Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505552 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #720 : 25.06.13 - klo:20:24 »
90% varmuudella ovat painavat
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #721 : 25.06.13 - klo:22:59 »
Löytyykö Suomesta 1.6 NA öljypumpun tiivistettä?
1.64 NA

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #722 : 25.06.13 - klo:23:45 »
Vain itse tekemällä...

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #723 : 26.06.13 - klo:01:24 »
90% varmuudella ovat painavat

+1  Mä oon punninnu melkosen läjän random 15" vanteita, ja väitän että niitä kevyitä vanteita ei löydy sattumalta, lähes kaikki köykäset on yleisessä tiedossa. Suurin osa15" vanteista mitä oon punninnu, on painanu 8-12kg.  Alle 8kg random 15x7 vanne on melkonen löytö ja kevyimmät "tuntemattomat" vanteet mitä oon punninnu on muistaakseni painanu ~7.5kg.

Lähinnä jotain dragin ja rotan köykäsiä malleja liikkuu joskus halvalla, vaikka yleensä noistakin osataan pyytää ihan kunnon hinta.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #724 : 26.06.13 - klo:06:37 »
Lähinnä jotain dragin ja rotan köykäsiä malleja liikkuu joskus halvalla, vaikka yleensä noistakin osataan pyytää ihan kunnon hinta.

Jos ei tarvii olla aftermarkettivanne, ni eri merkkien orkkisvanteet on usein köykäsiä ja "ilmasia". Esmes tollaset Tojon perusnätit viispuolaset on 6.jotain kiloa 6.5x15 koossa ja virheetön sarja maksaa satkun. Niitä mistä lakka on kesiny irti on saanu ilmasekskin. Toki jos pitää olla just se 7x15, ni sittenhän noi ei käy.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/582063_10151614899031380_1042822561_n.jpg

Muutkin on hokannu käyttää noita Miatoissa:
http://i646.photobucket.com/albums/uu187/pfnr37/miatamr2rims001.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/541261_10150709545991380_2059769403_n.jpg

Samaa vannetta saa myös 7x16 koossa, mut se on paljon halutumpi/harvinaisempi ja hinnat ollu "jopa" pariasataa/sarja.


Yks kovasti haluttu ja käytetty vanne löytyy turbojarpan alta, näitä mainostettiin aikanaan maailman keveimpinä (koossaan, orkkisvanteissa, tjsp), en jaksa muistaa ulkoa painoa, kun ei tuo ulkonäkö itteä niin kiinnosta. Mut vaihtoehtoja on varmasti paljon muitakin muilta merkeiltä, jos niitä lähtee tutkimaan. :)

http://www.autogaleria.pl/tapety/img/toyota/toyota_yaris_turbo_2001_01_m.jpg
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #725 : 26.06.13 - klo:08:57 »
OEM vanteet ovat siitäkin hyviä että ne on tehty kestämään sen mitä autokin mihin ne on alunperin asennettu. Saa autoteollisuuden mitta-asteikolla kestävän vanteen.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #726 : 26.06.13 - klo:20:33 »
Postissa tuli kissan tms. elukan nahkaa Topgaitersilta. Kun halvalla sai, otin myös käsijarrukahvan pussin. Kysymys: oletteko asentaneet tuon siten että kahvan alkuperäinen muovimutka jätetään paikalleen nahan alle? Yritin ensin tietty noin, mutta kokeilun perusteella päädyin ottamaan muovin pois.
ex-NA8C

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #727 : 26.06.13 - klo:21:15 »
Postissa tuli kissan tms. elukan nahkaa Topgaitersilta. Kun halvalla sai, otin myös käsijarrukahvan pussin. Kysymys: oletteko asentaneet tuon siten että kahvan alkuperäinen muovimutka jätetään paikalleen nahan alle? Yritin ensin tietty noin, mutta kokeilun perusteella päädyin ottamaan muovin pois.

No hyvä ettet wagner-nahkaista ottanut ;D 

Mä en edes kokeillut muovimutkan päälle. Jotenki pidin itsestäänselvänä, että on tyylikkäämmän näköinen ilman muovimutkaa. Ajatus lähti siitä, että kun vaihdekepin juuren nahka on löysällä vekillä, niin muovimutkan päälle kiristetty nahka näyttää sen vierellä eriparijälkityyningiltä. Mutta makuasiahan tämäkin.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #728 : 27.06.13 - klo:23:12 »
Omassa 1990 NA:ssa öljynpainemittarihan on 1. sukupolvea, eli ymmärtääkseni jonkin verran jopa informatiivinen.
Paineet vaihtelee tyhjäkäynnin noin 2.2 - kiihdytyksen/kovien kierrosten arvon noin 4.2 välillä - joskus ehkä jotain 4.6 max.
Sellainen tuli mieleeni, kun tuon paineen vaihtelun syitä ja mittaustekniikkaa tuli pohdiskeltua, että miten öljyn määrä vaikuttaa öljynpaineeseen?

