Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505597 kertaa)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1575 : 03.02.15 - klo:13:56 »
Onko näistä akuista mihinkään, esim. tuo 270€ maksava alle puolentoistakilon akku kesäkäyttöön Miataan?

http://www.race.fi/fi/product/45213a/aliant-batteries
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1576 : 03.02.15 - klo:14:10 »
Kyseisestä merkistä ei oo kokemusta, mutta veikkaisin että riittää erinomasesti, kun halvemmat ja kevyemmätki akut jaksaa starttaa...

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1577 : 03.02.15 - klo:14:24 »
Osallistutaanpa keskusteluun. Saksasta on tulossa 1993-mallin 115hv 160tkm 1.6 NA, joka ajetaan helmikuun lopussa tänne. Öljynpaineet on auton ostaneen kaverin mukaan koholla ajon aikana, mittarissa taitaa olla asteikkoa 90 psi asti ja ne ovat 80:ssa. Öljypumpun relief valve temppuilee, vai kuinka?

Ensihoitona ajokkiin vaihtuu 5W40 öljyt ja suodatin, jonka jälkeen mittarin käytöstä tarkkaillaan. Ilmeisesti relief valveen käsiksi pääseminen on oma hommansa, ja samalla sinne voisi vaihtaa kokonaan toisen öljypumpun yhtä hyvin? Venttiilikopan tiiviste on laskenut öljyä aika rutkasti joka puolelta, mutta onko tuo edes korkeiden öljynpaineiden oire?
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1578 : 03.02.15 - klo:16:04 »
Jos kone lämpimänä pienillä kierroksilla näyttää noita lukemia, niin onhan ne korkealla. Lämpimällä koneella pitäisi tyhjäkäynnillä olla ~30 tienoilla ja kierroksilla nousta ~60 asti. Kylmällä koneella voi hyvinkin näyttää lähes maksimia.

Itse aloittaisin nimenomaan tuosta öljynvaihdosta, ja jos yhä näyttää "vääriä" lukemia niin kävisin tarkistuttamassa öljynpaineet jollain pajalla jotta voi laskuista jättää mittarin ja anturin mahdolliset viat.

Väittäsin että venakopan tiivisteen vuotaminen on ihan oma ongelmansa, ja tuskin liittyy tuohon korkeahkoon öljynpaineeseen. Uusi tiiviste (ja liimat/massat teräviin kulmiin) niin luulis korjautuvan.

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1579 : 03.02.15 - klo:16:18 »
Jep, tässä käsityksessä olin tuosta tiivisteestäkin. Ajomatkaa eteläisestä Saksasta tänne tulee kuitenkin jokunen tuhat kilometriä, niin aprikoitiin onko esim konevaurio tai öljypumpun antautuminen riskinä jos paineet pyörivät 80:ssa sen matkaa. Lukemat on tuolla asti lämpimälläkin moottorilla, tippuu vain tyhjäkäynnillä.
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1580 : 03.02.15 - klo:16:19 »
jos yhä näyttää "vääriä" lukemia niin kävisin tarkistuttamassa öljynpaineet jollain pajalla jotta voi laskuista jättää mittarin ja anturin mahdolliset viat.


Epäilen myös tätä "vikaa", mutta öljyt on helppo ja hyvä vaihtaa muutenkin.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1581 : 03.02.15 - klo:16:48 »
Jep, tässä käsityksessä olin tuosta tiivisteestäkin. Ajomatkaa eteläisestä Saksasta tänne tulee kuitenkin jokunen tuhat kilometriä, niin aprikoitiin onko esim konevaurio tai öljypumpun antautuminen riskinä jos paineet pyörivät 80:ssa sen matkaa. Lukemat on tuolla asti lämpimälläkin moottorilla, tippuu vain tyhjäkäynnillä.

Ei kai se korkea paine mitään muuta voi rikkoa kuin öljynsuodattimen jos oikeen hurjiin lukemiin mennään.

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1582 : 04.02.15 - klo:21:11 »
Onko tämä sopiva adapteri bagilliseen -00 NB.hen?

http://www.autovaruste.fi/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=546_547_558&products_id=3683

Löytyykö jostain halvemmalla? (ebaystä varmasti, mutta kun tuo sopivuus on sieltä sivuilta katsottuna hieman hankalampaa.)
Löytyykö jostain "matalampaa" versiota?

Toki jos joku linkittää sopivan adapterin ko. vehkeeseen ebaysta niin olen kiitollinen! Mielellään mahd. matala-versio.

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1583 : 04.02.15 - klo:21:18 »
Onko tämä sopiva adapteri bagilliseen -00 NB.hen?

http://www.autovaruste.fi/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=546_547_558&products_id=3683

Löytyykö jostain halvemmalla? (ebaystä varmasti, mutta kun tuo sopivuus on sieltä sivuilta katsottuna hieman hankalampaa.)
Löytyykö jostain "matalampaa" versiota?

Toki jos joku linkittää sopivan adapterin ko. vehkeeseen ebaysta niin olen kiitollinen! Mielellään mahd. matala-versio.

Siis mitä oot tekemässä? Siirtämässä vakiorattia lähemmäs vai vaihtamassa sitä johonkin toiseen bägilliseen/bägittömään?

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1584 : 04.02.15 - klo:21:27 »
Vaihtaisin sen siis bagittömään rattiin.

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1585 : 04.02.15 - klo:21:44 »
Ei taida ihan suoraan sopia toi töötin kontaktirengas ainakaan koska bägillisessä on se spiraalijohdinhässäkkä, josta tulee liitin ratin keskiölle.

Lainsäädännöllisestikin voi tulla esteitä vastaan, vai onko NB:tä tehty bägittömänä ja ilman vyönkiristimiä?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/8facd25f2c3c02f6ffa234e0124b332a/15755-Turvavarusteen_poistaminen.pdf

Omassa NA:ssa tuo bägien poisto kyllä onnistui kun muutin sen vastaamaan bägitöntä rinnakkaismallia ja esitin todistukset että se vastaa kaikilta osin bägitöntä mallia. Vaihtoon meni itse ratti, koko rattiakseli ja turvavyöt. Onnistui siis näin kun poistin koko turvatyynyjärjestelmän, pelkän rattibägin poistoa ei pysty osoittamaan rinnakkaismallia vastaavaksi.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1586 : 05.02.15 - klo:08:02 »
Vaihtaisin sen siis bagittömään rattiin.

Viimeistään katsastuksessa tulee ongelmia. Ei ole mahdollista vaihtaa bägittömään joten se on auton vaihto vanhempaan jos sitä bägiä ei halua ;)

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1587 : 05.02.15 - klo:08:09 »
Kyllähän niitä ratteja voi vaihtaa aina katsastukseen... Bagin valonkin saa pysymään poissa vastuksella jolloin voi ehkä vetää piuhat töötin edestä pois.

Eli käytännössä mulle riittää adapteri missä on tilaa bagin piuhalle ja joka menee alkuperäisiin booreihin. Kiinnitys nuissa taitaa olla melko universaali 6xjotakin.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1588 : 05.02.15 - klo:08:35 »
Ei mahdu jos et spiraalia poista myös. Bolt on versiota ei ainakaan viimeksi löytynyt vaan vaatii viilaa ja höylää jne.

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1589 : 05.02.15 - klo:09:04 »
Mikä olisi sit lähimpänä mikä menee. Kerta joutuu modaamaan niin mahdollisimman matala adapteri siis haussa.