Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505577 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1080 : 24.03.14 - klo:13:25 »
ajoenstosta puheen ollen: onko irrotettava ratti, tai tarkemmin se pikalukollinen keskiöpala, millään tapaa laillinen katukäytössä? pykälä tais olla hieman tulkinnanvarainen tässä kohtaa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1081 : 24.03.14 - klo:16:13 »
Ei ole kyseenalainen pykälä. Ei saa olla mutta osa insseistä ei valita varsinkaan jos et ite sitä irrottele niin että ne näkee...

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1082 : 24.03.14 - klo:17:39 »
Mikä pykälä sen sitten kieltää?

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1083 : 24.03.14 - klo:17:57 »
Tuskin mikään mut trafi ei varmaan vaan tykkää siitä mahdollisuudesta et sen saa irti kesken ajon ;) Löyt kiinni vaan ja jos joku huomaa sanot että laitoin ku muuten ei pääse penkkii istuun
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

jonsu

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 314
  • MX-5 1.6 Turbo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1084 : 24.03.14 - klo:17:57 »
ajoenstosta puheen ollen: onko irrotettava ratti, tai tarkemmin se pikalukollinen keskiöpala, millään tapaa laillinen katukäytössä? pykälä tais olla hieman tulkinnanvarainen tässä kohtaa.


Ei ole tietääkseni lallinen tuo ratin pikalukko mutta jos katsastusta meinaat niin vaihda yksi ratin kiinnitys ruuvi katsastukseen pidemmäksi jolloin pikalukkoa ei voi käyttää eli ratti ei ole tällöin pika kiinnitteinen  8)

Tällä mennään ainakin Turussa  :david

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1085 : 24.03.14 - klo:19:56 »
Mikä pykälä sen sitten kieltää?

Auton ohjauslaitteista on olemassa kokonainen oma EU-direktiivi. Jos sen jaksaa lukasta läpi ajatuksella, ni sieltä varmaan löytynee sovellettavissa oleva kielto. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1086 : 24.03.14 - klo:20:30 »
Seuraava kysymys: allaolevan kuvan näköiset säädettävät nokkapyörät, minkä kokoinen kuusiokoloavain on oikea? 3mm:llä pystyi kääntelemään, mutta tuntui liian nuljulta. Olisiko joku tuumakoko oikea?



Kannattaa vaihtaa ne ruuvit saman tien vähän kestävämpiin, niitä kun todennäköisesti joutuu aukomaan ja kiristämään jonkusen kerran.
1.64 NA

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1087 : 24.03.14 - klo:20:38 »
Kieltämättä tuntuivat hieman lelumaisilta. Pitänee hommata paremmat tilalle.
ex-NA8C

Sopiva

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1088 : 25.03.14 - klo:14:02 »
Miten takakilpi on yleensä kiinni? Muistan purkaneeni siitä jotain, mutta en saa päähäni että mitä. On tosiaan kaksi reikää siellä yläreunassa, siinä ilmeisesti joku teline?
NB 10th AE
+ Kasa piinattuja relluja

abu

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1089 : 29.03.14 - klo:08:43 »
Hei! Uusi foorumilla ja uusi mx-5:sen omistaja! (Tai no tyttöystävän kanssa puoliksi omistaja.) Elikkä tuli haettua -97 vuoden 151 000km ajettu, 1.6 NA pihaan viikko sitten. Autoon on huoltokirjan mukaan vaihdettu jakohihna vuonna 2008, jolloin se on tuotu suomeen (ilmeisesti saksasta). Sen jälkeen ollut näillä tiedoilla kesäajossa ja kilometrejä kertynyt n.10 000km. Itse en autoista juurikaan mitään ymmärrä, mutta olisi mielenkiintoa ja tarkoitus mäxän parissa tutustua vähän auton tekniikkaan ja muuhun sielunelämään. Mitähän kaikkea tähän olisi nyt hyvä uusia? moottoriöljyt ja suodatin meni jo vaihtoon. Itsellä tulee mieleen seuraavat: Jakohihna ja vesipumppu, laturinhihna, (ohjaustehostimen hihna?), suodattimet, tulpat + johdot, perä- ja laatikkoöljyt. Olisiko hyvä vaihtaa vielä jotain muuta?

Osat ajattelin tilata mx5partsilta

http://www.mx5parts.co.uk/camshaft-timing-belt-genuine-mazda-mk1225-p-3343.html
http://www.mx5parts.co.uk/waterpump-genuine-mazda-p-889.html (tähän ei siis ilmeisesti tarvitse/suositella tiivistettä, vaan jotain tiivistemassaa?)
http://www.mx5parts.co.uk/power-steering-belt-motorsport-mk1225-without-p-3117.html
http://www.mx5parts.co.uk/fuel-filter-genuine-mazda-p-232.html
http://www.mx5parts.co.uk/filter-motorsport-p-3116.html
http://www.mx5parts.co.uk/high-performance-ignition-leads-mk1225-p-657.html

Olisin kiitollinen jos joku viitsisi katsoa nuo läpi, ja todeta että ne joko sopivat kyseiseen autoon, tai sitten eivät. Tai jos on jokin vastaava parempi tuote saatavilla, joka kannattaisi ottaa jonkun sijasta.  :) Ei viitsisi vääriä osia alkaa tilailemaan, ja itse tosiaan olen melko tietämätön näissä asioissa.

Mitkähän tulpat tähän sitten kannattaisi tilata?
Öljyt ajattelin hakea luultavasti ihan tosta paikallisesta alan liikkeestä. Selvittelyjen mukaan perään menisi 75w90 hypoidit, ja laatikkoon mt-90? Paljonko näitä tarvitsee? Jos oikein olen käsittänyt, niin lootaan menisi n. 2l ja perään 1l?

Kiitokset ja terveiset tuusulasta  8)
-Arttu

P.S en viitsinyt avata uutta threadia tälle, toivottavasti meni oikeaan osioon.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1090 : 29.03.14 - klo:09:00 »
Tervetuloa!

Vesipumppua tuskin kannattaa vaihtaa, jos sillä on ajettu vasta 10k. Jos sitä ei vaihdettu edellisessä hihnanvaihdossa, niin sitten vaihto on perusteltu.

Vaihteisto- ja peräöljymäärät meni oikein. Vaihteistoon menee vielä 90cc ns. turrettiin eli vaihdekepin alapäähän. Tuosta 2l:sta riittää siihenkin. Redline on ihan ok lämpimänä, mutta Ford toimii lisäksi kylmässä paremmin.

Kepin kumit ovat todennäköisesti tohjona jos ei ole vaihdettu jo, joten vaihda nekin samalla. http://www.mx5parts.co.uk/gearlever-shift-boot-package-genuine-mazda-mk1225-p-1111.html

Tulpanjohdoiksi mieluumin siniset NGK:t kuin jotkut nimettömät. Jostain syystä Miata ei kestä tulpanjohtojen ikääntymistä, vaan niitä saa uusia suhteellisen usein. https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=199&oid=295&depth=3&page=1&count=16

ex-NA8C

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1091 : 29.03.14 - klo:09:09 »
Tervetuloa foorumille ja onnittelut oivasta autovalinnasta! ;)

Jakohihnan vaihtoväli taisi olla 120tkm tai neljä vuotta. Eli se on varmaan ihan kannattavaa vaihtaa. Samalla tietysti vesipumppu ja tuo oem-pumppu tosiaan kandee hommata. Lisäksi tarvit uudet remmn kiristimet ja niissäkin varmin vaihtoehto on mazdan orkkikset.

Tulpat ja johdot tosiaan, jos oireilee tai muuten vaan haluat varmistua, että ovat kunnolliset. Huolto-ohjelmassa taisi olla melko tiheä tulpanvaihtoväli. En muista kyllä mikä.

Öljyt koneeseen, perään ja laatikkoon. Monia vaihtoehtoja on, mutta viimeisin villitys laatikkoon taisi olla fordin öljy. Myös redlinen mtl ja mt90 (tai niiden sekoitus käy). Noin kaksi litraa menee, eli osta kolme törppöä. Perään itse olen laittanut redlinen hypoidia. Öljynsuodattimeksi suosittelen k&n:n suodatinta (mx5partsilta), koska siinä on mutteri päässä. Helpottaa hemmetisti irroitusta/kiinnitystä.

Polttoainesuodatin sulla olikin ja kun vielä ilmansuodattimen vaihdat, niin käytännössä melkein kaikki kuluvat osat (jarruja lukuunottamatta) on vaihdettu. Rahaa meni n. 500€ ja ei muuta ku kovaa ajoa. Siitä nämä autot tykkää. :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1092 : 29.03.14 - klo:09:11 »
Se missä mun ja Karin ohjeet meni ristiin, niin usko Karia. ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1093 : 29.03.14 - klo:09:59 »
Tervetuloa porukkaan.

Lisää mx5parts-listaan tämä http://www.mx5parts.co.uk/enthusiasts-workshop-manual-p-28.html?currency=EUR  Ton avulla pääsee ropaamisessa jo hyvään alkuun. Jos matkat jollekin miittipaikkakunnalle ei kohtuuttoman pitkät, niin miitteihin mukaan. Porukka mukavaa ja avuliasta joten miitit hyvä tilaisuus kysellä neuvoja. http://www.miata.fi/forum/index.php?board=8.0

 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1094 : 29.03.14 - klo:11:39 »
Vielä noihin öljyihin: älä laita laatikkoon pelkkää Red linen MTL:ää. Mun kokemusten mukaan se on vähän turhan liukasta synkrojen toiminnan kannalta. Mt90 toimii.