Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505602 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #585 : 09.05.13 - klo:21:46 »
Aa, luin jostain syystä et olit irrottamassa pakosarjaa. Mä vetelin sinne tiivisteliimaa kun kasasin. Ne ITBt vuoti ku seula ja päätin etten ala ton kanssa enään kinaamaan.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #586 : 09.05.13 - klo:22:38 »
Käykö NA-koppaisiin 95e10 vai syöpyykö letkut ja muut?
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #587 : 09.05.13 - klo:23:03 »
Käykö NA-koppaisiin 95e10 vai syöpyykö letkut ja muut?

Käy.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

snappa

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #588 : 13.05.13 - klo:09:08 »
Bensamittari alkoi "jumittamaan" NB:ssä viikonloppuna. Aluksi mittari näytti n. puolta tankkia, ja ajattelin ratkaista ongelman lisäämällä polttoainetta (toivoen, että jumi poistuisi tällä) - Mittari nousikin "tappiin", mutta nyt jumittaa siellä  vash.
Mittarin neula ei laskeudu edes auto sammuneena. Minkähänlainen anturi tankissa mahtaa olla, ja saisikohan sitä sorkittua helposti jollain?

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #589 : 13.05.13 - klo:09:22 »
Eikös NB:ssäkin ole vielä tuollainen "tyhmä" bensamittari että se näyttää bensamäärää jatkuvasti, eikä laske nollille kun auton sammuttaa niinkuin jossain saksalaisissa tms.? Muutenkin vanhojen japsien bensamittarit on mun omistamissa autoissa ainakin tavanneet olla varsin suurpiirteisiä - ekalla 100 kilometrillä neula ei liiku mihkään, sit hyvin nopeasti puoleenväliin, sit hengailee taas siinä parisataa kilometriä kunnes tippuu tyhjäksi, mistään kovin lineaarisesta mittarista ei voi puhua vaan se on ennemmin suuntaa-antava  ;D
ロードスターNA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #590 : 13.05.13 - klo:09:24 »
En tiedä minkälainen tuo anturi varsinaisesti on, mutta siihen pääsee helposti käsiksi hattuhyllyn kautta. Eli hattuhyllyn verhoilut irti/ sivuun, ja alta suojapelti pois, ja sitten pääseekin jo avaamaan tankin. Tuossa viimeisessä kannessa onkin sitten jo bensapumppu ja anturi & koho mukana. Tuon kohon joskus vedin nippusiteellä yläasentoonsa, jotta sain tankin näyttämään täyttä...

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #591 : 13.05.13 - klo:09:29 »
Eikös NB:ssäkin ole vielä tuollainen "tyhmä" bensamittari että se näyttää bensamäärää jatkuvasti, eikä laske nollille kun auton sammuttaa niinkuin jossain saksalaisissa tms.?

Jaarittelun uhallakin, ni tää on kyllä jännä juttu. Noi mittarithan oli pitkään "tyhmiä" ja valahti aina nollaan, ku käänsi virrat pois. Voi sitä itkun ja parun määrää, ku mittari ei näyttäny heti oikein, ku istu autoon ja käänsi virrat sekunniks päälle. bowrofl

Sitten ku tuli nuo muistavat mittarit, ni niistähän itki jokanen autoaan ghetossa säilyttävä, ku bensavorot näki minkä auton tankki kannattaa tyhjentää. biggthumpup.

Ja nyt se on sitte jotenki uus ja hieno ominaisuus, että mittari vetää taas nollille? giggle


Lainaus
Muutenkin vanhojen japsien bensamittarit on mun omistamissa autoissa ainakin tavanneet olla varsin suurpiirteisiä - ekalla 100 kilometrillä neula ei liiku mihkään, sit hyvin nopeasti puoleenväliin, sit hengailee taas siinä parisataa kilometriä kunnes tippuu tyhjäksi, mistään kovin lineaarisesta mittarista ei voi puhua vaan se on ennemmin suuntaa-antava  ;D

Samahan se on monissa 2000-luvun japseissakin. Siis näissä perusmalleissa, missä koho vaan heiluu bensapinnan mukaan. Tosin ei mikään malli taida osata mitata bensaa korkkiin asti. Jos tankki on täynnä, ni sittenpähän tankki on täynnä. Oli täyttöputkessa sitten 5-10l tai ei. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #592 : 13.05.13 - klo:11:29 »
Ja nyt se on sitte jotenki uus ja hieno ominaisuus, että mittari vetää taas nollille? giggle

Tää on kyllä mulla eka auto, jossa mittari näyttää jopa autosta irtiollessaan tankissa olevan bensan määrää. Muissa on bensamittarit toimineet niinkuin muutkin mittarit, ts. ilman virtoja mittari lepää nollassa. Tosin niin tämä on eka japsikin mulle. En ole tottunut vielä näiden erikoisuuksiin.

Jotta ei  offtopic , niin mites tuo mittari pitäisi kalibroida? Mittaristo oli tosiaan pöydällä palasina. Ehkä koskin bensaviisariin, ehkä en, so not. Nyt tankki on kuitenkin jokseenkin tyhjä kun viisari näyttää vielä varttitankkia. Täynnä ollessa viisari menee asteikolta yli sen saman vartin verran. Pläni olisi tankata täyteen, ja saada neula näyttämään viimeistä pykälää. Väännänkö viisarin väkisin oikeaan asentoon (engl. bump), vaiko revinkö sen irti ja laitan kiinni oikeaan asentoon? Oikeampi tapa olisi toki saada koho ala-asentoon, ja laittaa viisari tyhjimpään merkkiin, mutta täyteen tankkaaminen on helpompaa.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #593 : 13.05.13 - klo:12:04 »
Pläni olisi tankata täyteen, ja saada neula näyttämään viimeistä pykälää. Väännänkö viisarin väkisin oikeaan asentoon (engl. bump), vaiko revinkö sen irti ja laitan kiinni oikeaan asentoon?

Laita mielummin tankki tyhjänä näyttämään haluamaas kohtaan. Eihän sillä täytenä olon asennolla niin merkitystä oo?

En tiiä mitenpäin näissä toimii, mut joissain pääsee helpolla ja anturi näyttää "tyhjää", kun piuhan irrottaa. hrnt:n postin perusteella tässäkin on varmaan niinpäin, jos täyden näyttäminen tehään nippusiteellä. :)

Ja viisari irti ja oikeaan kohtaan takas. Ei kai se väkisin mihinkään väänny, ellet sitten neulaa meinannut vääntää mutkalle? :scratch
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #594 : 13.05.13 - klo:12:47 »
Se ei vaan onnistu kun se moottori siellä pyörii mukana. Tai sitten on akseli tappiin todella väljä. Kahdella teelusikalla irti se ja virrat päälle ja tökkää kohdalleen vaan takas.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #595 : 13.05.13 - klo:12:55 »
Se ei vaan onnistu kun se moottori siellä pyörii mukana. Kahdella teelusikalla irti se ja virrat päälle ja tökkää kohdalleen vaan takas.

Tuotahan mä yritin sanoa, mut oliko se liian sekavasti selitetty? dunno
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #596 : 13.05.13 - klo:13:01 »
Se ei vaan onnistu kun se moottori siellä pyörii mukana. Kahdella teelusikalla irti se ja virrat päälle ja tökkää kohdalleen vaan takas.

Tuotahan mä yritin sanoa, mut oliko se liian sekavasti selitetty? dunno

Katokku emmää lukenu ees loppuun kun vastasin jo karille :P

Just noin siis kuten sanoit...

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #597 : 13.05.13 - klo:13:11 »
Laita mielummin tankki tyhjänä näyttämään haluamaas kohtaan. Eihän sillä täytenä olon asennolla niin merkitystä oo?

Noinhan se on, kuten kirjoitinkin:

Oikeampi tapa olisi toki saada koho ala-asentoon, ja laittaa viisari tyhjimpään merkkiin, mutta täyteen tankkaaminen on helpompaa.

Ja syykin tuli siinä miksi en tee niin :) Viisarin virhenäyttämä on vakio, joten riittävään tarkkuuteen pääsen kun siirrän neulaa vakiomäärän.

Miksi se sitten ylipäätään menetti kalibraationsa irti ollessaan, jos kerran neulan asentoa ei pysty väkisin vääntämällä muuttamaan dunno

Kiitokset uskonvahvistuksesta. Pitää kokeilla teelusikkaneuvoa, haarukalla en saanut viisareita irti mutta kylläkin naarmuja mittarintaustaan.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #598 : 13.05.13 - klo:16:18 »
Viisarin virhenäyttämä on vakio, joten riittävään tarkkuuteen pääsen kun siirrän neulaa vakiomäärän.

No lähinnä tuota aattelin:
"Pläni olisi tankata täyteen, ja saada neula näyttämään viimeistä pykälää."

Mulla NB:ssä ainakin tankki täynnä viisari on aika reippaasti asteikon yli, jossain F-kirjaimen päällä. Ja vastaavasti tyhjänä se on kaukana asteikon alla, E-kirjaimen päällä. Jos sen tankkaa täyteen ja kääntää neulan viimiseen pykälään, ni eihän sitä tyhjän asentoa arvaa millään (ennenku se tulee vastaan). :-\

Toki jos ei edes välitä siitä, vaan käy tankilla aina kun mittari näyttää tyhjää, niin sittenhän tankissa on vaan isompi pelivara. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #599 : 17.05.13 - klo:23:56 »
Olikos täällä joskus kirjoiteltu kaikenlaisista kulmista - ohjeellisista, alkuperäisistä, suositelluista jne vai luotetaanko suuntauksissa niihin ohjeellisiin arvoihin mitä Autofit koneeltaan löytää? Alkuun tietty otetaan nykyiset arvot talteen.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue