Kirjoittaja Aihe: tarrakilvet ja ajoaika  (Luettu 12544 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
tarrakilvet ja ajoaika
« : 16.04.10 - klo:18:04 »
Millon tää on muuttunu?
Mä menin hakemaan siirtokilpiä päiväks että pääsen ajamaan säätämään päästöjä varten auton. Jäi monttu auki kun konttorin rouva lykkäs tarrakilvet, velotti 17€ ja toivotti hyvää ajoaikaa syyskuuhun asti.. Mä oon eläny siinä uskossa et auto pitää leimaa ja sit saa 3kk ajoaikaa verottajan arpoessa lottoa, mut ei tarvii leimaa ja ajaa saa melkein vuoden  :o
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #1 : 16.04.10 - klo:18:15 »
Näinhän se on. Kannattaa silti käydä katsastaan pikaseen. Mulla tuli muistaakseni jotain uudelleen rekisteröintimaksuja tms tms (en enää muista) kun en käynyt katsastaan tietyn ajan sisään.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #2 : 09.02.11 - klo:16:57 »
Anteeksi vanhan ja ilmeisen selvän viestin esiin kaivaminen, mutta ihan vaan varmistaakseni kun toivottavasti tulee pian itselle vastaan.
Eli siis kun auton tuo esim saksasta niin tarra kilvet saa siis heti ja niillä saa ajella sen 10kk? Mitenkäs verot sitten? Miten nopeasti tullilta tai mistä lienee tulee päätös auton arvosta ja minkälainen maksuaika noissa on?
« Viimeksi muokattu: 10.02.11 - klo:12:38 kirjoittanut ez-1 »

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #3 : 09.02.11 - klo:17:04 »
Itse kun toin auton ajoin laivasta suoraan himaan, sitten tein ilmotuksen tulliin ja kävin konttorilta hakemassa tarrat. Mulla se ajoaika oli kyllä 3kk. Veropäätöksen saamisessa kesti 1.5kk syksyllä ja eräpäivä oli muistaakseni 1kk siitä kun sain laskun. Katsastus pitäis hoitaa ennen eräpäivää, tai ainakin käydä näyttämässä autoa konttorilla.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #4 : 09.02.11 - klo:17:23 »
Ja se kannattaa muistaa, että vakuutus pitää olla jo siinä vaiheessa, kun autolla ajelee tarrakilvillä. Vakuutuksen voi hankkia etukäteen ennen tarrojen hakemista tai sitten ottaa sen samalla katsastusasemalta.
Don't charge. Super Turbocharge!

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #5 : 09.02.11 - klo:21:42 »
Toi 10kk oli mulla poikeksellisesti ruuhkautuneen tilanteen takia, normaali 3kk on voimassa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #6 : 09.02.11 - klo:22:20 »
. Katsastus pitäis hoitaa ennen eräpäivää,

Eikös katsastus pitäisi aloittaa viikon-parin sisällä siitä kun auto tulee rantaan? Muistelen että vein ekan tuontiautoni vasta silloin konttorille kun veropäätös tuli ja inssi sanoi jotain sellaista että sitä on ajettu pari kuukautta laittomalla autolla tms? Sen jälkeen olen kiltisti suorittanut katsastukset heti kun auto on Suomessa. Siinä tulee samalla levollinen olo kun tietää että ei tarvi enää jännittää inssien mahdollisia pottuiluja.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #7 : 09.02.11 - klo:22:27 »
. Katsastus pitäis hoitaa ennen eräpäivää,

Eikös katsastus pitäisi aloittaa viikon-parin sisällä siitä kun auto tulee rantaan? Muistelen että vein ekan tuontiautoni vasta silloin konttorille kun veropäätös tuli ja inssi sanoi jotain sellaista että sitä on ajettu pari kuukautta laittomalla autolla tms? Sen jälkeen olen kiltisti suorittanut katsastukset heti kun auto on Suomessa. Siinä tulee samalla levollinen olo kun tietää että ei tarvi enää jännittää inssien mahdollisia pottuiluja.

En tiedä mitä lakipykälät tuosta sanoo, mutta itse kun toin autoni niin tein ilmoituksen tulliin 3 päivän päästä Suomeen saapumisesta, samana päivänä tarrakilvet konttorilta ja sitten ajelin tyytyväisenä kuukauden ennen kun kävin ekaa kertaa näyttämässä konttorilla autoa. Tuttava vaan sanoi sillon kun auton toin, että rekisteröintikatsastus pitäisi olla hoidettuna ennen verojen eräpäivää. Ei ainakaan kukaan huomauttanut että olisin toiminut väärin.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #8 : 09.02.11 - klo:23:32 »
Mulle sanottiin tullissa että katsastus pitäisi aloittaa/suorittaa viikon sisällä (vai olikohan 10pv?), olisikohan ollut jopa niin että tuo aikaraja oli ehtona tuolle tullin myöntämälle ajoluvalle. Eli ajoluvassa luki että se ei ole voimassa jos rekisteröintikatsastusta ei ole aloitettu tuon määrätyn ajan kuluessa. Konttorilla taas sanoivat että asialla ei ole mikään kiire, ja että rekisteröintikatsastus pitää olla suoritettuna kun peltikilpiä menee hakemaan tms. En sitten tiedä että mitä laki asiasta sanoo.

Kävin kuitenkin konttorilla mahdollisimman pian jotta auto saataisiin virallisesti punnittua, koska veropäätös lähtisi käsittelyyn vasta kun tulli saisi luotettavan tiedon auton painosta. Eli ainakin noiden paino-ongelmaisten autojen kohdalla tuon rekisteröintikatsastus kannattaa aloittaa mahdollisimman pian.

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #9 : 10.02.11 - klo:08:55 »
Mulle sanottiin tullissa että katsastus pitäisi aloittaa/suorittaa viikon sisällä (vai olikohan 10pv?), olisikohan ollut jopa niin että tuo aikaraja oli ehtona tuolle tullin myöntämälle ajoluvalle. Eli ajoluvassa luki että se ei ole voimassa jos rekisteröintikatsastusta ei ole aloitettu tuon määrätyn ajan kuluessa.

Tuollainen mielikuva minullakin on mutta ei ole enää tallessa noita vanhoja ajolupia että voisi tarkistaa.

Olen oikeastaan hieman yllättynyt kun olen ajanut kohtuullisen kilometrimäärän Suomessa Saksan ja Itävallan tilapäisillä kilvillä + Suomen tarroilla eikä poliisi ole kertaakaan ollut kiinnostunut ajoneuvon omistus/verotus/katsastustiedoista.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #10 : 10.02.11 - klo:09:35 »
Seuraavanlainen teksti löytyi yhdestä tullin paperista; "Mikäli ajoneuvolla on tullin 3 kuukauden ajolupa tai ajoneuvoa käytetään tullin vahvistaman käyttöönottoilmoituksen perusteella, ja ajoneuvoa halutaan käyttää keskeytyksettä, on ajoneuvo rekisteröitävä viimeistään autoveron eräpäivänä."

Oletan että em. rekisteröinti tarkoittaa käytännössä rekisteröintikatsastusta.

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #11 : 10.02.11 - klo:12:36 »
Oletan että em. rekisteröinti tarkoittaa käytännössä rekisteröintikatsastusta.

Ei tarkoita, ne on kaksi eri asiaa. Ensin pitää tehdä rekisteröintikatsastus jossa insinööri yrittää parhaansa mukaan keksiä esteitä auton katsastamiseksi Suomeen. Vitsi vitsi -  ei kaikki oo sellaisia.

Toinen vaihe on auton ilmoittaminen Trafin ajoneuvorekisteriin eli rekisteröinti. Siinä pitää olla katsastustodistus ja verotuspäätös maksettuna jne.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #12 : 10.02.11 - klo:15:33 »
^
Asia selvä. Loppujen lopuksi tuo oli kuitenkin aika normaali katsastus ainakin omalla kohdallani. Lyhyesti siis koko prosessi: Toimitin ilmotuksen tullille, hain 3kk tarrat, vähän reilu 1kk Suomeen saapumisesta tuli veropäätös, maksoin sen, ajoin konttorille, hylkäsivät päästöjen takia mutta tilasivat jo kilvet, sitten vein vaan päästölapun parin päivän päästä ja antoivat hyväksytyn päätöksen. Kilvet hain viikkoa myöhemmin kun saapuivat vihdoin konttorille. En tiedä kuinka paljon tossa meni "väärin" mutta missään vaiheessa ei tullut noottia keltään.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #13 : 10.02.11 - klo:15:49 »
^
Asia selvä. Loppujen lopuksi tuo oli kuitenkin aika normaali katsastus ainakin omalla kohdallani. Lyhyesti siis koko prosessi: Toimitin ilmotuksen tullille, hain 3kk tarrat, vähän reilu 1kk Suomeen saapumisesta tuli veropäätös, maksoin sen, ajoin konttorille, hylkäsivät päästöjen takia mutta tilasivat jo kilvet, sitten vein vaan päästölapun parin päivän päästä ja antoivat hyväksytyn päätöksen. Kilvet hain viikkoa myöhemmin kun saapuivat vihdoin konttorille. En tiedä kuinka paljon tossa meni "väärin" mutta missään vaiheessa ei tullut noottia keltään.
Ei tossa mitään mennyt väärin jos et ajellut sillä autolla muuten, kuin katsastukseen tossa välissä kun olit jo maksanut ne verot, mutta et katsastanut autoa. Nää käytännöt elää ihan jatkuvasti ja ainakaan yli vuoden vanhoja juttuja näistä on ihan turha enää lueskella. Noi tarrakilvet on siis voimassa sen maksimissaan 3kk ja jos veropäätös ehtii tulla sinä aikana niin autoveron eräpäivä on viimeinen voimassaolopäivä, vaikka toi 3kk ei oliskaan täynnä. Nykyään sitä katsastusta ei muuten tartte aloittaa enää sen 10 päivän aikana, kuten joskus pari vuotta sitten vielä oli, mutta tullilta saattaa tulla lisäselvityspyyntö autoveroa varten jossa pyydetään lähettämään kopio katsastus papereista joista selviää auton massat. Jos ei sitä toimita niin verohakemus ei etene. Tarvitsevat noi massat sen autoveron laskemiseen ja etenkin japani/britti tuonneista yleensä tulee tälläinen pyyntö nykyään.
NA 1,8 turbo

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: tarrakilvet ja ajoaika
« Vastaus #14 : 11.02.11 - klo:13:50 »
Kiitos taas kattavista vastauksista. Soittelin tulliin ja Tapiolaan ja kyselin kun tarkoitus olisi ostaa auto nyt piakkoin ja ajaa se sitten parkkiin kaverin pihaan Saksassa. Menen sen sitten hakemaan joskus kesällä ja teen samankaltaisen lenkin kuin Urban parina edellisenä kesänä.