Kirjoittaja Aihe: MX-5 Saksasta  (Luettu 28472 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #45 : 30.06.15 - klo:06:33 »
Auts. Eli pitäisi löytää yksilö, jossa ei pelleissä olisi yhtään ruostetta. Onkohan se edes mahdollista 2000 vm. autolle?

On varmasti, kun vanhempiakin löytyy. Pitää vain hakea yksilö, millä ei oikeasti ole ajettu talvisin. Saksassakin kun suolataan, vaikka ajallisesti vähemmän ku Suomessa, ni kerralla meneekin sitten kunnolla.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #46 : 30.06.15 - klo:10:56 »
Auts. Eli pitäisi löytää yksilö, jossa ei pelleissä olisi yhtään ruostetta. Onkohan se edes mahdollista 2000 vm. autolle?

Kyllä niitä löytyy.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #47 : 30.06.15 - klo:13:36 »
Auts. Eli pitäisi löytää yksilö, jossa ei pelleissä olisi yhtään ruostetta. Onkohan se edes mahdollista 2000 vm. autolle?
Kyllä on mahdollista. Itselläni on Saksasta haettu -90 NA ilman ruostepilkkuakaan. Missä ja milloin ajettu, miten autoa pidetty - siinä ne tekijät jotka pitkälti vaikuttavat siihen, kuinka tod.näk. ruostetta on / ei ole. Ja toki jos pienikin mälli/klommo tullut, niin kyllähän se siitä ruostuminen herkimmin alkaa. Niin kuin tuossa kuvassakin - näyttäisi että siitä kohti olisi kenties joskus pikkuisen ottanut kipeää...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #48 : 30.06.15 - klo:15:50 »
Kyllä niitä ruosteettomia tosiaan löytyy. Enemmän mä oon nähny ruosteettomana NA:ta ku NB:tä.

Ja löytyy myös niitä sitten missä noi helmat on just korjattu huonosti, ja saa sitte korjata vuoden parin päästä uudelleen.

Noi helmat on silleen hankalat että ne ruostuu sisältä ulos, ja muuten ruosteettoman olosessa pelissä noi saattaa olla pehmoset. Sanoisin että noilta välttyy vaan jos välttää kokonaan suola-ajot ja helpottaa jos talviajossa on ollu kovakatto, jolloin katon valumavedet ei mee helmoihin.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #49 : 30.06.15 - klo:16:50 »
Suurin syy noihin reikiin taitaa olla rainrailin vedenpoistoreikien tukkeutuminen ja veden/kosteuden pääsy helmoihin.
Vedenpoistoreikien säännöllinen putsaus neulasista-lehdistä-muusta roskasta onkin yksi uuden mäxän omistajan opiskelukohteista ja hyvä muistaa asia.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #50 : 30.06.15 - klo:17:02 »
Vedenpoistoreikien säännöllinen putsaus neulasista-lehdistä-muusta roskasta onkin yksi uuden mäxän omistajan opiskelukohteista ja hyvä muistaa asia.

Edullinen ja oiva väline tuohon hommaan.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Norrena

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #51 : 30.06.15 - klo:20:02 »
Itse ajattelin NB mallia ja jos ymmärsin oikein, niin jos malli on 2000 rekisteröity ja aiemmin, niin verotus menisi painon mukaan. Olin ainakin katsovinani tullin pdf:stä, että 2000 vuoden mallin verot ovat noin 1000 euroa ja 2001 pompsahtaa taas sitten 2000 euron pintaan.

Ajattelin, että jos alle/around 5kE löytyisi hyväkuntoinen 10 anniversary malli, koska lukkoperä ja 6 vaihdetta.

Kysymyksiä:
- Onko muissa NB malleissa mukana lukkoperää ja 6 vaihdetta

Huomasin kysymyksen pienellä viiveellä. Tuo 2000-vuosimalli verotetaan tosiaan painon mukaan ja 2001 EU-päästöjen mukaan. Siksi 2000 on selvästi halvempi tuoda. Lukkoperä ja 6-vaihteinen laatikko löytyy myös 1,8-koneisesta Miracle-mallista. Näitä voi löytyä helpommin kuin 10AE-mallia. Tosin juhlamallissa on myös jäykempi alusta, mutta eipä tuo oma Miraclekaan erityisen löysältä tunnu mutkateillä.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #52 : 30.06.15 - klo:20:34 »
(Jos) nuo helmat ruostuvat sisältä ulos, niin ei se kyllä suola ole mikä sen aiheuttaa, ellei ensin ole ruostunut ulkoa sisälle päin niin, että on tullut reikä. Suola tekee kyllä pahaa alustan osissa, jotka ovat ulkopuolella ja suojaamatta. Sellaiset vauriot kyllä näkee eikä niitä tarvitse huolellisemmin kaivaa esiin. "Ajettu vain kesäisin" tai "vain yhdet renkaat" ei sekään ole tae onnesta. Moni änäs kesäauto nimittäin on - valitettavaa kyllä - sellaisessa lapsipuolen asemassa, että joutuu olemaan ulkoruokinnassa koko ajokauden. Varsinkin keväisin ja syksyisin olosuhteet ovat kosteat ja en tiedä Saksasta, mutta ainakin Suomessa kuivimmankin kesän öinä on kosteaa. Nuo kuluneet mainoslauseet on toisinaan asetettu siksi, että myyjä ei suoraan halua sanoa auton olevan mätä, mutta tietää että olisi valhetta väittää sen olevan ruosteeton. Parempi on antaa ostajan johtaa itseään harhaan. Tuo kuvan sinisen auton ruosteinen helma vihjaa kaiken kattavasta ongelmasta vaikka olisikin ainoa näkyvä ruostekohta. Sitten yleisesti nuo helmat on tämän mallisessa avokorissa yksi tärkeimpiä kohtia ja helpoimpia korjata. Eihän se kiellettyä ole korjata, mutta pitäisi olla sitten kunnolla tehty kaikin puolin.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #53 : 30.06.15 - klo:22:22 »
Itse ajattelin NB mallia ja jos ymmärsin oikein, niin jos malli on 2000 rekisteröity ja aiemmin, niin verotus menisi painon mukaan. Olin ainakin katsovinani tullin pdf:stä, että 2000 vuoden mallin verot ovat noin 1000 euroa ja 2001 pompsahtaa taas sitten 2000 euron pintaan.

Ajattelin, että jos alle/around 5kE löytyisi hyväkuntoinen 10 anniversary malli, koska lukkoperä ja 6 vaihdetta.

Kysymyksiä:
- Onko muissa NB malleissa mukana lukkoperää ja 6 vaihdetta

Huomasin kysymyksen pienellä viiveellä. Tuo 2000-vuosimalli verotetaan tosiaan painon mukaan ja 2001 EU-päästöjen mukaan. Siksi 2000 on selvästi halvempi tuoda. Lukkoperä ja 6-vaihteinen laatikko löytyy myös 1,8-koneisesta Miracle-mallista. Näitä voi löytyä helpommin kuin 10AE-mallia. Tosin juhlamallissa on myös jäykempi alusta, mutta eipä tuo oma Miraclekaan erityisen löysältä tunnu mutkateillä.

Tää vuoden 2000 vs 2001 tilanne ei enää pidä paikkaansa viimeisimmän KHO päätöksen jälkeen. Käytännössä helmikuun 2015 jälkeen veroprosenteissa ei enää juuri ole eroa. Esim. huhtikuulta löytyy päätökset, jossa vm 2002 ja 2005 vero% ollut 25,60% ja vm 97 vero% 22,70%. 3 prosenttia on toki jotain sekin, mutta viime vuonna eroa oli 10 prosenttiyksikköä.

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdistotiedotteet/0000_tiedotteet/tiedote_20141219_1/index.html

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #54 : 30.06.15 - klo:23:45 »
Tu tätä verotusta...

Siis nyt voikin tuoda uudemman kuin 2000 vm. NB:n eli faceliftien verotus ei maksa niin paljoa, jos verot tosiaan ovat "vm 97 vero% 22,70%" - "vm05 25,60%" välillä?

Yritin tavata noita Tullin pdffiä, mutta en tätä tietoa sieltä heti löytänyt.
Mistä löytyisi taulukko noista ennen 2006 rekisteröityjen prosenteista?


Toukokuun tilastoista löytyi tällainen eli ainakin 2000 vm. on tosiaan vielä "halpa".
MX-5
1.8 2D AVO 103KW
20150512
20001116
106
4 487,00
verot 1 027,52

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #55 : 01.07.15 - klo:08:56 »
Yritin tavata noita Tullin pdffiä, mutta en tätä tietoa sieltä heti löytänyt.
Mistä löytyisi taulukko noista ennen 2006 rekisteröityjen prosenteista?

Ei mistään, mutta maksimivero% NB faceliftille on 29%.

Toukokuun tilastoista löytyi tällainen eli ainakin 2000 vm. on tosiaan vielä "halpa".
MX-5
1.8 2D AVO 103KW
20150512
20001116
106
4 487,00
verot 1 027,52

Ja huhtikuun päätöksistä:
MAZDA
MX-5
1.6 2D AVO 81KW
20150423
20020829
169
4859,00
1243,90

MAZDA
MX- 5
1.6 2D AVO 81KW
20150417
20020816
141
5151,00
1493,79

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #56 : 03.07.15 - klo:10:13 »
Mistä muuten saat tuon informaation, että maksimivero% on 29%?

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #57 : 03.07.15 - klo:13:06 »
Mistä muuten saat tuon informaation, että maksimivero% on 29%?

Tietysti Suomen Laista - http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030266 . Käytännössä pitäisi noudattaa sitä prosenttia, joka autossa on ollut silloin kun sitä aikanaan on myyty uutena Suomessa. Jos tuota ei ole olemassa, niin sitten maksimissaan 29%, joka laissakin on aikanaan ollut mainittuna.

Lainaus
Uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavan

1) henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy;

Lainaus
Ennen vuotta 2003 valmistetun, käytettynä verotettavan henkilöauton, muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton....
1) henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton osalta 29 prosenttia auton verotusarvosta, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 30 prosenttia, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy;

http://www.auto-saksasta.fi/fi/blogi/item/12-kho-ratkaisu-co2-perusteisesti-verotettu-liikaa-autoveroa/12-kho-ratkaisu-co2-perusteisesti-verotettu-liikaa-autoveroa.html - tän linkin takana selkeämmin

Lainaus
Autoveroprosentit vuosittain - autoverotuksen historia Suomessa

    Ennen 15.05.2003, Tarkka merkki ja mallikohtainen luettelo jossa vero vaihtelee 25-40% välillä (ka noin 30%). Katso tästä taulukosta mikä veroprosentin pitäisi olla. Jos autosi mallia ei löydy listasta, niin vero oli 29% bensa-autosta ja 30% dieselistä.
    15.05.2003 - 31.12.2007, veroprosentti oli aina alle 28% (uutena 28%, vähennettynä 650 € diesel, 450 € muut). Vähennyksen jälkeinen todellinen veroprosentti oli 25,0 - 27,9% ja saat tarkan prosentin tästä listasta jos tiedät autosi ovh:n ensirekisteröintihetkellä.
    01.01.2008 - 31.03.2009, veroprosentti co2-päästöjen perusteella + elv. Kts taulukko.
    01.04.2009 - 31.03.2012, veroprosentti co2-päästöjen perusteella (elv sisällytettiin veroon). Kts taulukko
    01.04.2012 - nyt voimassa oleva co2-päästöihin perustuva verotus. Et voi valittaa päätöksestä.

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #58 : 03.07.15 - klo:15:40 »
Kiitoksia!
Nyt alkaa avautua vähän hitaammallekin.

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #59 : 05.07.15 - klo:01:06 »
Kohta ois tosi kyseessä. Huomenna illalla siis Saksaan ja maanantaina autoja katsomaan.

Tämä ois tällä hetkellä suosikki: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=211727729
Koeajo sovittu, ja omistaja vastaa viesteihin nopeasti. Onko jotain mitä pitäisi ehkä vielä kysyä (standardit onko ruostetta, ja miten pidetty on kysytty)? Mitä mieltä olette autosta ja hinnasta?

2-litraiset hylkäsin, kun valikoimaa ei juuri ole sub-10k hintaluokassani, eli 1.8 katselen :)

Ja vielä yksi kysymys: minkälaisia kauppakirjoja olette käyttäneet autoa saksasta hakiessa? mobile.de:llä näyttäisi olevan ihan järkevä pohja: http://www.mobile.de/magazin/_pdf/kaufvertrag.pdf
Onko jotain mitä tässä pitäisi vielä ottaa huomioon?

P.S. Ilmeisesti Saksan helteet teki mulle kepposet, muutama auto jota katselin katosi tänä viikonloppuna, ja parilta joiden kanssa olin kommunikoinut laittoi viestiä, että auto on jo myyty :(
« Viimeksi muokattu: 05.07.15 - klo:08:19 kirjoittanut saksalainen »