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #729 : 27.06.13 - klo:23:25 »
Ei mitenkään kunnes sitä on todellakin liian vähän(kuplia).

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #730 : 28.06.13 - klo:06:36 »
Paineet vaihtelee tyhjäkäynnin noin 2.2 - kiihdytyksen/kovien kierrosten arvon noin 4.2 välillä - joskus ehkä jotain 4.6 max.
Sellainen tuli mieleeni, kun tuon paineen vaihtelun syitä ja mittaustekniikkaa tuli pohdiskeltua, että miten öljyn määrä vaikuttaa öljynpaineeseen?

Painehan muodostuu lähinnä kahdesta asiasta, pumppausmäärästä ja vastuksesta. Ekahan menee ihan kierrosten mukaan, jos nyt puhutaan suoraan motissa kiinni olevasta mekaanisesta pumpusta, eikä mistään sähkösestä. Toka riippuu sit vähän kaikesta, jäykempi öljy vastustaa enempi ja virtaa huonommin, mut paineet nousee. Kylmempi öljy on jäykempää, kuumempi notkeempaa. Kuluneessa motissa ölpän reitit suurenee, vastus vähenee ja paineet tippuu. Tukkeutunu filsu nostaa paineita ja heikentää virtausta. Motorupit sun muut kertyy kanaviin, pienentää niitä, nostaa paineita ja heikentää virtausta. Kaikki omat tuunaukset öljykierrosta motin ohi laskee vastusta, vaikkei yks turbon öljynkierto nyt viisarimittarissa vielä näykään. Syitä on tosiaan miljoona ja kaks. Mut kiva näitä on aina välillä pohtia. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #731 : 28.06.13 - klo:10:29 »
Kiitos Tem. Pohdiskeltavaa riittää, tosiaan.
Joten, ei noilla mittareilla mitään tee kun eivät mistään mitään kerro - paitsi jos tiedät moottorisi kunnon. Paineet näyttää "hyviltä" kun on kulunut moottori ja tukossa oleva suodatin. Mutta kun tiedät on uusi suodatin eikä kulumaakaan ole... niin ehkä ne jotain kertoo.
Itelläni max. paineet nousee rahtusen yli viiteen, kun ajellaan kylmällä koneella, kun ne muutoin on max. "jotain päälle 4". Näinhän tämän pitään olla. Kiva mittari on tuo kuitenkin, koska siinä sentään viisari liikkuu - on vaimollekin jotain seurattavaa  :o
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #732 : 28.06.13 - klo:11:26 »
ei noilla mittareilla mitään tee

Nopean muutoksen havaitsemiseen se on ihan paikallaan, jos paineet tippuu nollaan, ni öljy ei enää kierrä ja jos se heilahtaa toiseen suuntaan, ni ei sekään normaalia oo. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #733 : 28.06.13 - klo:11:47 »
ei noilla mittareilla mitään tee

Nopean muutoksen havaitsemiseen se on ihan paikallaan, jos paineet tippuu nollaan, ni öljy ei enää kierrä ja jos se heilahtaa toiseen suuntaan, ni ei sekään normaalia oo. :)

Oon ite nukkunut yöni sen jälkeen paljon paremmin kun asensin tuon öljynpainevarotus järjestelmän omaan autooni  :)  Ei tarvi enään kattella mittareita kun vasta silloin kun sireeni alkaa huutaan. Se muuten huutaa Alastaron Las palmasin mutkassa missä paine laskee melkein 2bar asti...täytyy vissiin tehdä loiskelevyt....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #734 : 28.06.13 - klo:12:32 »
Ainoa mihin olen itse tuota NA:n mittaria käyttänyt on karkea arviointi öljyjen lämmöistä. Kun tietää missä paineet pyörivät normaalissa katuajossa, voi verrata paineita kovan rata-ajon lopuksi. Jos öljyt on todella kuumat, niin litkun pitäisi virrata vapaammin ja paineiden olla alhaisemmat.