Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505584 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1185 : 04.05.14 - klo:18:48 »
Eipä tuo taida selvitä ennen ku menee sinne auton alle katsomaan mistä se öljy oikeen on tullu. Jos noiden havaintojen pohjalta pitäis arvata, niin veikkaisin kampuran etummaista tiivistettä, mutta tuokin selviää kunhan pääsee kunnolla kurkkaamaan sinne auton alle. Jos kone on etupäästä asti öljynen, niin jostain jakopäästä se varmastikkin tulee, eli kampuran stefa, nokkien stefat tai ehkä vain venakopan tiiviste. Jos tulee jakopäästä niin tekisin koko jakopään rempan kaikkineen siinä samalla ja vaihtaisin noi kaikki tiivisteet mitä tuolla on, kuitenki ihan sama homma vaihtaa vaikka vain se kampuran tiiviste kuin tehdä koko jakopään remontti.

Jos taas kone on etupäästä ja sivuista kuiva niin todennäköisesti niin kuin nicotine sanoi.

Nosturita nyt ei kovin monesta tallista löydy, mutta lisäselvitykset voi tehdä hyvin ite pihalla / parkkiksella, auto pukeille / rampeille ja eiku auton alle könyymään. Tai sitte vie vaan jonnekki korjaamolle, eikä tartte liata käsiä taikka haalareita. Selvittävät varmaan öljyvuodon suunnan riittävällä tarkkuudella muutamassa minuutissa jotta tietää miten jatkaa. TI-hallit on myös ihan validi vaihtoehto vian paikannuksen kannalta.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1186 : 04.05.14 - klo:19:00 »
Ite veikkaisin kans tuota koneen takastefaa. Mutta ainakin parissa tällaisessa epäilyssä vuotoa on ollut myös öljypohjan tiivisteessä ja kun se vuotaa tuolta takaa niin oire on sama. Vaihtotyö vaan hieman suurempi.

Mulla vuotaa tuolta myös ja oon opetellut elämään sen kanssa...
Don't charge. Super Turbocharge!

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1187 : 04.05.14 - klo:21:43 »
Kiitos.
Pitää käydä TI-hallissa tsekkaamassa tarkemmin, ja päätellä sitten mitä tiivaria yms. tilaa ennen kuin hoitaa jostain ajan rempalle. Koneöljyjä ei kannattane vaihdella ennen remppaa?
Yritän ottaa parit fotot ja varmistelen sitten tieltä tietäjiltä että tulee oikeat tiivistesarjat ja muut tarpeet tilattua.

Ei tuo vuoto sellainen ole, että sen öljynkulutuksessa erityisesti huomaisi. Pidin tuossa nyt viikonlopun yli pahvia auton alla eikä siinä ollut yhtään tippaa. Eli ajossa puskee ulos - hieman.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1188 : 05.05.14 - klo:08:29 »
Minä aloittaisin huolellisella moottoripesulla, niin yltä kuin alta. Puhtailta pinnoilta on sitten helpompi löytää vuodon alkulähde.
ex-NA8C

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1189 : 05.05.14 - klo:12:36 »
Minä aloittaisin huolellisella moottoripesulla, niin yltä kuin alta. Puhtailta pinnoilta on sitten helpompi löytää vuodon alkulähde.

 638 TÄMÄ!
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1190 : 05.05.14 - klo:12:55 »
Kiitos.
Pitää käydä TI-hallissa tsekkaamassa tarkemmin, ja päätellä sitten mitä tiivaria yms. tilaa ennen kuin hoitaa jostain ajan rempalle. Koneöljyjä ei kannattane vaihdella ennen remppaa?
Yritän ottaa parit fotot ja varmistelen sitten tieltä tietäjiltä että tulee oikeat tiivistesarjat ja muut tarpeet tilattua.

Ei tuo vuoto sellainen ole, että sen öljynkulutuksessa erityisesti huomaisi. Pidin tuossa nyt viikonlopun yli pahvia auton alla eikä siinä ollut yhtään tippaa. Eli ajossa puskee ulos - hieman.
-E

Enihau : Jos vuotaa kampuran takastefasta , niin samalla tekee kytkinrempan eli kytkimen kalut tilaukseen. Jos vuotaa etustefasta niin samalla vaihtaa nokkaremmin ja vesipumpun, eli ne tilaukseen. Wanhaa kulutustawaraa ei koskaan laiteta takaisin moottoriin kun se on pois kerran otettu  nono
työn alla : 205GTI " MI16"

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1191 : 06.05.14 - klo:00:03 »
Lainaus
Jos kone on etupäästä asti öljynen, niin jostain jakopäästä se varmastikkin tulee, eli kampuran stefa, nokkien stefat tai ehkä vain venakopan tiiviste. Jos tulee jakopäästä niin tekisin koko jakopään rempan kaikkineen siinä samalla ja vaihtaisin noi kaikki tiivisteet mitä tuolla on, kuitenki ihan sama homma vaihtaa vaikka vain se kampuran tiiviste kuin tehdä koko jakopään remontti.
....
Enihau : Jos vuotaa kampuran takastefasta , niin samalla tekee kytkinrempan eli kytkimen kalut tilaukseen. Jos vuotaa etustefasta niin samalla vaihtaa nokkaremmin ja vesipumpun, eli ne tilaukseen. Wanhaa kulutustawaraa ei koskaan laiteta takaisin moottoriin kun se on pois kerran otettu  nono

