Kirjoittaja Aihe: +100 kmh tärinä  (Luettu 24693 kertaa)

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
+100 kmh tärinä
« : 19.05.10 - klo:16:08 »
Olen yrittänyt onkia tietoa tuosta 65mph "shimmy" -aiheesta. Ajattelinkin kun alla oli vanhat kumit ja en-tiedä-oliko-tasapainoiset-vanteet että se johtuisi niistä. Tänään vaihdoin vihdoin alle suorat ja eilen tasapainotetut vanteet ja toyon kumit. Mutta ei mitään vaikutusta. Ja pultit ovat kaikki samanlaisia.

Mistä kannattaisi lähteä seuraavaksi hakemaan ongelmaan ratkaisua? Iskarit todettiin katsastuksessa hyväksytyiksi. Poikkitukia ei ole muita kuin mitä vakioautossa on. On todella rasittavaa ajaa moottoritiellä kun värinä alkaa 100kmh nopeudesta ja tuntuu ehkä vähän lieventyvän 120+ nopeuksissa.

Takajarrut mitä ilmeisemmin lievästi laahaa. Levyt kierot? Puslat kovettuneet? Tärinä tuntuu tulevan takapuolelta, koska ratissa se ei juurikaan tunnu.

- Pasi

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #1 : 19.05.10 - klo:16:18 »
Ratkaisu voi löytyä rengaspaineista eli vakiorenkailla ja -vanteilla Mazdan suositus on muistaakseni 1.8 bar.

Mulla tärinä alkoi modausten jälkeen (alusta, renkaat, vanteet, lukkomutterit). Takapään nosto Konin alimmasta korkeudesta ylimpään vähensi huomattavasti tärinää.

Kokonaan siitä ei taida päästä eroon kuin vakio-osilla ja 1.8 bar paineilla

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #2 : 19.05.10 - klo:18:46 »
Samaa oon lukenut että auto on herkkä rengaspaineille, mun mielestä mulla on kadonnut 65 mph kohdalla oleva tärinä uusien 17" -> 15" vanteiden (pari kiloa pois) ja renkaiden myötä. Mutta yleisesti ottaen on vähäsen sellasta epävarmuutta ja tutinaa motarinopeuksissa.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #3 : 19.05.10 - klo:21:03 »
Mulla samaa ongelmaa. Mazdan alkuperäiset vanteet, vanhoilla kumeilla ei ravistellut millään nopeudella, mutta kun alle vaihdettiin uudet kumit ja nopeus 105:een, niin johan ravistaa. Rengasliike teki rengastyöt uudestaan ja pyöräyttivät kahta kumia vanteella eri asentoon, tasapainottivat uudestaan – ravistaa edelleen. Tasapainotusongelmahan tuo selkeästi on, koska renkaiden vaihto on ainoa mitä autolle on tehty ja tutina tuli noiden uusien renkaiden mukana. Jatkotoimenpiteet auki, mutta selvinnevät toivottavasti pian. Rengasliike lupasi olla yhteydessä rengasmerkin maahantuojan edustajaan ja hänen pitäisi ottaa minuun yhteyttä, että miten edetään. Sas nähdä kuinka käy.

Tunti jos toinen on mennyt asiaan tutustuessa ja toi 65mph shimmy tuntuu olevan tuttu juttu turhankin monelle. BMW-väellekin noi ravistelut näyttävät aiheuttavan päänvaivaa. Rengaslähtöisiä tuntuisivat tutinat pääasiassa olevan, vaikka moni alustaa epäilee.

Jos olen lukemaani oikein ymmärtänyt, niin MX-5 on nuuka renkaan pystyheitolle ja sen tarkka silmämääräinen korjaaminen taitaa olla melkoista arpapeliä. Porukat ovat saaneet apua liikkeistä, joilla on käytössä Hunter GSP9700 tasapainotuskone. Renkaan road force-arvo pitäis saada mahdollisimman alas ja tuolla koneella sitä voi mitata ja tehdä road force-tasapainotuksen. (Liekkö ”tievoima” termi, jota meillä käytetään??)

Muutama tuohon koneeseen liittyvä linkki:

Lyhyt kuvaus koneesta:  http://www.autola.fi/ajankohtaista/korjaamolaitteet/fi_FI/korj_2/_print/

Havainnollinen demofilmin pätkä YouTubessa: 

Laitevalmistajan sivut, joilla mm. demofilmejä: www.gsp9700.com

btcf-forumin ketju, jossa taistellaan saman ongelman kanssa. Nimimerkin villej päivämäärällä 27-03-2006, 13:31 viestissä luettelo joistakin pk-seudun liikkeistä, joissa ko. kone.

http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-50241.html

Ja vielä yksi, Miata.net-ketju. Tarkka on MX-5 renkaistaan ja varsin pätevä taitaa toi Hunter olla osaavissa käsissä: viesti #22

 http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=167786#post4509892



Sattuuko kukaan tietämään Tampereen seudulta liikkeitä, joista tollanen kone löytyy?

wagner 
 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #4 : 19.05.10 - klo:21:30 »
Jos toi kone on ratkaisu, niin vinkkejä vaan tänne kaikista firmoista, joilta sellainen löytyy

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #5 : 19.05.10 - klo:21:42 »
100 - 120:n vauhdissa oleva tarinä on tuttua BMW:n ja Audin kanssa mutta MX-5:n kanssa sitä ei ole koskaan ollut. Mulla on madaltamaton alusta, 205/45/16" renkaat ja Momon vanteet joissa ei tarvitse soviterenkaita. Ajan motarilla 100km/h vauhtia (ja siitä eteenpäin) ja pidän ratista etusormella ja peukalolla kiinni. Eli auto menee kuin kiskoilla vakiokokoa isommilla (ja painavilla) vanteilla jos kaikki on ok.

Vaikka auto on seissyt koko talven (ja varmasti renkaissa jonkinlaista pystyheittoa sen jälkeen) niin tärinöitä ei ole ollut. Paineet minulla on 2.2 edessä ja 2.4. takana. Alle 2 baria kuullostaa aika vähälle? Onko tarkotettu 14 tuuman kiekoille...

Bemareissa ongelma oli usein (muovisissa) soviterenkaissa jotka ei enään kulumisen takia keskittäneet tai sitten painoissa jotka oli irronneet. Myös killissä olevat levyt aiheutti aivan omanlaisensa ratin tärräämisen. Se kyllä usein lisääntyy jarrutustilanteissa. Bemarin alustageometria on esim. E39:ssä niin monimutkainen, että auton vaihto on joskus helpompaa kuin tärinän löytäminen 300tkm ajetusta ruoskasta.  ::)

Audissa vaihtoon meni alustan kaikki puslat (jotka olivat liian kovat) mutta sitä ennen syyllistä etsittiin pitkään soviterenkaista ja vanteista. Minusta rengaspaineissa vika ei yleensä ole niin, että se aiheuttaisi tärinää.

Toivottavasti syyllinen löytyy!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #6 : 19.05.10 - klo:21:49 »

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #7 : 19.05.10 - klo:22:44 »
Jos olen lukemaani oikein ymmärtänyt, niin MX-5 on nuuka renkaan pystyheitolle ja sen tarkka silmämääräinen korjaaminen taitaa olla melkoista arpapeliä. Porukat ovat saaneet apua liikkeistä, joilla on käytössä Hunter GSP9700 tasapainotuskone. Renkaan road force-arvo pitäis saada mahdollisimman alas ja tuolla koneella sitä voi mitata ja tehdä road force-tasapainotuksen. (Liekkö ”tievoima” termi, jota meillä käytetään??)

Muutama tuohon koneeseen liittyvä linkki:

Lyhyt kuvaus koneesta:  http://www.autola.fi/ajankohtaista/korjaamolaitteet/fi_FI/korj_2/_print/

Laitoin sähköpostia tuonne Autolaan ja kysyin saisimmeko listan korjaamoista/rengaspajoista tietoon, mistä kyseinen laite löytyy. Mitä ilmeisemmin tuo Autola näyttää noita laitteita välittävän. Informeeraan kun tiedän lisää.

Voisiko poikittaistuista olla _mitään_ hyötyä, jos sellaiset asentaisi eteen ja taakse? Itellä ravistus tuntuu voimakkaana sivuttaisliikkeenä kuskin penkistä havaittuna. Ei niinkään pomppuisena menona. Ja ehkä havainnut n. 60-65kmh nopeuksissa samanlaisia oireita, tosin lievemmässä määrin. 120+ niin alkaa värinä häviämään.

- Pasi

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #8 : 20.05.10 - klo:10:45 »
Sama havainto kuin edellisessä kommentissa, eli noin 55 km/h ihan kevyt tutina (tasan puolella pyörimisnopeudella siitä mitä 100-110km/h) ja sitten satasen päälle. Ja takapöyrien/tuennan ongelma, ratti ei ravista yhtään vaikka takapää tutisee.

Nyt heitän ilmoille väitteen, mitä tukee muutama käytännön havainto: ei liity pelkästään renkaisiin, vaan myös alustaan ja tärinän aiheuttaa voimistuva värähtely (resonaatio), joka vaan ei vaimennu tietyllä renkaiden pyörimisnopeudella. Mutta en väitä etteikö korjaantuisi "oikeanlaisella" tasapainotuksella.

Tässä olisi niitä havaintoja (1991 160tkm ajettu 1.6L NA, alkuperäiset puslat, Konin Sportskit, 15" melko kevyet aluvanteet matalaprofiilirenkailla, tutisi jo vakioalustalla 6 vuotta sitten):
- Takapää täristää ja vavisuttaa koko koria, etupää ei täristä.
- Täristysnopeus muuttuu (gps:llä mitattu ajonopeus), kun renkaan ympärysmitta muuttuu. Nopeusmittari näyttää kyllä samaa nopeutta.
- Tien pinnan tasaisuus vaikuttaa, sileä asvaltti jossa ei ole yhtää "kiharaa" ei ravista niin paljon kuin jo valmiiksi ravistava kihara.
- Tien uraisuus sekä miten urassa ajetaan vaikuttaa. Kevyt nojaaminen uran reunaa vasten kasvattaa tärinää (vanne ei ole kiero).
- Iskareiden vaimennuksen jäykkyyden säätäminen vaikuttaa hieman siihen nopeuteen, missä suurin täristys ilmenee. Vähän jopa vaimenee, kun säätää jäykkyyttä, mutta ei mene kokonaan pois.
- Takapaksiin laitettu lasti vaimentaa tärinää ja saattaa vähän muuttaa nopeutta, missä suurin tärinä ilmenee.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #9 : 20.05.10 - klo:11:25 »
Myös mulla on havaittavissa pientä tutinaa noilla uusilla renkailla n. 55 - 60km/h haarukassa. Reippaammin kun kiihdyttää, niin nopeuden ollessa tolla välillä tutinan huomaa selvästi paremmin. 60 jälkeen ei tutise, paitsi 105 on sitten nopeus, jossa tutina taas alkaa ja on voimakkaampaa. 

Tossa vähän lisää mielenkiitoista luettavaa asian tiimoilta:

http://www.tundrasolutions.com/forums/tires-and-wheels/96268-road-force-balancing-what-questions-ask/

Toisen viestin kirjoittaja aloittaa: "Yup. I'm one of the four engineers who designed the Hunter GSP9700 Road Force Balancer. There is some of my hardware and software in that product."


 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #10 : 21.05.10 - klo:01:50 »
Lainaus
I'm amazed at this brace.. such a small bar of metal has made such a difference on the car... I have it fitted to my 2003 Sport, lowered 35mm with H&R springs on the standard bilsteins... Adding this to the back end of the car has changed the way it drives.. The turn-in on corners is great and the imfamous 67mph rear shake has gone...

Kyseessä siis IL Motorsport Rear Chassis Brace ja tämä IL Motorsport Front Chassis Brace

Tuotteille kertyisi hintaa 84e plus postikulut... Saattaisi olla hankkimisen arvoinen!

- Pasi

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #11 : 21.05.10 - klo:05:24 »
Mulla on noi molemmat tuolla auton alla ja ei tosiaan ei ole ollu tärinöitä ainakaan vielä kertaakaan. Neljät eri kumit ja vanteet olleet alla, nytkin niin painavat että mopo luokkaan menee kiihtyvyydessä.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #12 : 21.05.10 - klo:09:38 »
Mulla on poikkituki valmiiksi takana ja eteen tehtiin itse tuki tuuman vahvuisesta vesijohtiputkesta. Pientä värinää on vieläkin n105-110km/h, 55-60km/h en ole huomannut mitään.




Tuosta löytyy ohjeet:

http://www.miata.net/hakuna/0007/h0001.htm

Alla daisyt ja Firestonen firehawkit.
Helpoin ratkaisu on olla ajamatta 105-110km/h :)
 

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #13 : 22.05.10 - klo:00:06 »
Nyt ilolla huomioitu: Standard road springs (mx5parts), KYB AGX (nyt säädöt 2 edessä, 3 takana), PU-puslat, 205/50/15 renkaat 2.0bar, poikkituet edessä ja takana = kulkee kuin unelma ei tärinää missään kohdassa. Aiemmin siis tärisi sitä 65 mailin tärinää ainakin 205/40/17 renkailla, ilman takapoikkitukea, vakiopuslilla, vakioiskareilla ja madallusjousilla.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #14 : 06.06.10 - klo:19:11 »
Jeps sain vastauksen tuolta Hunter GSP9700 maahantuojalta. Oli kadottanut mun sähköpostin ja siksi kuulemma kesti vastauksen saapuminen :P Lista puljuista missä kyseinen tasapainotuslaite käytössä löytyy tämän viestin liitteestä. Mikäli joku käyttää renkaansa tasapainottaa kyseisellä laitteella niin palautetta odotetaan. Harmi kun omalla paikkakunnalla ei moista laitetta ton listan mukaan löydy...

- Pasi