Nykybensa menee tosiaan "pilalle" kuukausissa. Ihan normaalin talviseisonnan jälkeen tankissa on jo jotain ihan muuta, mitä siellä oli syksyllä. Kyllähän nykyauto silläkin käy, mutta nakuarvot pompsii kivasti vedossa. Ite jättäisin tankkiin mahollisimman vähän bensaa ja sitten kun sen ottaa ajoon, niin laittaa tuoretta bensaa. Jos se seisoo lämpimässä hallissa, niin ei sinne mitään kosteuttakaan silloin tiivisty, mikä taitaa olla ainut syy täyteen tankkiin. Samasta syystä se kosteudensyöjä taitaa olla turhaa touhua, mut eipä siitä haittaakaan ole. Ja jätähän muuten ikkunat ja kontti auki, että ilma pääsee vaihtumaan niissäkin. Bensan sekaan kuulemma kannattaa heittää suuttimien putsausainetta viimiseen tankilliseen ja käyttää autoa hetki sillä, vetää joskus suuttimia jumiin pidemmän ajan kanssa ilman tota. Motonetista sitäkin saa.
Tosta jatkuvasta käynnistelystä on kahta koulukuntaa. Enemmistön mielestä annetaan seistä ihan rauhassa se koko aika. Kone taitaa kulua pahiten, kun sen annetaan seistä muutama viikko, että kaikki öljyt valuu varmasti pois joka pinnalta ja sitten se käynnistetään kuivana. Seistessään metallit ei juurikaan kulut, mutta jotkut tiivisteet tietty saattaa kuivua. Nekin nykyautoissa paljon vähemmän, mitä niissä 60-luvun kädeissä. Öljyn sekaan laitettavat lisäaineet auttaa tiivisteitä jaksamaan paremmin, Motonetista niitäkin. Moni on seisotellu näitä ruiskupelejä vuosia tekemättä yhtään mitään ja sitten unen jälkeen vaan suoraan ajoon ilman mitään ongelmia. Jos kuitenkin haluat autoa käynnistellä ja fiilistellä, niin tee sitä mielummin "jatkuvasti" viikottain, tai sitten kerran/pari vuodessa.
Jouset kuoleentuu ajan kanssa, pare nostaa auto pukeille, jos sen haluaa välttää. Ja renkaat menee lyttyyn, sama temppu estää senkin. Tai sitten lyöt alle jonkun ~ilmasen peltivannesetin, tai asennoidut ostamaan uudet renkaat seisonnan jälkeen. Kyllä se kumikin ajan mittaan kovettuu, eikä ne renkaat oikeasti hyvinä vuosia pysy. Muut alustan kumiosat ei taida olla moksiskaan lämpimässä seisonnasta.
Peitoksi tosiaan jotain pölynpitävää, ei sen tiiviimpää. Lakana on ihan ok, kympeillä saa tarkotukseen tehtyä sisäpeittoakin. Ulkokäyttöön tehtyä peittoa ei kannata käyttää, ne on vaan turhan tiiviitä. Itellä on tollanen hengittävä pehmeä sisäpeitto mallia iiBei ja sen kanssa auton voi pestä, heittää on märkänä niskaan ja seuraavan kerran kattoessa auto on kuivunut nätiksi, eikä kosteutta oo missään. Muutamalla satkulla saa jo auton muotoon tehtyä peittoa, mut alkaa olla turhaa hifistelyä.
Totta hitossa pidät vakuutuksen voimassa. Ja rekisteristähän auto ei nykyään lähde, ennen ku se toimitettu romuttamolle ja oot saanu siitä todistuksen.
Edit: Löysinpäs tuon sivun, kannattaa lukasta läpi:
http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html