Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli postissa?  (Luettu 234512 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #60 : 29.08.09 - klo:14:47 »
Juu saahan tuohon S2000:een puhallinta kans. Laskin vuos sitten et '99 Miata+MP62 ~14Ke ja tehot hondan luokassa 200-250hp. S2000 taas maksaa sen 22Ke + ahdin 5Ke. Karkas vähän kauas noi hinnat  :(

Mulla budjetti oli 15Ke, jos olis löytynyt 10Ke enemmän kyhnyä niin olisin toki valinnu Hondan.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #61 : 29.08.09 - klo:15:08 »
Toi on niin suhteellista. lisätään miatan ahtimen hinnan päälle putkistoa, muutoskatsastus+ahdinpaperit, moottorinohjausta, lukkoperää, uutta jäähdytintä, erinäisiä tukipalkkeja, alustaa ja näiden kaikkien asennusta ja säätöä ammattiliikkeessä toimivaksi paketiksi, kuten mm. Markolla. Siitä sitten ynnäämään. S2000 on jo tehtaan jäljiltä tuoreempaa tekniikkaa ja kova vehje niin kadulla kuin radalla.  :)
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo:15:10 kirjoittanut moregore »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #62 : 29.08.09 - klo:15:26 »
Silti väitän et sen S2000 ahtaminen tulee kalliimmaks kun Miatan ahtaminen ;) Ei mut siinä oon kyl samaa mieltä et S2000 on miljoonakertaa parempi paketti radalle. Onhan se kalliimpi ja laadukkaampi autokin.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #63 : 29.08.09 - klo:15:36 »
Silti väitän et sen S2000 ahtaminen tulee kalliimmaks kun Miatan ahtaminen ;) Ei mut siinä oon kyl samaa mieltä et S2000 on miljoonakertaa parempi paketti radalle. Onhan se kalliimpi ja laadukkaampi autokin.

varmasti kalliimmaksi jos on PAKKO ahtaa, mutta jos vaan jaksaa kierrättää, niin siellä on sitä paukkua jo tehtaalta, toisin kuin miatassa. Silloin se hintaero jää aika pieneksi. Eikä jälkiahtaminen ikinä voi vastata kestävyydeltään suoraan tehtaalta insinöörien käsistä tullutta laitetta.
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo:15:38 kirjoittanut moregore »

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #64 : 29.08.09 - klo:15:38 »
Hämmennetään lisää:

Siihen kakstonniseen ei ahdin kuulu. Sen luonne on vaparissa ja siinä miten se laulaa :p

Miatankin pidän vaparina vain jos saan saken tekemään mulle kannen. Billettikansi olis paras mutta ei oikeen ole siihen varaa.

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #65 : 29.08.09 - klo:15:39 »
Silti väitän et sen S2000 ahtaminen tulee kalliimmaks kun Miatan ahtaminen ;) Ei mut siinä oon kyl samaa mieltä et S2000 on miljoonakertaa parempi paketti radalle. Onhan se kalliimpi ja laadukkaampi autokin.
varmasti kalliimmaksi jos on pakko ahtaa, mutta jos vaan jaksaa kierrättää, niin siellä on sitä paukkua jo tehtaalta, toisin kuin miatassa. Eikä jälkiahtaminen ikinä voi vastata kestävyydeltään suoraan tehtaalta insinöörien käsistä tullutta laitetta.
Itselle jälkiahtaminen tarkoittaa sitä että koneeseen lyödään takomännät, takoveivit jne että kone varmasti kestää sitä turboa ;) Miksi turbottaa auto ellei siitä oikeasti oteta
sitä tehoa? Ja sitten sitä kestävyyttä tarvitaankin. Menee vähän offtopiciksi tämä.
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #66 : 29.08.09 - klo:15:43 »
Silti väitän et sen S2000 ahtaminen tulee kalliimmaks kun Miatan ahtaminen ;) Ei mut siinä oon kyl samaa mieltä et S2000 on miljoonakertaa parempi paketti radalle. Onhan se kalliimpi ja laadukkaampi autokin.
varmasti kalliimmaksi jos on pakko ahtaa, mutta jos vaan jaksaa kierrättää, niin siellä on sitä paukkua jo tehtaalta, toisin kuin miatassa. Eikä jälkiahtaminen ikinä voi vastata kestävyydeltään suoraan tehtaalta insinöörien käsistä tullutta laitetta.
Itselle jälkiahtaminen tarkoittaa sitä että koneeseen lyödään takomännät, takoveivit jne että kone varmasti kestää sitä turboa ;) Miksi turbottaa auto ellei siitä oikeasti oteta
sitä tehoa? Ja sitten sitä kestävyyttä tarvitaankin. Menee vähän offtopiciksi tämä.

niinhän se menee ja sittenkään ei aina kone kestä sitä :D Miata nyt kestää suhteellisen hyvin vakiokaluillakin - jos haluaa ottaa oikeasti löylyä sieltä, niin sitten menee osia vaihtoon urakalla muualtakin autosta kuin vain koneesta = vitun kallista

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #67 : 29.08.09 - klo:16:26 »
Itselle jälkiahtaminen tarkoittaa sitä että koneeseen lyödään takomännät, takoveivit jne että kone varmasti kestää sitä turboa ;) Miksi turbottaa auto ellei siitä oikeasti oteta
sitä tehoa? Ja sitten sitä kestävyyttä tarvitaankin. Menee vähän offtopiciksi tämä.

Kyllä Miatan kone + voimansiirto kestää aika paljon ilman tako-osiakin. Eli 250 hv renkaista kestää varmasti ja sen ylikin on mahdollista mennä mutta silloin aletaan olla riskin puolella.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #68 : 29.08.09 - klo:16:28 »
Toi on niin suhteellista. lisätään miatan ahtimen hinnan päälle putkistoa, muutoskatsastus+ahdinpaperit, moottorinohjausta, lukkoperää, uutta jäähdytintä, erinäisiä tukipalkkeja, alustaa ja näiden kaikkien asennusta ja säätöä ammattiliikkeessä toimivaksi paketiksi, kuten mm. Markolla. Siitä sitten ynnäämään. S2000 on jo tehtaan jäljiltä tuoreempaa tekniikkaa ja kova vehje niin kadulla kuin radalla.  :)

(OT loistaa mutta ollaanhan me keskustelufoorumilla  :) )

Olen tässä Moren kanssa samoilla linjoilla. Tuntuu, että Miatan turbottamisessa on eurojen kanssa vain taivas rajana. Sitten kun viimein on paketti kunnossa ja leimalla niin sitten alkaa paikat leviämään (huoltorumba alkaa).

S2000 on ollut monena vuotena Saksan katsastustilastojen vähävikaisempia malleja (ikäluokassaan). MX-5 on pärjännyt tilastossa myös loistavasti kuten myös Boxster. Turbotettu MX-5 ja S2000 on varmasti yhtä kyvykkäitä pelejä mutta ylläpidossa ei olla sitten enään samalla sivulla. Mulle ainakin luottamus auton tekniikan toimivuuteen aina on erittäin suuressa merkityksessä auton valinnassa (ja sen pitämisessä kun se on hankittu).

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #69 : 29.08.09 - klo:16:30 »
Itselle jälkiahtaminen tarkoittaa sitä että koneeseen lyödään takomännät, takoveivit jne että kone varmasti kestää sitä turboa ;) Miksi turbottaa auto ellei siitä oikeasti oteta
sitä tehoa? Ja sitten sitä kestävyyttä tarvitaankin. Menee vähän offtopiciksi tämä.

Kyllä Miatan kone + voimansiirto kestää aika paljon ilman tako-osiakin. Eli 250 hv renkaista kestää varmasti ja sen ylikin on mahdollista mennä mutta silloin aletaan olla riskin puolella.

Ja jos ei kone kestä niin uusia koneita saa halvalla. Koneen vaihto muutenkin on mailman helpoin homma. 6h meni nyt kun pulttasin kaiken irti ja nostin motin autosta  ;)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #70 : 29.08.09 - klo:16:49 »
Olen tässä Moren kanssa samoilla linjoilla. Tuntuu, että Miatan turbottamisessa on eurojen kanssa vain taivas rajana. Sitten kun viimein on paketti kunnossa ja leimalla niin sitten alkaa paikat leviämään (huoltorumba alkaa).

Eipä näistä autoista ole mitään hajonnut turbotuksen jälkeen. En oikein ymmärrä, mihin tuo väite perustuu. Lämpöongelmia tosin on ollut radalla mutta niitä on myös esim. BMW M5:ssäkin vakiona. Kun MX turbotetaan kadulle ja ajetaan vain kadulla, niin luotettavuus on ihan samaa luokkaa kuin vakionakin. Edellyttäen, että hommat tehdään oikein eikä haeta järjettömiä tehoja esim. 400 hv vakiomoottorilla ja -voimansiirrolla

Kun auto turbotetaan, niin samalla on hyvä vaihtaa kytkin kestävämpään, kun kyse on kuitenkin lähes aina yli 100 tkm ajetusta. Lisäksi putkisto + katalysaattori kannattaa vaihtaa paremmin hengittäviin. Lisäksi jos meinaa ajella radalla useita peräkkäisiä kierroksia kaasu pohjassa, niin jäähdytystä joutuu todennäköisesti parantamaan. Esim. isompi syylari n. 300 euroa ja flekti pakkokytkimellä.

