Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: zio - 12.05.10 - klo:09:26

Otsikko: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: zio - 12.05.10 - klo:09:26
Aloitetaan perinteisellä. Vanha auto on vanha auto vaikka mitä tekisit.

N.viikko sitten alkoi kolina "tai pikemmin kilina/klik klik ääni" joka kuuloistaisi siltä että tulee pelkääjän puolelta edestä.
Asfaltilla ajaessa kilinää/kolinaa ei kuulu mutta mukulakivillä ja töyssyissä kylläkin.

Viime viikonloppuna nostin keulan ylös ja tutkin pelkääjän puolen alustan osia mutta suoraan ratkaisua ei löytynyt, kaikki oli kireällä eikä mitään silmään viallista näkynyt.

Varmasti tuo Coil over alusta on yksi syy kilinää kun se on varsin jämäkkä mutta alusta on ollut kokoajan löysimmällä joten hieman ihmettelen.
Huomenna on tarkoitus aloittaa alustan osien maalaus / kunnostus projekti ja samalla tutkia tätä lisää.

Ärsyttää vain tuollaiset äänet. Auto meni leimastakin läpi ilman mitään huomautuksia joten se viittaisi pikemminkin johonkin nyt löysällä olevaan vaikka kaikki onkin jo käyty läpi., mikäli jollain tulisi jotain vinkkejä mieleen niin kaikki ovat tervetulleita.

-Joni-
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Marok - 12.05.10 - klo:12:32
En sano, että sun tilanteessa johtuis tästä, mutta mulla on tälläinen havainto.

Mukulakivillä kuskin puolella kuuluu korkealla taajudella oleva kilkatus, ei mitenkään hirmu kovalla äänellä. Ensin kuulosti siltä, että kojelaudan alla/sisällä on joku metallinen kiinnike irti tai johonkin putkeen hakkaa jokin muovinen tai muuten kova kappale.

Lopulta paljastui, että konepellin vasen sarana kilkattaa mukulakivillä väljyyttään ylösalas ja ääni johtuu sisälle rintapellin kautta. Metallinen kilinä loppui, kun laittoi vaahtomuovin palan konepellin väliin, niin että sarana kanittaa kokoajan kevyesti ylöspäin. Ihan tuurilla keksin, kun jostain syystä naputtelin konepeltiä...
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 12.05.10 - klo:21:54
Mulla on sama ilmiö kuin ziolla ja pahenee joka vuosi. Ei kuulu talvella mutta taas kun kelit lämpis niin alko kuulumaan.

Jarruttaessa voimakkaammin kuuluu pamaus jostain apparin puolelta ja vikaa ei löydy. Sanoin katsurillekkin siitä eikä sekään löytänyt sitä.
Yksi mikä se voisi olla on jarrusatula jos siinä on väljää meinaan kolahdus kuuluu satunnaisesti taas nopeasti liikkeelle lähtiessä. Eli edes takas liikkeessä on väljää jossain mutta ei tunnu kuin äänenä. Ärsyttävä vika.

Edit: ja mullakin oli vastaava kilinä ja se johtui rattiputken luona olevasta irtonaisesta peltikiinnikkeestä jossa on joku rele kiinni.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Urban - 12.05.10 - klo:23:29
Kuin myös pelkääjän puolella mukulalla ja kuopissa matalaa kolinaa (ei kilinää). Parhaiten kuuluu hitaassa vauhdissa. Vikaa ei oo kukaan löytäny tähän mennessä. Ens viikolla vaihtuu puslat, jouset ja iskarit niin katotaan vaikuttaako.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: zio - 14.05.10 - klo:08:41
Itse en usko että johtuu iskareista ja jousista koska ne ovat ihan uudet mutta puslat ja muita alustan osia on toki vanhoja.
Tänään on tarkoitus nostaa keula ylös ja alkaa katselemaan mitä sieltä oikeasti löytyy vaikka viimeeksi katselin niin ei silti mitään silmiin osunut.

Marok:
Tuossa safkiksella ajattelin kokeilla tuon sinun vinkkisi jos olisikin siitä kiinni.

-J-
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: e_o - 14.05.10 - klo:09:50
Tänään on tarkoitus nostaa keula ylös ja alkaa katselemaan mitä sieltä oikeasti löytyy vaikka viimeeksi katselin niin ei silti mitään silmiin osunut.

Yksi jonka voisi tarkistaa on jarrupalojen jouset. Siellä pitäisi olla peltiklipsut palojen ylä- ja alapäissä ja v-malliset rautalangat palojen välillä.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: zio - 14.05.10 - klo:10:20
e_o:

Tämäkin on käynyt mielessä ja ajattelin tänään katsoa jarrujen tilanteen kun muutenkin olen Jarrujen kimpussa muutenkin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä, vieläkin saa kaikkea tarkastettavaa ehdottaa kun auto on tänään hetken pukeilla vaikka hieno sää olisikin ajella.

