Kirjoittaja Aihe: +100 kmh tärinä  (Luettu 24693 kertaa)

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #15 : 23.06.10 - klo:18:51 »
Nyt tuli asennettua ko. tuet auton alustaan:
Poikkituki eteen
Poikkituki taakse

Lyhyen koeajon jälkeen havaitsin että 55-60kmh tärinä vaimeni lähes olemattomiin, ja 100kmh tärinä vaimeni sen verran että eron huomaa entiseen, kuitenkin niin että tärisee turhan paljon vieläkin. Eteen tuki asettui hyvin, mutta taakse piti laittaa muutama prikka väliin kun ottaa kiinni alkuperäiseen takapoikkitukeen.

Vielä olisi kuitenkin mahdollista lisätä tämä tuki taakse. En tiedä tekeekö se alustasta yhtään parempaa? Onko kellään tuota tukea asennettuna?


- Pasi

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #16 : 23.06.10 - klo:19:14 »
aloppo kävi vaihtaa renkaat ja käytti star renkaassa missä on "se" tasapainotuskone ja tärinät hävis. Tosin ilo oli väliaikainen, puskien heilututtamisen jälkeen värinät palas  ;D
Meen ite laittaa noi R888 rengassopissa alle, pari kymppiä halvempi.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #17 : 23.06.10 - klo:19:19 »
aloppo kävi vaihtaa renkaat ja käytti star renkaassa missä on "se" tasapainotuskone ja tärinät hävis. Tosin ilo oli väliaikainen, puskien heilututtamisen jälkeen värinät palas  ;D
Meen ite laittaa noi R888 rengassopissa alle, pari kymppiä halvempi.

Hmm... mietin kans tuota että voiko "revittely" saada pyöränkulmien säädöt esim sen verran pieleen että alkaisi täristää. Meinaan en huomannut paljoa tärinää kun auton ostin, mutta kun nyt on sillon tällön vähän perää luistatellu on alkanut tärinä tuntumaan voimakkaammin? Entäs 17v vanhat puslat? Iskarit ja jousetkin alkuperäiset... Plaah, ens kesänä menee prkl koko alusta uusiks. Coiloverit + täydellinen uretaanipuslasarja + nelipyöräsuuntaus. Ainakin Urban:lla loppu tärinät tollasen operaation jälkeen :P Ainiin, ja komiat vanteetkin ois etittävä :P

- Pasi

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #18 : 24.06.10 - klo:08:18 »
Joo ei ainakaan ojan pohjan kolaaminen auttanut tärinään :D

Nytkin tuntuu olevan päivästä kiinni miten pahasti täryttää, perstuntumalla eilen tärisi enemmän kuin tänään?! Aika mystistä...

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #19 : 24.06.10 - klo:08:41 »
Joo ei ainakaan ojan pohjan kolaaminen auttanut tärinään :D

Nytkin tuntuu olevan päivästä kiinni miten pahasti täryttää, perstuntumalla eilen tärisi enemmän kuin tänään?! Aika mystistä...
Lämpötila vaikuttaa mulla ainakin jonkin verran. Ulkona "kylmettynyt" auto aamusella tuntuu vähän toisenlaiselta kuin täyslämmin kesäpeli.

Jos vetoa pitäisi lyödä, niin laittaisin rahani puslien puolesta likoon. Radalla kun kurvailee, niin sopivasti kovaa kaarrettaessa täristää enemmän kuin suoraa ajettaessa samaa vauhtia. Moottoritiellä urissa tekee samaa, kun nojaa uran olkapäätä vasten. Sitten lisäksi toi sudittelu ja kurvailu ottaa noihin pusliin kovemmin kuin normiajelu.

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #20 : 24.06.10 - klo:09:28 »
Puslat kyllä käyneet itselläkin mielessä, pitää varmaan koittaa talven aikana vaihdella. Renkaat ainakin pitäisi olla ok kun juuri on vaihdettu ja tasapainotettu... kulmatkin ainakin oli kohdillaan, en tiedä onko enää :D

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #21 : 24.02.11 - klo:16:05 »
Ai niin, tämäkin pitää hoitaa kunhan kevät tulee. Oma tärisee hieman aina kun tullaan noin 105:een. 110+ tai 100- ja tärinä häviää. Noista kannattaa valita 110+. :)

Turussa muistaakseni oli joku huoltoasema jossa moinen tasapainotuskone löytyi. Olisiko ollut tuo vanha ja hyvin piilotettu Teboil?

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #22 : 24.02.11 - klo:17:02 »
Ai niin, tämäkin pitää hoitaa kunhan kevät tulee. Oma tärisee hieman aina kun tullaan noin 105:een. 110+ tai 100- ja tärinä häviää. Noista kannattaa valita 110+. :)

Turussa muistaakseni oli joku huoltoasema jossa moinen tasapainotuskone löytyi. Olisiko ollut tuo vanha ja hyvin piilotettu Teboil?

Tossapa vielä liitteenä ko. rengaskoneen sijainnit, mitkä sain maahantuojalta sitä kysyttyäni.

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #23 : 03.03.11 - klo:07:38 »
Tossapa vielä liitteenä ko. rengaskoneen sijainnit, mitkä sain maahantuojalta sitä kysyttyäni.

Jep, kiitos. Aaltoset Turussa näyttäisi olevan paikka jonne lähdetään. Heti kun tämä lumi sulaa. Onneksi uutta tulee koko ajan...

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #24 : 20.04.11 - klo:04:06 »
Tossapa vielä liitteenä ko. rengaskoneen sijainnit, mitkä sain maahantuojalta sitä kysyttyäni.

Jep, kiitos. Aaltoset Turussa näyttäisi olevan paikka jonne lähdetään. Heti kun tämä lumi sulaa. Onneksi uutta tulee koko ajan...
Joko kävit? Auttoiko?
Pitäis no kesäkumit pyöräyttää vanteille ja ei viittis turhaan lähteä testaamaan Tampereella Laakkoselle (luultavasti kallis) tai ammattikorkeakoululle... Toki jos apua on havaittu, niin vähän enemmän voi autoilijan taivaaseen maksaa...

Omassakin tuota tärinää ollut havaittavissa...
NA 1,6l ´91 Classic Red

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #25 : 20.04.11 - klo:08:07 »
Lainaus
I'm amazed at this brace.. such a small bar of metal has made such a difference on the car... I have it fitted to my 2003 Sport, lowered 35mm with H&R springs on the standard bilsteins... Adding this to the back end of the car has changed the way it drives.. The turn-in on corners is great and the imfamous 67mph rear shake has gone...

Kyseessä siis IL Motorsport Rear Chassis Brace ja tämä IL Motorsport Front Chassis Brace

Tuotteille kertyisi hintaa 84e plus postikulut... Saattaisi olla hankkimisen arvoinen!

- Pasi

Mulla on noi molemmat tuolla auton alla ja ei tosiaan ei ole ollu tärinöitä ainakaan vielä kertaakaan. Neljät eri kumit ja vanteet olleet alla, nytkin niin painavat että mopo luokkaan menee kiihtyvyydessä.

Kirjoitus vanha, mutta aihe ajaton...

Nuo tuet ilmeisesti auttaa, koska mulla on nuo nextin entiset vanteet renkaineen ja mun auto täristi niillä melko lailla. Tärinä tuli siinä kuudenkympin paikkeilla ja yli satasta ei viitsinyt edes ajaa. Nextin kanssa juttelin ja hänellä ei tosiaan mitään tärinöitä ollut. Yhden vanteen käytin sorvauksilla ja käytin koko kierroksen tasapainotuksessa, jonka jälkeen tärinät lähes lakkasivat. Vieläkin tuolla satasen päällä saattaa vähän täristää ja tuollainen tietty resonanssi tulee koko autoon, kun ajaa johonkin kuoppaan. Mutta normaalissa (nopeassa mutkatie)ajossa mitään tärinöitä ei ole ja ajaminen on hauskaa. ;) Ja jos tuon satasen pienen tärinän haluaisi pois, niin nuo tuet varmasti olisi oikea ratkaisu.
Don't charge. Super Turbocharge!

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #26 : 20.04.11 - klo:09:12 »
Mä hommasin viime kesänä uudet gummit ja kun ne alle laitettiin, niin sellanen shimmy oli ettei puhettakaan, että niillä vibraatoilla olis viittiny ajaa. Takas rengasliikkeeseen, pyöräyttivät kumeja vanteella mukamas paremmaks, mutta eipä ollu juuri apua. Kokeilin vaihtaa renkaita puolelta toiselle ja akselilta toiselle ja sillä sainkin shimmyä hiukan vähenemään, mutta vain vähän. Vammalassa on yksi Hunter ja kävin siellä. Rengasmies pyöräytti renkaita koneessa ja sanoi, että nää on nii hyvät ku olla voi. Yritin selittää, että normitoleranssit ei riitä ja road force pitää saada niin alas kuin mahdollista ja että josko yritettäs. Ei edes yrittänyt vaan sano, ettei noita paremmaks saa. En uskonut...

Tuli sitten käyntiä kehä kolmosen sisälle, heitin rinkulat käyttiksen peräkonttiin ja kävin samalla reissulla Nummelan rengasmyynnissä. Siellä tuo ongelma oli tuttu ja muiden merkkien kokemuksista tiedossa, kuinka herkkä auto voi olla rengastuksen suhteen. Rengasasentaja oli selkeästi paremmin perillä, mitä tolla Hunterilla voi tehdä ja kyllä niiden renkaiden road force-arvoja saatiin aika reippaastikin alemmas. Kotona kiiruusti rinkulat Mazdan alle ja baanalle. Selkeästi paremmat! Shimmyä niin vähän, että sen kanssa olis voinu elää, mutta aattelin kuitenkin kokeilla rengasrulettia ja kyä kannatti. Tilanne parani sellaiseksi, että alkuun ajellessa arvuutteli itselleen, että onkohan toi shimmyä vai ei. Aika pian asiaa ei edes ajatellut.

Laakkosella toi Hunter on Audi-centerin puolella, eikä ne taida sinne muita hommia ottaa kuin audihommia. Ja hintava lienee tosiaan. Ammattikorkeakoulu on varmaan ihan hyvä paikka. Ei luulis olevan hinnankiroissa ja kun oppilastöinä tekevät, niin ei luulis olevan ajankäytöstä kiinni, että hyvä tulee. Itte oisin kysyny tuolta ammattikorkeakoulusta, mutta olivat jo kesälaitumilla, kun hommasin noi uudet kumit.   

Tärinää oli siis siinä 55 - 60 ja 105 - 110 nopeuksissa. Rattia ei ravistanut yhtään. Tutinan tunsi persuksissaan.     
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #27 : 22.04.11 - klo:17:43 »
 >:(  #&!%  Päristelin kevään ekat motarivedot katto alhaalla ja shimmy is back. Aiemmin motarilla ollut rätti päällä ja ok.  ???

Pääsisköhän tosta harmista lopullisesti eroon noilla frame raileilla? http://www.performance5.com/handling_stiffening.asp

Kukaan Tampesterin seudulla miettiny noiden tilausta? Josko tilaukseen saatas kimppa kasaan.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #28 : 22.04.11 - klo:17:58 »
>:(  #&!%  Päristelin kevään ekat motarivedot katto alhaalla ja shimmy is back. Aiemmin motarilla ollut rätti päällä ja ok.  ???

Pääsisköhän tosta harmista lopullisesti eroon noilla frame raileilla? http://www.performance5.com/handling_stiffening.asp

Kukaan Tampesterin seudulla miettiny noiden tilausta? Josko tilaukseen saatas kimppa kasaan.

Mä pistin tilauksiin ne tuet, jotka tulee alustaan poikittain keulaan ja perään. Katotaan, auttaako. Moni on ainakin kehunut. Tosin ei mulla mikään paha tärinä ole ilmankaan.
Don't charge. Super Turbocharge!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #29 : 22.04.11 - klo:18:31 »
>:(  #&!%  Päristelin kevään ekat motarivedot katto alhaalla ja shimmy is back. Aiemmin motarilla ollut rätti päällä ja ok.  ???

Pääsisköhän tosta harmista lopullisesti eroon noilla frame raileilla? http://www.performance5.com/handling_stiffening.asp

Kukaan Tampesterin seudulla miettiny noiden tilausta? Josko tilaukseen saatas kimppa kasaan.

Mä pistin tilauksiin ne tuet, jotka tulee alustaan poikittain keulaan ja perään. Katotaan, auttaako. Moni on ainakin kehunut. Tosin ei mulla mikään paha tärinä ole ilmankaan.
Mäkin aattelin noilla poikkituilla ensin koittaa. Ja on nyt ostoskorissa, kun halvalla saa  ;D
Ei mullakaan mahdoton tärinä ole ja siitä pääsee eroon pienellä nilkan asennon muutoksella.  :)

Lainaus käyttäjältä: wagner
Laakkosella toi Hunter on Audi-centerin puolella, eikä ne taida sinne muita hommia ottaa kuin audihommia.
Sanoo että on Audin renkaat, niin luulis kelpaavan raha Laakkosellekin :D
Enempi kuitenkin taitaa olla noista tuista kiinni, joten taidan laitattaa gummit vanteille tutulla jannulla Euromasterilla.
NA 1,6l ´91 Classic Red