Jos mietitään käyttökuluja, niin MX:ään uusi moottori + vaihdelaatikko maksaa suunnilleen saman verran kuin jakohihnan vaihto S2000:een. Ainoa asia, jota joutuu tekemään useammin on öljynvaihto, jota suositellaan tehtäväksi 5 tkm välein, jos tehoja käyttää usein. Eli käytännössä kerran vuodessa, jos/kun auto on harrastekäytössä
« Viimeksi muokattu: 29.08.09 - klo:17:14 kirjoittanut Marko »

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #71 : 29.08.09 - klo:22:17 »
Jos mietitään käyttökuluja, niin MX:ään uusi moottori + vaihdelaatikko maksaa suunnilleen saman verran kuin jakohihnan vaihto S2000:een.

S2000:ssa taitaa kuitenkin olla nokka ketjulla. Huoltojen puolesta siinä ei pitäisi muutenkaan olla mitään joka automaattisesti tekisi sen pidosta kalliimpaa kuin samanikäisen miatan.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #72 : 29.08.09 - klo:22:25 »
Voi olla, että on ketjulla. En vaan tiennyt asiaa. Oleellinen pointti oli se, että turbottaminen ei tee Miatasta mitenkään vikaherkkää, kun käytetään laadukasta turbokittiä ja asennus + säädöt tehdään oikein.

Kalliiksi homma muuttuu, jos autoon huollattaa/korjaa merkkihuollossa. Oli kyse sitten vakiosta tai muutetusta autosta.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #73 : 29.08.09 - klo:23:46 »
Kalliiksi homma muuttuu, jos autoon huollattaa/korjaa merkkihuollossa. Oli kyse sitten vakiosta tai muutetusta autosta.

Korjataanko niitä autoja jossain muuallakin kuin (merkki)korjaamoilla? ;D Joitakin autoja ei vaan saa kuntoon muualla kuin marmoritiskillä... joskus ei edes siellä ilman tehtaan konsultointia.  ::)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Mitä tuli postissa?
« Vastaus #74 : 30.08.09 - klo:12:37 »
Korjataanko niitä autoja jossain muuallakin kuin (merkki)korjaamoilla? ;D Joitakin autoja ei vaan saa kuntoon muualla kuin marmoritiskillä... joskus ei edes siellä ilman tehtaan konsultointia.  ::)

Toki auto saadaan kuntoon merkkihuollossa mutta eipä siellä välttämättä näitä autoja tunneta sen paremmin kuin vaikka AD-autokorjaamolla. Melko suuri osa nykyasentajista on ollut hiekkalaatikolla, kun Suomessa silloin erittäin harvinaiset NA:t ovat käyneet takuuhuolloissa eli mallikohtainen osaaminen on kyllä aikalailla korjaamokäsikirjojen lukemisen ja tehtaan konsultoinnin varassa.

Kerran olen MX:n vienyt Inchacapelle, kun satun asumaan sellaisen lähellä ja tämä kerta oli viime keväänä. Siellä vaihdettiin 6 jämähtänyttä koiranluun pulttia, korvattiin katkennut pultti uudella ja lisättiin yksi pultti takimmaiseen poikkitukeen. Ja lasku oli 342 euroa. Sama työ olisi varmasti hoitunut missä tahansa korjaamossa ja hinta olisi ollut huomattavasti vähemmän. Esim. pultin poraamisen hinta oli Inchcapen laskulla 92 euroa (ja työn kesto arviolta 5 minuuttia). Koiranluun pultit maksoivat 50 euroa. Mutta auto tuli kuntoon eikä työn jäljessä ollut valittamista. Asentaja tosin ihmetteli, että eipä löytynyt sellaista poikkitukea heidän tiedostoistaan mutta sopiva pultti löytyi silti. Kyseinen poikkituki taitaa olla ollut vakiovaruste vuodesta -93 tai -94 alkaen. Eli jos on rahaa ja/tai halua maksaa työstä moninkertaisesti, niin homma hoituu varmasti erittäin hyvin merkkikorjaamossa ja jos tulee ongelmia, niin varmasti korjaavat takuuna tekemänsä virheet.

Itse kyllä käytän jatkossa rahat mieluummin esim. lukkoperän ja muiden viripalikoiden tilaamiseen (joiden kuvat voin postittaa tähän ketjuun  :) ) kuin merkkihuollon laskujen maksamiseen.
« Viimeksi muokattu: 30.08.09 - klo:12:39 kirjoittanut Marko »