Kirjoittaja Aihe: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3  (Luettu 2407 kertaa)

johniemi

  • Juniori
  • Viestejä: 5
AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« : 20.04.15 - klo:10:29 »
Pikaista apua kaivattaisiin koska Mäxän ostaminen saattaa olla enää tästä kiinni. Onko 10th Anniversary edition (vm-1999 siis) Euro2 vai Euro3 päästöstandardien alainen?

Kysyn siksi että Euro2- päästöstandardien alaiset vehkeet tulevat melko suurella todennäköisyydellä vapaamman rakentamisen piiriin heinäkuussa jos lakimuutokset menevät läpi eli tässä tapauksessa kyseiset vempaimet saisi ahtaa helposti. Euro3- kikkareissa ahtaminen tulee mahdollisen lakimuutoksenkin jälkeen olemaan edelleen vaikeata.

Ilmeisesti Euro2 ja Euro3 erottaa OBD-väylästä (OBD1/OBD2???) tai ainakin siitä että Euro 2:ssa on 16-pinninen liitin, näin minulle kerrottiin (Tuo OBD1/2 on minun mutua).

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #1 : 20.04.15 - klo:10:42 »
Netin perusteella alkaisi vasta 2001 euro3 mäxissä mutta parhaiten se selviää sen yksilön runkonumerolla jota olet ostamassa.

Saksasta varsinkin jos haet niin niissä se on merkitty.

Edit: 98 vm täyttää jo euro 3 normit mutta siitä en tiedä onko sitä käytetty vaatimuksena aikanaan...

johniemi

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #2 : 20.04.15 - klo:11:44 »
Eli siis tässä tapauksessa minun tulisi ottaa myytävänä olevasta Mäxästä runkonro ja sen jälkeen tarkistaa asia jostain? Eli mistä? Tämä onnistuu kyllä ainakin minun puolestani, myyjä tietysti saattaa ihmetelellä :) Mutta missä/miten etenen sitten kun runkonro on minulla tiedossa?

Una

  • Vieras
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #3 : 20.04.15 - klo:11:56 »
Saksalaisessa rekisteröintitodistuksessa se tosiaan lukee myös suoraan..

Katsastuskonttorilta Suomessa ei selviä juuri kyseisen yksilön tiedot, mutta jos saat tietoosi jonkun vastaavan suomessa olevan auton rekkarin niin sillä voi inssi konttorilla asian tarkastaa.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #4 : 20.04.15 - klo:12:30 »
Mobilen myynti-ilmoissa tuo on myös mainittu, sieltä on kätevä lunttailla eri malleja. Kannattaa tietty varmistaa just se ostettava yksilö vielä erikseen.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #5 : 20.04.15 - klo:12:40 »
Euro2 vaikuttaa olevan mobile.de ilmoitusten perusteella. Voin vielä tarkistaa omastani alkuperäiset Saksalaiset dokumentit, jos niistä löytyis jotain varmennusta

ps. voitko linkata mainitsemaasi lakimuutosesitykseen?
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #6 : 20.04.15 - klo:12:46 »
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #7 : 20.04.15 - klo:13:00 »
On se jo pidemmällä.. Autoharrastajat ry:n lausunto on ainakin lähtenyt Trafiin..

http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/03/lausunto_autoharrastajat.pdf

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #8 : 20.04.15 - klo:13:05 »
ps. voitko linkata mainitsemaasi lakimuutosesitykseen?

Onhan tuo täälläkin ollut jo usean kerran esillä. Ei se vielä ole tätä pidemmällä:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

Jepa, ihan hyvältä vaikuttaa.


Tässä sen verran mitä löysin dokumentteja selaillessani. Voiko tosta sitten suoraan päätellä olevan euro2-luokassa? en osaa sanoa, koska lapun takapuoli jossa on selitettynä tarkemmin jäi tullilta skannamatta   vash
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #9 : 20.04.15 - klo:13:17 »
On se jo pidemmällä.. Autoharrastajat ry:n lausunto on ainakin lähtenyt Trafiin..

On siihen muiltakin tahoilta tullut vastineita, mut mitään lakimuutos ei kait vielä oo vireillä, kun sen perään kyseltiin?
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #10 : 20.04.15 - klo:13:30 »
Trafihan saa antaa nykyään uudet määräykset ihan ite, ei mitään lakimuutoksia ja muita tarvii enää.

johniemi

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #11 : 23.04.15 - klo:14:02 »
Onpas hankala selvittää tätä asiaa. Katsastusmies osasi sen verran sanoa että luokka on 96/69Ey, eipä tällä pääse yhtään pidemmälle asiassa...  dunno

Una

  • Vieras
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #12 : 23.04.15 - klo:14:22 »
Ai ei vai?
http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Lainaus
Euro 2 (1996) for passenger cars - 94/12/EC (& 96/69/EC)
Euro 3 (2000) for any vehicle - 98/69/EC[10]

Euro2 siis on

johniemi

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: AE10(1999) - onko Euro2 vai Euro3
« Vastaus #13 : 23.04.15 - klo:16:16 »
Loistavaa, kiitos!