Kirjoittaja Aihe: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua  (Luettu 505601 kertaa)

Terez

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 493
  • Mäntäkenraali
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2520 : 07.10.16 - klo:10:38 »
Pahottelut vajavaisesta viestistä, eli siis kyseessä NB.
Partsilta sais NA:n switchejä, ebaysta löyty NBFL:n vastaava, ja ovat ainakin liittimiltään erilaiset.
NA näytti olevan uros, NBFL naaras liitin, ja pykälän erimallinen.

Kuskinpuolelta rikki, ja jäänyt nyt valot päälle ikävästi pari kertaa..
Valojen varotuksenhan sais kun kääntäis repsikan kuskinpuolelle, mut on sekin ikävä jos kaveri hyppää kyytiin eikä valoo tuu ollenkaan.
'94 NA 1.8 rataprojekti
'00 NB 1.8 käyttis

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2522 : 07.10.16 - klo:10:59 »
eikös tuollainen sitten pitäisi sopia paikalleen jos NB:ssä on wagnerin linkin mukainen:
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ovivalokatkatkaisin-p-6066-529/

mätänetissäkin hiukan vastaavaa yleismallista:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482541/Ovivalokatkaisin-lyhennettava

Terez

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 493
  • Mäntäkenraali
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2523 : 07.10.16 - klo:12:33 »
Kiitos näistä, haetaan siis mätänetin yleismalli kokeiluun, ja jos se ei natsaa niin käännetään katse Saksaan etuvalojen hankinnan ohella  638
'94 NA 1.8 rataprojekti
'00 NB 1.8 käyttis

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2524 : 07.10.16 - klo:21:11 »
Äkkinäiselle suositus alustaan?  Ei tuu ratakäyttöön, enemmänkin kiinnostaa mahd. hyvä ajettavuus _matalana_. Ja toki pitää myös päästä alas. Riittääkö BC v1 säädöt? 

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2525 : 08.10.16 - klo:16:26 »
Äkkinäiselle suositus alustaan?  Ei tuu ratakäyttöön, enemmänkin kiinnostaa mahd. hyvä ajettavuus _matalana_. Ja toki pitää myös päästä alas. Riittääkö BC v1 säädöt?

AST 2000 täältä:

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=4420.0

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2526 : 08.10.16 - klo:16:28 »
Liekö soveltuu ihan stance-tontitukseen..

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2527 : 08.10.16 - klo:17:23 »
Huomasin juuri kun laitoin auton talviseisontaan, että oikean eturenkaan sisäreuna (apparin puoli) on kulunut sakoille. Tänä kesänä mennyt ja mietin onko syynä alustan vaihto (vakiosta BC Racingiin) vai Ahveniston ratapäivät. Kulmat säädettiin keväällä alustan vaihdon jälkeen katsuria varten Mazdan verrokkiarvojen mukaisesti. Auraus +1.40. Camber v. -0,52 o. -1,04. Caster v. +6,20 o. +6,14. Tarkoitus olisi yrittää noilla renkailla vielä kevään katsastuksesta, ajaa ne loppuun ensi kesänä ja syksyllä uudet alle. Ja nythän kulmat voisi säädättää vaikka FM.n suosituksiin kun on jo muutoskatsastettu. Renkaina 205x16x45. Auton käyttö katukäyttö, mutta Ahvenistollakin käyn. Kolme edellistä kesää renkaat ovat kuluneet tasaisesti, ratapäiville osallistumisia oli vähemmän, ja aiemmin vakioalusta.

Kysymys. Onko kuinka tyypillistä että juuri oikea/etu/sisäreuna kuluu ?
Vaikuttaisiko asiaan jos säädättäisi kulmat vaikkapa FM.n suosituksiin ?
 

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2528 : 08.10.16 - klo:18:17 »
Ettei olis säätö syystä tai toisesta muuttunut. Onko pyörä osunut isompaan monttuun / pattiin tai vastaavaan? Säätöpultit kannattaa vaihtaa uusiin seuraavalla säätökerralla kun eivät edes mahdottomia maksa. Säädöt alkaa luisteleen vanhemmiten uusintasäätöjen jälkeen. Pultit venähtää ja epäkeskoprikan pultin uraan menevä kynsi saattaa vaurioitua. Mahdollista myös, ettei mutteria ole kiristetty tarpeeksi tiukkaan. Itsellä kokemus liian löysälle jätetyistä säätöpulteista. Ajoin säädön jälkeen n. 20 km kotiin ja siellä tuli vilkaistua vähän kauempaa auton keulaa ja kattoin, että prkl, toinen etupyörä selkeästi enemmän lintallaan kuin toinen. Lappu näytti, että sama camper molemmilla puolilla. Seuraavana päivänä reklamoimaan ja eiku auto nosturille. Tuli toinen asentaja säätämään ja kun löysäsi pultteja, niin kovin helposti näytti löystyvän. Tokaisin, että on tainnut jäädä turhan löysälle. Vastasi myöntävästi. Mittaus osoitti etupään säätöjen muuttuneen, toisen pyörän toista enemmän. Takapään säädöt oli ok. Tämä säätökerta meni rengasliikkeen piikkiin ja jäi minun osalta viimeiseksi asiointikerraksi siinä liikkeessä.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2529 : 08.10.16 - klo:21:49 »
Varmaan kulmat muuttuneet. Ei noin pienellä camberilla pitäisi pahasti kulua ja radallakin kuluu enepi ulkosyrjä. Itse olen ajellut vuosia 0 aurauksella ja renkaat kuluu mutu tuntumalla vähemmän.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2530 : 09.10.16 - klo:17:47 »
Ei ole osunut rotvalliin, mutta muutaman kerran vauhdikkaassa ajossa päässyt pohjaamaan (tai ainakin tuntunut) sopivaan monttuun. Luulenpa että pajalla säädettiin vain auraus keväällä. Mitattu oli -0.10 ja säädetty +1.40. Camberin ja Casterin osalta mitatuttujen ja "säädettyjen" arvojen osalta erot olivat muutama minuutti, joten tuskin tehty sellaista hienosäätöä tuolla tarkkuudella. Joten pultit ovat varmaan vielä tehtaan asennoissa. Hyvin nuo pajan arvot ovat kyllä linjassa FM.n suositustenkin kanssa. Kulmapainot mitattiin kesällä ja ovat täysin balanssissa.
Pitää käydä keväällä tarkistuttamassa samalla pajalla. Voisikohan auraus 0 mm toimia paremmin, ts. onko siitä mitään haittaa ?

Una

  • Vieras
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2531 : 09.10.16 - klo:17:50 »
Siis hetkinen.. 0.10 auraus kuulostais sopivalta arvolta asteina, mutta 1.4 ei kyllä mitenkään. Onko siellä nyt sotkettu millit ja asteet ja laitettu sulle 1.4 astetta aurausta? Se kyllä varmasti syö renkaat.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2532 : 09.10.16 - klo:18:13 »
Miltä vuodelta tämä auto oli, jossa alustan säätöruuvit on samoissa asennoissa kuin tehtaalta lähtiessä vielä senkin jälkeen, kun siihen on vaihdettu alustasarja. :scratch Kannattaako viedä sellaiselle pajalle autoa toista kertaa, jossa ei eroteta sikaa satelliitista.

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2533 : 09.10.16 - klo:21:29 »
Liekö soveltuu ihan stance-tontitukseen..

Tätä mietiskelin, ast iski silmään kyllä ja kiinnostuin. Mutta miten toimii oikeasti matalana..

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: PIKAKYSYMYKSET - tiukasti faktaa ilman jaarittelua
« Vastaus #2534 : 09.10.16 - klo:21:35 »
Milleistä on kyse aurauksessa. Etuakaselilla auraus summa: Nimellisarvo +1.62, Mitattu -0.10, Säädetty +1.40 mm.
Tuo ettei Camberiin ja Casteriin ole koskettu on täysin oma arvaukseni, koska mitatun ja säädetyn arvon ero on kaikissa vain muutama asteen minuutti, esim Camber vasen etu: Mitattu -0ast56min, Säädetty -0ast52min. Eli luulisi että noin pienen takia ei ole koskettu säätöihin tai erojen menevän mittauksen virhemarginaaliin. Ja jos oikein tulkitsen pöytäkirjaa niin Camperin osalta Nimellisarvoiksi mainittu ääripäät -1ast32min ja +0ast28min ja ilmeisesti noiden keskiarvona sitten mainittu -0ast32min. Toisin sanoen Mitatut ja Säädetyt Camberit menisi Nimellisarvo-haarukkaan, eikä niitä siksi tarvitsisi säätää. Tämä on siis oma päätelmäni. Casterin osalta ei ole nimmellisarvoja pöytäkirjassa.
Alkoi niin paljon kiinnostamaan, että käyn huomenna varmistamassa pöytäkirjan kanssa ko. pajalla, sen onko Camberia/Casteria säädetty ja mistä tuo pieni ero mitatun/säädetyn välillä johtuu.
Kori tippui alustan vaihdon jälkeen noin 2 cm molemmista päistä.