laitetaan 0.3bar ahtoja ja tehot nousee jopa 10%. giggle

Heh ai ne kulki niin pienellä paineella. Eli yhtähyvin vapari korkeemmilla puristuksilla ja siihen vaikka E85 muutos. Käsittääkseni MK3 ecuihin ei pääse ite sörkkimään eli pitää rakentaa vaikka joku mega tuohon. Oon aina digannu mk3 supran ulkonäöstä niin kauan kun se pysyy suhkot vakiona. Tonttiin ja sopivat vanteet niin tulee siisti
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Talviteloille
« Vastaus #110 : 25.10.12 - klo:13:02 »
Miten noista voikin tulla väittely joka vuosi? giggle

Kaikilla pärjää. Mulla on talvisuprassa jenkkimuskeliperformanssikumit, missä sattuu olemaan M+S ja ne on olevinaan talvirenkaat. Lumella ei oo mitään pitoa, se vetää sen kuvion heti tukkoon ja ne on ihan sliksit. Oikeesti hankala päästä edes tasasella liikkeelle. Jäältä ei taho päästä parkista pois, ku lämpöset renkaat sulattaa itelleen pari milliä syvän kuopan. Mut pärjänny on.
http://us.coopertire.com/Tires/Passenger/COBRA-RADIAL-G-T.aspx

Tota ennen oli talviautona turposupra, missä oli jotku 90-luvun kovettuneet kitkat. Ei niissäkään mitään pitoa ollu, mut ihan hyvin pärjäs liikenteessä. Vertailun vuoks, samat kumit oli sitä edeltävässä Crownissa ja se alko liukkailla aina sutia joka vaihdon jälkeen, jos ei nostanu kaasua. Sentään hurja 140-heppanen motti ja automaatti. Hyvin sillä pärjäs.

Ja onhan sitä kesärenkaillakin yleensä ajettu liukkailla. Pärjätty on.





Mäksässä on nyt nastat, kun satuin sopivasti saamaan kerholaiselta viime talveks. Ne oli vielä hyväkuntoset merkkirenkaat. Hyvin on pärjänny niilläkin. :)

Oisin varmaan viime talvena kerran kolauttanu Mäksän, jos siinä ois ollu kitkat alla. Tihkutti sen vertaa sopivasti, että se jääty heti maahan. Ei muuten mitään ongelmaa, mut joku tollo päätti vaihtaa kaistaa eteen ja jarruttaa siihen, kun oli kääntymässä sivutielle. Kävi nastoillakin aika lähellä, ilman niitä ois varmasti liukunu kiinni asti. Ihan kaikkia muitten tollojen temppuja ei vaan osaa varoa, kun ei tuolla aina saa yksinäänkään ajella. :-\


En mä kinastele asiasta ainakaan. Kukin ajaa millasilla renkailla tykkää. Mun autossa kitkat ainakin pelittäny ja tod harvoin kyl meinannu jäädä sutimaan minnekkään, kun osaa ennakoida ym.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Talviteloille
« Vastaus #111 : 25.10.12 - klo:16:32 »
Eikös tän keskustelun pitänyt olla aiheesta "Talviteloille"?
Minä ymmärrän tuon otsikon siten, että jutellaan nim. om. siitä mitä tehdään autolle ennen kuin pannaan säilöön, mihin varastoidaan (vinkkien välitystä), miten säilöt, miksi jne. Huomatkaa siis aiheen sijamuoto - "lle"  (allatiivi) nono

Voisi olla hyvä perustaa toinen aihe otsikolla "MX-5 talvella" (adessiivi)  blink
Sen alla voisi vääntää stooria kitka/nasta, vertailua jonkin muun "sporttisemman" auton talviominaisuuksiin, miten yleensä lämpiää jne.

Olis vaan niin paljon helpompaa jatkossa tarvittaessa etsiä juttuja ... ex vaan?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Talviteloille
« Vastaus #112 : 25.10.12 - klo:18:42 »
10 sivua talviautokeskustelua

Aiheeseen palatakseni, niin sinne meni, talviteloille. Pikainen pesu lumisateessa ja sitten köröttelyä pikkuteitä pitkin suojaan. Oli muuten jännää, en uskaltanut ajaa yli 20km/h.
ex-NA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviteloille
« Vastaus #113 : 25.10.12 - klo:22:49 »
Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)

Mistä saa evoon sopivan lohkon 500:lla? Ja mikä takaa, ettei uusikin lohko ole crankwalkannut?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #114 : 25.10.12 - klo:23:36 »
Tuohon hintaan ihan sama vaikka olis jotain rikki. Kilometrit huomioon ottaen tuskin on crank walkkia ja vaikka olis niin ei paljoa maksa korjata. (jos ei ole porannu lohkoa paskaks ja jos on niin lohkot maksaa ~500e)

Mistä saa evoon sopivan lohkon 500:lla? Ja mikä takaa, ettei uusikin lohko ole crankwalkannut?

ebay. 435€ lohko evo6:sta. ei crank walk jyrsitty. Jos evo3:ia alkaa saamaan 4Ke niin siinähän jää vielä hyvin rahaa ostaa vaikka varamoottori. Nopeesti vilkastuna briteissä koneita saa ~1500e joten varmaan kokonaisia toimivia alakertoja puolella tuosta. Ja tosiaan crank walk ongelma on helppo todeta ja itse korjattavissa. Laakerithan on satasen luokkaa

'99 Miatan BP koneissa crank walk ongelmat ilmeni jo alle 60tkm. Luulis et tuos 221tkm ajetus evossakin olis jo ilmentyny toi jos siinä olis samaa vikaa
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviteloille
« Vastaus #115 : 25.10.12 - klo:23:52 »
Eikös evo kolmosen ja kutosen koneet ole eri päin? Eli ei sovi kutosen kone ainakaan helposti. Evoja kannattaa katsella vasta vitosesta alkaen, koska niissä ei ole crankwalkia.
« Viimeksi muokattu: 26.10.12 - klo:06:59 kirjoittanut Marko »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #116 : 26.10.12 - klo:08:16 »
Eikös evo kolmosen ja kutosen koneet ole eri päin? Eli ei sovi kutosen kone ainakaan helposti. Evoja kannattaa katsella vasta vitosesta alkaen, koska niissä ei ole crankwalkia.

Samaa 4G63 lohkoo ne on. Evo1-9 on samaa tavaraa
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviteloille
« Vastaus #117 : 26.10.12 - klo:08:21 »
Mut ei sovi uudempien koneet evoihin 1-3. Mitsufoorumeilla on juttua aiheesta. Ja noista saattaa pettää männänrenkaatkin.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviteloille
« Vastaus #118 : 26.10.12 - klo:08:40 »
Mut ei sovi uudempien koneet evoihin 1-3. Mitsufoorumeilla on juttua aiheesta. Ja noista saattaa pettää männänrenkaatkin.

Näköjään ne muutti laakereita hieman joten vanhan kampuran kans voi tulla ongelmia. No sit varmaan helpompi vaan ostaa evo3 oma lohko. evo foorumilla noita menee 200-300£ ja ACL race laakerit 80-100£.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviteloille
« Vastaus #119 : 26.10.12 - klo:09:33 »
Jos meinaat ostaa evo 3:n, niin mittaa ensin päittäisvälys kampiakselista. Vaihtokoneetkin saattavat kärsiä samasta ongelmasta.