Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505585 kertaa)

micco

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 176
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #825 : 07.08.13 - klo:21:26 »
Onko BBS-vanteisiin mahdollista kiinnittää tarvittavat tasapainotuspainot vanteen sisäpuolelle? Eli jos tällaisen pyynnön esittää rengasmestarille, hymyileekö hän vai sanooko "ilman muuta!"?

En keksi syytä miksi ei voisi. Ainakin minä olen onnistunut tasapainottamaan kaikki vanteeni niin että puntit olen laittanut piiloon vanteen sisäpuolelle.
VH45DET Remote Turbo
500whp.net

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #826 : 07.08.13 - klo:21:36 »
Onko BBS-vanteisiin mahdollista kiinnittää tarvittavat tasapainotuspainot vanteen sisäpuolelle? Eli jos tällaisen pyynnön esittää rengasmestarille, hymyileekö hän vai sanooko "ilman muuta!"?

En keksi syytä miksi ei voisi. Ainakin minä olen onnistunut tasapainottamaan kaikki vanteeni niin että puntit olen laittanut piiloon vanteen sisäpuolelle.

Niihin menee enemmän painoja vain sisäpuolelle laitettaessa sitten. Jos on rengasliike joka jaksaa kumia pyöritellä niin niitäkin saa pienennettyä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #827 : 07.08.13 - klo:22:42 »
Sain tässä päivänä muutaman ajaa täysin alkuperäistä, hyväkuntoista 10th AE:ta, jossa oli alla ne. alkup. 10th AE vanteet uusilla 195/50 renkailla.

Minua jäi häiritsemään se, miksi ajokokemus, fiilis oli niin paljon "loivempi", kuin omalla NA:llani ajaessa.
Kytkin oli aavistuksen jäykempi, siihen tottui heti. Keppi istui hyvin käteen, ja vaihteet pelasi namisti. Mutta:
* Pirteyttä (fiilis) ei löytynyt samalla tapaa - johtuiko maltillisemmasta äänimaailmasta osin?
* Ohjaustunto, yleinen tuntuma alustaan oli heikompi. Ei huono, mutta ei niin välitön kuin omassa. Tässä kohdin varmuudella vaikuttaa alkuperäinen, suurempi kehäinen ratti. Omassani Momo - paljon kivempi pyöritellä.
* Ja olisiko se alusta hieman "heijannut" tiukemmissa, nopealiikkeisissä ohjaustapahtumissa?

Odotin siis enemmän kuin koin. Mistä erot?
-E
P.S. Milloin saisimme aikaiseksi miitiin, jossa yhtenä teemana olisi "aja kaverin autoa - ja pysy kaverina"?

Ite tuota samaa pohdin kun hommattiin talouteen sitä toista mx:ää. Ja yhäkin olen sitä mieltä että 1.6l NA:ssa on eniten fiilistä koeajamistani vakioista mx:stä, johtunee ehkä osittain auton painosta (tuollainen alkupään NA, varsinkin niukasti varusteltu, painaa jo ihan jonkun verran vähemmän mitä 1.8 NB), metelistä ja koneen luonteesta. Periaatteessahan 1.8 NB:ssä kone käyttäytyy ainakin dynolapun mukaan hyvinkin samalla tavalla, mutta silti se jostain syystä tuntuu tukkosemmalta yläkierroksilla. Johtuu ehkäpä äänistä? Myös 6 lovinen loota on omasta mielestäni tunnottomampi mitä 5 lovinen, voi kyllä johtua vaihteistoöljyistäkin... Ajofiilikseen vaikuttaa myös käytetty rengastus huomattavasti, eli jos toisessa autossa on lötköt kumit, niin ohjauksen vaste kärsii heti.

Mun autoa saa tulla kokeilemaan missä tahansa miitissä / ratapäivillä, jos vastineeksi pääsen kokeilemaan jonkun muun autoa. Noita mitä olen koeajanut, niin yllättävän isoja eroja on ollut tuntumassa ja käytöksessä. IMO ratapäivillä on varsin hyvä testata kärryjä, kun pääsee suoraan mutkapätkälle, ja voi ihan laillisesti ajaa hieman kovempaakin. Muutenkin autoja on kyllä päässyt aina kysyessä kokeilemaan, joten tuskin tuota varten tarvitsee omaa miittiänsä järjestää.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #828 : 08.08.13 - klo:09:22 »
Onko BBS-vanteisiin mahdollista kiinnittää tarvittavat tasapainotuspainot vanteen sisäpuolelle? Eli jos tällaisen pyynnön esittää rengasmestarille, hymyileekö hän vai sanooko "ilman muuta!"?

En keksi syytä miksi ei voisi. Ainakin minä olen onnistunut tasapainottamaan kaikki vanteeni niin että puntit olen laittanut piiloon vanteen sisäpuolelle.

Niihin menee enemmän painoja vain sisäpuolelle laitettaessa sitten. Jos on rengasliike joka jaksaa kumia pyöritellä niin niitäkin saa pienennettyä.

Voi olla ettei oikein tarkkaa tekevä mielellään laita, jos paino olis koneen mukaan saatava lähemmäs vanteen ulkoreunaa. Esmes niissä sun multa ostamissa bebseissä oli yhden renkaan paino ulkokehällä kun Hunter sanoi niin. Toiset laitteet on varmaan tarkempia kuin toiset.
1.64 NA

micco

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 176
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #829 : 08.08.13 - klo:09:29 »
Onko BBS-vanteisiin mahdollista kiinnittää tarvittavat tasapainotuspainot vanteen sisäpuolelle? Eli jos tällaisen pyynnön esittää rengasmestarille, hymyileekö hän vai sanooko "ilman muuta!"?

En keksi syytä miksi ei voisi. Ainakin minä olen onnistunut tasapainottamaan kaikki vanteeni niin että puntit olen laittanut piiloon vanteen sisäpuolelle.

Niihin menee enemmän painoja vain sisäpuolelle laitettaessa sitten. Jos on rengasliike joka jaksaa kumia pyöritellä niin niitäkin saa pienennettyä.

Voi olla ettei oikein tarkkaa tekevä mielellään laita, jos paino olis koneen mukaan saatava lähemmäs vanteen ulkoreunaa. Esmes niissä sun multa ostamissa bebseissä oli yhden renkaan paino ulkokehällä kun Hunter sanoi niin. Toiset laitteet on varmaan tarkempia kuin toiset.

Minä painotan pyöräni taatusti tarkemmin kuin mitä olisi tarpeellista.
VH45DET Remote Turbo
500whp.net

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #830 : 08.08.13 - klo:12:24 »
Onko BBS-vanteisiin mahdollista kiinnittää tarvittavat tasapainotuspainot vanteen sisäpuolelle? Eli jos tällaisen pyynnön esittää rengasmestarille, hymyileekö hän vai sanooko "ilman muuta!"?

En keksi syytä miksi ei voisi. Ainakin minä olen onnistunut tasapainottamaan kaikki vanteeni niin että puntit olen laittanut piiloon vanteen sisäpuolelle.

Niihin menee enemmän painoja vain sisäpuolelle laitettaessa sitten. Jos on rengasliike joka jaksaa kumia pyöritellä niin niitäkin saa pienennettyä.

Voi olla ettei oikein tarkkaa tekevä mielellään laita, jos paino olis koneen mukaan saatava lähemmäs vanteen ulkoreunaa. Esmes niissä sun multa ostamissa bebseissä oli yhden renkaan paino ulkokehällä kun Hunter sanoi niin. Toiset laitteet on varmaan tarkempia kuin toiset.

Minä painotan pyöräni taatusti tarkemmin kuin mitä olisi tarpeellista.

Uskotaan. Siis surutta sisäpuolelle, on ne painot niin pirun rumia ulkopuolella.
1.64 NA

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #831 : 12.08.13 - klo:14:35 »
Käykö 1.6 viskolukko 1.8 perään ? Vai täytyykö rueta vaihtamaan 1.6 perä vetareineen yms yms?

Vinkkejä, jos jotain kannattaa ottaa huomioon / tehdä ennen kiinnitystä?




Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #832 : 12.08.13 - klo:14:43 »
ei käy 1.6:n lukko 1.8:n perään. Eikä kannata vaihtaa isoa perää pienempään. 1.6:n perä voi laueta radalla tai revitettäessä kadulla ihan vakiotehoilla. 1.8:n perä sen sijaan kestää melkein mitä vaan.

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #833 : 12.08.13 - klo:15:55 »
ei käy 1.6:n lukko 1.8:n perään. Eikä kannata vaihtaa isoa perää pienempään. 1.6:n perä voi laueta radalla tai revitettäessä kadulla ihan vakiotehoilla. 1.8:n perä sen sijaan kestää melkein mitä vaan.

Rata-ajoon auto ei ole tulossa, ja kadulla ei kuivalla kelillä rengasta poltella. Talvea varten olis niin pirun hyvä saada tuo lukko kiinni..

**edit**   Käykös 1.8 vetarit 1.6 perään?    1.6 ei ainakaan taida olla laipalla kahessa osassa se vetari?
« Viimeksi muokattu: 12.08.13 - klo:16:42 kirjoittanut Cyna »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #834 : 12.08.13 - klo:20:34 »
Ottamatta sen suuremmin kantaa homman järkevyyteen, niin luulis että niitä kokonaisia 1.6 periä olis suomi pullollaan kun porukat on vaihtanu niitä 1.8 periä ihan jonkusen verran. Eli varmasti saat kohtuuhintaan 1.6 avoimen perän kokonaisena pakettina vetareineen, johon voit sitte asentaa ton viskolukon.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #835 : 12.08.13 - klo:20:41 »
ei käy 1.6:n lukko 1.8:n perään. Eikä kannata vaihtaa isoa perää pienempään. 1.6:n perä voi laueta radalla tai revitettäessä kadulla ihan vakiotehoilla. 1.8:n perä sen sijaan kestää melkein mitä vaan.

Rata-ajoon auto ei ole tulossa, ja kadulla ei kuivalla kelillä rengasta poltella. Talvea varten olis niin pirun hyvä saada tuo lukko kiinni..

**edit**   Käykös 1.8 vetarit 1.6 perään?    1.6 ei ainakaan taida olla laipalla kahessa osassa se vetari?

Ei käy. Tarviit kaikki joko 1.6 tai 1.8 ihan sen mukaan kumman perää käytät.

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #836 : 12.08.13 - klo:23:44 »
ei käy 1.6:n lukko 1.8:n perään. Eikä kannata vaihtaa isoa perää pienempään. 1.6:n perä voi laueta radalla tai revitettäessä kadulla ihan vakiotehoilla. 1.8:n perä sen sijaan kestää melkein mitä vaan.

Rata-ajoon auto ei ole tulossa, ja kadulla ei kuivalla kelillä rengasta poltella. Talvea varten olis niin pirun hyvä saada tuo lukko kiinni..

**edit**   Käykös 1.8 vetarit 1.6 perään?    1.6 ei ainakaan taida olla laipalla kahessa osassa se vetari?

Ei käy. Tarviit kaikki joko 1.6 tai 1.8 ihan sen mukaan kumman perää käytät.

Jees. Taitaa olla taka-akseliston vaihto edessä. Kiitos vastauksista :)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #837 : 13.08.13 - klo:00:00 »
Mua saattais kiinnostaa se 1.8 perä vetareineen yms. jos hinta on sopiva.

skruf

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #838 : 13.08.13 - klo:00:44 »
Eli tarkotus saada Miata mallia NA todella matalaksi.
kysynkin nyt viisaammilta hyviä neuvoja tuohon toimenpiteeseen ?
säädettävä-alusta ja vanne+rengas setti ( 15" x 7"  & 165/45/15 ) asennettu jo, eli tarvitsee ilmeisesti säädettävät koiranluut (& spacerit ? ) lisäksi ?
Perää kun yrittää tiputtaa, ottaa iskarin säätörenkaat kiinni vetariin..  :scratch
MX-5 na BRG              '91
Nissan Skyline 350GT  '03
Subaru Impreza          '06
Yamaha Thunderace    '96

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #839 : 13.08.13 - klo:00:55 »
Eli tarkotus saada Miata mallia NA todella matalaksi.
kysynkin nyt viisaammilta hyviä neuvoja tuohon toimenpiteeseen ?
säädettävä-alusta ja vanne+rengas setti ( 15" x 7"  & 165/45/15 ) asennettu jo, eli tarvitsee ilmeisesti säädettävät koiranluut (& spacerit ? ) lisäksi ?
Perää kun yrittää tiputtaa, ottaa iskarin säätörenkaat kiinni vetariin..  :scratch:

Mikä on sulle todella matala?
Iskarit vaihtoon, ainakin TEINin alustan tolpat on kapeemmat. Muuten ootkin jo hajulla. 13" vanteilla pääset vielä alemmas, tosin ne on laittomat. Lueskele Club Roadsterin sivuilta Slämmätyistä lisää. Lisäks suosittelen hankkimaan frame rail:it suojaamaan pohjaa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa