Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505550 kertaa)

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1485 : 09.10.14 - klo:20:12 »
Onko kukaan onnistunut löytämään mutterin / weld-bungin GM IAT-sensoriin Suomesta? kiertelin erilaiset rauta- & LVIkaupat ja vähän hiljasta oli
Kierteet tosiaankin 3/8" NPT

http://autotune.fi/tuote/192/gm-anturin-liitosholkki-al
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1486 : 09.10.14 - klo:21:08 »

Onko kukaan onnistunut löytämään mutterin / weld-bungin GM IAT-sensoriin Suomesta? kiertelin erilaiset rauta- & LVIkaupat ja vähän hiljasta oli
Kierteet tosiaankin 3/8" NPT
Varsinaista mutteria tuohon ei saa kun on kartiokierre. Ite kierteln kans joskus kaikki kaupat läpi ja ei ollu. Kaikki vaan ihmettel, että miks tommonen kierre. Tota käytetään ilmeisesti mm. kaasuputkissa.

Jos meinaat vetää putkesta ja silikonikumista läpi ja kiristää mutterin toiselle puolell niin mun mielestä tuo autotunen bung on aivan liian iso. Ja ajatuskin siitä, että se irtoaa...... Ite hommasin eri anturin. Joku fordin anturi se oli ja löyty motonetista. Kävi suoraa. Ton gm:n tilalle. En tiä ohmi-alueesta mut kyllä se sen verran toimin että katsastuksen ajan oli paikallaan...
Don't charge. Super Turbocharge!

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1487 : 10.10.14 - klo:09:33 »
Syksy tuonut mukanaan uuden ongelman. Kylmällä koneella kone tukehtuu/hyytyy/hävittää vedon sellaisissa perusripeissä kiihdytyksissä 3000 - 4000 rpm:n välillä satunnaisesti. Yhtäkkiä moottori ei ota enää lisää kierroksia, vaikka kaasua lisäisi ja veto palaa heti, kun kaasua on löysännyt ja alkaa kiihdyttää uudelleen. Toisaalta kierrokset eivät putoakaan, jos kaasutusta jatkaa normaalisti. Välillä tämä pätkiminen kestää sekunnin pari, kun pitää kaasua samassa asennossa ja sitten lähdetään taas kiihtymään.

Moottori käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä, starttaa vaivatta ja kiihtyy ihan normaalisti muilla kierrosalueilla ja kaasu pohjassa vedätettäessä. Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu tänä kesänä. Koneessa kiinni Bipes ACU ja sytytys 16 BTDC.

Mistä kannattais aloittaa ongelman ratkaisu? Vaihdoin kesällä K&N vapaavirtaussuodattimen, jonka pesin ja öljysin. Onko AFM:n kanssa mahdollista tulla jotain ongelmaa, jos vahingossa öljysin liikaa suodatinta? Bensansuodatinta ei myös ole varmaan vaihdettu aikoihin, mutta voiko se aiheuttaa tuollaista tietyllä alueella esiintyvän ongelman? Uusi suodatin on hyllyssä, mutta vaihtaminen oli työlään oloinen homma, varsinkin näin syksyllä ilman tallia.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1488 : 10.10.14 - klo:10:46 »
Oliks sulla joku ahdin siellä? Jos on niin miten bensapuoli on hoidettu? Noilla oireilla ei tuu muuta mieleen ku että kokeileppa ottaa se bipes irti, jos se syystä taikka toisesta vetäis sytkää ihan liikaa pois noilla kierroksilla.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1489 : 10.10.14 - klo:10:57 »
jep

Mistä kannattais aloittaa ongelman ratkaisu?

Koneessa kiinni Bipes ACU

 facepalm
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1490 : 10.10.14 - klo:11:22 »
Ei ole ahdinta. Lähdetäänpä sitten siitä ACU:sta liikenteeseen. Kiitos.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1491 : 10.10.14 - klo:11:25 »
Unohda rauta- ja lvi-kaupat ja mene hyvin varusteltuun hydrauliikkakauppaan niin hyvin suurella todennäköisyydellä saat käypäisen anturin mutterin.
« Viimeksi muokattu: 10.10.14 - klo:16:42 kirjoittanut Lauri »

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1492 : 10.10.14 - klo:13:47 »
Ei ole ahdinta. Lähdetäänpä sitten siitä ACU:sta liikenteeseen. Kiitos.
Polttoainesuodattimen vaihto on maks. 20 minuutin homma ja onnistuu myös ulkona. Yksi, mikä kanssa voi vaikuttaa, on puola.

Ja tosiaan, ahtamaton mx5 toimii varmasti paremmin vakioeculla ilman piggybag-virityksiä.
Don't charge. Super Turbocharge!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1493 : 10.10.14 - klo:15:17 »
Tuossahan on läppämallinen ilmamäärämittari? Boschilaisessa vastaavassa hiililiuku voi kulua puhki, voisiko olla sama case tässäkin? Toki ensin pitää se Bipes-mahdollisuus eliminoida.
ex-NA8C

djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1494 : 10.10.14 - klo:15:35 »


Alkup. ecun ollessa autossa, map on vaan tulpattuna? :arvi

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1495 : 10.10.14 - klo:22:03 »
Bipes acu on tarkoitettu ahdettuun autoon eli se siirtää sytystä taaksepäin ahtopaineen noustessa.

Miksi sulla Freerider on tuo Bipes autossa?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1496 : 11.10.14 - klo:05:26 »
Bipes acu on tarkoitettu ahdettuun autoon eli se siirtää sytystä taaksepäin ahtopaineen noustessa.

Miksi sulla Freerider on tuo Bipes autossa?

Tämä oli se jota muut ei edes ihmetelly.....
Kaikennäkösiä "virityksiä" sitä laitetaan  biggthumpup.

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1497 : 11.10.14 - klo:07:33 »
Toimiihan se vaparissakin..

Naturally aspirated:
Probably the easiest and most inexpensive power modification to the Miata engine is to advance the base timing. This technique is well known and documented. A problem can arise if you advance the timing more than a few degrees: detonation. The ACU allows you to enjoy the power gains that advanced timing offers while protecting your engine from detonation or knock. Probably the easiest and most inexpensive power modification to the Miata engine is to advance the base timing. This technique is well known and documented. A problem can arise if you advance the timing more than a few degrees: detonation. The ACU allows you to enjoy the power gains that advanced timing offers while protecting your engine from detonation or knock.

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1498 : 11.10.14 - klo:10:26 »
Aivan kuten Una asian tuossa esitti - eli halusin hyötyä siitä alaväännön lisäyksestä mitä tuo sytytyksen aikaistaminen tuo alakierroksilla ilman pelkoa tuosta detonaatiosta tai siitä, että ylärekisteristä häviää tehoja. Tästä oli yhdellä foorumilla pitkät tarinat ihan dynokäyrien kanssa http://forum.miata.net/vb/printthread.php?t=186399&pp=40, jossa oli esitetty, että parhaan hyödyn sai säätämällä sytytysennakon 18 tai 22 BTDC ja vähentämällä sitä sitten kohti korkeampia kierroksia.

Niinpä sitten ajattelin kokeilla, kun tämä kalikka oli Kaidella myynnissä muutamalla kympillä. AFM ja lämpötila-anturin johdot haaroitin ja CAS:n johto piti pätkäistä ja tuoda suoraan ACU:lle. Että sinänsä helppo juttu repiä pois, kun vaan yhdistää takaisin nuo CAS:n johdot. Kyllä tuo selkeästi toi lisää vääntöä alas. Tosin vaikea sanoa, että toiko enemmän kuin pelkkä 12 BTDC, mutta kuitenkin.



Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1499 : 11.10.14 - klo:11:46 »
Olisi mielenkiintoista nähä dynokäyrä ennen/jälkeen tämän kikkareen asentamisen jälkeen.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.