-Joni-
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Urban - 22.05.10 - klo:00:09
Oma kolina katosi oikealta edestä kun vaihtu jouset, iskarit ja pu-puslat. Itse veikkaan syylliseksi koiranluun kulunutta puslaa.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: zio - 23.05.10 - klo:12:49
Urban:

Veikkauksesi osui oikeaan.

Perjantaina päätin että nyt saa vika luvan löytyä, purin koko keulan kun tuttuvani sanoi että se kuuluu jostain korin osasto jota itse kyllä ihmettelin mutta kun kyseessä oli autoalan ihminen niin hyväksyin vastauksen :D  Mutta kun olin hänen kanssaan ajamassa tolla viime viikolla niin se oli kuunnellut väärää ääntä joka on pakosarja/putken suojapellin resonointi resonointi joka on toki siihen hieman normaalista poikkeava ääni.

Sitten kun olin keulan purkanut niin tuli toinen tuttu käymään pihassa kun tuota purin ja etsin kolinaan, tehtiin niin että ajoin piha tietä jossa muutama töyssy ja hän käveli vieressä ja kuunteli ääntä joka kuului liiankin hyvin.

Auto takaisin pihaan ja heilutettiin autoa silleen että itse olin keulan alla ja vika löytyi eli apparin puolen koiranluu.

Nyt pitää alkaa metsästää lyhyempi koiranluita jotta noista ei tule ihan pelkkää kulutus tavaraa :D  Meinaan koiranluun asento on noin paljon madalletussa "hieman erikoinen".  Tärkeintä että vika nyt löytyi :)

-J-
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: zio - 26.05.10 - klo:10:26
Alku "hätään" ostin uudet vakio koiranluut jotta pääsen kolinasta ainakin väliaikaisesti eroon mutta seuraavaksi tulee kiinni Uniball versiot joita juuri selvittelen.
Tokihan tämä ratkaisu on hieman kalliimpi mutta en halunnut pitää autoa pois ajosta tuon takia ja ei kehdannut enää ajaa mihinkään kolinan vuoksi.

koiranluun alapään pultit oli sitten silleen kiinni ettei tarvinnut avata vaan ilmasahalla palasiksi.
http://joni.1g.fi/kuvat/Menopelit/Mazda%20MX-5/Project%20MIATA/Varasto/miata_vanhat_koiranluut.jpg?rotate=50

Vanhat koiranluut olivat aivan loppu joten eipä ihme että pitivät tuollaista meteliä.

Etupään kolinat katosivat sen sileäntien mutta nyt kun ei edessä kolise niin kuulostaa että takana tulossa vastaava projekti eteen. Samanlainen mutta pienempi ääni mikä ei onneksi vielä kuulu ulos.

Oli oikein juhlaa ajaa mukulakivillä keskustassa kun ei tarvinnut hävetä kolinaa mikä kuului vielä yllättävän pitkälle ulos.

-J-
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Simppa - 11.04.11 - klo:22:23
Alustan vaihdon jälkeen takaa oikealta on alkanut kuulua kolinaa. Välillä kuuluu vähemmän ja välillä enemmän. Vaihdoin tänään säädettävät koiranluut ja kallistuksenvakaajan puslat. Ei auttanut. Sitten huomasin akun vieressä löysällä olevan peltisuojalevyn. No ei ollut sekään. Mä oon niin allerginen kaikenmaailman narinoille ja kolinoille, että ratkaisu pitää löytyä.

Kolina vaikuttaa tulevan varsinkin kun kääntyy oikealle ja kuorma kevenee oikealta puolelta. Voisikohan olla kiinni siitä, että iskarista loppuu joustovara ulos päin? Alustana on vmaxx ja madallus melko maltillinen (vanteen keskeltä lokariin 31 cm).
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 11.04.11 - klo:22:30
Tippuuko siis jousi iskarissa löysälle kun nostat auton kulman ylös? Voi olla iskarikin paskana heti uutena. Iskarin sisällä oleva mäntä voi olla hiukan irti varresta(itselläni on yksi tälläinen tapaus tullut eteen).
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Samsa - 11.04.11 - klo:22:40
Vinkuuko kellään muulla kovakatto 180km/h jälkeen? Ärsyttävän kova ujellus. Pitää koittaa kangaskatolla ja varmistaa että kuuluuko se tosiaan tuosta kovakatosta.
edit: johtu kovakatosta
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Simppa - 12.04.11 - klo:07:34
Tippuuko siis jousi iskarissa löysälle kun nostat auton kulman ylös? Voi olla iskarikin paskana heti uutena. Iskarin sisällä oleva mäntä voi olla hiukan irti varresta(itselläni on yksi tälläinen tapaus tullut eteen).

