Kirjoittaja Aihe: Boset särkee (NC)  (Luettu 2989 kertaa)

Valtsu-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
Boset särkee (NC)
« : 19.01.12 - klo:23:55 »
Autossa Bosen kaiuttimet 6 CD-vaihtajalla. Auto vuosimallia -06. Nykyään aina kun auton käynnistää ja kuuntelee musiikkia (ei ole väliä onko cd/radio) alkaa kaiuttimet säristä/särkeä. Aluksi vika oli vain kuskin puolen ovessa olevassa kaiuttimessa, mutta nyt sitä kuuluu molemmin puolin.

Ongelma häviää. kun tarpeeksi kauan pitää laitteet vain päällä. Välillä ongelmaan auttaa myös, kun pistää nupit kaakkoon ja nopeasti hiljaiselle. Onko kaiuttimet vaihdon tarpeessa vai olisiko vika jossain muualla? MX5partsista ei saa uusia bosen kaiuttimia oviin tilalle, joten mistähän noita voisi löytää?
Mazda MX-5 1.8 (NC)

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #1 : 20.01.12 - klo:06:30 »
Mulla alkoi viime talvena säristä suht uudet kaiuttimet ja viaksi osottautui että oven sisällä ollut kosteuden stopparina toiminut muovikalvo oli kokonaan irti ja kaiuttimet oli kosteita. Mulla on kyllä na ei nc.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #2 : 20.01.12 - klo:08:11 »
Ongelma taitaa olla melko universaali näin talvella. Sama juttu oli mulla Tojotassa. Eli kaiuttimeen tiivistyi kosteutta, joka sitten jäätyi. Kun jää suli, ääni palasi normaaliksi. Eli kajari oli täysin kunnossa.
Don't charge. Super Turbocharge!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #3 : 20.01.12 - klo:08:51 »
Tulee mieleen tapaus omaltakin kohdalta. Philipsin elementeissä oli puhekelan runko jotakin ilmankosteuteen reagoivaa materiaalia ja vääntyili välillä sellaiseksi ettei ilmarako riittänyt vaan puhekela hankasi magneettiin. Joskus soi ok, useimmiten ikävästi säristen. Tilanteen pystyi toteamaan kaiuttimen kalvoa sormillakin liikuttamalla; tuntui/kuului rahinaa.
ex-NA8C

Valtsu-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #4 : 20.01.12 - klo:09:13 »
Meillä ongelma ympärivuoden, eli vaihtamalla varmaankin paranee... Alkaa meinaan tuo rahina ottamaan nuppiin.  angry-smiley-005 Mistähän voisi kurkkia räjäytyskuvia sisustaan? Niin eipä olisi vaarana rikkoa mitään. Täytynee myös tutkailla, jos saisi mahtumaan tuohon jotkut kunnolla soivat humpat bosejen tilalle.
Mazda MX-5 1.8 (NC)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #5 : 20.01.12 - klo:09:52 »
Särkeminen voi johtua kaiuttimista tai vahvistimesta. Paras tapa vois olla avata ovipahvi ja irroittaa kaiutin. Tämän jälkeen itse kokeilisin liittää vahvarilta tuleviin johtoihin jonkin toisen kaiuttimen (vaikka pienen kotikajarin). Kannattaa tarkistaa impedanssit, että on samat alkuperäisen kanssa! Jos särisee edelleen, vika on mankassa, jos hävisi, niin kaiuttimessa.

Ennen kaiuttimen irroitusta voi kokeilla varovasti painaa kartiota sisään päin. Jos rohisee tai tuntuu liikkuvan huonosti, niin kajari on sökö. Tosin, vaikka liikkuu hyvin, niin kajari voi silti olla sökö...
Don't charge. Super Turbocharge!

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #6 : 20.01.12 - klo:15:14 »
Mulla on prikulleen samanlainen ongelma Mersussa. Ongelma alkoi kun ilmat läheni nollaa. Välillä soi hyvin ja välillä soundi on ihan yössä särkemisen kanssa.

Olen ajatellut avata ovipahvin jossain välissä ja katsoa onko pelkästää skobe kuskinpuolelta mennyt. Pahasti pelkään, että vika voi olla myös mankan vahvarissa = €€

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Boset särkee (NC)
« Vastaus #7 : 21.01.12 - klo:16:31 »
Vanhoissa vahvistimissahan tuo rohina on ihan tyypillistä. Siis sellainen joka lähtee kun volume potikkaa pyörittelee. Tuo tietysti ei hirveästi taida auttaa kun sinulla ei varmaankaan ole sellaista potikkaa siinä.
Itse en noista Bosen tuotteista muutenkaan perusta. Joo ihan kivan näköisiä koti vehkeitä, mutta ei niillä kyllä äänenlaadulla paljon pääse leuhkimaan.