Kirjoittaja Aihe: huomiovalojen kytkentä  (Luettu 33632 kertaa)

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
huomiovalojen kytkentä
« : 15.05.08 - klo:16:39 »
millä lailla ootte kytkeneet huom.valot?elikkä kysymys on hellan valoista.
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #1 : 15.05.08 - klo:20:17 »
Tällä hetkellä vielä väärin kytketty  ;D Eli saksan ajoilta, mutta luiskahti vahingossa katsastuksesta läpi. Pitäs korjata tälle kesälle.

1) Huomiovalojen tulee toimia samasta katkaisijasta, kuin 'normivalojenkin'
2) Huomiovalot tulee palaa vain silloin kun parkit on päällä ja olla pois silloin kun lyhyet tai pitkät on kytketty

=> Ehdot täyttyy ainakin tämmösellä rautalanka viritelmällä:
Releeltä jännitteen ohjaus huomiovaloille(out), parkkivaloilta signaali sisään releelle(in) ja sit toinen signaali sisään normivaloilta(in). Ja tottakai maa kans.

Tämä signaali sisään normivaloilta tarkoittaa tässä sitä sätöstä, jonka joutuu tekemään kolvaamalla. Eli signaalit lyhkäsiltä ja pitkiltä tulee samaan releen sisääntuloon. Mutta jos nämä yhdistää suoraan piuhoilla, niin silloin virta pääsee releen navalta lyhkäsiltä pitkille ja toisin päin. Tämän estämiseksi kolvataan diodi välille rele - lyhkänen ja toinen diodi välille rele - pitkä. Diodi estää virran kulun toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan virta pääsee kulkemaan (huomioi että kolvaat diodin oikein päin). Eli virta signaali pääsee lyhkäsiltä releelle, mutta ei pääse hötkyilemään tuonne pitkien puolelle.

Näin siis rele saa oikeat käskyt ja huomiovalot palaa vain parkkien aikana.

On sitten eri asia millasta relettä voi käyttää/on hyvä käyttää. Itse en näistä paljoa tiedä ja joku kokeneempi voi sanoa tähän. Maalaisjärki sanois, että huomiovalojen jännite kannattas saada suoraan akulta, eikä varastaa sitä parkkivaloilta. Muuten voi sulakkeen mitoitus käydä pieneksi. Eli tällöin pitäs käyttää relettä, jossa ois 2 ohjaussignaalia sisään ja yks ulos ja virran vois saada akulta. Muuten perusreleellä kaikki se huomiovalojen tarvitsema teho otetaan parkkivalojen sähköistä ja sen piiri kuormittuu enemmän. En sitten tiedä riittääkö sulake tähän.

Toivottavasti auttaa asiassa.. tossa teoriaa, käytäntöön en ota kantaa.. enkä siihen onko jännite- vai maaohjattu kytkentä.
« Viimeksi muokattu: 15.05.08 - klo:23:33 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Nurtsi

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #2 : 15.05.08 - klo:20:26 »
Itse käytin tämmöstä 2 releen kytkentää ja toimii ku junan vessa ;D


Lainattua tekstiä opelclubin sivuilta:



Haluan siis ettei huomiovalot syty silloin kun laittaa virrat päälle - vaan vasta kun kääntää valokytkimen parkkivaloille.
Ja autossani ei ole valoautomatiikkaa...

EDIT: Noniin, nyt löytyi oikeanlainen kahden releen kytkentä - paikallisen autosähköpajan avustuksella.
Homma hoituu kokonaan konehuoneen puolella, joten ei tarvitse purkaa virtalukon ja valonkytkinten ympäristöä.

1. rele
-Ohjausvirta (85) parkkivaloilta, ja maadoitus (86) pitkiltä valoilta
-napa 30 sulakkeen kautta akkuun 12V
-napa 87 toisen releen 30:een

2. rele
-Ohjausvirta (85) parkkivaloilta, ja maadoitus lyhyiltä valoilta (86)
-Huomiovalojen plus-puoli kiinni napaan 87

Tällöin ajovalojen (sekä lyhyitten, että pitkien) plus-puoli toimii maadoituksena, kunnes jommat kummat valot kytketään. (silloin releen ohjauksen maadoitus muuttuu plussaksi)
Huomiovalot tietenkin palavat vain pelkkien parkkien kanssa.

Ainut huono puoli kun käyttää kaukovalovilkkua, niin huomiovalot sammuvat - mutta syttyvät sen jälkeen heti uudelleen. Eipä siitä käytännössä kai mitään haittaa ole, enkä uskoisi katsastussetienkään siitä suuttuvan.

ps. sitä diodia ei tarvittu...

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #3 : 17.05.08 - klo:11:40 »
tänks veri mats ;) neuvoista.tänään pitää säveltää jotain valojen eteenpäin.off topic.Vesculle vielä kiitos valovermeistä
umpiot paikoillaan ja hyvin pelittää :-*
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #4 : 11.06.08 - klo:17:39 »
Itellä oli kans jo ostettaessa varmaan saksassa asennetut (jenkkimallin auto kuitenkin) "huomiovalot" tossa etupuskurin ilmanotossa, mutta päädyin ottamaan ne pois. Epäselvää oli niiden laillisuus. Ensinäkin lain kirjaimen mukaan "Valaisimien keskinäisen etäisyyden tulee olla vähintään 0,6 metriä tai, jos auton leveys on pienempi kuin 1,3 metriä, vähintään 0,4 metriä. Huomiovalaisimien etäisyys auton sivusta saa olla enintään 0,4 m.". Ootteko itte mittailleet, että täyttyykö noi vaatimukset, jos valot siellä aukon reunoilla? En jaksais hirveesti kuunnella jotain katsastus/poliisimiehen napinaa jostain tollasesta.

Toinen homma oli, että valot oli kytketty siten, että ne palaa aina kun on virta päällä eli metsään menee sekin. Muutenkin johtoviritykset oli sen verran hazardin näköisiä, että oikosulut ei olis kovinkaan harvinaisia. Otin siis pois kun ei ne lopulta kovin hienot edes olleet.

Lisäkysymys kuuluu onko noi siis virallisesti huomiovalot vai lisäajovalot vai sumuvalot vai mitä lie. Ilmeisesti katsastuksessa ei sanottu asiasta mitään tai sitten edellinen omistaja oli kytkenyt ne pois siksi aikaa.

http://www.mx5club.co.nz/maintenance/driving_lights/

Mites taas laki suhtautuu linkin kaltaiseen hommaan eli vilkun ja parkin paikat vaihtaa paikkaa keskenään ja parkkivalo saa 21w polttimon 5w tilalle. Noi "umpiotkin" vois olla vielä mx5partsin kirkkaat. Eli saako noin tehdä? Voiko muutoskatsastaa hyväksytyiksi? Kiinnostaako tollasesta nipottaminen oikeesti ketään? Tollasilla "parkeilla" vois jo hyvillä mielin ajella esim. taajamassa ilman ajovaloja vaikka ei sekään ole sallittua, ellei noita saa huomiovalojen piikkiin ;)

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #5 : 11.06.08 - klo:22:02 »
Ei huolta laillisuuden kanssa. Monella MX-5 omistajalla on huomiovalot ja täysin laillisesti. Muuta vaan se kytkentälogiikka oikeeks.
-Piti käydä nyt mittailemassa oikein ja itsellä valosta valoon on juuri 61cm ja maastakin on vielä yli 27 cm, vaikka autoa madallettu n 40mm. = ehto täyttyy.
-Jos huomiovalot palavat vain valokytkimen 'keskimmäisessä' asennossa niin silloin kytkettykin oikein.
Tän jälkeen ei oo poliiseilla ja katsastusmiehillä mitään sanomista. Ei ole syytä. Ja valoissa E-hyväksyntä.

Muistaakseni valojen pitää olla katsastuksessa käytössä jos lasit näkyvissä. Eli ei riitä pelkkä käytöstä pois kytkentä, vaan pitäs ottaa joko kokonaan pois puskurista tai sitten peittää suojakuorilla. (Niinkuin joskus sumarit ja lisäpitkät)

Tosin joskus voi nuo valot luiskahtaa läpi vaikka toimiski hieman oudolla logiikalla..
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #6 : 11.06.08 - klo:22:04 »
Tollasilla "parkeilla" vois jo hyvillä mielin ajella esim. taajamassa ilman ajovaloja vaikka ei sekään ole sallittua, ellei noita saa huomiovalojen piikkiin ;)

Meillä on jenkkimallin Miata, eli keltaiset huomiovalot kyljissä on kytketty palamaan. Olen ajanut nyt 6 kesää, aina valosalla pelkästään parkeilla. Koskaan ei ole miliisit asiaan puuttuneet mutta muutama bussikuski jaksaa valoja joskus väläytellä.

