Kirjoittaja Aihe: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?  (Luettu 5603 kertaa)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Kuten tuolla toisessa keskustelussa kerroin, tuli talliin myös toinen avo jossa on takapenkit. Tästä syystä Mäksä aloittaa pitkän, vuosia kestävän arkistoinnin lämpimässä +18c autohallissa. Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä auton seisottamisesta? Nämä on mielessä mitä pitää ottaa huomioon:

- Tankki täyteen
- Perusteellinen pesu, kuivaus, vahaus ja peite päälle.
- Renkaisiin ylipaineet jotta pysyisivät pyöreinä (vai auttaako mitään?)
- Akussa on Ctekin pikalataus kytkentä ja olen ajatellut sitä latailla mutta olen asennoitunut, että akku sippaa väkisin tässä ajassa

Sitten kysymyksiä:

- Kumpi on parempi: Auto pukeille ja antaa seisoa niillä vuosia ja käynnistelee konetta, antaa köydä joutoa lämpimäksi vaikka 2kk:n välein. Vai ei pukeille ja ajaa autolla vaikka 2kk:n välein hallin sisällä. Itse olen ajamisen kannalla niin jarrut pysyvät näin parempana(?) ja kone saa muuttuvaa rasitusta. Pukeilla jouset varmaan pysyisivät parempana?

- Jakopäänhihna on vaihdettu 4tkm sitten (tänä kesänä). Jos seisotan autoa seuraavat 6 vuotta (vaihtoväli 7 vuotta) niin onko hihna sittenkin vaihtokunnossa vaikka sillä ei ole käytännössä ajettu yhtään. Meneekö se siis "ilmasta" haperoksi?

- Otanko ilkivalta/palovakutuuksen? Halli on lukollinen ja kameroitu mutta jos käy paska flaksi niin ilman vakuutusta ei jää mitään käteen...

- Missä ajassa auto lähtee rekisteristä kun sitä ei katsasta? Mitä sitten?

Olenko unohtanut jotain muuta?

« Viimeksi muokattu: 12.09.11 - klo:21:59 kirjoittanut E38 »

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #1 : 12.09.11 - klo:22:12 »
Ehdottomasti toi vakuutus kun sitä aiot säästää myöhemmille vuosille. Eihän se ole kuin luokkaa 100e vuodessa. Onko akkua edes pakko pitää autossa kiinni (jos siis pitkiä aikoja seisoo ilman että autoon kosketaan)?

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #2 : 12.09.11 - klo:22:20 »
Suosittelen ajamista, pitää tiivisteet jne (paremmassa) kunnossa, pienempi riesa kuin jousien kuoleentuminen.
Lisää bensan sekaan säilymistä parantavaa ainetta, nyky polttoaine kun ei kestä vuottakaan. Kannattaa lukea lisäaineen pieni printti kuinka pitkään se auttaa ––> aja tankki tyhjäksi. Pilalle menneen bensa liejun/tahnan putsaaminen taitaa olla enempi kaikki vaihtoon huolto.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #3 : 12.09.11 - klo:22:38 »
Peittelystä ollaan yleensä kahta mieltä... mielellään ei kuitenkaan mitään "kumisukkaa" vaan ihan lakanakangasta, jonka alle ei missään tilenteessa kosteus pääse tiivistymään - ja estää kuitenkin pölyä piintymästä maalipintaan. Tilan tuuletushan on tietty varsin merkittävä tekijä.
Toiset laittaa lisäksi sisälle erilaisia kosteussyöppöjä. Kemikaaleihin perustuvat toimii - ehkä yhden talven vedet keräävät. Toisissa kärryissä on kuivia kakkosnelosia.

Mutta toisaalta -
parastahan autolle olisi, jos se saisi niellä kilometrejä asiallisessa hoivassa.... eli myynti (minulle siis) tai vuokraus :)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #4 : 12.09.11 - klo:23:06 »
Onko akkua edes pakko pitää autossa kiinni (jos siis pitkiä aikoja seisoo ilman että autoon kosketaan)?

