Kirjoittaja Aihe: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois  (Luettu 3123 kertaa)

Pauke

  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #15 : 20.12.11 - klo:19:55 »
Kohtuulliset katteet on vehkeissä! Tuskin pers´netolla vieläkään kaupittelevat...

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #16 : 20.12.11 - klo:20:30 »
Kohtuulliset katteet on vehkeissä! Tuskin pers´netolla vieläkään kaupittelevat...

 Toi on luultavasti maahantuojan/tehtaan antama alennus. Normaalisti autoliikkeillä on surkeat katteet eli muutamasta satasesta pariin tonniin. Eri juttu on sitten kalliit malliit, joista liikkeelle jääkin jotain käteen

hemikasi

  • Juniori
  • Viestejä: 34
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #17 : 22.12.11 - klo:17:05 »
Kohtuulliset katteet on vehkeissä! Tuskin pers´netolla vieläkään kaupittelevat...

 Toi on luultavasti maahantuojan/tehtaan antama alennus. Normaalisti autoliikkeillä on surkeat katteet eli muutamasta satasesta pariin tonniin. Eri juttu on sitten kalliit malliit, joista liikkeelle jääkin jotain käteen

Niin, ei kai tuossa pelkästään jälleenmyyjän katteita taivasteltukaan vaan koko ketjun.

Virallisestihan (AKL:n mukaan) uusien autojen katteet ovat promilleja hinnasta. No, siihen nyt ei usko erkkikään, mutta kyllähän lasipalatsien marmoritiskit oman osuutensa autojen hinnasta vievät.

Pauke

  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #18 : 22.12.11 - klo:20:22 »

Niin, ei kai tuossa pelkästään jälleenmyyjän katteita taivasteltukaan vaan koko ketjun.

Virallisestihan (AKL:n mukaan) uusien autojen katteet ovat promilleja hinnasta. No, siihen nyt ei usko erkkikään, mutta kyllähän lasipalatsien marmoritiskit oman osuutensa autojen hinnasta vievät.
[/quote]

Jep, en puhunut jälleenmyyjän/maahantuojan/tehtaan katteesta, vaan yleisesti koko kestokulutushyödykkeen sellaisesta. Mitähän tuollainen tehtaalle maksaa ilman sentinkään katetta? 3000? 5000? 7000?  ::)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #19 : 22.12.11 - klo:21:18 »
Edellisen Corollan netto hinta tehtaalle oli muistaakseni 2400 nurkilla.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #20 : 22.12.11 - klo:22:06 »
Joo ei noita lasipalatseja tyhjästä tehdä ja laajenneta jatkuvasti, Turussakin ainakin 3 merkkiliikettä laajentaa reippaasti parhaillaan ja 2 sai just valmiiksi ja muut laajentanut muutaman vuoden sisään!!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #21 : 23.12.11 - klo:00:32 »
Niin, ei kai tuossa pelkästään jälleenmyyjän katteita taivasteltukaan vaan koko ketjun.

Virallisestihan (AKL:n mukaan) uusien autojen katteet ovat promilleja hinnasta. No, siihen nyt ei usko erkkikään, mutta kyllähän lasipalatsien marmoritiskit oman osuutensa autojen hinnasta vievät.
On autokaupallakin kohtuu katteet, jos joku tinkaamatta ostaa. Aina lähtee listahinnasta jokunen tonni pois, jos ei ole vaihdokkia. Parhaimmillaan tainnut lähteä liki 20%. Eikä ollut ökyluokan peli. Ja tehtaalta tilattiin uusi, ei siis mikään edellisvuoden malli joka oli juuttunut pihaan.