Ei kai me tarvita "oikeita" huomiovaloja. ;)
« Viimeksi muokattu: 12.06.08 - klo:09:22 kirjoittanut E38 »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #7 : 11.06.08 - klo:22:18 »
Koskaan ei ole miliisit asiaan puuttuneet mutta muutama bussikuski jaksaa valoja joskus väläytellä.

Ei kai me tarvita "oikeita" huomivaloja. ;)

Itsekin olen ajellut paljon parkeilla. Yhden kerran poliisit vilauttivat valoja ja toisen kerran puhallusratsiassa kehotettiin laittamaan valot päälle.

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #8 : 23.07.08 - klo:13:00 »
Olen nyt ajellut vuodesta 1994 alkaen parkeilla kaikki valoisat ajat, sen perästä kun katsastussetä yst. otatti suomalaisen diilerin asentamat huomivalot pois.

Pari kertaa ovat poliisit vastaanajellessaan jaksaneet asiasta vilkutella valoilla, ja kerran jopa ämyrillä antoivat suullisen kehoitteen ajovalojen sytyttämisestä.

Eivät nitisseet parkeista edes siloin kun kävivät ihmettelemässä missä mun etukilpi on :) No, tämäkin oli jo juhannuksena -97.
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #9 : 23.07.08 - klo:17:00 »
Itse ajoin myös edellisellä NA:llani parkit päällä päivisin. Pitkillä matkoilla alkoi usen ärsyttää vastaantulevien valonräpsytykset. Onko pientä autoa muka niin vaikee nähdä ilman valoja kirkkaalla päivällä? Muutaman kerran kävi mielessä jos olisin vaihtanut parkkien ja vilkkujen paikkaa. Tuon oon nähny muutaman miata.netissä tekevän...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #10 : 24.07.08 - klo:09:25 »
Oon nyt kans ajellu parkeilla vaan eikä ketään kiinnosta tai kukaan ole väläytelly valoja toistaiseksi.

Löyty googlesta mielenkiintoinen juttu, että huomiovalot tulee pakollisiksi uusiin autoihin 2011. Bensankulutuksen arvioitu lisäys varmaan johtuu siitä ettei juurikaan muissa maissa ole ajovalopakkoa vaan sulle pikemminkin väläytellään et ota nyt helvetti ne valot pois ;)

http://www.motorauthority.com/news/news/eu-to-mandate-daytime-running-lights/
http://www.fleetnews.co.uk/FNE/story/?nID=46430

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #11 : 24.07.08 - klo:10:15 »
Itse ajelen 99% ajosta katto auki ja aina ilman ajovaloja.

Valojen vilkuttelijoille on hyvä vilkuttaa kädellä takaisin  ;)

jone

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #12 : 24.07.08 - klo:19:33 »
Asensin keväällä huomiovalot ja kytkennät tein maahantuojan alkuperäisen ohjeen mukaan, jolloin valot palavat parkkien kanssa heti kun sytytysvirta on kytketty. Katsastuksessa kuun alussa ei mitään moitetta aiheesta.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #13 : 25.07.08 - klo:18:20 »
Saakohan noita valoluukkuja aukeamaan muutaman sentin, kun huomiovalot on päällä?
Voisi hommata semmoiset kapeat (~2cm korkeat, 12cm leveät) ledihuomiovalot lamppujen yläreunaan.

Onko huomiovalojen asennuksessa väliä onko valot pystyssä vai vaakatasossa?

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: huomiovalojen kytkentä
« Vastaus #14 : 23.08.08 - klo:21:53 »
Österbotten kyseli, et saisiko humarit syttymään startissa. Saa. Eli nyt laitoin toimimaan näin:
Tarvittiin vaihtorele ja 2 diodia . Kun signaali tulee, niin katkoo lähtöä silloin.
87A = + jännitelähtö humareille
85 = maa
86 = signaali (+) lyhkäsiltä ja pitkiltä, diodit välissä
30 = + Jännite, virtalukolta
87 = jäi tyhjäksi

Starttaan auton, viiksi off = Vain huomiovalot syttyy (vain edessä valoa)
Viiksi keskiasento = Huomiovalot + parkit (edessä ja takana valoa)
Viiksi lyhkäset tai pitkät = Parkit + lyhkäset tai pitkät (huomiovalot off)

Jos haluaa vain keskiasennossa huomiovalot palamaan, niin 30 = + jännite pitää saada parkkivalojärjestelmästä, ei virtalukolta.

Eli jos nyt unohdan laittaa päivällä valot päälle, niin ainakin keulalla on huomiot palamassa. Normaalissa ajossa viiksi keskellä. Melkein kuin nykyautojen valoautomatiikka  :D
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT