Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505577 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #735 : 28.06.13 - klo:22:30 »
Itellä alkoi nyt myös tuo öljynpaine nostattaa niskavilloja. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää todella matalaa lukemaa. Se viisari on siinä nollan ja kakkosen välillä tyhjäkäynnillä! Normiajossa viisari näyttää kakkosta ja ei siitä nouse kiihdytyksessäkään (kierrokset 3-4 tonnia), paitsi tietysti kylmänä. Öljyt vaihdettu vasta ja mallia mobil 3000. Tuota oon käyttäny ennenki ja mun mielestä painetta on ollut enemmän. Puhaltaakohan toi motti jostain ohi vai falskaakohan pumppu? Öljyä on riittävästi.

Mitäs tossa nyt kannattaa lähteä tutkimaan? Uskaltaako tolla ajaa?
Don't charge. Super Turbocharge!

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #736 : 28.06.13 - klo:22:42 »
Lisätääs aiheeseen liittyvä tiukka faktakuva öljyn lisäyksewtä.
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #737 : 28.06.13 - klo:22:54 »
Joko on öljyt lirua tai jos kerran aikasemmin ollu korkeemmat paineet niin sitten montakin muuttujaa koneen sisällä jotka vaikuttaa, suurimpana kuluneisuus sitten öljypumpun painejousi(vai mikä se sen virallinen nimi olikaan) jne.

En olis huolissani, normilukemia mun koneelle jolla ajettu noin 200 tonnia. Kaiken lisäks sulla on se mekaaninen siellä niin se ei vaikuta senkään voiteluun vaikka olis matalia lukemia....


Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #738 : 28.06.13 - klo:23:01 »
Joko on öljyt lirua tai jos kerran aikasemmin ollu korkeemmat paineet niin sitten montakin muuttujaa koneen sisällä jotka vaikuttaa, suurimpana kuluneisuus sitten öljypumpun painejousi(vai mikä se sen virallinen nimi olikaan) jne.

En olis huolissani, normilukemia mun koneelle jolla ajettu noin 200 tonnia. Kaiken lisäks sulla on se mekaaninen siellä niin se ei vaikuta senkään voiteluun vaikka olis matalia lukemia....
Huh!
Kiitos nopeasta vastauksesta. Voi taas hengittää.
Kyllä mulla on tarkotus tuo kone joskus rakennella uusiks, mutta ei nyt! Vaan sillon ku ite haluan. Täytyy varmaan laittaa vähän jäykempää tavaraa sisään seuraavaksi.
Don't charge. Super Turbocharge!

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #739 : 29.06.13 - klo:10:44 »
Onko kukaan testannut suomalaista litkua nimeltä RVS? Käyttiksessä (Jetta tfsi) alkoi kiihdytyksessä näkyä epäilyttävästi tummaa savua, joten ostin kokeeksi (40 € purkki). Aineen ei pitäisi olla mitään motorupia, patentoitu aine ja ihan tuv:n testaama ja hyväksi havaitsema. Jetassa se ei vienyt pölytystä pois, mutta olisi hauska tietää onko vaikutusta tuollaiseen 20v NA:n. Ilmeisesti luo jonkinlaisen nanokeraamisen pinnoitteen moottoriin.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #740 : 29.06.13 - klo:10:58 »
Joko on öljyt lirua tai jos kerran aikasemmin ollu korkeemmat paineet niin sitten montakin muuttujaa koneen sisällä jotka vaikuttaa, suurimpana kuluneisuus sitten öljypumpun painejousi(vai mikä se sen virallinen nimi olikaan) jne.

En olis huolissani, normilukemia mun koneelle jolla ajettu noin 200 tonnia. Kaiken lisäks sulla on se mekaaninen siellä niin se ei vaikuta senkään voiteluun vaikka olis matalia lukemia....
Huh!
Kiitos nopeasta vastauksesta. Voi taas hengittää.
Kyllä mulla on tarkotus tuo kone joskus rakennella uusiks, mutta ei nyt! Vaan sillon ku ite haluan. Täytyy varmaan laittaa vähän jäykempää tavaraa sisään seuraavaksi.

Valvolinen 20W50 mineraalit sisää  whistle koitin tota läpällä ite sillo ku kone söi öljyä, ei auttanu.. paineet tosin nousi kaikenlaisessa ajossa: tyhjäkäynnillä oli normi 1,5bar sijasta joku ~2bar ja kierroksilla ~2,5 nousi -> +3bar.  Mutta jos ajatellaan asiaa teoreettisesti, niinku meillä TTY:llä on tapana, niin ei voitelun itse tarkoitus oo olla kovat paineet, rittää että kierroksiin nähden on tarpeeksi painetta... Voin tosta kaivaa tribologian kirjan ja laskee sulle tarvittavat paineet, kunhan kerrot mulle sylinteripaineet  ;D Mut noin heittona oinniinku just rakennetulla motilla paineet mulla hivelee 1,5bar tyhjäkäynti ja siitä eteenpänpäin noin kierrosmäärä tuhansina +1 bar. Mun mielestä tosi terve. Niinku Tem aikasemmin sano, niin paine ei oo se juttu..tarkotus on saada laakereille sopivasti öljyä että sinne muodostuu hydrodynaaminen voitelu. Ja se taas on enemmänkin siitä kiinni, että tilavuusvirta laakereille on tarpeeks iso, ei paine. Toki painetta tarvitaan riittävään tilavuusvirran saavuttamiseks, mutta laiha öljy pienemmillä paineilla virtaa myös hyvin  :o

EDIT: voisin vielä sen verran jatkaa tätä että kerron muutamat seikat jos ne eii oo kaikille selviä:
voitelu toimii laakereilla siten, että reiästä sinne tuupataan öljyä joka sitten "valuu" laakerikaulan ja akselin väliin ja näiden kahden suhteellinen pyörimisliike toisiinsa nähden muodostaa öljystä kalvon jonka paksuudesta puhtuaan sitten mikrometreissä. Tässä välissä täytyy olla painetta, jotta tapeellinen määrä öljyä saadaan syötettyä laakereille. Määrään vaikuttaa myös se kuinka hyvin öljy pääsee virtaamaan ulos laakereista. On ihan öljytyypistä ja lisäineistuksesta kiinni minkä lainen "kalvonpaksuus" on haluttu/riittävä. Toki isompi paksuus on parempi kuin pienempi, sehän on päivän selvää, mutta missä on raja.. ?
« Viimeksi muokattu: 29.06.13 - klo:11:20 kirjoittanut Nicotine »
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Eaton 62

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #741 : 04.07.13 - klo:09:50 »
kävikö NA:n peltisatsi NB:hen jos sama 1,6 mylly ?
SUPERCHARGED

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #742 : 04.07.13 - klo:10:13 »
Kyllä muuten mutta puuttuu egr:n tulppa.

Kalapallokala67

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 232
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #743 : 05.07.13 - klo:11:33 »
Kuinka paksu on 1.6l na:n vakio kannentiiviste?
Mx-5 1.8vvt 16v -91

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #744 : 09.07.13 - klo:12:13 »
Bensankatkua takakontissa - mikä neuvoksi? Ei plajon lämmitä ajatus pitää kahden viikon ajan reissukamoja siellä, kun tuppaa tuo "käry" niin helposti tarttumaan kasseihin ja vaatteisiin. Ei se hirveän voimakas ole, mutta liian...

Itse en jaksa epäillä mitään vuotoja - myöskään tankin ylitäytöstä ei ole kyse - katkua ollut pitkin kevättä lämpötilojen noustessa.
Mistä ne höyryt oikein konttiin pääsee?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #745 : 09.07.13 - klo:12:34 »
Täytät tankin liian täyteen jolloin se tulee sinne ylivuotoputkeen. Tai sitten korkki falskaa tai tiiviste siitä tankin juuresta. Noita on ihan mahdottomasti eli pura niin löytyy vika. Ai joo ja bensapumpun kansikin voi vuotaa mutta se luultavasti haisis jo istuessa sisällä.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #746 : 09.07.13 - klo:13:12 »
Sama juttu mulla, kontissa haisee mutta kabiinissa ei. Enkä pue päälleni bensanhajuisia kamppeita, joten ne parin viikon reissut on poissuljettu jo pelkästään ton takia.

Epäilen että osa aromeista tulee jo tankintäyttö- ja vieressä kulkevan huohotusletkun seinämien läpi. Noita kun hieraisee kädellä niin kämmen haisee bensalle.

Korkin olen jo poissulkenut. Sen kun avaa löysälle, niin bensa haisee jo auton vieressä seisten. Kunnolla kiinni ollessaan katkua ei tunnu auton ulkopuolella.

Korkkia avatessa muuten kuuluu suhahdus, mutta äänen mukana ei kuitenkaan tule hajua. Tankissa on ilmeisesti alipaine? Kuinkahan se hiilipönttösysteemi toimii, ja onko se aivan kunnossa?

Pumppuluukun alla ei tuntunut hajua.
ex-NA8C

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #747 : 09.07.13 - klo:13:16 »
Korkkia avatessa muuten kuuluu suhahdus, mutta äänen mukana ei kuitenkaan tule hajua. Tankissa on ilmeisesti alipaine? Kuinkahan se hiilipönttösysteemi toimii, ja onko se aivan kunnossa?

Sama juttu, ja välillä täytyy startata pitkään, etenkin aamusin (useamman tunnin seisomisen jälkeen) olisiko alipaineella tankissa osuutta asiaan?

Mä oon poistanu hiilipöntön mutta ei vaikuttanut mitenkään tohon.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #748 : 09.07.13 - klo:15:53 »
Korkkia avatessa muuten kuuluu suhahdus, mutta äänen mukana ei kuitenkaan tule hajua. Tankissa on ilmeisesti alipaine?

Sillä oletuksella, et NA:kin on kuten kaikki muutkin japsit...niin siellä on joo alipaine ihan tarkotuksella. Mut jos se jossain välissä tuntuu kasvavan hurjasti, ni tankin korkin huohotus on luultavasti menny tukkoon.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #749 : 09.07.13 - klo:16:52 »
Kuinka paksu on 1.6l na:n vakio kannentiiviste?
Noin 1.2mm
1.64 NA