Autoliikkeet tekee voittonsa jälkimarkkinapuolella eli ylihinnoitetuilla huolloilla ja varaosilla.
NA 1,6l ´91 Classic Red

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #22 : 23.12.11 - klo:01:12 »
Yritin olla kommentoimatta, mutta nyt on pakko puuttua... Kun puhutaan liiketoiminnasta, niin aina pitää olla katetta. Ala kuin ala. Ja yleisesti ottaen joku parinkymmenen pinnan kate ei ole edes paljon. Se on tavallaan pakko olla, jos hommaa meinaa jatkaa pitkällä aikavälillä. Välillä tulee nimittäin vuosia, jolloin myynti sakkaa ja kiinteät kulut täytyy kattaa joka tapauksessa. Toiseksi, investoinnit on kutakuinkin ainut tapa kasvattaa liiketoimintaa ja jos siihen ei lähde niin äkkiä jää kilpailijoiden jalkoihin. Tämä tarkoittaa juuri noita "lasipalatseja" eli autoliikkeiden laajennuksia ja uusia liiketiloja. On jokseenkin käsittämätöntä yrittää ajatella, että yritys, joka myy satojatuhansia autoja vuosittain, tekisi sitä ilman jonkinasteista bisnesajattelua, jonka tarkoitus on nimenomaan tuottaa voittoa. En tiedä, miten tuo yksittäisen korollan sisäinen hinta on laskettu, mutta tuollaiseen hinnoitteluun ei taatusti ole laskettu kiinteitä kuluja, jotka tulee maailmanlaajuisen kymmeniätuhansia työntekijöitä kattavan myyntiverkoston pyörittämisestä. Valmistuskulut tai materiaalikulut on vain murto-osa yksittäiselle tuotteelle jyvitettyjen muiden kulujen summasta. Ja kateajattelussa markkinat pitää huolen siitä, että jos jollain alkaa olla "liikaa katetta" niin hinnoittelussa aina joku myy halvemmalla. Jos taas katetta on liian vähän, niin... No vaikka Saab... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #23 : 23.12.11 - klo:07:06 »
En tiedä, miten tuo yksittäisen korollan sisäinen hinta on laskettu

Se on just se hinta, että jos sä saisit ilmaseksi auton suunnittelun ja sulla ois ilmanen tehdas, mihin automallin linja rakentuu ilmaseksi ja kaikki materiaaliostohinnat&paikat on jo hoidettu ilmaseksi, niin materiaalit ja just sen auton tekemiseen menevät työkulut ois ton verran. Yhtään voittoa sillä ei tehtäis, minkäänlaista takuuta/vastuuta se ei sisältäis, eikä tosiaan palkoilla sais olla yhtään henkeä, joka ei linjalla tekis just sitä autoa. Ja tolla hintaa sen sais vasta talliin seisomaan, jos sen ite hakis tehtaan portilta, eikä haluais verottaa sitä liikenteeseen. Paitsi ettei sitä sais edes myydä koriste-esineeks Euroopassa, kun ei sillä olis yhtään hyväksyntää.

Mut antaahan noi hinnat suuntaa, kuhan muistaa suhteuttaa sen kokonaisuuteen. Jos joku pystyis oikeasti tekemään parilla tonnilla auton myyntiin nykymaailmassa, ni äkkiähän sellasia pajoja olis pystyssä useampia. 8) Ja Suomessa olis monta kaveria laskemassa, et jos parin tonnin auton sais Suomeen tonnilla ja siitä menis tonni veroja, ni viiden tonnin myyntihinnalla jäis 20% katettakin ja homma vois just kannattaa. ;D
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Esa

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 354
  • brg Eunos -91
Vs: Jouluale - NC:n hinnasta kymppitonni pois
« Vastaus #24 : 23.12.11 - klo:10:34 »
Itse 2000 luvun alussa merkkiliikkeen myyjänä toimineena voin sanoa, että silloin jälleenmyyjän(liikkeen) kate oli 8%(joissan malleissa 10%) ovh.sta josta myyjän provikka vielä pois.
Eräskin suosittu vaihtohyvitys kampanja jätti uudesta autosta talolle n.200€ -myyjän prov.
n.20€ (jolla ei paljo tuntipalkoille pääässyt) No eipä sillekkään valtakunnalliselle ketjulle hyvin käynyt.