Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: MikeBowe - 27.07.15 - klo:16:01

Otsikko: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: MikeBowe - 27.07.15 - klo:16:01
...Eli kiinnostaisi vähän tämäkin auto ja malli, jos toisen Possun saa myytyä.

Niitä kysymyksiä... mitään en näistä tiedä, mielikuva on että ovat hauskoja pikkuautoja perusmoottorilla jolla ei lujaa pääse. Käy ihan ookoo sekin, vaikka ratapäivä-ajokin kiinnostaa, ja paria rataa on ajeltu ympäriinsä ja racing-touhuissa ollaan mukana muutenkin.

Mites tämä:

http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/7277724

Tunteeko kukaan, onko ihan susi ja niin edelleen? Ja toki jos on tarjota jotain helmeä privaatisti tuossa hintaluokassa niin tarjoa :) [ainakin Possu-foorumeilla parhaat autot olivat hiljaisessa myynnissä foorumilla tosiharrastajille, nettiautossa usein ne joita ei asiaa tunteville kehdattu myydä...]

Oma Possukin voidaan antaa vaihdossa (se on kyllä tuplasti kalliimpi), mutta toisaalta se saattaa olla huomenna myyty jos hyvin käy.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: hrnt - 27.07.15 - klo:16:38
Niitä kysymyksiä... mitään en näistä tiedä, mielikuva on että ovat hauskoja pikkuautoja perusmoottorilla jolla ei lujaa pääse.

Pitää hyvin paikkansa, lisäks luotettavia ja halpoja ylläpitää, ja tehokkaampiin tottuneille onnettoman hitaita vakiona.

Käy ihan ookoo sekin, vaikka ratapäivä-ajokin kiinnostaa, ja paria rataa on ajeltu ympäriinsä ja racing-touhuissa ollaan mukana muutenkin.

No mutta eihän se tehottomuus rata-ajoa estä, uskoisin että meidän kerho on yksi eniten ratailevista (tänä kestänä taitaa olla n. 15 ratapäivää / niihin rinnastettavaa tapahtumaa) ja iso osa rataa aktiivisesti kiertävistä autoista on tehon puolesta suht vakioita / täysin vakioita ja hauskaa on. Viimevuosina on kyllä ahtaminen lisääntynyt huomattavasti, se kun onnistuu isoon osaan malleista ihan laillisesti, jolloin ei tartte enää jäädä jokaselle perhefarkulle liikennevaloissa.

Yleisesti sanoisin auton ostosta että kiinnitä erityisesti huomiota ruosteettomuuteen, tekniikka on näissä suhteellisen halpaa, ruosteiden korjaaminen ei.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Una - 27.07.15 - klo:17:06


...Eli kiinnostaisi vähän tämäkin auto ja malli, jos toisen Possun saa myytyä.

Niitä kysymyksiä... mitään en näistä tiedä, mielikuva on että ovat hauskoja pikkuautoja perusmoottorilla jolla ei lujaa pääse. Käy ihan ookoo sekin, vaikka ratapäivä-ajokin kiinnostaa, ja paria rataa on ajeltu ympäriinsä ja racing-touhuissa ollaan mukana muutenkin.

Kaikki on suhteellista. Mitä tarkoittaa lujaa? Vakio 1.6 NA:lla pääsee osaavissa käsissä noin 1.40 aikoihin Ahvenistolla mikä on jo monelle ihan riittävän hyvää kyytiä.

Hauskoja nää jokatapauksessa on eikä ihan kauheeta konkurssia tee vaikka kolhiskin.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Marko - 27.07.15 - klo:18:22
Jos vähän rakennellumpi kiinnostaa, niin laita yv:tä nimimerkille Kaide tai Marok. Hintaluokka on kyllä kalliimpi mutta ihan vaan jos sattuu kiinnostamaan
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Tomy - 27.07.15 - klo:18:28
Kannattaa tarkistaa myös 1.6 ostaessa otteesta ja runkonumerosta, että auto on 116hv versio!
Ellet sitten jossain syvimmissä perversioissa halua 90 hevosvoiman agressiivista voimantuntua  biggthumpup.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Marko - 27.07.15 - klo:19:08
Kannattaa tarkistaa myös 1.6 ostaessa otteesta ja runkonumerosta, että auto on 116hv versio!
Ellet sitten jossain syvimmissä perversioissa halua 90 hevosvoiman agressiivista voimantuntua  biggthumpup.

Vuosimallit 90-93 ovat 115 hv ja vuonna -94 alettiin myydä 1.6-litraista 90 hv tehoisena. Samaan aikaan myynnissä oli 131 hv 1.8-litraisena.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Tomy - 27.07.15 - klo:19:12
Kannattaa tarkistaa myös 1.6 ostaessa otteesta ja runkonumerosta, että auto on 116hv versio!
Ellet sitten jossain syvimmissä perversioissa halua 90 hevosvoiman agressiivista voimantuntua  biggthumpup.

Vuosimallit 90-93 ovat 115 hv ja vuonna -94 alettiin myydä 1.6-litraista 90 hv tehoisena. Samaan aikaan myynnissä oli 131 hv 1.8-litraisena.

Itselläni on 1994 alkupään auto, missä on vielä tuo tehokkaampi 1.6 :)
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: walesi - 27.07.15 - klo:20:55
Terve Mike, taitaa olla 9xx:n Mike kyseessä.

Jos kiinnostaa, mulla on ollut tuollainen vuodesta -92. Tervetuloa ihmettelemän ja juttelemaan, jos luulet että siitä on apua :)
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Marko - 27.07.15 - klo:20:59
Joo, käyttöönotto on eri asia kuin vuosimalli eli 115 hv:ta voi olla 1994 käyttöönotolla ja na:n voi löytää 1998 käyttöönotolla. Ensimmäiset na:t on myyty ainakin jenkeissä 1989 puolella.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Väiski - 28.07.15 - klo:01:49
Mistäs sen sitten maallikko ostaessa tietää, että "tehokkaamman" ykskutosen tilalle ei ole jossakin pitkän historian vaiheessa vaihdettu/rakennettu pienempitehoista tai eripäin, kun se ei näy otteesta eikä valmistenumeroista. Niitä pienempitehoisia purkuautojen moottoreita on saattanut olla liikkeellä huokeaan hintaan, kun niiden yläkerran osiakin saa toisinaan jopa ilmaiseksi. Varmempi on kai neuvoa valitsemaan ykskasi suosiolla. Sitten on myös nähty yritettävän mainostaa autoa ykskasilla ja pellin alla onkin ykskutonen, siltikin että sen eron huomaa vaikka olisi puinen silmä.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Simppa - 28.07.15 - klo:08:51
Aika harvinaisena pidän kyllä niitä swappwja, että pienempitehoinen kone on vaihdettu autoon...

Mutta jonkin verran on keskustelua ollut noista 90-heppaisistakin ja siitä että ne saattavst monesti olla parempiiuntoisia autoja. Jos siis tehoilla ei ole mitään väliä, niin silloin en niitäkään sulkisi pois.

Jos taas miettii rata-ajoa, niin melkeimpä sama, ottaako 1.8:n vai 1.6:n. 1.8:ssa on enemmän vääntöä, isommat jarrut ja parempi perä. Mutta se on myös aavistuksen verran painavempi. Tehoeroa 116-heppaseen 1.6:seen on kuitenkin aika vähän, joten suurta eroa ei ainakaan syheröisellä radalla tule sekuntikelloon.

Mutta hauskoja autoja ovat! Pienillä muutoksilla (alusta ja renkaat) näistä saa jo varsin hyviä ratavehkeitäkin ja mutkatie-elämyksetkin paranee.

Jos tehonnälkä iskee, niin siihenkin löytyy lääkkeet... ;)
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Kaide - 28.07.15 - klo:08:58
Mistäs sen sitten maallikko ostaessa tietää, että "tehokkaamman" ykskutosen tilalle ei ole jossakin pitkän historian vaiheessa vaihdettu/rakennettu pienempitehoista tai eripäin, kun se ei näy otteesta eikä valmistenumeroista.

Siitä että auton öljypohjan sivuun niitattu valmistenumero täsmää auton valmistenumeron kanssa
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Tomy - 28.07.15 - klo:09:22
Joo, käyttöönotto on eri asia kuin vuosimalli eli 115 hv:ta voi olla 1994 käyttöönotolla ja na:n voi löytää 1998 käyttöönotolla. Ensimmäiset na:t on myyty ainakin jenkeissä 1989 puolella.

Hyvä kun mainitsit asiasta. Tarkistin auton VIN-numerolla, että on 1992 malli, valmistettu 1993 ja käyttöönotettu 1994 :) Melkoinen soppa siis kyseessä...
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Väiski - 28.07.15 - klo:11:17
Eihän kukaan ehiän koneen tilalle pienempää swappaa ellei ole pervertikko tai vihiriä. Kaikilla ei ole tallin nurkassa sitä viimeisen päälle huolella koottua ja viilattua varakonetta. Kun kone menee vaihtoon yllättäen kesken kesän, niin helposti kelpaa huonompikin mikä ensinnä vastaan tulee (vaikka ruohonleikkurista) kunhan pääsee eteen päin. Kiertopalkintohan sellaisesta tulee ja saattaa helposti unohtua koko asia, jos myyjä edes on se joka auton vaiheista jotakin tietää. Se valmistenumero on tosiaan tehtaalta tullessa, niin kuin Kaide mainitsi, niitattu ja kertoo vuosikymmenien jälkeen luotettavasti enintään sen mihin öljypohjassa oleva numero kuuluu. Öljypohjia myös vaihdetaan autoihin monista eri syistä eikä se ole edes harvinaista. En koita maalata piruja seinille, mutta on hyvä tietää mitä voi tulla vastaan ruosteisen korin lisäksi.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: MikeBowe - 01.08.15 - klo:09:44
Terve Mike, taitaa olla 9xx:n Mike kyseessä.

Jos kiinnostaa, mulla on ollut tuollainen vuodesta -92. Tervetuloa ihmettelemän ja juttelemaan, jos luulet että siitä on apua :)

 :driving Sama hemmo :) Oman 944-Possun myynti vain pitäisi saada ensin pois alta, "varma ostaja" jäikin miettimään josko 996 kun veljelläänkin on sellainen... mutta jos ja kun se menee niin joku harrasteauto olisi kiva sen "tosiharrasteauton" lisäksi, sellainen jolla voisi kruisailla kivuttomasti ja kivassa seurassa. Se 911-historic on vähän extreme moneen tarkoitukseen ja henkilö/tavarakuljetin Murano taas liian tylsä - eikä se mahdu puolison työpaikan parkkiruutuun!  thumbsdown
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: MikeBowe - 01.08.15 - klo:09:51
...Niin ja kiitoksia kaikille vastauksista, noista pääsee taas eteenpäin miettimään sopivaa komboa.

Oma myynnissä oleva 944 on vähintäänkin vauhdikas 968-koneella näihin verrattuna, mihin tahansa malliin, mutta kun se oikea reiserikin löytyy pihasta niin ei tämän ole pakko olla supertehokas kilpa-auto. Kunto, ulkonäkö ja perusajettavuus (alusta, renkaat, jarrut) kiinnostaa enemmän ehkä kuitenkin enemmän tässä vaiheessa. Tykkään kyllä MXän ulkönäöstä sopivalla värillä ja vanteilla, ja ajatus oisi että tuossa saattaisi olla (suhteellisen) huoleton ja käyttökustannuksiltaa edullinen britti-roadster tyyppinen auto ilman britti-roadster tyyppisiä ongelmia :)

Vuosikausia kilpa-autoprojektin kanssa taistelleelle en nyt halua uutta sellaista vähään aikaan...
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Atte.V - 01.08.15 - klo:10:41
Oma myynnissä oleva 944 on vähintäänkin vauhdikas 968-koneella näihin verrattuna, mihin tahansa malliin, mutta kun se oikea reiserikin löytyy pihasta niin ei tämän ole pakko olla supertehokas kilpa-auto.
Näitä on sitten kohtuu helpo turbottaa laillisestikin ja koneet kestää avaamattominakin 250-300hv. Suomessakin alkaa olla varmaan useampi kymmenen ahdettua mx:ää liikenteessä.
Otsikko: Vs: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: MikeBowe - 02.08.15 - klo:11:23
Näitä on sitten kohtuu helpo turbottaa laillisestikin ja koneet kestää avaamattominakin 250-300hv. Suomessakin alkaa olla varmaan useampi kymmenen ahdettua mx:ää liikenteessä.

Noin niinkuin ajatusleikkinä, mitä sellainen turbokoneprojekti vaatii osina ja rahana, ja onko moottorille (koko, tyyppi tms) jotain vaatimuksia tai etuja jos on joku tietty? Voiko noita ihan katsastaa papereihin asti?

Olettaisin että tämän kokoiselle (painoiselle) autolle parinsadan pluspuolen heposetkin on jo aika paljon kulkua... kuinka jarrut ja alusta sitten?
Otsikko: MX-5 neitsyt kyselee tyhmiä
Kirjoitti: Simppa - 02.08.15 - klo:14:59
Jos pysyttelet alle 250 hepan, niin vakiokone kestää. Lähteestä ja rakentajasta ja osista riippuen varmaan 2000-4000 euron luokkaa kun laittaa rahaa niin alkuun pääsee. Tarvit siihen remmiahtimen/turbon+pakosarjan+downpipen+letkut, ahtoputkiston, välijäähyn, suuttimet, moottorinohjausksen ainakin. Lisäksi mahdollisesti kytkintä, jäähdytyksen parantelua, yms. Myös käytettyjä settejä on aina silloin tälöin myynnissä. Taitaa olla nytkin. Lisää juttua on tuolla jäsenpuolella.

Tiettyjä autoja tietyllä kokoonpanolla on mahdollista myös saada mutoskatsastettua. Myös tästä juttua jäsenpuolella ja yv:lläkin voi kysellä muutamilta kerholaisilta asiaa.