No jovain, tässä siis tullee isompi työ eteen -ehkä.
MX5partsiltako löytyy mainitut setit jakopään remppaan / kytkinremppaan / nokkahihna ja vesipumppu ?
Jos jollakulla on puute hyvästä syystä pakoilla kotihommia tms. niin voisi kaivaa tälle noviisille niitä partsin linkkejä framille --- kiitos.    whistle

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1192 : 06.05.14 - klo:00:21 »
Mä kasailin I.L. Motorsportilta tällasen setin nokkahihnan vaihtoon. Foorumilla oli vähän ristiriitasta tietoa tarviiko alkuperäisen vesipumpun kanssa käyttää tiivisteitä vai ei, mutta kun sellaset kerran oli tarjolla niin otin varmuuden vuoksi, kuten noi venttiilikopan+nokkien+cas-tiivisteet myös. Alkuperäset rullat taas oli senverran kalliit että niiden ja hihnan puolesta päädyin I.L.:n omaan tarvikemalliin, eiköhän niilläkin pärjää. Mx5partsilla oli about kaikki hihnanvaihtoon liittyvät hilut loppu.



1.6-litrasessa toki taitaa olla itse hihnaa ja CAS-tiivistettä lukuunottamatta jokaikinen osa eri, mutta vastaavat kun katot. Vai olikohan se niin, että 1.6-litrasissa vaihtu moni osa jollain vuosimallilla (short/long nose crank?)
ロードスターNA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1193 : 06.05.14 - klo:00:37 »
Ei noissa 1.6 short/long nosessa tainu olla eroa kuin kampuran tiivisteessä. Jos olis varastossa niin tää olis aika helppo valinta: http://www.mx5parts.co.uk/camshaft-timing-belt-ultimate-mk1225-p-3328.html (vaikka ite kyllä ottaisin mielummin mahdollisimman pitkälle mazdan orkkis osilla)

Selvitä nyt kuitenkin ensin mistä se vuoto oikein tulee, hyvällä tuurilla siellä on vuotanu pekästään cassin tai venakopan tiiviste koneen takaosasta ja valuttanu lohkoa pitkin öljyt alas, ja selviitki huomattavasti pienemmällä rempalla.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1194 : 06.05.14 - klo:08:56 »
...
Selvitä nyt kuitenkin ensin mistä se vuoto oikein tulee, hyvällä tuurilla siellä on vuotanu pekästään cassin tai venakopan tiiviste koneen takaosasta ja valuttanu lohkoa pitkin öljyt alas, ja selviitki huomattavasti pienemmällä rempalla.

Juu, toki selvitetään.
cas - crank angle sensor - näinkö?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1195 : 06.05.14 - klo:09:01 »
Juurikin noin. Jos se tiiviste vuotaa, niin tota on aika vaikee huomata kun eihän se sieltä koneen takaa mihinkään näy, ja öljyt päätynee sinne jonnekki kytkinkopan/vaihteiston tienoille (tai mahdollisesti lämppärin letkulle, ainakin 1.8:ssa, joka sitte lopulta pehmenee riittävästi ja poksahtaa jossain väärässä paikassa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1196 : 06.05.14 - klo:11:06 »
cas - crank angle sensor - näinkö?

Itseasiassa camshaft angle sensor, siis nokka-akselin asentoanturi ;)

Siinä on tiivisteenä ihan simppeli o-rengas, joka minullaki vuoti.
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1197 : 06.05.14 - klo:11:34 »
cas - crank angle sensor - näinkö?
Itseasiassa camshaft angle sensor, siis nokka-akselin asentoanturi ;)
Siinä on tiivisteenä ihan simppeli o-rengas, joka minullaki vuoti.
Ahas. Tiiviste simppeli - vaihto ei.
Nyt pitäisi olla hyvät kuvat Miatan 1.6 -myllystä - ylhäältä, sivuilta, alhaalta, edestä, takaa - apulaitteilla ja ilman, niin noviisi voisi yrittää oppia ja tunnistaa "osia ja niiden sijaintia"...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1198 : 06.05.14 - klo:11:48 »
On se tuon nokka-akselin asentotunnistimen tiivisteen vaihtokin simppeli homma. Venttiilikoppa irti ja siihen taisi päästä suoraan käsiksi - samalla kannattaa toki vaihtaa myös tuo venttiilikannen tiiviste. Puolen tunnin remppa jos varovasti ekaa kertaa tekee, ainut vaaranpaikka on ettei hajota huohotus- ja PCV-venttiilin letkuja venttiilikantta irrottaessa.
ロードスターNA8C

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791