Kirjoittaja Aihe: MX-5 Saksasta  (Luettu 28472 kertaa)

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #60 : 05.07.15 - klo:11:32 »
Toivottavasti et ole vain tuon yhden auton varassa menossa hakemaan autoa. Itselläni oli sovittuna yhdelle päivälle kolme näyttöä. Eka oli ruosteinen juuri helmoista ja katsastamaton (vaikka piti olla erinomainen). Toka ehdokas oli minulla alunperinkin ykkösvaihtoehtona ja kun näin sen niin tein kaupat enkä mennyt enää kolmatta katsomaan (virastotkin oli sulkeutumassa). Noiden kolmen ykköskorin vaihtoehdon lisäksi minulla oli mukana tulosteet 3-4 kakkoskorin vaihtoehdosta joista en ollut sopinut näyttöjä. Eli jos tuo ekan päivän kolme olisi ollut huonoja niin sitten toisena päivänä katsomaan kakkosvaihtoehtoja. Nämä kaikki oli n. 50 km säteellä Frankfurtista.

Tuo Mobile.de kauppakirja on täysin pätevä. Varmista kuitenkin ennakolta mitä siinä lukee jos et osaa kieltä. En muista löytyykö sivuilta engl.kielinen (käännösversio itselle).

Omat kokemukseni yksityiseltä ostettaessa on että nuo pyyntihinnat on melko lailla apteekin hintoja, eli älä laske liiaksi tinkimisvaraa budjettiisi. Toki kannattaa yrittää, varsinkin jos ilmenee jotain sellaista mitä ei mainittu ilmossa tai esim. jätät talvirenkaat myyjälle (koska ei mahdu autoon). Tai jos liikkeestä ostat, niin hinnan alennusta sillä että takuu päättyy rajalle (en tiedä toimiiko).

Ehkä myöhäistä tässä vaiheessa, mutta älä turhaan hätäile paluulauttaan ehtimisen kanssa. Pidä samalla lomaa siellä niin pitkään kuin kilvet sallii.

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #61 : 05.07.15 - klo:14:52 »
Ei ole yhden auton varassa hakureissu :) 3 autoa (kaksi liikkeestä, yksi yksityinen) on tarkoitus mennä katsomaan maanantaina. b-vaihtoehtoja on kans nipullinen, ja asenne on, että jos maanantaina ei tärppää, niin tiistaina tai sitten keskiviikkona. Loman kannalta otetaan :) Kilvet otan 30 päiväksi, ja tarkoitus lähteä eteläänpäin ennen paluuta Suomeen. 15 päivää ois ollu vähän nafti. Kyllä tämä tästä. Säätkin suosii avoautoilua.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #62 : 05.07.15 - klo:23:39 »
Ei ole yhden auton varassa hakureissu :) 3 autoa (kaksi liikkeestä, yksi yksityinen) on tarkoitus mennä katsomaan maanantaina. b-vaihtoehtoja on kans nipullinen, ja asenne on, että jos maanantaina ei tärppää, niin tiistaina tai sitten keskiviikkona. Loman kannalta otetaan :) Kilvet otan 30 päiväksi, ja tarkoitus lähteä eteläänpäin ennen paluuta Suomeen. 15 päivää ois ollu vähän nafti. Kyllä tämä tästä. Säätkin suosii avoautoilua.
Hyvää reissua teille! Toivottavasti tärppää! Sulla kun on kieli hallussa niin haastele mahdollisimman paljon sen yksityisen kanssa - millaista ajoa ollut, kenen toimesta, miten on pessyt ja huoltanut yms. arkista. Saata myyjä hyvälle fiilikselle niin siltä ehkä lipsahtaa jotain pientä, joka taasen karahtaa omaan korvaasi. Ja sitten näyttelet pettynyttä - saat pienen tinkimisvaltin - jos kärry muuten hyvä.
Jos muut ehdokkaat lähistöllä, käy kuitenkin nekin kattomassa ennen kuin ostat sen ensimmäinen. Jokainen katsottu auto auttaa oikean valinnassa - antaa referenssiä, vertailupohjaa siihen omaan suosikkiin.
Eli - aurinkoista matkaa! Ja tuuttehan sitten näyttämään - tiedät minne .)
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #63 : 08.07.15 - klo:21:41 »
Mitä arvon raati on mieltä tästä?
Onko 1000 euron korjauspotti edessä, kun ruostetta havaittavissa tässä takarenkaan helmassa?

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #64 : 08.07.15 - klo:21:45 »
On

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #65 : 08.07.15 - klo:21:46 »
Mitä arvon raati on mieltä tästä?
Onko 1000 euron korjauspotti edessä, kun ruostetta havaittavissa tässä takarenkaan helmassa?

Kyllä se tossa vaiheessa on jo ihan läpimätä ja kunnolla (=kalliilla) joutuu tekemään, jos hyvän haluaa. :-\

Osta mielummin ruosteeton, ei minusta tommosta kannata tänne rahdata, jos ei ihan ilmaseks jää käteen.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #66 : 08.07.15 - klo:21:50 »
Toi on semmonen paikka ett vaikka maalipinnassa ois vaan pieniäkin kuplia niin alla olevat 2 peltiä on luultavasti jo läpiruostuneet. Tuossa on yhteensä 4 peltiä päällekäin ja ne kaks keskimmäistä mätänee sieltä välistä.

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #67 : 08.07.15 - klo:21:57 »
Kiitoksia avusta!

Perkule. Taisi sitten jäädä Miata ostamatta. Huomenna kotiin ja tämä oli viimeinen vaihtoehto.
Autossa kaikki muut kohdillaan. Huollot tehty ajallaan, hihna vaihdettu, kattokunnossa, konehuone kunnossa, kaikki muut peliosat ja maalipinta näytti hienolta. Säilötty tallissa. Koeajossa kaikki tuntui todella olevan kiinteästi paikoillaan vaikka ajoin kaikkiin kuoppiin ja raitiovaunukiskoihin mihin vain sain osuttua. Puutteena itselle tosiaan kesärenkaiden ja lukkoperän puute ja tuo perkeleen ruoste.
Kaveri olisi myynyt sen varmaan alta 3k...

Toivottavasti tulisi joskus uusi reissu saksaan, niin voi taas surffailla illat mobilessa, autoscoutsissa ja Miata-foorumilla. (sen mitä Massilta kerkeää...)
« Viimeksi muokattu: 08.07.15 - klo:22:02 kirjoittanut MikiS »

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #68 : 08.07.15 - klo:23:22 »
Minulle tarttui sitten mukaan 2005/09 NC, 2 litraisella moottorilla, vaikkei sellaista ollut tarkoitus etsiäkään. Seisoi siinä kauppiaan pihassa :D nahkapenkit, xenon valot, avaimeton käynnistys, Bose äänentoisto löytyy. Oli seisonut viimeiset 5 vuotta melkein ajamattomana jonkun Prof. Dr. henkilön tallissa, ja on senmukaisessa kunnossa. Alla upouudet kesärenkaat 17 tuumaisilla Mazda vanteilla, talvirenkaat kaupan päälle Suomeen kuljetettuna kuriirilla (Rial vanteilla). Nesteet vaihdettiin ennen luovutusta kauppiaan toimesta. Ekat 600km on jo takana, ja hyvältä vaikuttaa vieläkin  :driving

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #69 : 08.07.15 - klo:23:27 »
Minulle tarttui sitten mukaan 2005/09 NC, 2 litraisella moottorilla, vaikkei sellaista ollut tarkoitus etsiäkään.
Hieno juttu ja oikea päätös! Kansa vaatii tietysti myös kuvia :)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #70 : 09.07.15 - klo:00:18 »
Hieno juttu ja oikea päätös! Kansa vaatii tietysti myös kuvia :)

Kuvia laitetaan. Laitan myös paremmalla ajalla omat kokemukset auton rekisteröintirumbasta, oli nimittäin pari uutta mutkaa tullut kesän alussa ilmeisesti saksalaiseen byrokratiaan, ettei asiaa vaan ois liian helppo :)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #71 : 09.07.15 - klo:07:39 »
Kiitoksia avusta!

Perkule. Taisi sitten jäädä Miata ostamatta. Huomenna kotiin ja tämä oli viimeinen vaihtoehto.
Autossa kaikki muut kohdillaan. Huollot tehty ajallaan, hihna vaihdettu, kattokunnossa, konehuone kunnossa, kaikki muut peliosat ja maalipinta näytti hienolta. Säilötty tallissa. Koeajossa kaikki tuntui todella olevan kiinteästi paikoillaan vaikka ajoin kaikkiin kuoppiin ja raitiovaunukiskoihin mihin vain sain osuttua. Puutteena itselle tosiaan kesärenkaiden ja lukkoperän puute ja tuo perkeleen ruoste.
Kaveri olisi myynyt sen varmaan alta 3k...

Toivottavasti tulisi joskus uusi reissu saksaan, niin voi taas surffailla illat mobilessa, autoscoutsissa ja Miata-foorumilla. (sen mitä Massilta kerkeää...)
Kokeile tehdä rohkea tarjous.
Don't charge. Super Turbocharge!

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #72 : 09.07.15 - klo:12:10 »
Kokeile tehdä rohkea tarjous.

Jep. :)
Tein illalla vielä sopivan hävyttömän tarjouksen, jonka perustelin tuolla ruosteella, jonka korjaamiseen minulta menisi 1ke (according several Finnish Miata specialists) ja kunnollisten kesävanne+rengas setin puuttella.
Tulivat aika hyvin vastaan, mutta eivät tarpeeksi.

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #73 : 24.07.15 - klo:22:11 »
Tässä siis muutama kuva uudesta hankinnasta. Kuvat on otettu jo Suomessa, niin kuin kosteudesta ehkä voi päätellä.





Auton rekisteröinnissä oli Saksassa pari mutkaa matkassa:

1. Vientirekisteröintä varten auto pitää tuoda näytille virastolle, ei riitä pelkkien papereiden kanssa ilmestyminen virastolle. Pelkät paperit ilmeisesti riittäisivät jos Auto olisi rekisteröity Saksassa käytettäväksi, näin minulle kerrottiin myyntiliikkeessä sekä virastossa. Tämä aiheutti muutaman tunnin rumban kun auto oli vielä huollossa, ja virasto menossa kiinni :)

2. Jos ei ole asuinpaikkaa Saksassa, niin ei (enää?) saa rekisteröidä autoa noin vaan, missä vaan. Saksalaiset rekisteröintivirastot ovat asuinpaikkakohtaisia, joten paikallisten pitää käydä "omassa". Ulkomailla asuville on nyt keksitty, että tarvitset "vastaanotto-oikeutetun" henkilön (saks. empfangsberechtigte Person) joka saa vastaanottaa sen piirin rekisterikilpiä (eli hänen pitää asua siellä). Onneksi byrokraatit ovat keksineet tähänkin ratkaisun. "vaastaanotto-oikeutettu" voi nimittäin olla myös yritys, ja viraston ympärillä on kilpiseppiä yleensä muutamia, jotka mielellään toimii "vastaanotto-oikeutettuina", kunhan ostat kilvet heiltä. Sopiva lomake löytyi virastosta. Kilpisepän ei siis tarvinnut käydä edes virastosta, nimi paperissa riitti.

Näiden jälkeen sain autoon kilvet, ja pääsin ajelemaan :)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #74 : 24.07.15 - klo:22:20 »
Olihan se pari vuotta sitten  liian helppoa tilata kilvet netistä ja pistää ne autoon kiini -> matkalle kotiin. Tuota käytettiin väärin ja tokihan saksalaiset tukkivat porsanreijät äärimmäisen tehokkaasti .
työn alla : 205GTI " MI16"