Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505534 kertaa)

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1755 : 01.05.15 - klo:02:55 »
Väittäsin, että kuulis vs. Journal bearing erot on se että vanhat on huollettavissa ja noi "nykyaikaset" kuulikset ei  thumbsdown ite ainakin ajelen masalla sellasella kierrosalueella että iha paskat väljä onko kuulis vai liuku, herää kuitenki heti tarvittaessa. Varsinki radalla, ikinä oikeestaa tartte alle 3,5krpm käyttää joten vanha pska liukulaakeri on heti mukana 1bar ahdoilla. Miks maksaa ~400e ahtimesta ku yhtä paljon hauskaa saa irti 100e ahtimesta? Ja sen voi viä huoltaa, jos satuit ostaan jonkun loppuun polkeman..

Ja jos puhutaan siitä että "journal bearing" on vanhanaikainen niin vaihtakaa toki vaikka kampurallekki kuulalaakerit. Sehän on sitä nykyaikaa ::jepa ainii, ei niitä oo :ohnoes
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1756 : 01.05.15 - klo:07:51 »
Ihan yleisesti on kuulalaakerit käytössä 2-tahtisten moottorikelkkojen, perämoottoreiden ja vesijettien kampuroissa..

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1757 : 01.05.15 - klo:10:48 »
Tiiukasti kuristettu



Why you little...

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1758 : 01.05.15 - klo:12:13 »
Väittäsin, että kuulis vs. Journal bearing erot on se että

Suurin ero harrastajakäytössä tuntuu olevan, että kuulikset on herkkiä hajoamaan kaikesta, kun taas liukulakrut kestää kaiken. giggle

Mut antaa dissaajien dissata, toi väittely on ihan yhtä turha ku se, että neliveto on ainoa oikea vetotapa. Nimimerkillä kolme liukulaakeriahdinta kolmessa takavedossa. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Esa

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 354
  • brg Eunos -91
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1759 : 01.05.15 - klo:17:34 »
Ei kai kukaan enää liukulaakeriahtimia (=journal bearing) käytä?
Kyllä jotkut käyttää...(esim. Ne Holset miehet jotka ottaa isoja tehoja ;D)

skruf

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1760 : 03.05.15 - klo:16:55 »
Sellanen kyssäri että kumpaas litkua tonne perään laitan, Red Line 75W90 GL5 vai NS ? Kenties joku ihan muu :scratch
-91 na 1.6 ja vakioperä.
« Viimeksi muokattu: 03.05.15 - klo:17:27 kirjoittanut skruf »
MX-5 na BRG              '91
Nissan Skyline 350GT  '03
Subaru Impreza          '06
Yamaha Thunderace    '96

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1761 : 03.05.15 - klo:18:05 »
Edellisen öljynvaihdon jälkeen kone on alkanut syömään öljyä huolestuttavissa määrissä. Aikaisemmin öljynkulutus oli ~0.5-1l per 10t km, nyt tuntuu syövän litran per 2t km.
Parkkipaikalle ei vuoda, eli ilmeisesti männänrenkaat on kaput..?

Voisiko myös huohotusjärjestelmässä olla jotain vikana? öljykorkin ympäröivä aluea on jatkuvasti öljyinen, vaikka korkki on vaihdettu uuteen muutama kuukausi sitten.
PCV-venttiili on vielä alkuperäinen, voiko se kusta ahtimen kanssa..?

Ja uskaltaako autolla ajaa ~10km päivittäistä työmatka-ajoa tälläisessä kunnossa?
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1762 : 03.05.15 - klo:18:13 »
Tuntuu mullakin vievän samoja lukemia.. mittatikun ylä- ja alamerkin välin verran menny noin 500km ajon aikana.

Omallani ajan niian kauan ku se liikkuu.. öljyjä saa kyl tarkkailla usein..

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1763 : 03.05.15 - klo:20:37 »
Mulla söi huolella öljyä kans vaikka oli koneremppa tehty. Huomasin että imusarja oli ihan huohotusöljyssä ja välillähän auto pölläyttelikin sinistä takaa.. Seuraavan kerran huohotus ei mee imusarjaan enää.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1764 : 03.05.15 - klo:22:00 »
PCV-venttiili on vielä alkuperäinen, voiko se kusta ahtimen kanssa..?
Kyllä, se hyvin suurella todennäköisyydellä vuotaa ahdoilla.

Ja uskaltaako autolla ajaa ~10km päivittäistä työmatka-ajoa tälläisessä kunnossa?

Uskaltaa, kunhan tarkkailee sitä öljytikkua säännöllisesti.

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1765 : 05.05.15 - klo:16:48 »
Jooh, 2½l oli sitten öljyä vajaa  :ohnoes

Aikaisemmin söi niin vähän vaihtojen välissä että otin tavaksi tarkistaa öljytasoa todella harvoin. Ei mitään hajua että kauanko oon ajannu noin vajanaisena, mahdollisesti kauankin

Kesäkuussa availen koneen ja teen vahinkokatsauksen
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1766 : 06.05.15 - klo:09:07 »
Peräti kolme kysymystä, sorry, mutta laitan nyt samalla kaikki:

Saksalaisessa ohjekirjassa mainitaan venttiilivälysten tarkistus 90.000km välein. En ole saanut oikein selkeää kantaa asiaan. Mitä mieltä ollaan?

Onko öljynpainemittari joku "lume-on-off öljynpainevalo" koska kylmällä tai kuumalla koneella sen enempää kuin kierroksillakaan ei ole neulan asentoon mitään vaikutusta?

Vaativatko, ja jos, niin miten usein suositellaan ruiskusuuttimien huoltoa?
-03 NBFL 1.8 Nevada

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1767 : 06.05.15 - klo:09:25 »
Saksalaisessa ohjekirjassa mainitaan venttiilivälysten tarkistus 90.000km välein. En ole saanut oikein selkeää kantaa asiaan. Mitä mieltä ollaan?

Olishan ne toki hyvä tarkistaa.

Mut ihan kuten kaikki muutkin kilsalukemaan sidotut huolto-ohjelman mukaset tarkastukset, niin ei se nyt oo niin justiinsa, jos muuten osaa vähän katella ja kuulostella asioitten perään.


Lainaus
Onko öljynpainemittari joku "lume-on-off öljynpainevalo" koska kylmällä tai kuumalla koneella sen enempää kuin kierroksillakaan ei ole neulan asentoon mitään vaikutusta?

NB:ssä se on tosiaan vaan on-off-valon korvike.


Lainaus
Vaativatko, ja jos, niin miten usein suositellaan ruiskusuuttimien huoltoa?

Ei niille normaalisti kukaan mitään tee niin kauan ku kone käy neljällä. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1768 : 06.05.15 - klo:12:58 »
Venttiilivälyksen tarkastus koskee vaan NB:tä.

94-97 NA:ssakin on öljynpainemittari alunperin vaan tommonen valonkorvike.

Tarkennus, vaihtuki vasta 95, mut siihen saa kittiä millä sen saa muutettua oikeeks mittariks:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/60-1247.html
« Viimeksi muokattu: 06.05.15 - klo:13:23 kirjoittanut Una »

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #1769 : 06.05.15 - klo:13:03 »
Venttiilivälyksen tarkastus koskee vaan NB:tä.

94-97 NA:ssakin on öljynpainemittari alunperin vaan tommonen valonkorvike.

Kyllä mun 95:ssa NA:ssa ainakin toimii mittari eikä ole valonkorvike. Onko 1.6:ssa sitten "valonkorvikemittari"?
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.