Akku olisi kiinni takaluukussa siksi kun käynnistäysin koneen / ajaisin hallin sisällä (moottorin lämpimäksi) n 2kk:n välein. Akun kiinnittäminen takaboxiin on ärsyttävä asento selälle.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #5 : 12.09.11 - klo:23:10 »
Lisää bensan sekaan säilymistä parantavaa ainetta, nyky polttoaine kun ei kestä vuottakaan. Kannattaa lukea lisäaineen pieni printti kuinka pitkään se auttaa ––> aja tankki tyhjäksi. Pilalle menneen bensa liejun/tahnan putsaaminen taitaa olla enempi kaikki vaihtoon huolto.

Laitan vPoweria mutta eikö sekään kestä vuotta pidempään? Ajattelin että 5 vuotta se nyt ainkin menisi.  facepalm Tämä taitaa olla suurin ongelma. Jos laitan tankin täyteen niin en saa tankkiä tyhjäksi 20:ssä vuodessä jos koitan ajamalla (hallin sisällä) sen tehdä. Mistä tollasta lisäainetta kannattaa kysellä?

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #6 : 12.09.11 - klo:23:17 »
- Otanko ilkivalta/palovakutuuksen? Halli on lukollinen ja kameroitu mutta jos käy paska flaksi niin ilman vakuutusta ei jää mitään käteen...

- Missä ajassa auto lähtee rekisteristä kun sitä ei katsasta? Mitä sitten?

Liikennekäytöstä poisto ja "täydet" vakuutukset päälle. Ei maksa kuin kymppejä vuodessa. Katsastamattomuus ei enää aiheuta rekisteristä poistoa, mutta auto on sitten katsastettava heti kun sillä halutaan ajaa.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #7 : 12.09.11 - klo:23:19 »
Itse ottaisin ajoon jossain vaiheessa. Esim kuukaudeksi parin vuoden välein. Kuluja tulee katsastuksesta ja vakuutuksista mutta kohtuullisesti kuitenkin ja auto pysyisi parempana.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #8 : 12.09.11 - klo:23:25 »
Laitan vPoweria mutta eikö sekään kestä vuotta pidempään? Ajattelin että 5 vuotta se nyt ainkin menisi.  facepalm Tämä taitaa olla suurin ongelma. Jos laitan tankin täyteen niin en saa tankkiä tyhjäksi 20:ssä vuodessä jos koitan ajamalla (hallin sisällä) sen tehdä. Mistä tollasta lisäainetta kannattaa kysellä?

Aineita löytyy vaikka Motonetista (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/608071/0).

Mun mielestä tuossa kannattaa tehdä vähän valintaa sen välillä että haluaako oikeasti säilöä autoa pitkän aikaa vai pitää sen koko ajan ajettavissa. Jos sitä ei ole tarkoitus viedä ulos viiteen vuoteen, niin nuo kahden kuukauden välein käynnistelyt ei välttämättä riitä kuitenkaan pitämään paikkoja kunnossa. Mielummin sitten kerran vuodessa reilumpi tarkastus ja huolto, uudet bensat, paikkojen rasvausta jne.


E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #9 : 12.09.11 - klo:23:27 »
Peittelystä ollaan yleensä kahta mieltä... mielellään ei kuitenkaan mitään "kumisukkaa" vaan ihan lakanakangasta, jonka alle ei missään tilenteessa kosteus pääse tiivistymään - ja estää kuitenkin pölyä piintymästä maalipintaan. Tilan tuuletushan on tietty varsin merkittävä tekijä.
Toiset laittaa lisäksi sisälle erilaisia kosteussyöppöjä. Kemikaaleihin perustuvat toimii - ehkä yhden talven vedet keräävät. Toisissa kärryissä on kuivia kakkosnelosia.

Mutta toisaalta -
parastahan autolle olisi, jos se saisi niellä kilometrejä asiallisessa hoivassa.... eli myynti (minulle siis) tai vuokraus :)
-E

Mulla on bilteman nylon peite joka on ollut auton päällä talvisin ja sitä ajattelin käyttää nytkin. Kosteutta ei tule kun hallissa on +18c ympäri vuoden.  Pystyn pesemään auton myös hallissa ja se tulee varmasti pari kertaa vuodessa myös tehtyä. Sisälle laitettavat kosteuden syöjät on hyvä vinkki!

Auto on niin helmi, että en usko että montaa samanlaista (bonestockkia - orggisosilla vuosia huollettua) on maassa. Tänä kesänä on vaihdettu kaikki hihnat, vesipumppu, säädettävät iskarit ja Eibachin jouset, tehty Fortekäsittely. Viimeisen 30tkm:n aikana ohjausakseli, etupään nivelet, syylari, jarrusatulat, termostaatti, vanteet renkaat, katalysaattori jne. + autolla ei ole koskaan ajettu talvella. Mulle auto on henkisesti 15t€ arvoinen joten parempi pitää ja säästellä pojalle siitä auto! Saahan se kortin jo 13v päästä! ;D

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #10 : 12.09.11 - klo:23:36 »
Itse ottaisin ajoon jossain vaiheessa. Esim kuukaudeksi parin vuoden välein. Kuluja tulee katsastuksesta ja vakuutuksista mutta kohtuullisesti kuitenkin ja auto pysyisi parempana.

Ehkä joutuu miettimään jotain tälläistä sittenkin. Mäksä taitaa olla pikkasen herkempää tekniikkaa kuin jotkut 60-luvun Cadillacit jotka ei ole moksiskaan parin vuoden seisomisesta...

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #11 : 12.09.11 - klo:23:45 »
...
Auto on niin helmi, että en usko että montaa samanlaista (bonestockkia - orggisosilla vuosia huollettua) on maassa. Tänä kesänä on vaihdettu kaikki hihnat, vesipumppu, säädettävät iskarit ja Eibachin jouset, tehty Fortekäsittely. Viimeisen 30tkm:n aikana ohjausakseli, etupään nivelet, syylari, jarrusatulat, termostaatti, vanteet renkaat, katalysaattori jne. + autolla ei ole koskaan ajettu talvella. Mulle auto on henkisesti 15t€ arvoinen joten parempi pitää ja säästellä pojalle siitä auto! Saahan se kortin jo 13v päästä! ;D
Ymmärrän hyvin. Samat aatokset nykyisen harrsteautoni (VW 1600 TL -66) kanssa. Ei voi myydä. Nyt etsitään kuumeisesti tilaa, jossa säilöä - ja josta saisi sitten sen myös tuulettumaan haluttaessa. Ja odotellen, että kundi (jolla jo kortti) innostuisi - eli ymmärtäisi sen hienon saksalaisen tyylin ja tekniikan niin pitkälle, että haluaisi sitä itse roplata.
Hyvä päätös sinulta! Ja kade olen kun on moinen tila jossa säilöä :)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #12 : 13.09.11 - klo:06:09 »
Mulla oli yhessä harrastepelissä kosteuden kerääjä talven seisotuksessa, tosin tallissa jossa lämpötila vaihteli, parin litran vetoisen ämpärin sai käydä tyhjentämässä kolme kertaa talven aikana. Kävin ostamassa matkailuauto/vaunu liikkeestä, veneliikkeetkin myy joten pitäis löytyä naapurista.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #13 : 13.09.11 - klo:06:29 »
Nykybensa menee tosiaan "pilalle" kuukausissa. Ihan normaalin talviseisonnan jälkeen tankissa on jo jotain ihan muuta, mitä siellä oli syksyllä. Kyllähän nykyauto silläkin käy, mutta nakuarvot pompsii kivasti vedossa. Ite jättäisin tankkiin mahollisimman vähän bensaa ja sitten kun sen ottaa ajoon, niin laittaa tuoretta bensaa. Jos se seisoo lämpimässä hallissa, niin ei sinne mitään kosteuttakaan silloin tiivisty, mikä taitaa olla ainut syy täyteen tankkiin. Samasta syystä se kosteudensyöjä taitaa olla turhaa touhua, mut eipä siitä haittaakaan ole. Ja jätähän muuten ikkunat ja kontti auki, että ilma pääsee vaihtumaan niissäkin. Bensan sekaan kuulemma kannattaa heittää suuttimien putsausainetta viimiseen tankilliseen ja käyttää autoa hetki sillä, vetää joskus suuttimia jumiin pidemmän ajan kanssa ilman tota. Motonetista sitäkin saa.

Tosta jatkuvasta käynnistelystä on kahta koulukuntaa. Enemmistön mielestä annetaan seistä ihan rauhassa se koko aika. Kone taitaa kulua pahiten, kun sen annetaan seistä muutama viikko, että kaikki öljyt valuu varmasti pois joka pinnalta ja sitten se käynnistetään kuivana. Seistessään metallit ei juurikaan kulut, mutta jotkut tiivisteet tietty saattaa kuivua. Nekin nykyautoissa paljon vähemmän, mitä niissä 60-luvun kädeissä. Öljyn sekaan laitettavat lisäaineet auttaa tiivisteitä jaksamaan paremmin, Motonetista niitäkin. Moni on seisotellu näitä ruiskupelejä vuosia tekemättä yhtään mitään ja sitten unen jälkeen vaan suoraan ajoon ilman mitään ongelmia. Jos kuitenkin haluat autoa käynnistellä ja fiilistellä, niin tee sitä mielummin "jatkuvasti" viikottain, tai sitten kerran/pari vuodessa.

Jouset kuoleentuu ajan kanssa, pare nostaa auto pukeille, jos sen haluaa välttää. Ja renkaat menee lyttyyn, sama temppu estää senkin. Tai sitten lyöt alle jonkun ~ilmasen peltivannesetin, tai asennoidut ostamaan uudet renkaat seisonnan jälkeen. Kyllä se kumikin ajan mittaan kovettuu, eikä ne renkaat oikeasti hyvinä vuosia pysy. Muut alustan kumiosat ei taida olla moksiskaan lämpimässä seisonnasta.

Peitoksi tosiaan jotain pölynpitävää, ei sen tiiviimpää. Lakana on ihan ok, kympeillä saa tarkotukseen tehtyä sisäpeittoakin. Ulkokäyttöön tehtyä peittoa ei kannata käyttää, ne on vaan turhan tiiviitä. Itellä on tollanen hengittävä pehmeä sisäpeitto mallia iiBei ja sen kanssa auton voi pestä, heittää on märkänä niskaan ja seuraavan kerran kattoessa auto on kuivunut nätiksi, eikä kosteutta oo missään. Muutamalla satkulla saa jo auton muotoon tehtyä peittoa, mut alkaa olla turhaa hifistelyä.

Totta hitossa pidät vakuutuksen voimassa. Ja rekisteristähän auto ei nykyään lähde, ennen ku se toimitettu romuttamolle ja oot saanu siitä todistuksen. 8)


Edit: Löysinpäs tuon sivun, kannattaa lukasta läpi:
http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html
« Viimeksi muokattu: 13.09.11 - klo:08:31 kirjoittanut Tem »
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Auto menee seisomaan vuosiksi - mitä otettava huomioon?
« Vastaus #14 : 13.09.11 - klo:09:13 »
Akku olisi kiinni takaluukussa siksi kun käynnistäysin koneen / ajaisin hallin sisällä (moottorin lämpimäksi) n 2kk:n välein. Akun kiinnittäminen takaboxiin on ärsyttävä asento selälle.

Laskisin suosiolla uuden akun välttämättömäksi kuluksi sitten kun ikiuni loppuu, joten sen puolesta vanhan voi jättää paikalleen piuhat irrotettuna. Onpahan helppo tarvittaessa kytkeä ja laittaa hyppysähköllä käyntiin.

Onkohan riskiä että vanha akku alkaisi itsekseen vuotamaan tai oikosulkeilemaan?

Itse jättäisin tuon puolilämpimäksiajelun pois, jos ei ole mahdollisuutta ajaa samantien kunnolla kuumaksi.

Meinasin omaa talvijemmausta varten ostaa peiton http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/1853 ,olisiko hyvä? Auto on tasalämpöisessä mutta pölisevässä sisätilassa.
ex-NA8C