Ei, kyllä se pysyy koossa. Mikään ei ole irti tai löysällä kun perä on ylhäällä. Tosi vaikea muutenkin paikallistaa koko kolina kun välillä se kuuluu selkeämmin ja välillä vähemmän.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 12.04.11 - klo:07:50
Ei tohon jää enää kuin vetarit jotka on nyt eri kulmaan kuluneet kuin mitä madalluksen kanssa
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: hrnt - 12.04.11 - klo:11:23
Mulla kuulu viimekesänä takaa kolahdus kun reippaammin käänsi oikealle, ja kauhee selvittely missä on väljää. Syypäänä oli paikka-aine pullo joka oli hypännyt pois kolostaan johon sen sen olin tunkenut tunkin ja työkalujen väliin. Ääni kuului siitä kun purkki kolahti peltiin aina tiukemmissa mutkissa...
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Simppa - 15.04.11 - klo:20:53
Tadaa! Vika löyty!

Se oli sittenkin pakoputki, joka oli noin puolen sentin päässä oikeasta hinauskoukusta. Oikealle käännyttäessä putki siirty sen neljä milliä suuntaan ja millin tärinä sai aikaan sen klonksunnan. Että on muuten nyt mukava ajaa, kun ei oo juuri mitään vikaa autossa (paitsi vasen takapyörä on eri sorttia kun alkuperäinen on suoristettavana...)!!
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 15.04.11 - klo:21:13
Joko sä kieroks paukkasit ne???
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Simppa - 15.04.11 - klo:21:20
Joko sä kieroks paukkasit ne???

Yks oli jo valmiina vähän vinksallaan.... Ei paljo, mutta sen verran että persiissä tuntuu. Kävin tasapainottaan, mutta siellä kaveri sanoi, että yks on vähän soikeena. Täällä on onneks yks halpa paikka, jossa tuon ehkä saa oikastua. Täristikö nuo sulla yhtään? Sekin vois auttaa, jos heittäis tuon huonomman eteen. Ilmeisesti tuo perä on vähän krantumpi tasapainon suhteen.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 15.04.11 - klo:21:31
Ainakin viimeks olivat rengaskoneessa kyllä suorat joka suuntaan. Ei se kyllä täristellytkään mulla.

Tuntus oudolta että soikee olis kun yleensä ne menee kieroiks jos jotain tulee.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Klasu - 16.04.11 - klo:16:43
Vaikkei alustan osa olekaan niin onko kuinka monella sisälokarit vielä kiinni edessä? Tarkemmin niillä jotka ovat autoaan madaltaneet. Kaikki alustan kolinat olen jo saanut karsittua, mutta noi sisälokarit pitää aivan hirveän äänen joka möykyssä kun renkaat raapasee niitä vasten. Mietin että heittäiskö ne kokonaan hyllylle vai pitäiskö leikata pois kaikki paitsi se perimmäinen osa joka estää paskan lentämisen oven saranoille...
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 16.04.11 - klo:19:27
Mulla ei ainakaan ole kuin ne takaosat kiinni. Nehän on muutenkin erilliset muovinpalat siitä etummaisesta osasta.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Klasu - 16.04.11 - klo:21:08
Ai sulla on erilliset, mulla on ihan yhtenäiset joita olen jo hiukan modannut ettei kokoajan hankaa, täytyy varmaan pistää puoliksi ens kerralla kun pääsee talille.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Kari - 23.05.11 - klo:18:03
Osallistunpa minäkin tähän arvuuttelukisaan ennenkuin olen edes katsonut auton alle  :D

Takana kolahtaa epätasaisuuksissa jotakin. Ääni kuulostaa siltä kuin 1/2" vääntiön jatkovarsi olisi irrallaan tukivarren päällä. Ääni tulee selkeämmin oikean puolen osuessa kuoppaan. Ääni kuuluu myös tarpeeksi ison röykyn osuessa vasempaan fillariin, mutta silloinkin kuulostaa tulevan oikealta. Kallistuksenvaimentimen osasia ensimmäisenä epäilisin. Pakoputki ei pikaravistuksella ottanut mihinkään.

Lisäksi nyt kun olen tuota tarpeeksi pitkään katsellut, totesin oikeassa takapyörässä olevan enemmän negatiivista camberia kuin vasemmassa.

Takakontin rojujen poistolla ei ollut vaikutusta, ja akku on kiinni.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Tem - 23.05.11 - klo:21:50
Lisäksi nyt kun olen tuota tarpeeksi pitkään katsellut, totesin oikeassa takapyörässä olevan enemmän negatiivista camberia kuin vasemmassa.

Kah, varmistin just viikonloppuna omastani saman silmämääräsen epäilyn. Oikealla takana oli kakspistejotain, mikäköhän lie siihenkin syynä. Säätyi kyllä hyvin takas tontille, eikä siellä päällepäin näyttänyt mitään osumaakaan olevan missään.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Kari - 02.07.11 - klo:21:36
Takana kolahtaa epätasaisuuksissa jotakin.

Kolinan syy selvisi. Takajarrusatulat heiluvat ja kolisevat, liukutapit ovat reikiinsä väljät  :o Vikahan on siinä, että alemman tapin reiässä oleva kumiholkki on silminnähden kulahtanut. Onneksi tuo näyttää kuuluvan satulan tiivistesarjoihin, esim. kuvassa (http://www.mx5parts.co.uk/images/rearcaliperkit.jpg) alhaalla keskellä, joten korjaus ei tule kalliiksi.

Kaikenlaista, sano  donatello
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 02.07.11 - klo:22:30
Siis kyllä ne liukutapit kuuluu olla aika tiukat eikä missään nimessä väljät. Sen tiukkuuden takiahan ne menee jumiinkin kun hiukankaan ruostetta pintaan ottavat.

Ne on varmaan hiottu paperilla väljiksi jos ei kilometrit ole syöneet.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Kari - 30.07.11 - klo:21:32
Tapit ovat keltapassivointeineen virheettömät. Sitä sitten en tiedä onko ylemman tapin reikä liian väljä, vai miksi tappi pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Kolina kuitenkin poistui alemman tapin väljistyneen kumipuslan uusimisella  clap
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Kari - 09.10.11 - klo:19:15
Uutta pulmaa tämän topikin alle:

Huomasin hiekkakentällä hitaasti kääntyillessä että ratin kautta välittyy ilmentymää väljyydessä etupäässä. Isompaa kolinaa ei tunnu, mutta jotain on irti.

Tänään tutkin oikeanpuoleisen eturipustuksen. Pulttasin jarrulevyn kiinni joten sen irtonaisuus ei vaikuta nyt. Olka-asetelmaa käsin kokeilemalla pieni klappi tuntuu, tai oikeammin kuuluu, niin 12-6 kuin 9-3 otteillakin.

Nämä eivät vaikuta:
-Jarrun painaminen. Sulkee pois väljyyden laakerissa, eikö?
-Alatukivarren nostaminen tunkilla.
-Ylä- ja alatukivarren välistä tunkkaaminen. Ylä- ja alapallot menevät kireälle (samoin kuin puslat), joten jos kolke olisi jostain noista, olisi se tällä poistunut?

Se, millä klappi poistuu, on raidetangon päästä tunkilla nostaminen. Yritin riuhtoa myös raidetangosta, mutta siitä ei saanut mitään ääntä syntymään.

Onko se vikapaikka sitten ulompi raidetangon pää? Muita hyviä testejä?
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: flyby - 09.12.19 - klo:20:25
Alusta kolisee. NB missä on joku halvin coilover sarja.
Katastuksessa ei ollut missään nivelissä väljää.
Onko mahdollista, että uniball iskarin yläpäässä ei ole kumia?
vielä en ole purkanut tolppaa pois, mutta onko mahdollista.
Onko mahdollista, että yläpään korvaa orggis lautasella/laakerila?

kolahtelee terävissä kuopissa.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 09.12.19 - klo:23:17
Koiranluut kolisee näissä kuten vakajatangon kumitkin eikä inssi niitä usein edes huomaa.

Sitten on tosiaan halpis sarjan coiloverit joista mäntä osaksi irronnut varresta jolloin kolina tulee iskarin sisältä.

Yläpäästä hankala sanoa kun ei tiedossa alustan merkkiä mutta harvemmin se yläpää itsessään kolisee ellei ole kuten mulla eli iskarin yläpäästä oli kierre korkannut takana ja se pääsi muutaman millin antamaan välystä.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: hrnt - 10.12.19 - klo:10:48
Kyllähän noita aftermarket yläpäitä tehään niin kumilla ku ilmanki, ja varsinki yläpää jossa on uniball voi hyvinki olla väljä.

Jos ei väljää meinaa löytyä kannattaa ettiä muutki kolinan mahdolliset lähteet, esim. putki saattaa hyvin kolahtaa töyssyissä/reippaammin kantatessa koriin, ja on itellä tunkkiki kolissu kontissa terävissä töyssyissä niin että olin varma että alustassa on jotain väljää.
Otsikko: Vs: Alustan kolinaa.
Kirjoitti: Make - 10.12.19 - klo:11:49
Hrnt huomioon että jos vaihdettu putkisto muu kuin vakio niin osuu osassa vehkeistä riippuen vähän miten on pultit sun muut kiristetty niin kuskinpuoleiseen vetariin.
Lähinnä niihin vetarin kiinnitysmuttereihin.

Joutunut useampaa säätämään sen takia.
Voi kuulua jopa koko ajan mutta yleensä montussa juurikin nappaa hitusen kiinni.