Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505590 kertaa)

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2085 : 15.10.15 - klo:13:21 »
Kyllä ne moottoriöljyt kannattaa vaihtaa ennen seisontaan laittoa että laakeripinnoilla on puhtaat öljyt seisomisen aikana, toinen hyvä syy siihen on että paska kerkiää vajoamaan seisonnan aikana öljypohjan pohjalle josta se tulee imaistua kerralla öljynkiertoon. Tankki täyteen ja kausisäilytysaineet joukkoon hiukan viimeisen tankkauksen yhteydessä että kerkiää sekoamaan.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2086 : 15.10.15 - klo:13:42 »
Jokainen tekee niinkuin on parhaimmaksi itselleen vakuuttanut, näkemyseroja on.

Rättikattoa kannattaa pitää päällä ja salvat suljettuna jottei ole ihan ryppyinen keväällä.

Kyllä ne moottoriöljyt kannattaa vaihtaa ennen seisontaan laittoa että laakeripinnoilla on puhtaat öljyt seisomisen aikana

Noin teen itsekin. Pari talvea rätti oli hattuhyllyllä läjässä, ja oli keväällä hieman venyttämistä että sai salvat jälleen kiinni. Nyt pidän virutuksessa yli talven. Öljyiksi jaksoin joskus erikseen vaihtaa talvisäilytysöljyt, mutta nyt tyydyn vaihtamaan vain syksyllä vanhat hapot pois.

Joitakin kantapään kautta opittuja juttuja ja vielä enemmän pelkkiin uskomuksiin perustuvia hyvänmielenjuttuja:

Akun ylläpitolataan muualla kuin autossa, yksi kerta takaposkeen valuneiden happojen siivoamista riittää minulle.

Renkaisiin ilmaa maksimit mitä saa laittaa. Pysyvätpähän pyöreämpinä. Käyn sillointällöin tönäämässä hieman toiseen kohtaan jotta ei painu koko talvea samasta kohtaa. Joskus oli talvisäilytyspyörät alla, enää en ole jaksanut.

Bensan optimimäärästä en ole päässyt selvyyteen. Säilöntäainetta olen kuitenkin käyttänyt, kun kulu on mitättömän pieni. Lisäaineen lisäyksen jälkeen vielä koneen käyttöä niin että aine pääsee myös suuttimille asti.

Vaihtuvalämpöisessä tallissa kosteudenpoistajia. Kuivassa tasalämpöisessä en pidä niitä tarpeellisena.

Joskus olen käännellyt konetta välillä toiseen asentoon jotta samat venttiilinjouset ja painimet eivät ole läjässä koko talvea. Hyvä mieli tuli  :)

Ilmastointia minulla ei ole riesanani, mutta leyakilla taitaa olla, joten sen takia välikäyttö olisi ehkä tarpeen?

Aiheesta on joskus aiemminkin keskusteltu, esim. http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=952.0
ex-NA8C

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2087 : 15.10.15 - klo:22:22 »
Kosteudenpoistajaksi ostin säkin valkoista kissanhiekkaa, eli silicaattia. Sitä avonaisiin astioihin ja astioita eri puolelle autoa, myös konetilaan ja konttiin. Ikkunat hieman raolleen (enneen akun irtikytkentää) ja pressu päälle. Sivupeilit kohottavat pressua sen verran että pressun helmojen alta ilma pääsee kiertämään auton sisälle.
Auto on minulla samassa kylmässä autohallissa jossa kesälläkin. Auton sisälle laitoin 15 euron lisätuulettimen/lämppärin ja sille virtaa tolpasta. Eli tuuletin pyörii kelloajastuksen mukaan 2 h päivässä. Tuulettimessa en laittanut lämmitystä päälle, jotta sisälämpötila ei sahaisi jatkuvasti lämpimän ja kylmän väliä.
Muista irroittaa vararengas ja katsoa onko kesän aikana päässyt alla oleva matto kastumaan.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2088 : 15.10.15 - klo:22:46 »
Kyllä te jaksatte hifistellä tommosenkin asian kanssa. ;D Mulla meni seisontaan vienti näin:

-poltin kumit loppuun matkalla, nilkutin vikan kilsan risalla renkaalla tallille

-ruuvasin akun irto ja laitoin ylläpito laturiin

Talvella tulee kyllä varmaan rassailtua niin ei ihan koko talvea pelkästään seiso, mutta en mä kyllä oo muutaman kuukauden seisonnan aikana ikinä havainnut mitään kosteus tai muitakaan ongelmia vaikka mitään muuta oo tehnyt kun vienyt talliin ja ehkä akun ottanut irti.





NA 1,8 turbo

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2089 : 15.10.15 - klo:22:47 »
Talviseisontaa varten löytyy muuten omakin topikki...
Don't charge. Super Turbocharge!

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2090 : 16.10.15 - klo:10:49 »
Joo, luin sitten sen varsinaisen topikinkin läpi. Kiitos kaikista vihjeistä, vararenkaan alle kurkkaaminen oli hyvä lisäpointti, aika kosteaa oli, varmaan parin viime viikon pihallaseisomisen jäljiltä. Kun ottaa kovan katon pois on varmaan hyvä sitten rassata etu- ja takapään vesikanavat myös. Mikä olisi yksinkertaisin tapa pyöräyttä konetta ilman käynnistystä ja kannattaisko kaataa loraus öljyä täyttöaukosta ennen sitä? Siis esimerkiksi kuukauden välein.
-03 NBFL 1.8 Nevada

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2091 : 16.10.15 - klo:12:58 »
Mikä olisi yksinkertaisin tapa pyöräyttä konetta ilman käynnistystä ja kannattaisko kaataa loraus öljyä täyttöaukosta ennen sitä? Siis esimerkiksi kuukauden välein.

Jos akku on paikallaan, niin ecun sulake tai bensapumpun releen johto irti ja startilla pyöritystä. Manuaalisesti sitten vaikka vaihde päällä työntäen tai kampiakselin päästä hylsyavaimella vääntäen. Tulppien irroitus keventää pyörittelyä. Öljyn lorauttamisella ei voitele kuin korkin alla olevat pari nokkaa, loput jäävät siihen tilaan missä olivat aiemminkin.

Sen ilmastoinnin kannalta kone pitäisi saada ihan käymään.
ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2092 : 16.10.15 - klo:19:23 »
Mikset laita käyntiin?
Itse käytän aina seisonnan aikan muutaman kerran auton lämpimäksi.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2093 : 16.10.15 - klo:20:21 »
Onko muuten mitään merkitystä onko koneessa e85 vai bensaa talven yli? Ajelin jo yhden tankin bensalla että suuttimet puhdistuu.

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2094 : 16.10.15 - klo:20:27 »
Viina kyl säilyy ainakin pullossa paremmin.

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2095 : 16.10.15 - klo:20:35 »
Voi olla vähän haastavaa käynnistellä tai siirrellä kun on hallissa jenkkien puristuksessa ilman raitisilmatuuletusta.
-03 NBFL 1.8 Nevada

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2096 : 17.10.15 - klo:16:12 »
Voi olla vähän haastavaa käynnistellä tai siirrellä kun on hallissa jenkkien puristuksessa ilman raitisilmatuuletusta.

En olis kovin huolissani, omat autot on seisoneet viimeiset 10 vuotta talvet samalla kaavalla:
- Nesteiden tarkistus ja täyttö (jos jaksaa)
- Auton pesu sisältä ja ulkoa. Pintaan vaha (jos jaksaa)
- Tankki täyteen (jos jaksaa ja tilillä on rahaa)
- Renkaisiin pikkusen liian kovat paineet (jos jaksaa, en tiedä onko tällä oikeasti mitään hyötyä)
- Tilasta riippuen kosteudensyöjät ja/tai vähän ikkunoita raolleen (jos jaksaa tai muistaa)
- Auto säilöön, joko akusta piuhat irti tai koko akku mukaan (jos jaksaa eikä huvita keväällä latailla)
- Sisätilassa hengittävä peitto päälle. Ulkona sellaisenaan

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2097 : 17.10.15 - klo:19:48 »
Auto lämpimässä tallissa: luulut auki ja akku irti.
Auto ladossa: kosteudenpoistajat sisälle, tankki täyteen ja akku irti.

Akkuki jäi irrottamatta muutaman kerran ja hyvin lähti lataamattaki keväällä (tää tuskin onnistuu jos autossa on enemmän sähkölaitteita, tai vaikka kello joka on aina päällä)

vinha

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2098 : 17.10.15 - klo:22:32 »
Kuvat auton alla keulaa kohti (öljypohja näkyy alareunassa). Puuttuuko tuolta oikealta puolelta kolme pulttia?


wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2099 : 17.10.15 - klo:22:47 »
Kyllä puuttuu.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson