Kirjoittaja Aihe: +100 kmh tärinä  (Luettu 24695 kertaa)

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #30 : 22.04.11 - klo:18:47 »
Mulla myös perässä se poikittainen tuki. Laitoin sen viime kevään shimmytaistelun yhteydessä ennen sitä Nummelan keikkaa. Se tuki auttoi vähän. Etutukea en lisännyt. NB:ssä on valmiina jo melkoisen roteva poikittaistuki, joten järkeilin ?? ettei taida juuri hyödyttää siihen kylkeen mitään lisätä.

Ei toi shimmy munkaan autossa amalgaameja hampaista pudota, mutta mua vaan nyppii tollaset (joskus varmaan turhankin pienet jutut... nitinät, natinat, kolinat ym...) jotka ei kuulu "asiaan". Ja kun tietää, että toi auto kulkee ilman shimmyjä, niin häirittee  :(

Käyköhän tässä niin, että kohta pohjaan on pultattu niin paljon rautaa, että toi 1,6 mylly ei saa enää koko kärryä liikkelle  :P
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #31 : 22.04.11 - klo:20:32 »
Autot missä on turvakaari ei oo tutissu, eli Carbing tyylisellä kaarilla varustettuja on tullu ajettua (pystyjalat penkin takana ja tukijalat taaksepäin konttin). Tukee ilmeisemmin sen verran ettei kori pääse elämään ja aiheuttamaan tutinoita.

Onko muut huomannu samaa?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #32 : 22.04.11 - klo:20:57 »
Mulla on toi sun vanha carbing ja ei ole mitään muuta kuin positiivista sanottavaa kaaresta. Siististi kulkee auto, ei mitään ylimääräistä tärinää havaittavissa. Tosin ei toi kyllä kauheesti tutissu Saksassa kun gepsiin kokeilin 190km/h hetken aikaa, sillon ei siis ollut mitään kaaria.

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #33 : 23.04.11 - klo:06:34 »
Autot missä on turvakaari ei oo tutissu, eli Carbing tyylisellä kaarilla varustettuja on tullu ajettua (pystyjalat penkin takana ja tukijalat taaksepäin konttin). Tukee ilmeisemmin sen verran ettei kori pääse elämään ja aiheuttamaan tutinoita.

Onko muut huomannu samaa?

Kyllä mulla tutisee vaikka on putkea ristiin rastiin kabiinissa?

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #34 : 23.04.11 - klo:06:48 »
pulttaa se kaari kiinni
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #35 : 23.04.11 - klo:10:32 »

[/quote]

Kyllä mulla tutisee vaikka on putkea ristiin rastiin kabiinissa?
[/quote]

Onko tota 65mph shimmyä eli sen 105km/h ja n. puolikasta tosta, jossa tutisee vai muissakin nopeuksissa?

Kyllä tollasen oikean turvakaaren luulis koria jäykistävän. Mulla tosiaan ei tutinaa noissakaan nopeuksissa katto päällä, mutta katto alhaalla 105 km/h kieppeilllä selkänoja ja penkki antaa tutinahierontaa. Tuntuu vasempaan puoliskoon kehoa. Melko nuuka pirssi, mihin värinänsä purkaa. Hiukka yli 50:n on kapea alue, jossa vibraa myös, mutta muissa nopeuksissa kyyti tasaista.

Tympii kun viime kesänä noista pääsi jo eroon oli katto ylhäällä tai alhaalla ja nyt taas tulivat kiusaksi. En tiä, oisko syy siinä, ettei ollu samat kengät jalassa kuin viime kesän ajoissa vai missä lie. Josko noilla frame raileilla sais koria sen verran jäykemmäks, ettei olis T-paudan väristä kiinni tutiseeko vai ei. Tai jos myis pois... eiiiiii prkl, en myy...

Oon tainnu nää linkit jo postata johonkin aiemmin, mutta noissa tulee hyvin esille, kuin nuuka Miata rengastuksesta on.

http://www.tundrasolutions.com/forums/tires-and-wheels/96268-road-force-balancing-what-questions-ask/

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=167786#post4509892 

NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #36 : 23.04.11 - klo:23:55 »
Oisko tässä yks vastaus?
http://clubroadster.net/vb_forum/showpost.php?p=859027&postcount=244

Lainaus
Alright I finally found time to finish up the Boss Frog Arm braces. I still have to adjust the driver side door height in the morning but I took the car on a little shake down and got it out and about tonight. Fenderless too!

Initial impressions: Obviously playing boy racer in the hills is not the wisest choice for testing new parts. I will have to wait until my trip to Oregon Raceway Park on May 15th to get a good idea of these. What I did notice in a mix of relaxed driving and a spirited run through Humphrey Rd. was a sharper heavier steering feel. I replaced my p/s rack for a manual unit last fall and was pleased but these braces seem to have accentuated the that go kart like direct feel. Hand movements on the wheel seem to be followed by quicker reaction in direction change from the car. Making purposefully sharper inputs mid corner are even more so willingly obeyed by the car as the nose tucks in ever eagerly.

Ride quality has certainly improved as well. I realized I wasn't cringing as much over road seams, man hole covers, etc.. Cowl/dash shake has literally disappeared.

Did I mention they look cool?


« Viimeksi muokattu: 23.04.11 - klo:23:57 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #37 : 24.04.11 - klo:07:47 »
pulttaa se kaari kiinni

Ai niin, sekin on tekemättä :D

Wagner: juuri tuossa 100kmh:n paikkeilla tutisuttaa, pitää kokeilla vetää kaarien takaputket pulteilla kiinni (nyt on brittinero liimannut ne näppärästi silikoonilla) :D

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #38 : 07.05.11 - klo:16:28 »
Vaikka tuossa ehdin jo mainostaa, että poikkituet poisti shimmyn olemattomiin, niin eihän se nyt ihan niinkään mennyt. Moottoritienopeuksissa tuo on ihan helvetin rasittavaa ja alkaa kohta keinot loppua...

Tänään muutin tuota alustan tuentaa niin, että tuon poikkituen sai paremmin kiinni, ei vaikustusta. Vaihtelin renkaiden paikkaa, ei vaikutusta. Vanteet on suorat ja renkaissakaan ei ole silmämääräistä heittoa.

Road force on oikeastaan ainut, mikä on testaamatta. Mutta onko sen mittauksella mitään hyötyä? Ei tekis mieli maksaa maltaita siitä, että joku sanoo että "joo nää renkaat saattaa vähän täristää".

Oikeasti tekisi mieli ostaa jotkut ultrakevyet vanteet ja uudet renkaat, mutta ei vielä ehkä tänä kesänä... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #39 : 07.05.11 - klo:17:24 »
Ei se vanteilla poistu kyllä, jossain on epätasapainoa nyt silti. Jarrulevyissä tai sitten ne laahaa jne, kaikki vaikuttaa.

tullamore

  • Juniori
  • Viestejä: 19
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #40 : 07.05.11 - klo:23:49 »
itse olen ajanut 50tkm omalla autolla,enkä ole huomannut mitään tärinöitä +100km/h nopeuksissa  ;D
päinvastoin! 40-60 nopeuksissa väpätti välillä niin pirun mukavasti  ;D

kulmiensäädön jälkeen nuokin hävisi...

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #41 : 07.05.11 - klo:23:57 »
Ei se vanteilla poistu kyllä, jossain on epätasapainoa nyt silti. Jarrulevyissä tai sitten ne laahaa jne, kaikki vaikuttaa.

Jarrupalat ja levyt vaihdettu alkuviikosta. Rengaspaineet tsekattu tänään. Nooh... Ehkä tuon kanssa voi elää. Ajokorkeutta en lähde nostamaan... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #42 : 08.05.11 - klo:00:20 »
Mulla tärryytti kanssa kovasti kesävanteilla vanhoilla renkailla, mutta nyt kun laitettiin uudet päälle ja oikeasti sopivat soviterenkaat (aikaisemmat oli Civicin napaan eli 2 milliä liian isot) niin tärinä katosi ja on taas kiva ajaa  :)
ロードスターNA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #43 : 10.05.11 - klo:12:55 »
Eilen huristelin 120kmh mittarissa motaria, eikä minkäänlaista havaintoa vapinoista. Siihen nähden oli melkoinen hämmästys, kun kotipihassa kovakatto kuorittiin pois ja käytiin ajelulla avona; Miten se kuudesta pisteestä kiinnittyvä kevyt kuuppa pystyy koria jäykistämään noin paljon :o Ei kokeiltu samoja nopeuksia, mutta ainakin siinä 50-60kmh kohdilla tien tärähdykset jättivät korin hetkeksi tutisemaan. Onko kori vakiona niin vetelä, että pelkkä irtokatto (tai jopa rätti) jäykistää sitä merkittävästi?
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: +100 kmh tärinä
« Vastaus #44 : 10.05.11 - klo:13:19 »
Eilen huristelin 120kmh mittarissa motaria, eikä minkäänlaista havaintoa vapinoista. Siihen nähden oli melkoinen hämmästys, kun kotipihassa kovakatto kuorittiin pois ja käytiin ajelulla avona; Miten se kuudesta pisteestä kiinnittyvä kevyt kuuppa pystyy koria jäykistämään noin paljon :o Ei kokeiltu samoja nopeuksia, mutta ainakin siinä 50-60kmh kohdilla tien tärähdykset jättivät korin hetkeksi tutisemaan. Onko kori vakiona niin vetelä, että pelkkä irtokatto (tai jopa rätti) jäykistää sitä merkittävästi?

Kohtuujäykkä tuo kori kyllä on, seisoo tallin epätasasella lattialla hienosti kolmen pukin varassa siinä ku muutkin jäykkäkoriset. Ja jostain kohtaa kun tunkkaa, niin kaikki luukut saa edelleen nätisti kiinni ja auki. ;D

Mut toi kovan katon jäykistysefekti on tuttu Misteristäkin. Pieni pala lasikuitua tekee just saman efektin, tai siis lähinnä sen poiston huomaa just tollasena hyytelötutinana terävissä töyssyissä ja ihan ku etu&takapää olis irti toisistaan. Misterissä toi loppu täysin turvakaarella, tekis mieli saada Mäksäänkin vastaava. Toi penkkien takana olevan kahesta kohtaa kiinni oleva koristekaari ei tunnu paljoa auttavan asiaa. :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa