Kirjoittaja Aihe: Air bag -merkkivalo palaa  (Luettu 3815 kertaa)

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Air bag -merkkivalo palaa
« : 08.06.11 - klo:08:55 »
Minulla on 1996 Miata 1.6. Air bagin merkkivalo alkoi palamaan pari päivää sitten. Valo palaa koko ajan.
Olen lukenut foorumeilta että air bagin tietokone/kontrolliyksikkö pitäisi vaihtaa. Onko yleensä näin?
Tietääkö joku missä on tälle sulake? Ja pystyykö muutoin korjaamaan kuin vaihtamalla tuo keskusyksikkö?
Taitaa olla melko suuri työ purkaa kojelauta...

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #1 : 08.06.11 - klo:15:41 »
Sulake on siellä konepellin alla sulakerasiassa, pitäisi olla sininen muovi päällä jossa lukee abag. Tais olla kaksikin kappaletta niitä.

Diagnostiikka pistokkeen kautta saat koodit ulos mitä se herjaa vaikka se palaakin koko ajan. Siis ihan johdonpätkällä saat koodit vilkkumaan.
Jos aivot sökönä niin sen on moro vaan sitten, ei ihan helpolla pysty vaihtamaan koska se on tietyssä asennossa(anturi sisällä) siellä rattiputken päällä ja pultit on mallia ilman kantaa.

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #2 : 21.06.11 - klo:09:25 »
Käytin tuon Kaivokselassa tutkituttamassa. Uusi SAS-laite maksaisi 553 eur. Ja sitten veilä työ päälle. Työn voisi tehdä varmaan itsekin mutta kojelauta täytyy purkaa...
Tai sitten kaapelit pitäisi mitata ettei vika ole niissä.

Oliskohan kellään käytettynä SAS-laitetta? Täytyy katsoa myös eBaystä.


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #3 : 21.06.11 - klo:09:49 »
Jos sas laitteella meinaat itse keskus"tietokonetta" niin purkaa se pois sieltä niin mä voin fiksata sen sulle. Purkaminen ehjänä on pahin vaihe, multa hajos se kotelo kun yritin irti saada sen sieltä rattiakselin luota.

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #4 : 22.06.11 - klo:08:22 »
Next, missäpäin Suomea olet? Voisin yrittää purkaa kojelautaa ja irrottaa sas-laitetta heinäkuussa lomalla.
Konkat kai noista yleensä hajoaa ekana?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #5 : 22.06.11 - klo:15:48 »
Hämeessä mutta hesassa tulee aika usein käytyä.

Ei ole konkat ongelma vaan se itse piirilevy hapettuu, pitää kolvailla uudet radat sinne niiden hapettuneiden tilalle. Ainakin kannattaa testata kun että ostaa suoraan uuden.

Kojelautaa ei ole pakko purkaa jos irrotat rattiputken yläpään ja penkin että pääsee lattialle makaamaan selälleen. Kojelauta ei mun mielestä ollu niin helppo irrottaa kuin noi edellämainitut.

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #6 : 29.05.12 - klo:12:53 »
Palaan tauon jälkeen taas air bag merkkivaloaiheeseen. Nyt pitäisi viedä auto katsastukseen ja siis saada tuo kuntoon.
Air bag-merkkivalo sammuu vähän käynnistämisen jälkeen, laskin että noin 40 sekuntia jonka jälkeen syttyy uudelleen.
Onko MX-5:ssä OBD II-porttia ja kuka tietää missä se sijaitsee jos sillä lukisi vikakoodit? Lainasin kaverilta lukulaitteen. Jos saisi sillä sen vaikka nollattuakin.
Onko muita ideoita miten saisi kuntoon kun ei viitsi itse alkaa purkamaan? Luin tosiaan foorumeilta että moduulista menee usein konkat jotka voisi tinata sitten uudelleen.


diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #7 : 29.05.12 - klo:13:00 »
Palaan tauon jälkeen taas air bag merkkivaloaiheeseen. Nyt pitäisi viedä auto katsastukseen ja siis saada tuo kuntoon.
Air bag-merkkivalo sammuu vähän käynnistämisen jälkeen, laskin että noin 40 sekuntia jonka jälkeen syttyy uudelleen.
Onko MX-5:ssä OBD II-porttia ja kuka tietää missä se sijaitsee jos sillä lukisi vikakoodit? Lainasin kaverilta lukulaitteen. Jos saisi sillä sen vaikka nollattuakin.
Onko muita ideoita miten saisi kuntoon kun ei viitsi itse alkaa purkamaan? Luin tosiaan foorumeilta että moduulista menee usein konkat jotka voisi tinata sitten uudelleen.

NA:ssa ei ole ODB kakkosta, ja vaikka olisikin niin yleensä airbagit on erillään siitä. Vaihtoehtoina taitaa kyllä olla tuon boksin korjaus/vaihto.
Tai sitten se vaarallisempi McGyverversio - kaappaat piuhat bägivalolle, ja hommat sinne jonkun pienen piirin joka polttaa valoa sen muutaman sekunnin käynnistyksen aikana. Ihan vaan hämäämään katsureita.

Jos tuo next:in aiempi tarjous on vielä voimassa, niin suosittelen tarttumaan siihen :)

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #8 : 29.05.12 - klo:13:11 »
Ilmeisesti joissakin näistä 1996-malleista on OBD II ja joissakin taas ei...
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=62622

Onko next:llä ehdotuksia vielä ja tarjous voimassa? Itse en kerkiäisi alkaa purkuhommiin...

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Air bag -merkkivalo palaa
« Vastaus #9 : 30.05.12 - klo:18:58 »
Tutkin kojelaudan alta ja konehuoneesta, mutta eipä tuolla OBD II tökkeliä ole.
Olisko muilla muita neuvoja?